Vad är PrataBas.....?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.pratabas.se. Vad är det för något?

I min värld är PrataBas ett forum för basister i första hand. Basister spelar musik i band för det mesta. Det finns ett flertal här som pluggar musik och det finns ett flertal som livnär sig på att spela eller som jobbar som ljudtekniker eller annat som hör musikbranschen till. Sen finns det ett stort antal som spelar bas på fritiden och är mer eller mindre seriösa. Några tar det på stort allvar och övar mycket och andra gör det inte utan använder basen för att få en rolig fritid utan att lägga ner så mycket tid förutom att repa med bandet. Och sen finns det nog ganska många som har en bas i garderoben och där har den stått oanvänd i flera år. Så kan det också vara och det är helt okay.

Vad ska man kunna prata om på PrataBas?

Basar? Givetvis. Förstärkare? Givetvis. Strängar/Sladdar/tillbehör som pedaler e.t.c? Givetvis. Inspelningsutrustning? Det tycker jag definitivt hör hit. Övningstips? Nu börjar det bli komplicerat. Nu kommer vi in på undervisning. Jag tycker själv att det ska vara självklart att kunna tipsa varandra på övningstips och knep för att bli bättre. Tips om spelställen? Hur man tar betalt för gig? Det tycker jag nog hör hit. Det finns ett flertal här som försöker att slå sig in i musikbranschen med förhoppning om att kunna livnära sig på musiken och då måste man veta vad som gäller. Det är bra. Hjälpa varandra är bra. Och det finns i ärlighetens namn en hel del som inte musikskolorna tar upp som är otroligt viktigt att kunna för att klara sig. Deklarationstider? Musikeravdrag? Jajjemensan. Goda råd är billiga här. Strålande. Någon ska ge ut en platta? Hur får man den spelad på radio? Fram med tipsen bara! Ring till P4 producenterna, boka in er och ta en liten PR-sväng och gör intervjuer och spela en låt i P4 Radio Västerbotten. Kanon! Tack för informationen! Ja och sen var det allt det där med avräkningar helt plötsligt. Hur gör man nu då? Stim-pengar? Hur var det nu man gjorde? Nähä. Ok. Jag får ringa upp Hellman på telefonen istället.... Eller skicka ett PM. Det är helt otroligt korkat. Istället för att göra det öppet så att fler kan ta lärdom.

Ska man inte kunna diskutera musikbranschen på ett forum för basister? Bara idag fick jag tidningarna Musikförläggaren (jag har ett litet musikförlag där jag förlägger mina egna låtandelar) OCH STIM-nytt i brevlådan. Jag har läst dom båda två under min lunchrast och detta gör jag en gång i månaden. Jag försöker hålla mig uppdaterad. I dessa tidningar avhandlas sådant som rör basister som kanske skulle vilja livnära sig på musik och ge sig in i branschen. Matnyttiga prylar. Men jag får inte delge det jag lär mig till andra för då blir det diskussioner och då blir folk upprörda. Ska det vara så? Är jag intresserad av att hänga här om det ska vara på detta viset? Så fort jag skriver något här som faktiskt handlar om viktiga saker så är det några stycken som kommer med, i dom bästa fall, missuppfattningar och, i värsta fall, rena medvetna lögner. Det finns några här som inte bryr sig om musik och musikbranschen ett dugg. För dom är kanske det viktigaste att dom får repa med sitt band och sen tanka ner musik gratis. Men sen finns det dom som faktiskt VILL lära sig och VILL ta del av den kunskap som finns och detta ÄVEN när det gäller sådana saker som SAMI, ncb, STIM, Upphovsrätten och annat. I senaste STIM-nytt så stod det att intäkterna från skivförsäljningen (fysisk och digital) har sjunkit med ytterligare 10 % i år. Intäkterna från konserter har däremot ÖKAT med 3 %. Gagerna har blivit högre. Konsertbiljetterna har blivit dyrare med nästan 8 % bara i år. Intressanta siffror. Jag kan inte delge denna information här på forumet för då börjar det gastas om att "Nä FYYY vad det blivit dyrt med konsertbiljetter och VARFÖR ska bokningsbolagen ta så mycket betalt? HAR dom inte lärt sig av sina misstag?". Jag fick det (nästan) dagliga e-mailet från Musikindustrin.se där det bl.a. stod att den smått legendariska (svenska) musikförläggaren Lennart Desmond har gått bort. Han har jobbat i branschen i över 50 år. Kan jag lägga upp detta på forumet? Nä det vågar inte jag med risk för att någon ska börja hojta om att "Äh, musikförläggarbranschen är död. Och Desmond, förresten. Är inte det ett utländskt namn? Fy faan för invandrare. Han är säkert bög också och kan inte kontrollera sin sexualdrift".

Jag VET att jag själv sa att upphovsrätt e.t.c. inte kan diskuteras på forumet då det hamnar för nära politik. Jag hade fel. Jag har ångrat mig. Branschen i stort, musik, basar, sladdar,deklaration e.t.c. hör ihop. Det är för viktigt och det är ett musik/kulturforum.

Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

1. Rasistiska uttalanden.
2. Hets mot folkgrupp och allt vad det innebär vad det gäller homosexuella, religion e.t.c.
3. Uppmuntran att bryta mot lagar.

Sen tycker jag personligen inte att rent politiska ämnen hör hemma på PrataBas. Då får man regga sig på ett politiskt forum. Lika så med religion. Jag klassar inte upphovsrätt/STIM/ncb e.t.c. som politik. Det har med musik och kultur att göra och det här är ett forum för basister. Basister spelar musik och vissa gör det yrkesmässigt och andra har ambitioner att göra det yrkesmässigt. Så ser jag på saken. Jag tänker med andra or fortsätta att prata om detta. Så det så.

Sen kan jag tycka att det kanske vore en idé att kunna moderera sina egna trådar om det nu inte ska till några moderatorer. Säljtrådar som någon vill ha rena ska trådskaparen själv kunna rensa. Idag la jag upp en länk under "Länkar" och det tog inte många minuter så fanns det negativa inlägg. Länken lades upp för att vara en del av informationsbanken här på forumet och det var inte en diskussionstråd. Jag vill själv kunna rensa tråden. Om någon bara vill skiva negativt i en tråd, lägg ner. Gör det inte.

Jag har idag PM:at Semborg om att jag vill ha en person bannad från forumet. Ni vet själva vem det är och den personen har gjort FÖR många övertramp. Att uttala det han skrivit är INTE ok och det har hänt FÖR många gånger. Jag överväger att printa ut några av dom saker som skrivits och kliva ner till polisstationen för att få svart på vitt om det faller under Hets mot folkgrupp. Jag vill INTE att detta ska hända igen. Helt oacceptabelt. Semborg kommer säkert inte banna någon men om detta händer igen att den här personen skriver så mycket som en bokstav till i negativ ton mot invandrare eller annat så drar jag. Då får ni hålla på själva. Då är jag inte intresserad av den här lekstugan.

Vad tycker ni andra? Vad ska kunna diskuteras och hur ska det diskuteras och hur får vi ordning på torpet? Som det är nu funkar definitivt inte. Jag är inte bara intresserad av att prata sladdar och jag på samma sätt som dom flesta andra här vill ha en positiv forummiljö. Och jag vill DEFINITIVT inte att det ska vara mer acceptabelt att vräka ur sig homofobrasistiska uttalanden än att prata om musikbranschen. Det förstnämnda ska inte ens vara möjligt. En varning och sen ut. Det är min bestämda uppfattning.

Tankar? Idéer? Hur vill ni ha det? Vad gör er upprörda och förbannade? Förlag på förbättringar? Om det är någon som tycker att jag går för hårt fram så säg det då. Via PM för att inte störa den här tråden kanske är lämpligast. Eller ute i tråden. Jag är villig att förklara hur jag tycker och tänker. Nu ska jag gå hem och sova.

Trevlig kväll.

//J

P.S. Skriv INTE i den här tråden när ni kommer hem på lyset inatt. D.S.
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Bryter lite mot sista kommentaren. Har lite whiskey i mig men ändå. Har läst flertalet som uttalat sig om negativa inlägg/medlemmar/trådar osv. Kanske bara är jag men hur har jag missta det mesta?? Kan det bero på att trådar som handlar om sådant ej intresserar mig och jag bara öppnar bas trådarna? Om man bara döper trådar bra och sen har viljan att ej öppna dem så blir det bättre. Även om jag ser inlägg som börjar spåra ur en tråd så tappar jag intresset och stegar tillbaka till att surfa något som intresserar mig. Sen håller jag med om att man bör följa svensk lagstiftning och ej uppmana till brott eller hets mot folkgrupp osv
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Janne

Inlägg av Janne »

Timmen är sen, fast jag är i nyktert skick hemkommen från gig så jag hoppas jag får svara. Jag tror allvarligt talat att du tar pratabas för allvarligt Hellboy. Du har väl redan aviserat din avgång från forumet och nu försöker du styra upp regler för att få ett forum som passar dig? Ta en längre paus, kom tillbaks med den sköna humor och kunskap som jag lärt mig att uppskatta hos dig. Skrivet i all välmening, jag har absolut ingen anledning att sitta och ägna min tid åt att vara elak mot dig, det hoppas jag du förstår? Men det verkar faktiskt som att du far illa av pratabas just nu, så då är det nog läge för en paus.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Det kan hotas om avgång från forumet, polisanmälningar, sväras vitt och brett, gapa om förtal, rasism och fan vete vad.
De enda som förlora på detta är de fåtalet som alltid tappar humöret.

Säga vad man vill om herrarnas åsikter och ställning till livet och samhället...
MEN de behåller alltid lugnet.

Kan tänka mig att Makten, Barium, MatsD m.fl. sitter och pissar på sig av garv på sina stolar när de ser vilka enorma relationer de får på minsta lilla insmugen kommentar som inte passar.

Jag försvarar INTE nån över huvudtaget i denna "debatt" men förlorarna är tyvärr alltid det som tappar konceptet, inte de som har "fel".
Det är ju endast en handfull medlemmar som ALLTID är inbegripna i dessa meningslösa gräl.
Ska dom få förstöra för alla andra?

Så skärp er nu, så att man inte behöver gå till Lunarstorm eller Flashback för att kunna hålla en mogen och saklig diskussion.

Visa er helt enkelt STÖRRE än alla nollor med, enl. er, snedvrida preferenser och ge fan i att bemöta deras kommentarer.

Just nu påminner ni sen en lekisgrupp som sitter i sandlågan och skriker.

- Det var faktisk Olle som började med att slå tillbaka efter att jag hade kastat sand i ögonen på honom!

*EDIT @Hellboy
Jag har ALLTID respekterat och beundrat dina åsikter/kunskaper, MEN i dagsläget måste jag tyvärr säga att det kommer att bli mycket lugnare om du gör verklig i ditt hot att lämna PrataBas. :cry:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

+ På mycket där MikeO och Janne, tyvärr Hellboy.


Visst, en del åsikter tycker inte heller jag att man ska behöva läsa på ett basforum.
Men i det här fallet så tiger jag hellre och sitter tyst och hoppas på att alla andra kan vara lika sansade så trådarna slipper ploppa upp igen och igen och igen.

Ser en klar fördel i att kontakta Semborg och låsa ett helt gäng trådar som inte tillför nå´t, och SD-tråden tycker jag ska raderas i sin helhet om det bara kan lägga sig någon gång.

Men tyvärr är det så att dina försök att styra upp det här eller dina argumenteringar med Makten, MatsD etc inte hjälper ett skit, snarare tvärtom.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av DoggyD »

Hellboy skrev:www.pratabas.se. Vad är det för något?

I min värld är PrataBas ett forum för basister i första hand. Basister spelar musik i band för det mesta. Det finns ett flertal här som pluggar musik och det finns ett flertal som livnär sig på att spela eller som jobbar som ljudtekniker eller annat som hör musikbranschen till. Sen finns det ett stort antal som spelar bas på fritiden och är mer eller mindre seriösa. Några tar det på stort allvar och övar mycket och andra gör det inte utan använder basen för att få en rolig fritid utan att lägga ner så mycket tid förutom att repa med bandet. Och sen finns det nog ganska många som har en bas i garderoben och där har den stått oanvänd i flera år. Så kan det också vara och det är helt okay.

Vad ska man kunna prata om på PrataBas?

Basar? Givetvis. Förstärkare? Givetvis. Strängar/Sladdar/tillbehör som pedaler e.t.c? Givetvis. Inspelningsutrustning? Det tycker jag definitivt hör hit. Övningstips? Nu börjar det bli komplicerat. Nu kommer vi in på undervisning. Jag tycker själv att det ska vara självklart att kunna tipsa varandra på övningstips och knep för att bli bättre. Tips om spelställen? Hur man tar betalt för gig? Det tycker jag nog hör hit. Det finns ett flertal här som försöker att slå sig in i musikbranschen med förhoppning om att kunna livnära sig på musiken och då måste man veta vad som gäller. Det är bra. Hjälpa varandra är bra. Och det finns i ärlighetens namn en hel del som inte musikskolorna tar upp som är otroligt viktigt att kunna för att klara sig. Deklarationstider? Musikeravdrag? Jajjemensan. Goda råd är billiga här. Strålande. Någon ska ge ut en platta? Hur får man den spelad på radio? Fram med tipsen bara! Ring till P4 producenterna, boka in er och ta en liten PR-sväng och gör intervjuer och spela en låt i P4 Radio Västerbotten. Kanon! Tack för informationen! Ja och sen var det allt det där med avräkningar helt plötsligt. Hur gör man nu då? Stim-pengar? Hur var det nu man gjorde? Nähä. Ok. Jag får ringa upp Hellman på telefonen istället.... Eller skicka ett PM. Det är helt otroligt korkat. Istället för att göra det öppet så att fler kan ta lärdom.

Ska man inte kunna diskutera musikbranschen på ett forum för basister? Bara idag fick jag tidningarna Musikförläggaren (jag har ett litet musikförlag där jag förlägger mina egna låtandelar) OCH STIM-nytt i brevlådan. Jag har läst dom båda två under min lunchrast och detta gör jag en gång i månaden. Jag försöker hålla mig uppdaterad. I dessa tidningar avhandlas sådant som rör basister som kanske skulle vilja livnära sig på musik och ge sig in i branschen. Matnyttiga prylar. Men jag får inte delge det jag lär mig till andra för då blir det diskussioner och då blir folk upprörda. Ska det vara så? Är jag intresserad av att hänga här om det ska vara på detta viset? Så fort jag skriver något här som faktiskt handlar om viktiga saker så är det några stycken som kommer med, i dom bästa fall, missuppfattningar och, i värsta fall, rena medvetna lögner. Det finns några här som inte bryr sig om musik och musikbranschen ett dugg. För dom är kanske det viktigaste att dom får repa med sitt band och sen tanka ner musik gratis. Men sen finns det dom som faktiskt VILL lära sig och VILL ta del av den kunskap som finns och detta ÄVEN när det gäller sådana saker som SAMI, ncb, STIM, Upphovsrätten och annat. I senaste STIM-nytt så stod det att intäkterna från skivförsäljningen (fysisk och digital) har sjunkit med ytterligare 10 % i år. Intäkterna från konserter har däremot ÖKAT med 3 %. Gagerna har blivit högre. Konsertbiljetterna har blivit dyrare med nästan 8 % bara i år. Intressanta siffror. Jag kan inte delge denna information här på forumet för då börjar det gastas om att "Nä FYYY vad det blivit dyrt med konsertbiljetter och VARFÖR ska bokningsbolagen ta så mycket betalt? HAR dom inte lärt sig av sina misstag?". Jag fick det (nästan) dagliga e-mailet från Musikindustrin.se där det bl.a. stod att den smått legendariska (svenska) musikförläggaren Lennart Desmond har gått bort. Han har jobbat i branschen i över 50 år. Kan jag lägga upp detta på forumet? Nä det vågar inte jag med risk för att någon ska börja hojta om att "Äh, musikförläggarbranschen är död. Och Desmond, förresten. Är inte det ett utländskt namn? Fy faan för invandrare. Han är säkert bög också och kan inte kontrollera sin sexualdrift".

Jag VET att jag själv sa att upphovsrätt e.t.c. inte kan diskuteras på forumet då det hamnar för nära politik. Jag hade fel. Jag har ångrat mig. Branschen i stort, musik, basar, sladdar,deklaration e.t.c. hör ihop. Det är för viktigt och det är ett musik/kulturforum.

Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

1. Rasistiska uttalanden.
2. Hets mot folkgrupp och allt vad det innebär vad det gäller homosexuella, religion e.t.c.
3. Uppmuntran att bryta mot lagar.

Sen tycker jag personligen inte att rent politiska ämnen hör hemma på PrataBas. Då får man regga sig på ett politiskt forum. Lika så med religion. Jag klassar inte upphovsrätt/STIM/ncb e.t.c. som politik. Det har med musik och kultur att göra och det här är ett forum för basister. Basister spelar musik och vissa gör det yrkesmässigt och andra har ambitioner att göra det yrkesmässigt. Så ser jag på saken. Jag tänker med andra or fortsätta att prata om detta. Så det så.

Sen kan jag tycka att det kanske vore en idé att kunna moderera sina egna trådar om det nu inte ska till några moderatorer. Säljtrådar som någon vill ha rena ska trådskaparen själv kunna rensa. Idag la jag upp en länk under "Länkar" och det tog inte många minuter så fanns det negativa inlägg. Länken lades upp för att vara en del av informationsbanken här på forumet och det var inte en diskussionstråd. Jag vill själv kunna rensa tråden. Om någon bara vill skiva negativt i en tråd, lägg ner. Gör det inte.

Jag har idag PM:at Semborg om att jag vill ha en person bannad från forumet. Ni vet själva vem det är och den personen har gjort FÖR många övertramp. Att uttala det han skrivit är INTE ok och det har hänt FÖR många gånger. Jag överväger att printa ut några av dom saker som skrivits och kliva ner till polisstationen för att få svart på vitt om det faller under Hets mot folkgrupp. Jag vill INTE att detta ska hända igen. Helt oacceptabelt. Semborg kommer säkert inte banna någon men om detta händer igen att den här personen skriver så mycket som en bokstav till i negativ ton mot invandrare eller annat så drar jag. Då får ni hålla på själva. Då är jag inte intresserad av den här lekstugan.

Vad tycker ni andra? Vad ska kunna diskuteras och hur ska det diskuteras och hur får vi ordning på torpet? Som det är nu funkar definitivt inte. Jag är inte bara intresserad av att prata sladdar och jag på samma sätt som dom flesta andra här vill ha en positiv forummiljö. Och jag vill DEFINITIVT inte att det ska vara mer acceptabelt att vräka ur sig homofobrasistiska uttalanden än att prata om musikbranschen. Det förstnämnda ska inte ens vara möjligt. En varning och sen ut. Det är min bestämda uppfattning.

Tankar? Idéer? Hur vill ni ha det? Vad gör er upprörda och förbannade? Förlag på förbättringar? Om det är någon som tycker att jag går för hårt fram så säg det då. Via PM för att inte störa den här tråden kanske är lämpligast. Eller ute i tråden. Jag är villig att förklara hur jag tycker och tänker. Nu ska jag gå hem och sova.

Trevlig kväll.

//J

P.S. Skriv INTE i den här tråden när ni kommer hem på lyset inatt. D.S.
Satan i gatan, du framstår verkligen som en tvättäkta rättshaverist Hellborj, glöm nu inte att ta ett ordentligt lavemang innan du ringer snuten, för det där var något av det mest skitnödiga jag öht. läst på PB. Att hota med polisen känns inte så lite jönsigt, bara så jävla töntigt att det inte liknar någon sort. Frågan är om du som medlem på ett forum är i den positionen att du kan förbjuda ett enda skit. Starta upp ett eget censurbaserat talibanforum i stället. När du skrev om vad du "INTE KAN TILLÅTA" förra gången du skulle lämna PB klev du i alla fall iväg från mitt håll på heltid. Du behöver inte heller svara mej med 200 rader, jag skulle faktiskt uppskatta om du INTE gjorde det. Different strokes...........
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av DoggyD »

Hellboy skrev:www.pratabas.se. Vad är det för något?

I min värld är PrataBas ett forum för basister i första hand. Basister spelar musik i band för det mesta. Det finns ett flertal här som pluggar musik och det finns ett flertal som livnär sig på att spela eller som jobbar som ljudtekniker eller annat som hör musikbranschen till. Sen finns det ett stort antal som spelar bas på fritiden och är mer eller mindre seriösa. Några tar det på stort allvar och övar mycket och andra gör det inte utan använder basen för att få en rolig fritid utan att lägga ner så mycket tid förutom att repa med bandet. Och sen finns det nog ganska många som har en bas i garderoben och där har den stått oanvänd i flera år. Så kan det också vara och det är helt okay.

Vad ska man kunna prata om på PrataBas?

Basar? Givetvis. Förstärkare? Givetvis. Strängar/Sladdar/tillbehör som pedaler e.t.c? Givetvis. Inspelningsutrustning? Det tycker jag definitivt hör hit. Övningstips? Nu börjar det bli komplicerat. Nu kommer vi in på undervisning. Jag tycker själv att det ska vara självklart att kunna tipsa varandra på övningstips och knep för att bli bättre. Tips om spelställen? Hur man tar betalt för gig? Det tycker jag nog hör hit. Det finns ett flertal här som försöker att slå sig in i musikbranschen med förhoppning om att kunna livnära sig på musiken och då måste man veta vad som gäller. Det är bra. Hjälpa varandra är bra. Och det finns i ärlighetens namn en hel del som inte musikskolorna tar upp som är otroligt viktigt att kunna för att klara sig. Deklarationstider? Musikeravdrag? Jajjemensan. Goda råd är billiga här. Strålande. Någon ska ge ut en platta? Hur får man den spelad på radio? Fram med tipsen bara! Ring till P4 producenterna, boka in er och ta en liten PR-sväng och gör intervjuer och spela en låt i P4 Radio Västerbotten. Kanon! Tack för informationen! Ja och sen var det allt det där med avräkningar helt plötsligt. Hur gör man nu då? Stim-pengar? Hur var det nu man gjorde? Nähä. Ok. Jag får ringa upp Hellman på telefonen istället.... Eller skicka ett PM. Det är helt otroligt korkat. Istället för att göra det öppet så att fler kan ta lärdom.

Ska man inte kunna diskutera musikbranschen på ett forum för basister? Bara idag fick jag tidningarna Musikförläggaren (jag har ett litet musikförlag där jag förlägger mina egna låtandelar) OCH STIM-nytt i brevlådan. Jag har läst dom båda två under min lunchrast och detta gör jag en gång i månaden. Jag försöker hålla mig uppdaterad. I dessa tidningar avhandlas sådant som rör basister som kanske skulle vilja livnära sig på musik och ge sig in i branschen. Matnyttiga prylar. Men jag får inte delge det jag lär mig till andra för då blir det diskussioner och då blir folk upprörda. Ska det vara så? Är jag intresserad av att hänga här om det ska vara på detta viset? Så fort jag skriver något här som faktiskt handlar om viktiga saker så är det några stycken som kommer med, i dom bästa fall, missuppfattningar och, i värsta fall, rena medvetna lögner. Det finns några här som inte bryr sig om musik och musikbranschen ett dugg. För dom är kanske det viktigaste att dom får repa med sitt band och sen tanka ner musik gratis. Men sen finns det dom som faktiskt VILL lära sig och VILL ta del av den kunskap som finns och detta ÄVEN när det gäller sådana saker som SAMI, ncb, STIM, Upphovsrätten och annat. I senaste STIM-nytt så stod det att intäkterna från skivförsäljningen (fysisk och digital) har sjunkit med ytterligare 10 % i år. Intäkterna från konserter har däremot ÖKAT med 3 %. Gagerna har blivit högre. Konsertbiljetterna har blivit dyrare med nästan 8 % bara i år. Intressanta siffror. Jag kan inte delge denna information här på forumet för då börjar det gastas om att "Nä FYYY vad det blivit dyrt med konsertbiljetter och VARFÖR ska bokningsbolagen ta så mycket betalt? HAR dom inte lärt sig av sina misstag?". Jag fick det (nästan) dagliga e-mailet från Musikindustrin.se där det bl.a. stod att den smått legendariska (svenska) musikförläggaren Lennart Desmond har gått bort. Han har jobbat i branschen i över 50 år. Kan jag lägga upp detta på forumet? Nä det vågar inte jag med risk för att någon ska börja hojta om att "Äh, musikförläggarbranschen är död. Och Desmond, förresten. Är inte det ett utländskt namn? Fy faan för invandrare. Han är säkert bög också och kan inte kontrollera sin sexualdrift".

Jag VET att jag själv sa att upphovsrätt e.t.c. inte kan diskuteras på forumet då det hamnar för nära politik. Jag hade fel. Jag har ångrat mig. Branschen i stort, musik, basar, sladdar,deklaration e.t.c. hör ihop. Det är för viktigt och det är ett musik/kulturforum.

Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

1. Rasistiska uttalanden.
2. Hets mot folkgrupp och allt vad det innebär vad det gäller homosexuella, religion e.t.c.
3. Uppmuntran att bryta mot lagar.

Sen tycker jag personligen inte att rent politiska ämnen hör hemma på PrataBas. Då får man regga sig på ett politiskt forum. Lika så med religion. Jag klassar inte upphovsrätt/STIM/ncb e.t.c. som politik. Det har med musik och kultur att göra och det här är ett forum för basister. Basister spelar musik och vissa gör det yrkesmässigt och andra har ambitioner att göra det yrkesmässigt. Så ser jag på saken. Jag tänker med andra or fortsätta att prata om detta. Så det så.

Sen kan jag tycka att det kanske vore en idé att kunna moderera sina egna trådar om det nu inte ska till några moderatorer. Säljtrådar som någon vill ha rena ska trådskaparen själv kunna rensa. Idag la jag upp en länk under "Länkar" och det tog inte många minuter så fanns det negativa inlägg. Länken lades upp för att vara en del av informationsbanken här på forumet och det var inte en diskussionstråd. Jag vill själv kunna rensa tråden. Om någon bara vill skiva negativt i en tråd, lägg ner. Gör det inte.

Jag har idag PM:at Semborg om att jag vill ha en person bannad från forumet. Ni vet själva vem det är och den personen har gjort FÖR många övertramp. Att uttala det han skrivit är INTE ok och det har hänt FÖR många gånger. Jag överväger att printa ut några av dom saker som skrivits och kliva ner till polisstationen för att få svart på vitt om det faller under Hets mot folkgrupp. Jag vill INTE att detta ska hända igen. Helt oacceptabelt. Semborg kommer säkert inte banna någon men om detta händer igen att den här personen skriver så mycket som en bokstav till i negativ ton mot invandrare eller annat så drar jag. Då får ni hålla på själva. Då är jag inte intresserad av den här lekstugan.

Vad tycker ni andra? Vad ska kunna diskuteras och hur ska det diskuteras och hur får vi ordning på torpet? Som det är nu funkar definitivt inte. Jag är inte bara intresserad av att prata sladdar och jag på samma sätt som dom flesta andra här vill ha en positiv forummiljö. Och jag vill DEFINITIVT inte att det ska vara mer acceptabelt att vräka ur sig homofobrasistiska uttalanden än att prata om musikbranschen. Det förstnämnda ska inte ens vara möjligt. En varning och sen ut. Det är min bestämda uppfattning.

Tankar? Idéer? Hur vill ni ha det? Vad gör er upprörda och förbannade? Förlag på förbättringar? Om det är någon som tycker att jag går för hårt fram så säg det då. Via PM för att inte störa den här tråden kanske är lämpligast. Eller ute i tråden. Jag är villig att förklara hur jag tycker och tänker. Nu ska jag gå hem och sova.

Trevlig kväll.

//J

P.S. Skriv INTE i den här tråden när ni kommer hem på lyset inatt. D.S.
Satan i gatan, du framstår verkligen som en tvättäkta rättshaverist Hellborj, glöm nu inte att ta ett ordentligt lavemang innan du ringer snuten, för det där var något av det mest skitnödiga jag öht. läst på PB. Att hota med polisen känns inte så lite jönsigt, bara så jävla töntigt att det inte liknar någon sort. Frågan är om du som medlem på ett forum är i den positionen att du kan förbjuda ett enda skit. Starta upp ett eget censurbaserat talibanforum i stället. När du skrev om vad du "INTE KAN TILLÅTA" förra gången du skulle lämna PB klev du i alla fall iväg från mitt håll på heltid. Du behöver inte heller svara mej med 200 rader, jag skulle faktiskt uppskatta om du INTE gjorde det. Different strokes...........
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det enda jag tycker är att jag inte har nåt att tillföra med mina åsikter om baseri, lite odynamiskt klimat. Däremot finns det alltid saker att hämta på forumet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Samuel V skrev:Det enda jag tycker är att jag inte har nåt att tillföra med mina åsikter om baseri, lite odynamiskt klimat. Däremot finns det alltid saker att hämta på forumet.
Haha!
Känner du dig utanför!?
Vi som inte pratat P-bas på typ 2 månader eftersom alla som är aktiva har varit tvugna att på något sätt stävja de här galenskaperna.... :D


Jag håller inte alls med om något odynamiskt klimat.
Det finns några inbitna gamla rävar som aldrig kommer ändra åsikt om vad som är rätt eller fel, ochs om gärna berättar för andra vad som är rätt och vad som är fel.
Men det är ju inte så mycket att hänga upp sig på.
Släpp löken nu Samuel.
Jag är mycket intresserad av din syn på baseri! :tummenupp:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

OK, hehe. Bidrag 1:
Jag har aldrig förstått devisen "spelar hellre än bra"... det ena utesluter ju liksom inte det andra...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Jan Hellman »

DoggyD skrev:Satan i gatan, du framstår verkligen som en tvättäkta rättshaverist Hellborj, glöm nu inte att ta ett ordentligt lavemang innan du ringer snuten, för det där var något av det mest skitnödiga jag öht. läst på PB. Att hota med polisen känns inte så lite jönsigt, bara så jävla töntigt att det inte liknar någon sort. Frågan är om du som medlem på ett forum är i den positionen att du kan förbjuda ett enda skit. Starta upp ett eget censurbaserat talibanforum i stället. När du skrev om vad du "INTE KAN TILLÅTA" förra gången du skulle lämna PB klev du i alla fall iväg från mitt håll på heltid. Du behöver inte heller svara mej med 200 rader, jag skulle faktiskt uppskatta om du INTE gjorde det. Different strokes...........
Ok. Då vet jag din uppfattning om det hela. Du tycker att jag är en rättshaverist och tycker att jag ska starta ett talibanforum för att jag vill att detta forum inte ska tolerera rena lagbrott. Bra. Tack för din synpunkt i detta.

//J
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

För mitt eget välbefinnade kommer jag numer (efter en PB-paus) att skippa OT och använd ignore funktionen.
Då blir det bra.
Är dock fortfarande av åsikten att det måste vara regler för vad som postas/länkas... eller åtminstånde vanlig hyfs.
Även om jag kommer att strunta i att läsa eller agera på dylikt. Noll intresserad att debattera på nätet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Timmen är sen, fast jag är i nyktert skick hemkommen från gig så jag hoppas jag får svara. Jag tror allvarligt talat att du tar pratabas för allvarligt Hellboy. Du har väl redan aviserat din avgång från forumet och nu försöker du styra upp regler för att få ett forum som passar dig? Ta en längre paus, kom tillbaks med den sköna humor och kunskap som jag lärt mig att uppskatta hos dig. Skrivet i all välmening, jag har absolut ingen anledning att sitta och ägna min tid åt att vara elak mot dig, det hoppas jag du förstår? Men det verkar faktiskt som att du far illa av pratabas just nu, så då är det nog läge för en paus.
Jag har fått ganska många PM dom senaste dagarna från folk som inte tycker att det funkar här längre. Andra forum drar gränser för vad som är tillåtet och där funkar det bättre. Jag säger egentligen två saker:

1. Det finns gränser för vad som får förekomma på ett webforum och det finns lagar som måste följas. Rensa bort det som bryter mot lagen. Forumet måste markera vad som inte är ok.

2. Detta är ett musikforum. Alla aspekter av musik bör kunna diskuteras.

Inget av dessa två fungerar idag. Tar jag forumet för allvarligt om jag vill få ordning på detta? Ska jag ta en paus och acceptera att homosexuella och invandrare får fördomar nerkörda i halsen på sig? Jag är själv inte vare sig homosexuell eller invandrare (gammal vallon-släkt i och för sig men det var några hundra år sedan) men på forum med 2.700 medlemmar finns det garanterat flera invandrare och homosexuella och en av den senare gruppen har kontaktat mig och berättat att han tagit väldigt illa vid sig. Och han vill inte flagga med sin sexuella läggning öppet på forumet. Rent statistiskt sätt bör det finnas runt 20 bögar på forumet. Minst. Det bör finnas ett stort antal med invandrarbakgrund. Ska dom behöva läsa sådan skit utan att någon säger ifrån? Ska detta få fortgå? Ska forumet tillåta detta? Om det är detta du säger så tycker jag personligen att du har fel.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:+ På mycket där MikeO och Janne, tyvärr Hellboy.


Visst, en del åsikter tycker inte heller jag att man ska behöva läsa på ett basforum.
Men i det här fallet så tiger jag hellre och sitter tyst och hoppas på att alla andra kan vara lika sansade så trådarna slipper ploppa upp igen och igen och igen.

Ser en klar fördel i att kontakta Semborg och låsa ett helt gäng trådar som inte tillför nå´t, och SD-tråden tycker jag ska raderas i sin helhet om det bara kan lägga sig någon gång.

Men tyvärr är det så att dina försök att styra upp det här eller dina argumenteringar med Makten, MatsD etc inte hjälper ett skit, snarare tvärtom.
Intressant. Du säger att man inte ska behöva läsa dessa saker på ett basforum. Och du säger att Semborg bör radera dessa trådar. Men du säger samtidigt att jag gör fel när jag försöker "styra upp" detta? Hur får du ihop detta? Frågan är ställd i snäll och vänlig ton.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MikeO skrev:*EDIT @Hellboy
Jag har ALLTID respekterat och beundrat dina åsikter/kunskaper, MEN i dagsläget måste jag tyvärr säga att det kommer att bli mycket lugnare om du gör verklig i ditt hot att lämna PrataBas. :cry:
Noterat. Jag noterar också att du inte verkar vilja ha några regler på forumet som ska följas. Är detta rätt uppfattat? Du skriver inte ett ord om hur man kommer till rätta med detta som jag och flera andra verkar uppleva som ett problem. Det finns inga problem och dom som ploppar upp ska man ignorera. Dom flesta andra forum accepterar inte detta. Tror att PrataBas i dagsläget är det ENDA forum jag besöker som inte modereras. För/nackdelar? I dagsläget känner jag det så att nackdelarna definitivt överväger fördelarna med ett omodererat forum.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Samuel V skrev:OK, hehe. Bidrag 1:
Jag har aldrig förstått devisen "spelar hellre än bra"... det ena utesluter ju liksom inte det andra...
On topic i den här tråden, tack.

MVH//J
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:+ På mycket där MikeO och Janne, tyvärr Hellboy.


Visst, en del åsikter tycker inte heller jag att man ska behöva läsa på ett basforum.
Men i det här fallet så tiger jag hellre och sitter tyst och hoppas på att alla andra kan vara lika sansade så trådarna slipper ploppa upp igen och igen och igen.

Ser en klar fördel i att kontakta Semborg och låsa ett helt gäng trådar som inte tillför nå´t, och SD-tråden tycker jag ska raderas i sin helhet om det bara kan lägga sig någon gång.

Men tyvärr är det så att dina försök att styra upp det här eller dina argumenteringar med Makten, MatsD etc inte hjälper ett skit, snarare tvärtom.
Intressant. Du säger att man inte ska behöva läsa dessa saker på ett basforum. Och du säger att Semborg bör radera dessa trådar. Men du säger samtidigt att jag gör fel när jag försöker "styra upp" detta? Hur får du ihop detta? Frågan är ställd i snäll och vänlig ton.

MVH//Jan
Jag tror att pudels kärna är att alla (med några undantag) vid det är laget är grymt trötta på att tjaffs.

Du har nu i åtskilliga trådar försökt att "styra upp" och se hur bra det går.
Du kan inte ens posta en länk utan att debatten drar igång igen, med hätsk ordväxling som följd.

Personligen så tycker jag att du Hellboy tyvärr har bränt dina skepp när det gäller uppstyrning. (Uppenbarligen funkar det ju inte).

Som jag skrev tidigare så är det endast ett fåtal medlemmar som håller lågan brinnande i de värsta trådarna:

Ge dom inga fler pinnar till brasan!

@Hellboy:
Om du nu endast vill forumet och allas bästa så är mitt råd till dig:
Visa dig större än dom andra och starta inte eller kommentar inte en tråd som kan barka åt skogen.


Nu slår jag också på det stora ignorefiltret. :vinkar:

*EDIT:
Hellboy skrev:
MikeO skrev:*EDIT @Hellboy
Jag har ALLTID respekterat och beundrat dina åsikter/kunskaper, MEN i dagsläget måste jag tyvärr säga att det kommer att bli mycket lugnare om du gör verklig i ditt hot att lämna PrataBas. :cry:
Noterat. Jag noterar också att du inte verkar vilja ha några regler på forumet som ska följas. Är detta rätt uppfattat? Du skriver inte ett ord om hur man kommer till rätta med detta som jag och flera andra verkar uppleva som ett problem. Det finns inga problem och dom som ploppar upp ska man ignorera. Dom flesta andra forum accepterar inte detta. Tror att PrataBas i dagsläget är det ENDA forum jag besöker som inte modereras. För/nackdelar? I dagsläget känner jag det så att nackdelarna definitivt överväger fördelarna med ett omodererat forum.

MVH//Jan
Nu tolkar du efter eget huvud IGEN! Jag har inte skrivit en enda rad om vad som ska vara tillåtet eller ej. Bara för att jag inte kommer med en lösning betyder det inte att jag tycker att allt är OK.

Jag har däremot skrivit att den enklaste lösningen är att bara lägga ner allt tjafs och inte vara så paniskt rädd för att inte få rätt.

Jag börjar förstå varför du alltid är med i alla heta diskussioner, du måste lära dig att läsa vad som faktiskt står i trådarna.

Men för din information så om jag fick bestämma skulle det finnas några moderatorer som med stora yxan gick in och direkt dödade allt som skulle kunna bli en infekterad tråd.

Jag har inga som helst problem med regler och moderatorer. (Även om jag nu inte skulle hålla med om att alla regler var bra)
Ett Forum är ingen demokrati där allas rätt och synpunkter måste beaktas.

Utan en diktatur med Forumägaren som diktator och moderatorerna som hans lakejer. ;)

Antingen gillar man sättet som forumet sköts på eller så drar man helt enkelt vidare, utan att försöka att ändra ägarens uppfattning.
Senast redigerad av Mike den lör 21 nov 2009, 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Hellboy, du grubblar för mycket :) . Hälsa Pelle förresten.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittils har det inte kommit ett enda konstruktivt förslag förutom "ignorera dom som bråkar". Några har påpekat att det ska finnas gränser för vad som får postas. Men sen då? Hur ser vi till så att dessa gränser efterföljs? Konstruktiva förlag, tack.

Notera vänligen också att jag skrev i mitt första inlägg i tråden att jag funderar på att gå till polisen för att få svart på vitt om var gränsen för Hets mot folkgrupp går. Jag känner att det är väldigt viktigt att reda ut detta. Jag har inte varit hos polisen och i dom bästa av världar ska vi kunna hantera detta själva men det finns definitivt saker som förekommit här som inte ska få existera på ett webforum.

Konstruktiva förlag, tack, och ON topic.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MikeO skrev:Nu tolkar du efter eget huvud IGEN! Jag har inte skrivit en enda rad om vad som ska vara tillåtet eller ej. Bara för att jag inte kommer med en lösning betyder det inte att jag tycker att allt är OK.

Jag har däremot skrivit att den enklaste lösningen är att bara lägga ner allt tjafs och inte vara så paniskt rädd för att inte få rätt.

Jag börjar förstå varför du alltid är med i alla heta diskussioner, du måste lära dig att läsa vad som faktiskt står i trådarna.

Men för din information så om jag fick bestämma skulle det finnas några moderatorer som med stora yxan gick in och direkt dödade allt som skulle kunna bli en infekterad tråd.

Jag har inga som helst problem med regler och moderatorer. (Även om jag nu inte skulle hålla med om att alla regler var bra)
Ett Forum är ingen demokrati där allas rätt och synpunkter måste beaktas.

Utan en diktatur med Forumägaren som diktator och moderatorerna som hans lakejer. ;)

Antingen gillar man sättet som forumet sköts på eller så drar man helt enkelt vidare, utan att försöka att ändra ägarens uppfattning.
Det var detta jag efterlyste. Konstruktivitet. Du gav dig på mig utan att komma med någonting konstruktivt över huvudet taget. Hur ska jag tolka detta?

Det finns en lag som reglerar vad som får förekomma på ett forum. Där har forumägaren ett ansvar. Detta ansvar tas inte i dagsläget.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bonehead skrev:Hellboy, du grubblar för mycket :) . Hälsa Pelle förresten.
Så du tycker att det fungerar som det gör nu? Konstruktivitet, tack.

Jag hälsar Pelle.

//J
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Ja men herregud, människor är olika, så är det bara, i ett forum med jättemånga personer så kommer det alltid att balla ur på något sätt, så är det bara, det är som livet, bara o gilla läget. Alla har åsikter, en del följer lagen andra gör det inte. En del gillar rött andra blått. En del vill förändra världen, andra inte. Personligen så var det längesen jag gav upp. Detta går att älta i all oändlighet. Låt oss sluta att göra detta forum till en ny gazaremsa.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag fick precis ett PM från Semborg. En medlem på forumet har nu fått en varning och blivit ombedd att diskutera ämnen som upprör många här och som inte hör hemma på ett basforum någon annanstans.

Bra gjort. All respekt till Mathias. Det ger en tydlig signal om vad som inte är ok.

//J
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

MikeO skrev: Kan tänka mig att Makten, Barium, MatsD m.fl. sitter och pissar på sig av garv på sina stolar när de ser vilka enorma relationer de får på minsta lilla insmugen kommentar som inte passar.
Faktiskt inte. Jag blir lika förvånad varje gång. Det mesta jag skriver är naturliga reaktioner och ofta blir jag förvånad hur det tolkas och vad det blir för diskussion efteråt.

Jag vet att jag kan vara hätsk i religionsfrågor, men det diskuteras ju inte här speciellt ofta.

Tycker förslaget om att ignorera trådar verkar bra, det tänker jag försöka mig på.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bonehead skrev:Ja men herregud, människor är olika, så är det bara, i ett forum med jättemånga personer så kommer det alltid att balla ur på något sätt, så är det bara, det är som livet, bara o gilla läget. Alla har åsikter, en del följer lagen andra gör det inte. En del gillar rött andra blått. En del vill förändra världen, andra inte. Personligen så var det längesen jag gav upp. Detta går att älta i all oändlighet. Låt oss sluta att göra detta forum till en ny gazaremsa.
Läs ovan.

MVH//J
Skriv svar