Vilka REGLER tycker du ska gälla på PB?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Vilka REGLER tycker du ska gälla på PB?

Inlägg av TDHP »

Ska forumet modereras måste ju moderatorerna ha ett antal enkla, grundläggande regler och ramar för vad som är ok och inte att gå efter.
Som jag ser det så får det inte bli godtyckligt, även om sunt förnuft så klart är bra.

Posta här gärna ett antal, typ 5-10 regler som skulle kunna funka här.
Hämta gärna från andra forum om det finns nåt bra nånstans.

Även denna poll är helt min egen och är inte officiell, det är bara lika bra att dra lite i det i förebyggande syfte tycker jag.

Again, shoot!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag tycker, och jag tycker det väldigt intensivt (framfört på ett ganska strävt vis):

1:Först och främst bör sarkasmer användas med måtta. Det är mycket svårare att "se" sarkasmer i skrift än vad det är att höra dem i talspråk.

2:Man tar tio djupa andetag innan man svarar om man blir upprörd. Känner man sig extra kränkt så får man väl gå och gråta hos någon.

3:Svensk lag och sunt förnuft gäller. Förstår man inte det har man inte här att göra.

4:Smilies bör användas när man skriver texter som det är annat än omöjligt att misstolka. Är man osäker på om de kan misstolkas, insätt smilies på lämpliga ställen.

5:Ha kul, Prata Bas!

Det är mina regelförslag. Om någon tycker de är bra får de gärna skrivas om av den personen.

Högaktningsfullt och välmenat med vänliga hälsningar från Oskar Tössberg
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Tössberg: Problemet med "sunt förnuft" är att det inte finns, eller rättare sagt tolkas olika av alla människor...
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Roland skrev:Tössberg: Problemet med "sunt förnuft" är att det inte finns, eller rättare sagt tolkas olika av alla människor...
Jag ska försöka sammanfatta vad jag tycker att sunt förnuft är.
Det är för mig: Man gör inte saker som kan skada sig själv, andra eller uttrycker sig korkat.

Kort sammanfattning, men sen är jag inte en man av ord heller. ;)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Tössberg skrev:
Roland skrev:Tössberg: Problemet med "sunt förnuft" är att det inte finns, eller rättare sagt tolkas olika av alla människor...
Jag ska försöka sammanfatta vad jag tycker att sunt förnuft är.
Det är för mig: Man gör inte saker som kan skada sig själv, andra eller uttrycker sig korkat.

Kort sammanfattning, men sen är jag inte en man av ord heller. ;)
Jag håller med dig, men jag tror att det är bra att få ner allt i klartext...så att man slipper trådar typ "Vad tycker ni är sunt förnuft?"
:wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Det puttrar en tanke i bakhuvudet som jag har svårt att sätta fingret på, men jag säger först så får vi tänka gemensamt sedan.
Det går ut på samma grundtanke som stereon på gym att den gemensamma viljan styr musikstil och volym, men alltid åt det mjukare hållet...
Det kliar därbak nånstans att det går att omsätta till forum, där upplevelse och känsla är vad som triggar reaktioner, dvs inget man kan beskriva exakt var gränsen går.

Vad jag tänker på är att om många blir upprörda över något så skall uttrycket "ingen rök utan eld" beaktas. Ibland är det obefogat, men oftast ligger det något bakom.

Vet inte om detta låter som svammel, men det blir något slags "regeln om mångas uppfattning"...
Går det att omsätta till nåt användbart tro...?

Alla har väl klivit över gränsen nån gång av en eller annan orsak...
Jag vet att jag har det, och den gången jag var mest ute och cyklade var jag inte alls pigg på att kliva av tåget men att såpass många sade samma sak fick mig att stanna upp och sätta mig på bänken tills jag lugnat mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Endast en regel behövs tycker jag:
"Det du skriver här skulle du kunna ställa dig upp och säga inför alla i Glanshammar."




Sen är ju inte det någon regel som Moderatorerna kan enforca.
Så än så länge röstar jag på Tössbergs regler, eftersom han verkar vara en så skön snubbe. Det räcker väldigt långt!
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

sunt förnuft är väl en bra regel.

Att sätta regler förutom dom som finns i lagtext osv är ganska svårt, blir lite tvättstugan av det hela. När det spårar ur så bör någon faktiskt kunna ha lite att sätta imot (moderator). För personpåhopp osv bör inte få vara ostraffat (har slutat läsa många diskussioner pga att så många tidigare spårat ur så nu orkar jag inte längre kolla en sån tråd. För jag har bättre saker för mig än att läsa bajskastning (även om det kanske inte spårat ut men det vet inte jag för jag läste aldrig då liknande trådar tenderat att spåra ur tidigare).
Trist för det var kul att läsa när det diskuterades hej vilt förut, sen blev tonen råare och råare och då tackade mitt intresse för sig. Inte för att jag personligen tillförde så mycket, men det var kul att läsa och smyga runt bland alla roliga personligheter.

Att låsa (eller vad man nu gör ) en tråd kräver fingertoppskänsla, men när man ex påpekat att det är dags att byta tonläge ett par gånger så är det väl bara att låsa tråden (eller vad man nu gör) å be berörda att föra diskutionen vidare på mail/pm eller liknande. För det brukar ju vara ett fåtal som för det tonläget å dom kan enligt mig diskutera på annat ställe.
Regler tror jag inte direkt på, "diska efter dig, din mamma jobbar inte här" är kul men brukar enligt min erfarenhet sällan fungera på riktigt.

Så sunt förnuft och moderatorer med kloka drag och tålamod så tror jag det löser sig. Fast en moderator bör ej ha befogenheten att stänga av någon medlem (om det ej är rena troll)men att kunna låsa en tråd efter en viss antal påtryckningar om att ändra tonläget i tråden tycker jag är värt att testa. :)

Att själv kunna moderera sina egenstartade trådar tror jag inte på om det inte går att låsa en sån funktion till enbart säljes/köpes.


mina 5 öre.

:hug:
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

1. Alkolås
2. The Golden Rule
3. PM-funktionen

(så tänker jag...)

=
1. jag försöker låta bli att skriva inlägg när jag har varit på puben (för) länge...
2l. jag försöker göra mot andra som jag vill att dom ska göra mot mej...
3. jag ska skicka ett PM om jag inte fattar vad nån annan menar (innan jag skriker i tråden)...
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Skriv på begriplig svenska. Läs gärna igenom inlägget innan ni postar. Förhandsgranskningsfunktionen finns av en anledning.

Håll er till ämnet. Visst är det tråkigt, och kanske borde det modereras olika beroende på vilket underforum det handlar om. TPB-tråden är ett bra exempel. Tar man bort offtopic (i vilket även "generell fildelning") ingår så blir det inte så många sidor kvar. Det är extremt svårt att föra en sansad debatt när båda sidorna byter ämne tre gånger per sida.

Rubriksättning. Vettiga trådrubriker är ibland en bristvara. Kanske bör även en standard för trådnamn införas i säljforumen för att ge en mer komplett översikt.

Citera relevanta delar av inlägget du kommenterar, gör trådarna mer lättlästa när man inte behöver scrolla förbi samma saker citerade i tio inlägg.

Inga personangrepp.

Respektera anonymiteten för de användare som vill vara det.

Det är väl några riktlinjer jag tycker kan vara vettiga.




Sedan tycker jag att restriktioner på hur länge man får ändra sina inlägg måste till. Det är riktigt dryg med användare som får tuppjuck och raderar alla sina inlägg. Har hänt ett par gånger.

Kanske ska man kunna editera förstainlägget på egenskapade trådar i säljforumen hur länge man vill, men annars så tycker jag att några timmar bör räcka för de flesta.
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

Här tycker jag att man ska börja. Sedan inför man moderatorer och vilka som ska vara moderatorer.

Jag har inga idéer om vilka regler som bör införas men det ska vara klara regler. Ingen moderator ska behöva tolka sunt förnuft etc.

En åsikt har jag ändå. På vissa forum står det något i stil med det här:
Vi förbehåller oss rätten att radera dina inlägg eller stänga av dig av vilken anledning som helst.

Bör vara ...om du bryter mot forumets regler eller svensk lag/författning.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

toothpastemicael skrev:Här tycker jag att man ska börja. Sedan inför man moderatorer och vilka som ska vara moderatorer.

Jag har inga idéer om vilka regler som bör införas men det ska vara klara regler. Ingen moderator ska behöva tolka sunt förnuft etc.

En åsikt har jag ändå. På vissa forum står det något i stil med det här:
Vi förbehåller oss rätten att radera dina inlägg eller stänga av dig av vilken anledning som helst.

Bör vara ...om du bryter mot forumets regler eller svensk lag/författning.
Nja, det finns ju en hel del annat som bör tas bort med. Har någon exempelvis hittat ett sätt att missbruka en forumfunktion så bör en post där han beskriver hur detta görs tas bort.

Annars tycker jag att säljtrådarna är något där inlägg bör kunna tas bort utan lagbrott. Jag har inget emot diskussioner on topic i säljtrådarna, men börjar någon snacka älgjakt i en tråd som försöker sälja en förstärkarlåda så kanske det är dags att börja ta bort eller knoppa av i en egen tråd.
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

barium skrev:
toothpastemicael skrev:Här tycker jag att man ska börja. Sedan inför man moderatorer och vilka som ska vara moderatorer.

Jag har inga idéer om vilka regler som bör införas men det ska vara klara regler. Ingen moderator ska behöva tolka sunt förnuft etc.

En åsikt har jag ändå. På vissa forum står det något i stil med det här:
Vi förbehåller oss rätten att radera dina inlägg eller stänga av dig av vilken anledning som helst.

Bör vara ...om du bryter mot forumets regler eller svensk lag/författning.
Nja, det finns ju en hel del annat som bör tas bort med. Har någon exempelvis hittat ett sätt att missbruka en forumfunktion så bör en post där han beskriver hur detta görs tas bort.

Annars tycker jag att säljtrådarna är något där inlägg bör kunna tas bort utan lagbrott. Jag har inget emot diskussioner on topic i säljtrådarna, men börjar någon snacka älgjakt i en tråd som försöker sälja en förstärkarlåda så kanske det är dags att börja ta bort eller knoppa av i en egen tråd.
Då får man väl skriva det i forumets/underavdelningens regler?

Det jag tycker att man ska undvika är få och luddiga regler parat med skönsmässig bedömning från moderatorerna.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Tycker att man ska införa ett varningssystem också. Gör en användare ett allvarligt regelbrott får den personen en varning. Lär man sig inte av sina misstag och lyckas få två varningar till blir man avstängd en viss period, och efter det får man komma tillbaks som provmedlem.

Regler:

* Inga personangrepp
* Inga inlägg som kan uppfattas som stötande (Gäller bilder, text och video)
* Respektera trådskaparen. Säger TS att man ska hålla sig till ämnet gör man det.

Det är vad jag kommer på för tillfället...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skriva nedlåtande kommentarer o dyl i andras säljtrådar är jävligt fult.
Typ "det där var dyrt" eller "den där var riktigt ful" aller annat skit.
Har man nåt att anmärka på, även rena felaktigheter tar man det via PM och ger annonsören en chans att rätta till ev misstag eller revidera sitt pris.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Talkbass har funnits länge. Jag tycker deras "no politics" policy funkar.. om vi ska låta trådar om politik och religion etc förekomma skulle jag gärna se fler topics så de som är moderatorer lättare kan sortera.. och läsarna lättare kan vara selectiva.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev:Skriva nedlåtande kommentarer o dyl i andras säljtrådar är jävligt fult.
Typ "det där var dyrt" eller "den där var riktigt ful" aller annat skit.
Har man nåt att anmärka på, även rena felaktigheter tar man det via PM och ger annonsören en chans att rätta till ev misstag eller revidera sitt pris.
"Ful" håller jag med om.

Men "Dyrt" känner jag mig lite kluven till om det verkligen är ett rejält överpris.
Håller med om att det är snyggast att pma, men om det inte ger någon respons tycker jag det vore rätt OK att skriva att det är "dyrare än nypris hos tysken" eller nåt liknande...
Det är ju o-kul för den medlem som köper annars...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev:
TDHP skrev:Skriva nedlåtande kommentarer o dyl i andras säljtrådar är jävligt fult.
Typ "det där var dyrt" eller "den där var riktigt ful" aller annat skit.
Har man nåt att anmärka på, även rena felaktigheter tar man det via PM och ger annonsören en chans att rätta till ev misstag eller revidera sitt pris.
"Ful" håller jag med om.

Men "Dyrt" känner jag mig lite kluven till om det verkligen är ett rejält överpris.
Håller med om att det är snyggast att pma, men om det inte ger någon respons tycker jag det vore rätt OK att skriva att det är "dyrare än nypris hos tysken" eller nåt liknande...
Det är ju o-kul för den medlem som köper annars...
Mja. Man har väl iof rätt att begära vad man vill för en pryl utan att bli idiotförklarad. Jag tycker nog att PM är första vägen, händer inget i annonsen ändå och nån uppenbarligen försöker lura på folk nåt så blir det en annan sak. Men jag tycker nog inte man ska börja med att ifrågasätta någons prissättning. Däremot kan ju trådstartaren ofta FRÅGA om det är för dyrt eftersom det inte blir sålt och då är det ju helt ok att tycka om priser och annat. Jag skulle tex vilja ha lite för mycket betalt om jag skulle kränga min MIM, men det vet jag redan, så det skulle vara skönt att slippa förklara det för alla som skulle skrika rätt ut! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

TDHP skrev: Mja. Man har väl iof rätt att begära vad man vill för en pryl utan att bli idiotförklarad. Jag tycker nog att PM är första vägen, händer inget i annonsen ändå och nån uppenbarligen försöker lura på folk nåt så blir det en annan sak. Men jag tycker nog inte man ska börja med att ifrågasätta någons prissättning. Däremot kan ju trådstartaren ofta FRÅGA om det är för dyrt eftersom det inte blir sålt och då är det ju helt ok att tycka om priser och annat. Jag skulle tex vilja ha lite för mycket betalt om jag skulle kränga min MIM, men det vet jag redan, så det skulle vara skönt att slippa förklara det för alla som skulle skrika rätt ut! :wink:
+1 :tummenupp:
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev:
fieldflower skrev:
TDHP skrev:Skriva nedlåtande kommentarer o dyl i andras säljtrådar är jävligt fult.
Typ "det där var dyrt" eller "den där var riktigt ful" aller annat skit.
Har man nåt att anmärka på, även rena felaktigheter tar man det via PM och ger annonsören en chans att rätta till ev misstag eller revidera sitt pris.
"Ful" håller jag med om.

Men "Dyrt" känner jag mig lite kluven till om det verkligen är ett rejält överpris.
Håller med om att det är snyggast att pma, men om det inte ger någon respons tycker jag det vore rätt OK att skriva att det är "dyrare än nypris hos tysken" eller nåt liknande...
Det är ju o-kul för den medlem som köper annars...
Mja. Man har väl iof rätt att begära vad man vill för en pryl utan att bli idiotförklarad. Jag tycker nog att PM är första vägen, händer inget i annonsen ändå och nån uppenbarligen försöker lura på folk nåt så blir det en annan sak. Men jag tycker nog inte man ska börja med att ifrågasätta någons prissättning. Däremot kan ju trådstartaren ofta FRÅGA om det är för dyrt eftersom det inte blir sålt och då är det ju helt ok att tycka om priser och annat. Jag skulle tex vilja ha lite för mycket betalt om jag skulle kränga min MIM, men det vet jag redan, så det skulle vara skönt att slippa förklara det för alla som skulle skrika rätt ut! :wink:
Du å jag Alfred....
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Ska det verkligen behövas ett regelverk för att blänka ut en bas/stärkare tror jag för min högst personliga del att det blir första spiken i locket för PB. Det är väl ändå rätt självklart att det enda man som annonsör vill ha är en (förhoppningsvis) snabb deal, absolut inget annat. Kommentarer typ, den där hade köpt om den bara varit i en annan färg, eller om jag bara haft pengar just nu så, om inte den och den utgiften kommit i dag bla bla bla zzzzzzzz, är strictly no no i min värld iaf. Varför inte starta upp en tråd där folk frågar ut varandra om sina instrument och stärkare i stället. Vi lever ju i ett samhälle där allt ner till minsta muggbesök styrs av regler regler och åter regler. Det kan bli lite mycket av den varan i bland. :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

DoggyD skrev:Ska det verkligen behövas ett regelverk för att blänka ut en bas/stärkare tror jag för min högst personliga del att det blir första spiken i locket för PB. Det är väl ändå rätt självklart att det enda man som annonsör vill ha är en (förhoppningsvis) snabb deal, absolut inget annat. Kommentarer typ, den där hade köpt om den bara varit i en annan färg, eller om jag bara haft pengar just nu så, om inte den och den utgiften kommit i dag bla bla bla zzzzzzzz, är strictly no no i min värld iaf. Varför inte starta upp en tråd där folk frågar ut varandra om sina instrument och stärkare i stället. Vi lever ju i ett samhälle där allt ner till minsta muggbesök styrs av regler regler och åter regler. Det kan bli lite mycket av den varan i bland. :hmm:
Nu var det väl iof PB i stort som kanske behövde lite regler för vad som är ok och inte, även om annonsbiten är det som många gnölar mest över.
Jag tycker personligen att det funkar bra som det är, jag vill inte ha det så uppstyltat. Det är ändå fortfarande ett av de snällaste forum som finns.
Hur som helst så tänkte jag att alla kunde få säga vad de tycker om regler o dyl innan nån plötsligt har bestämt nåt...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Regel 1: Samuel V har alltid rätt.
Regel 2: Har Samuel V fel - se Regel 1.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Samuel V skrev:Regel 1: Samuel V har alltid rätt.
Regel 2: Har Samuel V fel - se Regel 1.
Regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2, regel 2...

Nä, det faller på sin egen orimlighet - det hakar ju upp sig i logiken.


:wink:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

we play by prison rules. :roll:
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar