Religions- och politikfritt PrataBas + svensk lag.....??

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25745
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Men det vore ju samma sak som att hänvisa till ett annat forum för att prata politik...

Nåja, jag har inga starka känslor emot en skamvrå där politik och liknande får avhandlas, men ser hellre att det låts bli helt på PB och att man tar det nånstans där man pratar politik.
Tror det vore enklare...

Edit: Förtydligande
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

fieldflower skrev:Men det vore ju samma sak som att hänvisa till ett annat forum för att prata politik...

Nåja, jag har inga starka känslor emot en skamvrå där politik och liknande får avhandlas, men ser hellre att det låts bli helt på PB och att man tar det nånstans där man pratar politik.
Tror det vore enklare...

Jag tror nog att man vill diskutera, göra pollar osv med de normalt diskuterar med.
Jag hålls inte på nåt annat forum, och det gör ju att alla på PB som man normalt dryftar allt från svininfluensa till ica-kassars utformning med, även är dom man naturligt tar en politisk dust med.
Skulle jag behöva göra det med vilt främmande människor eller?? :shock:
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

The Marshall skrev:
fieldflower skrev:Men det vore ju samma sak som att hänvisa till ett annat forum för att prata politik...

Nåja, jag har inga starka känslor emot en skamvrå där politik och liknande får avhandlas, men ser hellre att det låts bli helt på PB och att man tar det nånstans där man pratar politik.
Tror det vore enklare...

Jag tror nog att man vill diskutera, göra pollar osv med de normalt diskuterar med.
Jag hålls inte på nåt annat forum, och det gör ju att alla på PB som man normalt dryftar allt från svininfluensa till ica-kassars utformning med, även är dom man naturligt tar en politisk dust med.
Skulle jag behöva göra det med vilt främmande människor eller?? :shock:
Kommunicera med folk som inte spelar bas :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Tjoffe skrev:
The Marshall skrev:
fieldflower skrev:Men det vore ju samma sak som att hänvisa till ett annat forum för att prata politik...

Nåja, jag har inga starka känslor emot en skamvrå där politik och liknande får avhandlas, men ser hellre att det låts bli helt på PB och att man tar det nånstans där man pratar politik.
Tror det vore enklare...

Jag tror nog att man vill diskutera, göra pollar osv med de normalt diskuterar med.
Jag hålls inte på nåt annat forum, och det gör ju att alla på PB som man normalt dryftar allt från svininfluensa till ica-kassars utformning med, även är dom man naturligt tar en politisk dust med.
Skulle jag behöva göra det med vilt främmande människor eller?? :shock:
Kommunicera med folk som inte spelar bas :shock: :shock:
Precis!! Huvva... :?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tycker egentligen inte en "samhälls-diskussions-del" är konstigare än en säljes-del för annat än basrelaterade prylar, något som många också irriterade sig på innan det fanns.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

The Marshall skrev:
Tjoffe skrev:
The Marshall skrev:
fieldflower skrev:Men det vore ju samma sak som att hänvisa till ett annat forum för att prata politik...

Nåja, jag har inga starka känslor emot en skamvrå där politik och liknande får avhandlas, men ser hellre att det låts bli helt på PB och att man tar det nånstans där man pratar politik.
Tror det vore enklare...

Jag tror nog att man vill diskutera, göra pollar osv med de normalt diskuterar med.
Jag hålls inte på nåt annat forum, och det gör ju att alla på PB som man normalt dryftar allt från svininfluensa till ica-kassars utformning med, även är dom man naturligt tar en politisk dust med.
Skulle jag behöva göra det med vilt främmande människor eller?? :shock:
Kommunicera med folk som inte spelar bas :shock: :shock:
Precis!! Huvva... :?
Jag försökte diskutera dots/vs/blocks på en hpd-p jag ska ha till Hendrixcovers med min bättre hälft. Det funkar liksom inte. Och kan man inte diskutera dots och blocks då ska man nog ge fan i politiken också..
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Re: Religions- och politikfritt PrataBas + svensk lag.....??

Inlägg av Bonehead »

Hellboy skrev:Gott folk. Det här funkar inte längre. Mr BarbequeVillage skrev följande i tråden om regler på PrataBas:
BarbequeVillage skrev:En enkel regel är att göra som i Fråga Lund: Allt kan diskuteras utom politik och religion. Det är meningslöst att diskutera eftersom det bara handlar om tro eller teorier.

En annan uppenbar regel är svensk lag. Den gäller i övriga samhället och bör därför tillämpas även här. Lagstiftningen kan iochförsig diskuteras, men den kan inte kringgås.

Se'n kan vi skippa personangrepp och name calling. Tycker jag.
Vi måste anamma detta. Nu. PrataBas får inte bli en politisk arena. Forumet måste vara öppet för alla men det har hänt på tok för många gånger på sistone att alla gränser passerats och att folk har blivit förbannade och hoppat av. Jag föreslår följande:

* Inget snack om politik.

* Inget snack om religion.

* Inga uppmaningar till att bryta mot lagen eller tips om hur man gör.

Detta är mitt förslag och jag tycker även att upphovsrätt och illegal fildelning bör falla under begreppet "politik". PrataBas får inte bli en politisk scen. Jag är väldigt villig att ställa upp på frågor om upphovsrätt/STIM/ncb och hur branschen funkar via PM. Detta har jag gjort länge nu och jag tror att jag hjälpt ett flertal som precis ska släppa en platta och undrar hur saker och ting funkar.

Det smärtar mig att föreslå att upphovsrätt inte ska diskuteras öppet men det blir FÖR infekterat när folk kliver in och antingen i okunskap eller ren ignorans vräker ur sig direkta felaktigheter som dom vore sanningar. Åter igen, PrataBas får inte bli en politisk scen.

Kan vi diskutera detta på ett balanserat sätt i denna tråd?

MVH//Jan
En finfinide' tycker jag, jag tillämpar de reglerna själv vid middagsbordet. Det finns ingen större stämningspajare än de där sakerna.
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

Liten skrev:Jag skriver gärna under dessa enkla regler.

Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
+ massor

Håller till på ett annat forum. Där har dom låsta grupper som man får ansöka om medlemskap i. Om någon postar en tråd som egentligen skulle ligga i en sån del flyttas tråden tid utan krusiduller och alla vet att det fungerar så och det fungerar faktiskt bra, vill man ha tillgång till allt så får man söka till alla delar, så missar man ju inget inlägg. Vill man helst slippa så gör man ju det också.

Tycker att det är en bra ide att ha en politikstråd där folk som vill babbla på om saker som många andra finner stötande osv.
Så starta en politik/religons-tråd, så kan alla som vill klösa varandra i ansiktet göra det lite mer privat. :D
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

ff´s pfyrix skrev:
Liten skrev:Jag skriver gärna under dessa enkla regler.

Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
+ massor

Håller till på ett annat forum. Där har dom låsta grupper som man får ansöka om medlemskap i. Om någon postar en tråd som egentligen skulle ligga i en sån del flyttas tråden tid utan krusiduller och alla vet att det fungerar så och det fungerar faktiskt bra, vill man ha tillgång till allt så får man söka till alla delar, så missar man ju inget inlägg. Vill man helst slippa så gör man ju det också.

Tycker att det är en bra ide att ha en politikstråd där folk som vill babbla på om saker som många andra finner stötande osv.
Så starta en politik/religons-tråd, så kan alla som vill klösa varandra i ansiktet göra det lite mer privat. :D
Då vill jag hemsk gärna att dessa politiska/religiösa inlägg INTE kommer upp under "nya inlägg". Jag vill inte se dom.

Sen, åter igen, dom inlägg som bryter mot lagstifningen MÅSTE BORT. Raderas. Illa kvickt.


//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 19 nov 2009, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Janne, det finns i så fall ett enkelt sätt att lösa att man inte får upp dessa trådar i "Senaste inlägg", kan förklara sen.

Vill man ha någon bannad av någon anledning så kan man alltid kontakta forumets moderator och begära detta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Vill man ha någon bannad av någon anledning så kan man alltid kontakta forumets moderator och begära detta.
Ok. Ska bli. Editerade mitt inlägg för övrigt. Tack.

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 19 nov 2009, 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Janne, det finns i så fall ett enkelt sätt att lösa att man inte får upp dessa trådar i "Senaste inlägg", kan förklara sen.
Gör gärna det. Jag har fått tvärnog med rasisistiska och homofoba inslag.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

TDHP skrev:Janne, det finns i så fall ett enkelt sätt att lösa att man inte får upp dessa trådar i "Senaste inlägg", kan förklara sen.
Det där ser jag fram emot! Kanon!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Återkommer, måste kika på några saker först!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

Hellboy skrev:
ff´s pfyrix skrev:
Liten skrev:Jag skriver gärna under dessa enkla regler.

Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
+ massor

Håller till på ett annat forum. Där har dom låsta grupper som man får ansöka om medlemskap i. Om någon postar en tråd som egentligen skulle ligga i en sån del flyttas tråden tid utan krusiduller och alla vet att det fungerar så och det fungerar faktiskt bra, vill man ha tillgång till allt så får man söka till alla delar, så missar man ju inget inlägg. Vill man helst slippa så gör man ju det också.

Tycker att det är en bra ide att ha en politikstråd där folk som vill babbla på om saker som många andra finner stötande osv.
Så starta en politik/religons-tråd, så kan alla som vill klösa varandra i ansiktet göra det lite mer privat. :D
Då vill jag hemsk gärna att dessa politiska/religiösa inlägg INTE kommer upp under "nya inlägg". Jag vill inte se dom.

Sen, åter igen, dom inlägg som bryter mot lagstifningen MÅSTE BORT. Raderas. Illa kvickt.


//J
man ser ingenting om man inte är medlem på den delen, därför det är så bra :D
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Återkommer, måste kika på några saker först!
Tack på förhand, knutten. :tummenupp:

MVH//J
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Gör (som några säger) en egen del som heter exvis "debatt" där taket är högre. Där får man hålla sig om man vill komma med många och långa inlägg om exvis politik och liknande. Pallar man den inte så får man helt enkelt låta bli att läsa i den. Det är inte särskilt svårt att se i vilken del ett inlägg hör hemma - även i "nya inlägg".

Så gör vi på ett par andra forum jag är inblandad i och det funkar riktigt bra. Man får förtydliga att exvis personpåhopp är förbjudet och att det ska debatteras om ett ämne - inte om att en annan forumsmedlem är dum i huvudet.

Personligen tycker jag att det finns personer i andra trådar som faktiskt borde tänka efter litet innan de skriver. De får väl byta telefonnummer om de vill skälla ut varandra. ;) Det är ju rätt ointressant för oss andra vad de tycker om varandra.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Jag börjar förstå varför TalkBass har fritt från religion och politik. Det är faktiskt inte så dumt. För Pratabas tror jag att det är nödvändigt att införa det. Även om det lugnar sig nu, så kommer det att poppa upp. Vid varje tillfälle kommer det att bli avhopp av medlemmar. Jag vet inte om det beror på storleken, och om det hade funkat i ett mindre forum. Men här funkar det tyvärr inte längre.

Även om man inte engagerar sig i Poltik&religion, så sprider det sig in i andra trådar.

Inför ett totalförbud NU!
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

---
Senast redigerad av Gäst den sön 06 jun 2010, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

---
Senast redigerad av Gäst den sön 06 jun 2010, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Orkar inte läsa.
Men religion/politikdiskussionsfritt vore en välsignelse.
Är tämligen ointresserad av vad diverse amatörfilosofer/debattörer (oavsett politisk hemvist) tycker om det en och det andra.
Låsta forum så jag inte riskerar att läsa vad som tragglas vore en bra lösning.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Roland skrev:Nu har jag läst hela tråden och kan sammanfatta så här:

PrataBanjo.se har precis vunnit!
Grattis!
Pratabanjo lät intressant. Provade grabbens nya ukelele och det var ju kul! Mandolin och banjo nästa!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Roland skrev:PrataBanjo.se har precis vunnit!
Grattis!
Med pratamupparna.se som god tvåa. Grattis ni också!
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har hela tiden tyckt att religion och politik inte hör hemma här. Helt meningslöst att stångas med de övertygelserna på ett basforum. Eller kort sagt, ett mycket bra förslag Jan.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Instämmer med Hellboy.

Inlägg av allan »

Hellboy har helt rätt. Efter senaste Gaza-debaclet framgår det tydligt.

Skall härmed aldrig ta upp eller kommentera P&R........
Skriv svar