Vilka tre medlemmar skulle DU kunna tänka dig som moderator?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

FF
Årnes
Makten
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

FF och klopper, vi qvinns skulle nog inte göra det så bra..... räcker med en piratbay-tråd och pms å vips hade alla deltagare på pb varit utkastade snabbare än en grisblink. :wink:
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

ff´s pfyrix skrev:FF och klopper, vi qvinns skulle nog inte göra det så bra..... räcker med en piratbay-tråd och pms å vips hade alla deltagare på pb varit utkastade snabbare än en grisblink. :wink:
"Tänkte inte på det...hej då !"
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag är liksom Cuba mot moderering.

Dock, om vi måste ha moderatorer för att bibehålla den oftast goda stämningen röstar jag spontant på:

FF
Årnes
Klopper

och detta eftersom det är dessa tre som i allmänhet har den mest sansade tonen och verkar kunna ta det mesta med en nypa salt.

Jag skulle egentligen vilja nominera mig själv, fast det är out of the question.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag röstade Nej till moderatorer, och är av uppfattningen att den enda listan som betyder något är Semborgs egna lista över vilka han tycker har samma uppfattning som han om vad som är rätt/fel, under/över gränsen, etc.

Men det är väl kanske bra att visa vilka som har högt förtroende på forumet (:oops: förresten) som sidoinfo till Semborg att göra vad han vill med.

Problemet är att välja endast 3 som känns bekväma att nominera...
Utan inbördes ordning (och jag har säkert glömt en massa):
TDHP
Cuba
Årnes
Klopper
Basmartin
BB3000S
Geddis
Rolle

(Och så Baskaggen3 förstås...:wink:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev:Men det är väl kanske bra att visa vilka som har högt förtroende på forumet (:oops: förresten) som sidoinfo till Semborg att göra vad han vill med.
Lite det som var tanken, att hjälpa Semborg lite OM det skulle bli aktuellt.
Se forumets tankar så att säga.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rösterna från Sörfors ser ut såhär:

Årnes
HPDTHHDTP
Geddy
Knedy
BasMartin
Klopper
Semborg

(Utan inbördes ordning)

EDIT: hade ju glömt skriva dit Kloppetiklopper
Senast redigerad av dereborn den sön 11 okt 2009, 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Semborg, tycker du att det är mycket att hantera? Känner du att du behöver hjälp ibland?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kim S skrev:Semborg, tycker du att det är mycket att hantera? Känner du att du behöver hjälp ibland?
Ett alldeles förträffligt inlägg! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Klopper skrev:
Kim S skrev:Semborg, tycker du att det är mycket att hantera? Känner du att du behöver hjälp ibland?
Ett alldeles förträffligt inlägg! :tummenupp:
Verkligen en träffsäker fråga. Har forumet växt på ett sätt du inte kunde föreställa dig? :) Behöver du mer flis att dra runt på webbhotell o annat?
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag tycker att den som är moderator ska ha stor respekt för forumet, varit medlem en längre tid (kanske ett år) och framför allt kunna använda forumets (förhoppningsvis kommande) regelbok för att styra upp trådar.

Vem kan ta det ansvaret?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har en fråga: vilka regler skall forumets moderatorer agera efter? Har pratabas några? Talkbass har flera, på gott och ont.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Det viktiga är att ha en enkel uppsättning regler som speglar det unika med PrataBas. T.ex. så ör det ok att starta en ny tråd även om det finns gamla liknande. Så är det inte på alla forum. Även att OT är ok, är en del av PB.

När en sådan enkel regelbok finns, då kan i princip vem som helst på forumet fungera som moderator. En moderator ska i princip inte ha något att göra. Vi behöver ingen som sitter och följer alla inlägg i realtid. När det blir påkallat kan en insats göras.
Det viktiga är att personerna har känsla för forumet, är inne ibland och är någorlunda balanserade.

De personer som har nämnts som möjliga har alla skrivit många inlägg. Men det finns andra som har varit med länge, som inte skriver i var och varannan tråd, som jag tror är än mer lämpade, då de ofta väljer att inte bli inblandade i de hetaste debatterna. Exempelvis: Califen, Broder Blues, Peter_s, Bean, Sunken, GurraG, Taurus, men det finns säkert fler som inte gör jättemycket väsen av sig. Sedan borde The Marshall vara självskriven :wink:

En anledning för att införa moderatorer är för att slippa sådana här debatter. Sjösätt en enkel, fungerande lösning så att vi kan börja prata bas!

Basar / Pryttlar/ Grejer
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Liten skrev:Har en fråga: vilka regler skall forumets moderatorer agera efter? Har pratabas några? Talkbass har flera, på gott och ont.
Tycker själv det bör räcka med några generella riktlinjer. Det brukar gå rätt lätt att hitta en lagom nivå utan allt för detaljerade regler.

Vilka som ska vara moderatorer vet jag dock inte. Det måste vara någon som har tid att engagera sig. Är själv moderator på ett forum med ett par tusen inlägg om dagen i de underforum jag modererar.

