Stämningsförbättring!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Stämningsförbättring!

Inlägg av basmartin »

En sak som jag kan störa mig på ibland är att när en forummedlem har köpt något som han/hon är jättenöjd med, så händer det allt som oftast att att någon eller någon måste ventilera sin negativa åsikt om prylen i fråga. Den kan vara för ful, den kan vara för dyr, den kan vara av märket Behringer osv.

Senast var det Pellepop som hade köpt en DynaVerb som han tyckte jättemycket om, innan dess så var det lowfreqs nya Aguilar DB751 som är jätteful för att den inte sitter i ett trächassi som det står Ampeg/Orange/HiWatt/Marshall/Behringer på. Kan vi inte lägga av flika in massa negativa kommentarer när någon nyss har köpt något jättefint, även fast vi kanske inte tycker att det är jättefint? Spara det tills någon frågar efter synpunkter istället. jag tycker att det är ett ganska drygt och ogeneröst att inte bara säga "Grattis, hoppas du blir nöjd!", utan att flika in att man tycker att prylen suger. Bättre att inte skriva något alls, tycker jag.

Vad tycker ni?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mycket bra idé.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:En sak som jag kan störa mig på ibland är att när en forummedlem har köpt något som han/hon är jättenöjd med, så händer det allt som oftast att att någon eller någon måste ventilera sin negativa åsikt om prylen i fråga. Den kan vara för ful, den kan vara för dyr, den kan vara av märket Behringer osv.

Senast var det Pellepop som hade köpt en DynaVerb som han tyckte jättemycket om, innan dess så var det lowfreqs nya Aguilar DB751 som är jätteful för att den inte sitter i ett trächassi som det står Ampeg/Orange/HiWatt/Marshall/Behringer på. Kan vi inte lägga av flika in massa negativa kommentarer när någon nyss har köpt något jättefint, även fast vi kanske inte tycker att det är jättefint? Spara det tills någon frågar efter synpunkter istället. jag tycker att det är ett ganska drygt och ogeneröst att inte bara säga "Grattis, hoppas du blir nöjd!", utan att flika in att man tycker att prylen suger. Bättre att inte skriva något alls, tycker jag.

Vad tycker ni?
+1...no more, no less...
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Klokt tycker jag.
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Absolut, det tillhör allmänt hyfs.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Absolut! Håller med till 100%
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

:tummenupp:
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tycker inte att det är så farligt, iallafall inte i de vanliga fallen. Det är ju inte så att personerna menar att det är en pissig grej man inte får vara nöjd med, det är väl snarare ett framförande av en egen åsikt? Jag tolkar iallafall alla dessa kommentarer som: Jag gillade den inte själv, men kul att du är nöjd!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ifall någon däremot går in i en tråd jag gjort om hur glad jag är över min nya Fuckon Jezz Ass och skriver att Fyfan, det där är den värsta skit jag provat, fy fan fy fan fyfan åt helvete med den. Då blir jag nog lite ledsen även jag! Men det är förstås skillnad på såna kommentarer och de lite mer konstruktiva!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

+1 True dat.
Lika lökigt är det att skriva "Grattis! Jättekul ju" på allting bara för att det anses som god sed.
Då är det lika bra att man inte skriver ett dugg, utan skriver när man verkligen har något att säga.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Svensson skrev:Absolut, det tillhör allmänt hyfs.
+42

Väl talat Martin!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

the_great_alfonzo skrev:Jag tycker inte att det är så farligt, iallafall inte i de vanliga fallen. Det är ju inte så att personerna menar att det är en pissig grej man inte får vara nöjd med, det är väl snarare ett framförande av en egen åsikt? Jag tolkar iallafall alla dessa kommentarer som: Jag gillade den inte själv, men kul att du är nöjd!
Det är just då man lika gärna kan strunta i att skriva, åsikten är inte relevant om den inte efterfrågas. Här följer lite exempel:

Ex 1: "Kolla in min nya bas, visst är den fin?"

A) "Nä, det är ju en Warwick."
B) "Hade den haft guldmekanik och EMG kanske, men inte nu."
C) "Jag tycker inte att den låter bra, men bara du är nöjd så."
D) "Grattis, kul att du äntligen hittade hem!"

Svarar man A) så är man tröttsam, svarar man B) så är man dryg och ogenerös, C) är en dumförklaring av den som har köpt prylen och D) är ett korrekt svar att skriva om det suger i skrivtarmen.

Ex 2: "Kolla in den här basen, vad tycker ni om den?"

A) "Jag gillar inte Warwick."
B) "Hade den haft guldmekanik och EMG kanske, men inte nu."
C) "Jag tycker inte att den låter bra."
D) "Den är kanon!"

Här funkar plötsligt alla svaren!

Ex 1 är en sk retorisk fråga, den kräver inget svar utan bara en bekräftelse. Gillar man den inte så skit i att skriva något. Det är ingen stor grej att inte gilla den och man behöver inte missionera sitt hat mot just den prylen i tråd efter tråd.

I ex 2 så efterfrågas synpunkter, där ska du skriva vad du tycker.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av tc »

basmartin skrev: Vad tycker ni?
+1

/TC
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja!


Har tänkt på det jag med, speciellt efter att jag dissat designen på Aguilarstärkarna precis efter att Lowfreq köpt en.... :(
Nu tror jag inte det var just i hans "titta min nya stärkaretråd" eller var det så illa?


Sorry hursom Lowfreq!
De är coola Aggilarrerna även om jag föredrar en lite mer klassisk stärkar-design.


Hur som en bra idé och jag kommer definitivt tänka ännu mer på det i framtiden!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: Nu tror jag inte det var just i hans "titta min nya stärkaretråd" eller var det så illa?
Lite så var det faktiskt, några inlägg efter hans bild så kom salvan... ;)


Hursom, vi får ta det lite mer försiktigt, så att det blir lite god och skön stämning här.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ah!


Då ber jag ännu mer om ursäkt!
Har för mig det var i en tråd som inte handlade om just hans förstärkare, men det är klart att det var lite onödigt att ta upp stärkarens snygghet/osnygghet precis där och då.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vi får passa oss så att det inte blir för mysig stämning bara.
Men håller med i det stora hela.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av BBQV »

basmartin skrev:En sak som jag kan störa mig på ibland är att när en forummedlem har köpt något som han/hon är jättenöjd med, så händer det allt som oftast att att någon eller någon måste ventilera sin negativa åsikt om prylen i fråga. Den kan vara för ful, den kan vara för dyr, den kan vara av märket Behringer osv.

Jag tycker att det är ett ganska drygt och ogeneröst att inte bara säga "Grattis, hoppas du blir nöjd!", utan att flika in att man tycker att prylen suger. Bättre att inte skriva något alls, tycker jag.

Vad tycker ni?
Skitdålig idé! Sämst idag.














:wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av Cuba »

BarbequeVillage skrev:
basmartin skrev:En sak som jag kan störa mig på ibland är att när en forummedlem har köpt något som han/hon är jättenöjd med, så händer det allt som oftast att att någon eller någon måste ventilera sin negativa åsikt om prylen i fråga. Den kan vara för ful, den kan vara för dyr, den kan vara av märket Behringer osv.

Jag tycker att det är ett ganska drygt och ogeneröst att inte bara säga "Grattis, hoppas du blir nöjd!", utan att flika in att man tycker att prylen suger. Bättre att inte skriva något alls, tycker jag.

Vad tycker ni?
Skitdålig idé! Sämst idag.














:wink:
+2

Lite doft av fottsvettsnavel på det förslaget men jag håller med i det stora hela. :wink:
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av Dr_Blues »

Cuba skrev:Lite doft av fottsvettsnavel på det förslaget men jag håller med i det stora hela. :wink:
En odör jag inte vill befatta mig med... tror jag... :wink:

(Detta kan betraktas som en BUMP)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stämningsförbättring!

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
BarbequeVillage skrev:
basmartin skrev:En sak som jag kan störa mig på ibland är att när en forummedlem har köpt något som han/hon är jättenöjd med, så händer det allt som oftast att att någon eller någon måste ventilera sin negativa åsikt om prylen i fråga. Den kan vara för ful, den kan vara för dyr, den kan vara av märket Behringer osv.

Jag tycker att det är ett ganska drygt och ogeneröst att inte bara säga "Grattis, hoppas du blir nöjd!", utan att flika in att man tycker att prylen suger. Bättre att inte skriva något alls, tycker jag.

Vad tycker ni?
Skitdålig idé! Sämst idag.














:wink:
+2

Lite doft av fottsvettsnavel på det förslaget men jag håller med i det stora hela. :wink:
:shock:
Så vig är då inte jag!!

Men Martins inpass tycker jag var bra...:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Buzz Feiten-systemet ska ju ge bättre stämning, sambeställning någon?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Bra skrivet Martin!

Speciellt med dina väl valda exempel.

Egentligen vore det ju enkelt om man alltid tänkte "vad vill egentligen trådskaparen?" innan man skrev ett inlägg.
Skriv svar