Vad är PrataBas.....?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

cub skrev: Don't feed the trolls, har funkat på alla andra forum jag är på. Att hela tiden argumentera och ge dem mer ammunition gagnar ingen. Vissa lagar håller jag med om ska följas (själv går jag mot rött ibland dock) men jag tror också att genom att ge alla dessa åsikter vatten på sin kvarn så trappar vi även upp det hela..
+1

Verkar tyvärr inte funka här dock.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
Hellboy skrev:2. Det är inte mina reglar. Det är en lag.
Just precis det ja, men jag tänkte lite mer brett på de andra regel-trådarna.
Hellboy skrev:3. Alla ska trivas här och om man är invandrare, homosexuell, kristen eller något annat ska man inte behöva läsa fördomar och rena lögner om sin religion/sexuella läggning eller det land där man kommer ifrån. Vi ska för medlemmarnas och Semborgs skull alla hålla oss långt ifrån den gräns som beskrivs i Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Finner du ett problem med detta?
Don't feed the trolls, har funkat på alla andra forum jag är på. Att hela tiden argumentera och ge dem mer ammunition gagnar ingen. Vissa lagar håller jag med om ska följas (själv går jag mot rött ibland dock) men jag tror också att genom att ge alla dessa åsikter vatten på sin kvarn så trappar vi även upp det hela.
Hellboy skrev:6. Om du vill ha ett forum där det förekommer hets mot invandrare, religioner och homosexuella så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där du är ansvarig.
Det där var bara fånigt.

Jag ska gå tillbaka att undvika trådar som inte handlar om bas igen.
cub skrev:Om det nu är så viktigt att alla gör precis som dina regler, vad du tycker är rätt och fel och bra och dåligt så starta ett eget forum där allt är perfekt
Det där var också ganska fånigt.

Låt oss ta det här från början. Det är ett ANTAL människor som slutat på forumet för att dom känt sig mobbade eller p.g.a. klimatet här. Ska det vara så? Det som inte får förekomma i verkligheten ska inte förekomma här heller. Semborg har markerat.

Don´t feed the trolls? Jag är också medlem på ett antal andra forum. Där markeras det över lag stenhårt när någon brakar ur och dom inlägg där det förekommer något som bryter mot lagen raderas omgående. Ett stort antal forum accepterar inte trådar om politik eller religion. Varför? För att det över lag inte fungerar. Har det funkat här? Många tycker inte det. Parkas var nära att hoppa av från forumet under diskussionerna om kristendom för lite mer än ett år sedan. Han blev rejält åtsatt. Anli tog en paus. Grafen lika så. Nick tog en paus. Det finns fler exempel. Sen finns det säkert ett stort antal som bara försvunnit utan att meddela varför. Miljön på forumet är viktigare än att folk ska ha rätten att uppföra sig hur som helst och ägna sig åt att smutskasta folkgrupper och annat. Semborg har satt en gräns.

Får jag ställa en fråga.? Tycker du att klimatet här på forumet blivit sämre eller bättre dom senaste dagarna? Är tonen hövligare?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hellboy skrev:
cub skrev:
Hellboy skrev:2. Det är inte mina reglar. Det är en lag.
Just precis det ja, men jag tänkte lite mer brett på de andra regel-trådarna.
Hellboy skrev:3. Alla ska trivas här och om man är invandrare, homosexuell, kristen eller något annat ska man inte behöva läsa fördomar och rena lögner om sin religion/sexuella läggning eller det land där man kommer ifrån. Vi ska för medlemmarnas och Semborgs skull alla hålla oss långt ifrån den gräns som beskrivs i Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Finner du ett problem med detta?
Don't feed the trolls, har funkat på alla andra forum jag är på. Att hela tiden argumentera och ge dem mer ammunition gagnar ingen. Vissa lagar håller jag med om ska följas (själv går jag mot rött ibland dock) men jag tror också att genom att ge alla dessa åsikter vatten på sin kvarn så trappar vi även upp det hela.
Hellboy skrev:6. Om du vill ha ett forum där det förekommer hets mot invandrare, religioner och homosexuella så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där du är ansvarig.
Det där var bara fånigt.

Jag ska gå tillbaka att undvika trådar som inte handlar om bas igen.
cub skrev:Om det nu är så viktigt att alla gör precis som dina regler, vad du tycker är rätt och fel och bra och dåligt så starta ett eget forum där allt är perfekt
Det där var också ganska fånigt.

Låt oss ta det här från början. Det är ett ANTAL människor som slutat på forumet för att dom känt sig mobbade eller p.g.a. klimatet här. Ska det vara så? Det som inte får förekomma i verkligheten ska inte förekomma här heller. Semborg har markerat.

Don´t feed the trolls? Jag är också medlem på ett antal andra forum. Där markeras det över lag stenhårt när någon brakar ur och dom inlägg där det förekommer något som bryter mot lagen raderas omgående. Ett stort antal forum accepterar inte trådar om politik eller religion. Varför? För att det över lag inte fungerar. Har det funkat här? Många tycker inte det. Parkas var nära att hoppa av från forumet under diskussionerna om kristendom för lite mer än ett år sedan. Han blev rejält åtsatt. Anli tog en paus. Grafen lika så. Nick tog en paus. Det finns fler exempel. Sen finns det säkert ett stort antal som bara försvunnit utan att meddela varför. Miljön på forumet är viktigare än att folk ska ha rätten att uppföra sig hur som helst och ägna sig åt att smutskasta folkgrupper och annat. Semborg har satt en gräns.

Får jag ställa en fråga.? Tycker du att klimatet här på forumet blivit sämre eller bättre dom senaste dagarna? Är tonen hövligare?

MVH//Jan
Antar att de andra forumen har moderatorer?

Vet tyvärr inte om klimatet på forumet har blivit bättre eller sämre de senaste dagarna då jag knappt har vart inne sen i fredags, men sen har jag inte haft något större problem med det här förut heller. Det är i stort sett alltid samma personer som diskuterar de känsliga ämnena och jag håller mig oftast utanför.

Visst har jag läst många olämpliga inlägg, men tar varken åt mig eller lägger nån större tanke på dem.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mackan skrev:Antar att de andra forumen har moderatorer?

Vet tyvärr inte om klimatet på forumet har blivit bättre eller sämre de senaste dagarna då jag knappt har vart inne sen i fredags, men sen har jag inte haft något större problem med det här förut heller. Det är i stort sett alltid samma personer som diskuterar de känsliga ämnena och jag håller mig oftast utanför.

Visst har jag läst många olämpliga inlägg, men tar varken åt mig eller lägger nån större tanke på dem.
Jepp. Moderatorer. Tror nog att 98 % av alla forum som finns har moderatorer. Givetvis en gissning från min sida men det är nog i alla fall ganska nära dom flesta, om man får ge sig på ett kalkylerat överslag.

Nä dom flesta brukar inte bry sig om det inte handlar om sig själv. Heterosexuella, helsvenska, ateister har klarat sig ganska lindrigt undan i diskussionerna.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tar du inte i lite nu?
SÅ himla många övertramp har det ju faktiskt inte varit.
Och om det ÄR så att det finns ett antal specifika inlägg som du eller någon annan tycker strider mot forumets regler eller svensk lag så är det ju bara att rapportera den till den moderator vi faktiskt har, dvs Semborg.
Han har ju vad jag vet alltid åtgärdat det han påtalats och funnit regelvidrigt.
Så visst är PB modererat, bara föredömligt återhållsamt, som jag ser det.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

en liten "anmäl inlägg"-knapp hade kanske varit något...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:en liten "anmäl inlägg"-knapp hade kanske varit något...
:shock:

:clappy: :tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Liten skrev:
macahan skrev:en liten "anmäl inlägg"-knapp hade kanske varit något...
:shock:

:clappy: :tummenupp:
Yes! Det handlar om så få inlägg/trådar så det skulle fungera hur bra som helst. Sen om det skulle bli för många anmälda inlägg i framtiden så det blir för jobbigt för Semborg kan man alltid lägga till en till mottagare av rapporteringen. Ungefär som en moderator fast ändå inte.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En sån knapp skulle väl iof vara funktionell, men skulle det inte bli väldigt många lite ogenomtänkta anmälningar då tror ni? Nåt som i länden kanske skulle mer ta udden av en anmälan än om den skrivs ut och förklaras i ett PM? Fördelen (?) med en knapp är väl att den går att ha anonym, om man nu tycker att anonyma anmälningar är nåt bra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är det dags för en ny Moderator-poll?? :D


Allvarligt, som jag ser det nu så är det i princip bara du Hellboy som inte är nöjd efter allt tjafs, ska vi verkligen behöva fortsätta älta detta?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

TDHP skrev:En sån knapp skulle väl iof vara funktionell, men skulle det inte bli väldigt många lite ogenomtänkta anmälningar då tror ni? Nåt som i länden kanske skulle mer ta udden av en anmälan än om den skrivs ut och förklaras i ett PM? Fördelen (?) med en knapp är väl att den går att ha anonym, om man nu tycker att anonyma anmälningar är nåt bra.
Medlemmarna har så klart också ett ansvar. Sen ska det fungera som så att när man trycker på knappen så måste man fylla i anledningen till att man anser att inlägget är olämpligt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Är det dags för en ny Moderator-poll?? :D


Allvarligt, som jag ser det nu så är det i princip bara du Hellboy som inte är nöjd efter allt tjafs, ska vi verkligen behöva fortsätta älta detta?
Mja, det är väl mer Janne som är en av få som talar om att han inte är nöjd...
Men som sagt, det står alla fritt att anmäla inlägg eller påtala annat till moderatorn. Som vi har. Jag tror iof också att det är bättre än att dra det i ett flertal trådar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det har ju totalt sett varit gläfs och trams om detta i typ en månad och i 20 trådar känns det som...
Väldigt bra för forumet.... INTE...

Och om det nu är fler än Janne som anser att detta är ett så stort problem att det behövs fler moderatorer NU så tycker jag de ska säga det rakt ut istället för att komma och smågnälla sedan.

Vem vet, Semborg kanske inte öht är intresserad av att tillsätta några moderatorer utan hellre stänger forumet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Jag tycker faktiskt det kan vara bra med moderatorer.

Så ja.. jag röstar för.
Även om jag tycker klimatet har blivit bättre dom senaste dagarna :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:Är det dags för en ny Moderator-poll?? :D


Allvarligt, som jag ser det nu så är det i princip bara du Hellboy som inte är nöjd efter allt tjafs, ska vi verkligen behöva fortsätta älta detta?
Mja, det är väl mer Janne som är en av få som talar om att han inte är nöjd...
Men som sagt, det står alla fritt att anmäla inlägg eller påtala annat till moderatorn. Som vi har. Jag tror iof också att det är bättre än att dra det i ett flertal trådar.
Tack. Sen finns det ju faktiskt ett stort antal medlemmar som tagit paus från, eller slutat på, forumet p.g.a. klimatet och en del av dessa har faktiskt uttalat detta öppet på forumet. Andra har inte sagt ett knäpp utan bara slutat och sen har man fått veta via PM eller mejl varför. Blackparkas var ju som sagt på väg att sluta själv i oktober (tror jag att det var) förra året just på grund av detta men det har Blackie glömt. Då handlade det om kristna och kristendom. Nu har det handlat om invandrare och homosexuella. Vad lär vi oss av detta? Dom flesta reagerar bara på det som rör dom själva och skiter i alla andra. Jag är inte sån. Fördomar och lögner är aldrig ok oberoende vad det handlar om. Generella uttalanden om att kristna är dumma i huvudet, homosexuella kan inte kontrollera sin sexualdrift eller zigenare är tjyvar hela bunten hör inte hemma på ett basforum och det av två anledningar. Alla ska trivas och det finns en lag. Jag hade flugit i taket om någon skrivit att handikappade har fått sitt straff från Gud för sitt syndiga leverne också. Att skriva att alla smålänningar är snåla är däremot helt ok för det vet vi ju att det stämmer.

Vad är det för fel med att inte tolerera fördomar på ett forum?

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Ja, det har ju totalt sett varit gläfs och trams om detta i typ en månad och i 20 trådar känns det som...
Väldigt bra för forumet.... INTE...

Och om det nu är fler än Janne som anser att detta är ett så stort problem att det behövs fler moderatorer NU så tycker jag de ska säga det rakt ut istället för att komma och smågnälla sedan.

Vem vet, Semborg kanske inte öht är intresserad av att tillsätta några moderatorer utan hellre stänger forumet?
Jag tror att Semborg är mest intresserad av att alla sköter sig så att hans jobb minimeras om jag får dryfta mig till en gissning.

MVH//Jan
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Det är väl bara en som slutat av de anledningar som anges här eller har jag missat några Hellboy?

Will tex slutade ju för att ingen killade honom under hakan. Det innebär ju inte att vi måste killa alla under hakan för att de inte skall sluta komma hit?


Eller?
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hellboy skrev:Nu har det handlat om invandrare och homosexuella. Vad lär vi oss av detta? Dom flesta reagerar bara på det som rör dom själva och skiter i alla andra. Jag är inte sån.
Bara för att man inte tar åt sig/reagerar (i skrift) på det behöver det inte betyda att man skiter i alla andra...

För att vidareutveckla mitt inlägg lite högre upp i tråden: Ser jag ett olämpligt/kränkande inlägg tar jag inte åt mig eller lägger någon större tanke på det. Visst kan man bli förbannad när man läser vissa saker, men jag låter det vara och läser någon roligare tråd istället. Varför? Jo för att det är ingen idé att försöka övertyga författaren av det kränkande inlägget att han har fel. Det slutar bara med en oändlig diskussion där ilska byggs upp successivt, och till slut blir någon så förolämpad att han/hon inte vill vara kvar här.

Att de flesta bara reagerar på det som rör de själva tror jag är helt fel. Känns snarare som att de flesta reagerar på det mesta men väljer att hålla det för sig själva ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mackan skrev:
Hellboy skrev:Nu har det handlat om invandrare och homosexuella. Vad lär vi oss av detta? Dom flesta reagerar bara på det som rör dom själva och skiter i alla andra. Jag är inte sån.
Bara för att man inte tar åt sig/reagerar (i skrift) på det behöver det inte betyda att man skiter i alla andra...

För att vidareutveckla mitt inlägg lite högre upp i tråden: Ser jag ett olämpligt/kränkande inlägg tar jag inte åt mig eller lägger någon större tanke på det. Visst kan man bli förbannad när man läser vissa saker, men jag låter det vara och läser någon roligare tråd istället. Varför? Jo för att det är ingen idé att försöka övertyga författaren av det kränkande inlägget att han har fel. Det slutar bara med en oändlig diskussion där ilska byggs upp successivt, och till slut blir någon så förolämpad att han/hon inte vill vara kvar här.

Att de flesta bara reagerar på det som rör de själva tror jag är helt fel. Känns snarare som att de flesta reagerar på det mesta men väljer att hålla det för sig själva ;)
Om alla här håller sig långt ifrån den gräns som finns så blir Semborgs jobb enklare och mindre ansträngande. Han kan kanske lägga ut några extra minutrar på att utveckla forumet istället för att behöva ta i skit. Vill vi inte underlätta för Semborg? Vill vi inte att alla ska trivas här, vare sig folk uttalar sina reaktioner på påhopp eller inte? Om folk tänker sig för lite så underlättar det för Semborg och vi får ett trevligare klimat.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hellboy skrev:
mackan skrev:
Hellboy skrev:Nu har det handlat om invandrare och homosexuella. Vad lär vi oss av detta? Dom flesta reagerar bara på det som rör dom själva och skiter i alla andra. Jag är inte sån.
Bara för att man inte tar åt sig/reagerar (i skrift) på det behöver det inte betyda att man skiter i alla andra...

För att vidareutveckla mitt inlägg lite högre upp i tråden: Ser jag ett olämpligt/kränkande inlägg tar jag inte åt mig eller lägger någon större tanke på det. Visst kan man bli förbannad när man läser vissa saker, men jag låter det vara och läser någon roligare tråd istället. Varför? Jo för att det är ingen idé att försöka övertyga författaren av det kränkande inlägget att han har fel. Det slutar bara med en oändlig diskussion där ilska byggs upp successivt, och till slut blir någon så förolämpad att han/hon inte vill vara kvar här.

Att de flesta bara reagerar på det som rör de själva tror jag är helt fel. Känns snarare som att de flesta reagerar på det mesta men väljer att hålla det för sig själva ;)
Om alla här håller sig långt ifrån den gräns som finns så blir Semborgs jobb enklare och mindre ansträngande. Han kan kanske lägga ut några extra minutrar på att utveckla forumet istället för att behöva ta i skit. Vill vi inte underlätta för Semborg? Vill vi inte att alla ska trivas här, vare sig folk uttalar sina reaktioner på påhopp eller inte? Om folk tänker sig för lite så underlättar det för Semborg och vi får ett trevligare klimat.

MVH//Jan
Det är precis så jag har uppfattat forumet sen jag registrerade mig :tummenupp:

Jag måste ändå säga att det är otroligt hög nivå här med tanke på att det bara finns en Administratör/Moderator. Eller hur?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man kan ju ha olika åsikter om hur högt i tak man tycker det ska vara också.
Det den ene knappt lyfter på ögonbrynet för får den andre att reagera kraftigt, utan att inlägget för den skull egentligen behöver bryta mot några regler eller lagar utan kanske mer är moraliskt/etiskt tvivelaktigt eller bara otrevligt. Det är nog snarare DETTA som händer här då och då. Mycket pga att vi är ett väldigt blandat forum, dels åldersmässigt men också socialt. Vi kommer från väldigt skiftande miljöer, många av oss med trakterandet av ett stränginstrument, också DOM väldigt olika, som enda gemensamma nämnare. Klart åsikter går isär och viljor krockar ibland. Hittills har vi löste det rätt bra, så också senast tycker jag faktiskt. Att tillsätta moderatorer är enkelt, att komma överens om vad dom ska moderera är en annan sak...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mackan skrev:Jag måste ändå säga att det är otroligt hög nivå här med tanke på att det bara finns en Administratör/Moderator. Eller hur?
:tummenupp:

//J
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Roland skrev:Det är väl bara en som slutat av de anledningar som anges här eller har jag missat några Hellboy?

Will tex slutade ju för att ingen killade honom under hakan. Det innebär ju inte att vi måste killa alla under hakan för att de inte skall sluta komma hit?


Eller?
Jag tog rejält illa upp över en tråd. När man känner att man fortfarande mår dåligt och är ledsen när man stängt av datorn, då är det inte så bra. Jag tog en kortare paus, men bestämde mig senare att börja skriva igen, när saker lugnat ner sig lite. Jag var nära att strunta i forumet helt, men det finns så mycket som är bra med forumet, och det vägde över.

Problemet, som det redan nämnts, är att vi alla blir påverkade av olika saker. Det är svårt att begränsa diskutioner med regler. Det gäller att tänka efter lite innan man skriver, och de flesta saker brukar ju kunna redas ut via pm.

Har det inte varit lugnt nu, ett tag? Eller är det bara jag som hållt mig utanför de oroliga trådarna?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nick: Om du med ett tag menar "några dagar" så, absolut.
Men det var väl först när Semborg skickade en varning till MatsD som det lugnade ner sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Nick: Om du med ett tag menar "några dagar" så, absolut.
Men det var väl först när Semborg skickade en varning som det lugnade ner sig.
Vad kan man lära av det? Moderering funkar? Bara en tanke.

Jag vet faktiskt inte hur mycket Semborg är här över huvudet taget men han skriver ju inte så värst mycket. Han är den första registrerade medlemmen (vore lite konstigt annars kanske.... :wink: ) men han har bara skrivit ca 600 inlägg. Vilket ju givetvis är mer än 80 % av alla medlemmar på forumet och nu när jag kollade så såg jag att det finns nästan 850 medlemmar som inte skrivit ett enda inlägg. :shock: Hur som..... Tanken med att ha några "Santa littles helpers" vore ju att få lite mer koll och snabbare kunna agera lite tidigare innan det spårar ur och folk blir sura eller ledsna. Och för att avlasta Semborg....

Så fort Semborg varnade blev det väldigt lugnt. Finns det en lärdom i detta?

MVH//Jan
Skriv svar