Grejen med väl genomförd moderering som är enkel att förstå för användarna är ju att den efter ett tag blir normen för hur användarna beter sig. Men i inledningen innan en balans är funnen kan det vara riktigt drygt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vi HAR iof redan en rätt bra balans med ganska många fungerande oskrivna regler. Det är väl när det börjar tänjas på dem som några skulle vilja ha någon att be om hjälp att stävja dem kanske?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Största problemet är väl att införa en massa regler i efterhand, det tar ju ett tag innan folk vet vad som gäller och då borde kanske även gamla trådar rensas om det nu ska vara ett och samma tak på PB.

Den diskussion som var uppe med att man skulle se mellan fingrarna om det är en vän som skrivit bör vara ganska lättlöst - någon kan moderera bort det men det kan faktiskt vara så att en annan måste godkänna innan det försvinner, det är bara en knapptryckning bort typ.

Vem som sen skulle föräras med tjänsterna som moderatorer kan ju säkert diskuteras i evigheter men att Semborg om han har tid och ork är självskriven råder ingen tvekan om. I övrigt anser jag att det ska vara gamla medlemmar med insikt i hur det en gång var, bör besitta de platserna i första hand. Det bör även vara personer som inte själv håller på med en massa komiska inlägg här och var och som inte varit i luven på varandra och andra i olika dispyter.
Alltså faller jag själv fetbort (tack och lov)!
Det tycker jag även delar av de som nämnts tidigare gör, däremot skulle jag kunna tänka mig:

Årnes
Danne
Hellboy
Semborg
TDHP (HP-sås To Dinner)
Peter_S

men det finns säkert fler bra kandidater i det fallet, även om jag helst hade sluppit moderatorer. Men efter att jag varit inne på senare tid lite då och då, börjar jag inse att det kanske är det som krävs.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Den mest uppenbara kandidaten är Anli! Han har t.o.m. en egen smiley. Dessutom deltar han numera inte aktivt i debatten.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ajajaj, ingen som ens nästan nominerat mig? Undra på att folk tycker det går utför.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

+1 på Anli
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Jag röstade Nej till moderatorer, och är av uppfattningen att den enda listan som betyder något är Semborgs egna lista över vilka han tycker har samma uppfattning som han om vad som är rätt/fel, under/över gränsen, etc.

Men det är väl kanske bra att visa vilka som har högt förtroende på forumet (:oops: förresten) som sidoinfo till Semborg att göra vad han vill med.

Problemet är att välja endast 3 som känns bekväma att nominera...
Utan inbördes ordning (och jag har säkert glömt en massa):
TDHP
Cuba
Årnes
Klopper
Basmartin
BB3000S
Geddis
Rolle

(Och så Baskaggen3 förstås...:wink:)
Började komma på fler jag glömt (MikeO, Anli, Bootzy, Grafen, etc, etc, etc) men kom i slutänden fram till att samtliga medlemmar som varit med ett bra tag, brukar hålla sig objektiva även i heta diskussioner och fortfarande är aktiva skrivare och läsare på forumet finns på min gröna lista...

Frågan om vad en moderator skulle göra är nog den bästa hittills...:tummenupp:
Håller med om att det inte saknas folk med civilkurage att ryta här, så det behövs ju inte...
Och TPB-tråden är nummer... 4? 5? som låses på 3 år, så det är ju ingen betungande uppgift att sitta och låsa trådar heller.
Och att plocka bort lite illa valda bilder är ju ett par gånger per år det behövs - inte direkt tungt arbete.
Men så röstade jag "nej" till om moderatorer behövs också (under förutsättning att Semborg är OK med att modda själv även i fortsättningen)...:D

Det enda som kanske skulle vara bra (men egentligen rätt onödigt) skulle vara att ha "mysfarbrormoderatorer" som hjälper till att flytta trådar som hamnat fel, tar bort dubbelposter, etc...
Ev. kan man väl diskutera säljestrådarna, men det vore en bättre lösning om säljaren kunde radera inlägg i sin egen tråd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man skulle kunna skapa en REN säljkategori, dvs göra det möjligt att svara enbart för tex moderatorer. Alla svar skulle då få gå via PM.
Då kan man ju välja att antingen ha en ren annons eller leva med mer eller mindre seriösa kommentarer.

Edit: Hamnade lite fel, men får stå kvar. Lägger det på rätt ställe också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jag röstade emot att ha moderator så jag är väl diskad från att rösta i den här. Men om jag hade kunnat så går min enda röst till:

200071
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Jag röstar på de som har vart admin/moderator på ett forum tidigare, om det finns några ;)
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

mackan skrev:Jag röstar på de som har vart admin/moderator på ett forum tidigare, om det finns några ;)
Jag tror nog att Makten har varit/är mod på ett annat rätt stort forum jag känner till.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

200701
basmartin
tdhp

tycker det är en förträfflig idé med moderatorer som kan stämma lite i bäcken innan trådar ruttnar på det vis som några har gjort där det blir en bunt right-fighters som ältar saker...helt ointressant läsning...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Skriv svar