Religions- och politikfritt PrataBas + svensk lag.....??

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Religions- och politikfritt PrataBas + svensk lag.....??

Inlägg av Jan Hellman »

Gott folk. Det här funkar inte längre. Mr BarbequeVillage skrev följande i tråden om regler på PrataBas:
BarbequeVillage skrev:En enkel regel är att göra som i Fråga Lund: Allt kan diskuteras utom politik och religion. Det är meningslöst att diskutera eftersom det bara handlar om tro eller teorier.

En annan uppenbar regel är svensk lag. Den gäller i övriga samhället och bör därför tillämpas även här. Lagstiftningen kan iochförsig diskuteras, men den kan inte kringgås.

Se'n kan vi skippa personangrepp och name calling. Tycker jag.
Vi måste anamma detta. Nu. PrataBas får inte bli en politisk arena. Forumet måste vara öppet för alla men det har hänt på tok för många gånger på sistone att alla gränser passerats och att folk har blivit förbannade och hoppat av. Jag föreslår följande:

* Inget snack om politik.

* Inget snack om religion.

* Inga uppmaningar till att bryta mot lagen eller tips om hur man gör.

Detta är mitt förslag och jag tycker även att upphovsrätt och illegal fildelning bör falla under begreppet "politik". PrataBas får inte bli en politisk scen. Jag är väldigt villig att ställa upp på frågor om upphovsrätt/STIM/ncb och hur branschen funkar via PM. Detta har jag gjort länge nu och jag tror att jag hjälpt ett flertal som precis ska släppa en platta och undrar hur saker och ting funkar.

Det smärtar mig att föreslå att upphovsrätt inte ska diskuteras öppet men det blir FÖR infekterat när folk kliver in och antingen i okunskap eller ren ignorans vräker ur sig direkta felaktigheter som dom vore sanningar. Åter igen, PrataBas får inte bli en politisk scen.

Kan vi diskutera detta på ett balanserat sätt i denna tråd?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, på ett sätt tycker jag detta är en klart befogad lösning för tillfället.


Dock så måste jag ju säga att de få balanserade diskussioner i ovan nämnda ämnen är värdefulla och berikar forumet.

T.ex. upphovsrätt är ju något som kanske i största allmänhet bör undvikas, men om någon har frågor rörande hur de ska skydda sina verk etc etc så bör det vara fritt fram att lyfta en sådan fråga på forumet.

Religion och politik är ju intressant att diskutera, men med en del forummedlemmar blir det ohållbart helt enkelt.
Jag har väl själv bidragit till att t.ex. religion blivit ett rätt infekterat ämne stundtals men har på senare tid försökt hålla det någorlunda balanserat.


Svårt.
Att införa dessa regler skulle på många sätt "handikappa" forumet, men på andra sätt skulle det göra att vi slipper en del skit.
Fast ändå så är det ju så tycker jag personligen att aktuella ämnen måste kunna behandlas i någon form, det är en del av PB enl mig och skulle vara t råkigt att detta inte skulle kunna fortsätta pga ett fåtal som sabbar för alla andra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag håller med helt. Dessutom vill jag lägga till P-basar på listan ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag håller helt med dig! Det är ju trots allt basar vi borde prata om och det finns andra forum för andra ämnen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Precis min tanke när jag satt och skummade igen nån tråd om att gå med i nån klubb på facebook.

Det är ju Politik snack som gör att det spårar ur och blir dålig stämming enligt mig.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jag har ignorerat de flesta trådarna där jag vet att allt kommer balla ur så jag kommer inte sakna de bitarna. Jag ser mycket hellre att detta är en relativt glad plats med innehållet ganska koncentrerat runt bas/musikvärlden.
Sen är det roligt med ex. Rix senaste tråd om Amerika, tycker jag...
Kan folk bara hålla sig från att "ha rätt" i alla lägen har vi nog kommit halvvägs.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ingen dum idé faktiskt. Det kommer dock att vara svårt att hålla en exakt linje, svårt att avgöra vad som klassas som politik tex.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:Ingen dum idé faktiskt. Det kommer dock att vara svårt att hålla en exakt linje, svårt att avgöra vad som klassas som politik tex.
Vi får hjälpas åt att påminna varandra och styra varandra rätt. Det är klart att det kommer att bli fel lite då och då men om vi gemensamt "moderarar" och styr rätt så funkar det nog. Trodde personligen ALDRIG att jag skulle föreslå detta vad det gäller att t.o.m. "förbjuda" upphovsrättsdiskusioner på forumet...... Jag är lite chockad faktiskt. Men det funkar inte.....

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Ingen dum idé faktiskt. Det kommer dock att vara svårt att hålla en exakt linje, svårt att avgöra vad som klassas som politik tex.
Prexis.
En tråd om amerikaners dumhet t.ex. kan ju ganska lätt halka över till politik.... eller religion förresten eftersom alla amerikaner, dumma eller ej, är "kristna".... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

BarbequeVillage skrev:Jag håller helt med dig! Det är ju trots allt basar vi borde prata om och det finns andra forum för andra ämnen...
Då borde vi alltså avskaffa OT-avdelningen? Och dom andra som inte är direkt kopplat till basar?
Det har blivit en jäkla soppa av många diskutioner, men jag tror tyvärr inte det går att komma ifrån.
Själv försöker jag använda mitt inbyggda ignore-filter. Funkar nästan alltid.. :oops:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

The Marshall skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag håller helt med dig! Det är ju trots allt basar vi borde prata om och det finns andra forum för andra ämnen...
Då borde vi alltså avskaffa OT-avdelningen? Och dom andra som inte är direkt kopplat till basar?
Det har blivit en jäkla soppa av många diskutioner, men jag tror tyvärr inte det går att komma ifrån.
Själv försöker jag använda mitt inbyggda ignore-filter. Funkar nästan alltid.. :oops:
Det handlar inte om att avskaffa ot-avdelningen i min värld. Vi kan fortfarande prata motorcyklar, dykning, tips om hur man snickrar en friggebod, världens bästa fiskedrag, rötslam m.m. men politik och religion känns inte som att det funkar. Det är mer än vanligt att webforum har denna regel och det av en anledning som vi nog börjar se här också....

//J
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Hellboy skrev:
The Marshall skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag håller helt med dig! Det är ju trots allt basar vi borde prata om och det finns andra forum för andra ämnen...
Då borde vi alltså avskaffa OT-avdelningen? Och dom andra som inte är direkt kopplat till basar?
Det har blivit en jäkla soppa av många diskutioner, men jag tror tyvärr inte det går att komma ifrån.
Själv försöker jag använda mitt inbyggda ignore-filter. Funkar nästan alltid.. :oops:
Det handlar inte om att avskaffa ot-avdelningen i min värld. Vi kan fortfarande prata motorcyklar, dykning, tips om hur man snickrar en friggebod, världens bästa fiskedrag, rötslam m.m. men politik och religion känns inte som att det funkar. Det är mer än vanligt att webforum har denna regel och det av en anledning som vi nog börjar se här också....

//J
Jag vill också ha rättning i ledet och påhoppsfria trådar.
Det är ju ändå 99% av trådarna som funkar relativt bra.
Det finns ju massor av anledningar till att folk blir oense. Det behöver ju inte handla om politik el religion. Var ska man dra gränsen?

Under en lång tid har forumet funkat utan moderator, och det har många nog känt en viss stolthet över. Det har "normalt sett" funnits en kärna av skribenter som lyckats styra uppviglare in på ett stickspår eller helt enkelt fått tyst på dom. Jag tror att styrningen måste komma inifrån, och alla får ta en funderare på om vissa inlägg är värda att svara på.
Jag har nån enstaka person på forumet som jag aldrig kommer att bemöta. Även några jag aldrig kommer att göra affärer med.
Det är val som jag gjort efterhand och jag har inga problem med att avvara detta. Borde funka för de flesta. Om två tokstollar vill tjafsa i en tråd så låt dom hållas. Det slår oftast tillbaka på dom själva i andra frågor senare.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Chriller har ett lysande inlägg i TDHPs tråd intill.
Chriller skrev:Endast en regel behövs tycker jag:
"Det du skriver här skulle du kunna ställa dig upp och säga inför alla i Glanshammar."
Säger allt tycker jag.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Varför ska man inte få uppmana till lagbrott?
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Tjoffe skrev:Varför ska man inte få uppmana till lagbrott?
Beror väl på vad man menar. Det är väl hopplöst att dra en gräns där med.
Civil olydnad har ju lett till befrielserevolutioner i flera länder, men om du förespråkar anarki eller vill propagera som droglobbyist tycker inte det är ok.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

The Marshall skrev:
Tjoffe skrev:Varför ska man inte få uppmana till lagbrott?
Beror väl på vad man menar. Det är väl hopplöst att dra en gräns där med.
Civil olydnad har ju lett till befrielserevolutioner i flera länder, men om du förespråkar anarki eller vill propagera som droglobbyist tycker inte det är ok.

Jag är för alla sorters sätt att jävlas med de myndigheter som ständigt jävlas med mig.. Dessutom är jag för att tvångskastrera och bryta benen av våldtäktsmän och dylikt, det är ju också lagbrott fast det inte borde vara det..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tjoffe skrev:
The Marshall skrev:
Tjoffe skrev:Varför ska man inte få uppmana till lagbrott?
Beror väl på vad man menar. Det är väl hopplöst att dra en gräns där med.
Civil olydnad har ju lett till befrielserevolutioner i flera länder, men om du förespråkar anarki eller vill propagera som droglobbyist tycker inte det är ok.

Jag är för alla sorters sätt att jävlas med de myndigheter som ständigt jävlas med mig.. Dessutom är jag för att tvångskastrera och bryta benen av våldtäktsmän och dylikt, det är ju också lagbrott fast det inte borde vara det..
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/15/dna.html

Det där bör väl vara svar nog....

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dubbelpost...
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 17 nov 2009, 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Får man tipsa om billiga raka rör till choppers? Det är olagligt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

TDHP skrev:Får man tipsa om billiga raka rör till choppers? Det är olagligt!
NEJ! Uppviglare där!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

The Marshall skrev:
TDHP skrev:Får man tipsa om billiga raka rör till choppers? Det är olagligt!
NEJ! Uppviglare där!!
Vänta ni bara! :twisted:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Får man tipsa om billiga raka rör till choppers? Det är olagligt!
Och folkadämpare som man skruvar i 700 meter från besiktningen.... Been there, done that.... :D

Fast jag uppmanar inte folk att göra om det. Jobbigt. Fördelen är att motorn går bättre, bilar visar en mer respekt (säkerhetsmässigt viktig aspekt) men nackdelen är att folk blir rädda och förbannade. Jag är faktiskt nu för tiden en av dom som blir förbannade, tråkigt nog. Fast mest på dom som drar full gas på Hornsgatan med raka rör. Det blir så satans starkt ljud!! Raka rör som man kör som vanligt med har jag inga som helst problem med vad det gäller buller. Normalvarv funkar guldfisk. När jag körde hem på natten under mina chopperår tog jag det alltid lugnt med trotteln inne i stan. Onödigt att väcka folk..... :)

//J
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

Bra initiativ!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Stratoknaster skrev:Bra initiativ!
Tack. Och tack för fina PM. :tummenupp:

//J :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag skriver gärna under dessa enkla regler.

Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar