Religions- och politikfritt PrataBas + svensk lag.....??

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Liten skrev:Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Klopper skrev:
Liten skrev:Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag.
+1 !
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag tvekar mellan att helt "banna" dessa ämnen från forumet och att skapa en egen avdelning, men håller med om att något sådant verkar vara nödvändigt nu...

Bra initiativ och förslag Janne och Liten!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Problemet tror jag är att oavsett vad man sätter för regler så kommer det alltid att finnas människor som provocerar och andra som blir provocerade. Kvarstår att se till att reglerna följs, alltså en eller flera moderatorer eller? Annars är risken att det börjar tjafsas om huruvida det är politik som diskuteras. Jag tror tyvärr inte att det i längden håller med att man försöker "moderera varandra".
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Kan vi inte bara bete oss som de vuxna människor vi faktiskt är och behandla folk med respekt, oavsett åsikter gällande religion, politik och svensk lag?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

FreCKo skrev:Kan vi inte bara bete oss som de vuxna människor vi faktiskt är och behandla folk med respekt, oavsett åsikter gällande religion, politik och svensk lag?
Håller med. Jag kommer ihåg hur bra det var när jag hittade hit första gången. Synd om vi ska behöva ha en massa regler.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

FreCKo skrev:Kan vi inte bara bete oss som de vuxna människor vi faktiskt är och behandla folk med respekt, oavsett åsikter gällande religion, politik och svensk lag?
Jo, det borde vi göra. Men vi klarar uppenbarligen inte riktigt av det. Jag tycker att det vore en god idé med "specialavdelningar" för religion och politik som skulle kräva särskilt medlemsskap. Om detta inte är möjligt tycker jag att vi förbjuder dessa ämnen helt. Det har liksom spårat ur lite väl många gånger på sistone. Sen hur vi ska sköta efterlevnaden av dessa förbud vet jag inte riktigt. Förhoppningsvis klarar vi att hålla pli på varandra, om inte så tycker jag mycket väl att vi kan införa moderatorer i någon form. Men moderatorernas vara eller icke vara är en annan och senare fråga, som iofs verkar vara minst lika infekterad som diskussioner om religion och politik.
Och att vi ska hålla oss till svensk lag kan man tycka vore en självklarhet, även om det inte alltid är helt glasklart var gränserna faktiskt går.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Äh, regler är skit!


Banna Mig, Makten, MatsD och Hellboy + en handfull till så har ni ett härligt öppet forum igen!
Senast redigerad av blackparkas den ons 18 nov 2009, 00:28, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Ok då.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ok då, en fråga.
Hur skall vi se till att de regler som defacto finns efterlevs?

"Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumen (och din internetleverantör kontaktas)."
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Problemet är att forumet växer ordentligt. När jag reggade mig här vart det 700 reggade medlemmar och jag var definitivt inte en av dom första. Men på dessa två år så har det hänt rejält mycket. Nu finns det 2.700 medlemmar. 2.000 fler än när jag började hänga här. Men forumet fungerar exakt som på den tiden. Det kallas för växtverk om vi pratar företag och föreningar som växer fort och snabbt. Regelverket/organisationen hänger inte med när företaget växer och det skapar problem. Jag tror att det är exakt detta vi ser här nu. Hur löser vi problemet?

1. Ha ett fungerande regelverk. Det som redan finns räcker långt egentligen men behöver kanske utökas med ett par punkter.

2. Se till så att det efterlevs. Hur gör man detta? Semborg har nog lite för mycket att göra. Jag tror personligen att det är dags för några moderatorer som avlastar och hjälper till. Det ska INTE vara så att opassande inlägg som dom i tråden som inte Hellboy tar något ansvar för får ligga kvar alldeles för länge. Dom måste bort med en gång. Dom bryter mot lagen. Tydliga riktlinjer och om det markeras att detta accepteras inte så tänker nog sig folk för lite extra innan man publicerar sitt inlägg.

3. Het potatis nu.... Vad krävs för att man ska bli av med sitt användarkonto och att man bannas? Detta borde nog funderas lite över.

Några tankar i ärendet....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Det där med internetleverantör känns lite överkurs, tycker jag. :?
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Cliffy skrev:
FreCKo skrev:Kan vi inte bara bete oss som de vuxna människor vi faktiskt är och behandla folk med respekt, oavsett åsikter gällande religion, politik och svensk lag?
Håller med. Jag kommer ihåg hur bra det var när jag hittade hit första gången. Synd om vi ska behöva ha en massa regler.

Jag är med här. Trots att jag bara varit här en pisskvart..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har funderat lite till... (det underlättar funderandet att ha rethosta så man inte kan sova alls...)

Jag tror på att införa politikförbud på PB.
Infört i reglerna som ett tillägg typ "På PB diskuterar vi inte politik" (och kanske nåt mer såsom TPB e.dyl.)

Hur man efterlever det kan man diskutera... Men vi kan väl börja på vanliga sättet att vi försöker hålla efter varandra.
Funkar inte det är jag beredd att ändra mitt svar i frågan om moderatorer behövs eller ej (med viss sorg i hjärtat).
Medlem i PB50+
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Jag lovar och svär att inte prata politik eller religion något mer på detta forum.
Bas kan jag ju inte så då återstår 6.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Politik och Religion - Visst, men att banna ett ämne som TPB bara för att en handfull inte klarar av att diskutera som folk är ju bara löjligt egentligen.


Det är vad jag kommti fram till. Men jag har å andra sidan inte tänkt på det hela natten direkt.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Apropå svensk lag och sånt.. http://www.alden.se/Arekrankning.htm
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

TDHP skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag.
+1 !
Vettetusan... :roll:

Det finns forum för sådant redan, typ flashback.
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Cuba skrev:
TDHP skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Om forumet absolut MÅSTE ha diskussioner om politik och religion så får vi be Semborg skapa dessa topics.
Sen skulle jag gärna se att dom var stängda precis som "vip" är och man fick ansöka om medlemskap om man nu absolut vill läsa allt som skrevs där.. (Vet inte alls om det är görbart tekniskt i plattformen för detta forum dock.. )
Jag tycker att det är ett utmärkt förslag.
+1 !
Vettetusan... :roll:

Det finns forum för sådant redan, typ flashback.
Håller med. Skapar man en avdelning dedikerad till politik och religion uppmuntrar man bara till såna diskussioner.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Vi kommer aldrig ifrån det.
Om 9 mån är valrörelsen i full gång. Den som tror att man kan låta bli att skriva om det räcker upp en hand...

Jag kan direkt peka på tre personer här som jag uppskattar oerhört mycket men har en helt annan politisk åsikt än mej.
Bara för att vi inte delar åsikt medför inte automatisk en rätt att kalla dessa eller andra för diverse nedlåtande tillmälen.
Det måste ju gå att diskutera åsikter.
Men det är inte samma sak som att diskutera personen som framför dom.

Topics för politik, ja. Gärna modererade om folk inte kan skilja på åsikt och person..
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

The Marshall skrev:Vi kommer aldrig ifrån det.
Om 9 mån är valrörelsen i full gång. Den som tror att man kan låta bli att skriva om det räcker upp en hand...

Jag kan direkt peka på tre personer här som jag uppskattar oerhört mycket men har en helt annan politisk åsikt än mej.
Bara för att vi inte delar åsikt medför inte automatisk en rätt att kalla dessa eller andra för diverse nedlåtande tillmälen.
Det måste ju gå att diskutera åsikter.
Men det är inte samma sak som att diskutera personen som framför dom.

Topics för politik, ja. Gärna modererade om folk inte kan skilja på åsikt och person..
*Räcker upp en hand*

Men jag förstår vad du menar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm... där är du kanske nå´t på spåret Marshall!
Går det att ha en "skithåla" typ där det är fritt fram att diskutera den här skiten och om det råkar blossa upp i en vanlig tråd så ska detta flyttas till "skithålan"?
DÄR ser jag en möjlighet för en moderator att träda in, att se till att den tråden blir stängd för tillfället tills det flyttats över till "Skithålan" och denne moderator styr även upp "skithålan" så att det inte går över styr totalt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

det bästa i så fall vore väl om man inte fick upp trådar från skithålan när man söker via "Nya inlägg sedan ditt senaste besök"...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:det bästa i så fall vore väl om man inte fick upp trådar från skithålan när man söker via "Nya inlägg sedan ditt senaste besök"...
Absolut!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Inga problem. Man kan lägga uppdet så att man måste vara MEDLEM i den forumdelen för att se inläggen, ungefär som tex en VIP-del.
Då får dom som vill begära tillträde till det forumet och resten slipper.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar