Vad är PrataBas.....?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Janne

Inlägg av Janne »

Jaja, kämpa på du då.
(Hoppas jag slipper bli anklagad för att stödja homofobi och rasism efter det inlägget, men man vet aldrig..)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Det är trist att Off Topic-avdelningen innehåller en del diskussioner som tar fokus från huvudämnena på forumet. Samtidigt finns det en massa härliga trådar i samma avdelning.

Det kanske skulle hjälpa om man skapar en avdelning som heter Politik och Moral (eller liknande). På så vis rensar vi bort sånt från OffTopic och man kanske kan filtrera bort avdelningen.

På Talkbass har man ju bla en avdelning om musikbranschrelaterade saker osv..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

BB5000 skrev:Det är trist att Off Topic-avdelningen innehåller en del diskussioner som tar fokus från huvudämnena på forumet. Samtidigt finns det en massa härliga trådar i samma avdelning.

Det kanske skulle hjälpa om man skapar en avdelning som heter Politik och Moral (eller liknande). På så vis rensar vi bort sånt från OffTopic och man kanske kan filtrera bort avdelningen.

På Talkbass har man ju bla en avdelning om musikbranschrelaterade saker osv..
BRA inlägg! Stort tack. Konstruktivt och bra. Två genomtänkta tips. Mer sån´t. Nu blev jag glad. :)

* Politik och moral-avdelning (eller liknande) som man kan filtrera bort. Och självklart ska samhällets lagar och regler gälla även här.

* En avdelning om musikbranschrelaterade saker. Jag har alltid skrivit under "Övrigt som rör bas-världen". En separat avdelning för musikbranschen är bra.

Stort tack. :tummenupp:

MVH//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Jaja, kämpa på du då.
(Hoppas jag slipper bli anklagad för att stödja homofobi och rasism efter det inlägget, men man vet aldrig..)
Som en person skrev i ett PM till mig igår:

"Tystnad är i viss mån bifall, och de åsikterna vill jag inte ge bifall åt".

Jag säger inte att du stödjer homofibi och rasism. Det VET jag att du inte gör. Men det jag säger är att för min del är det viktigt att säga ifrån när det brakar helt åt fanders, vilket jag tycker att det gjort i detta fall. Vi måste följa lagen. Och det glädjer mig att Semborg satt ner foten. Allt ska inte tolereras här.

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:
Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

3. Uppmuntran att bryta mot lagar.
...
Senast redigerad av Gäst den lör 21 nov 2009, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Drygt 28000 trådar har skapats på forumet sen starten.

Min mycket grova uppskattning är att 0.05% av dessa innehåller saker som är över gränsen för de tydliga regler som finns på forumet.

Jag skulle gissa att kanske upp mot 1% av trådarna har innehållit något som skapat dålig stämning.

Troligen finns det fler trådar som diskuterar den dåliga stämningen än som skapat den!

Om 20% av trådarna får mig att gapskratta 40 % skapar god stämning och 35% är "neutrala" så tycker jag det är OK ändå.



*edit* och som jag sagt förut det är inte vad som diskuteras som är problemet utan hur.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:
Hellboy skrev:
Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

3. Uppmuntran att bryta mot lagar.
Jag bryter mot lagen med uppsåt ibland.
Jag gömmer ibland fyra barn som enligt vårt samhälle är dömda att bo hos sin pappa som de är rädda för. När de inte klarar av rädslan längre så gömmer de sig ibland här.

Det tänker jag fortsätta med.
Det är att bryta mot lagen.

Jag hoppas också att jag kan få fler människor att handla efter vad som är rätt och inte efter gällande juridik!
Så jag uppviglar också!

Vem är du att inte tillåta det?
Hur skall du stoppa det?
Det tänker jag inte. Gör vad du vill. Jag pratar om forumet och det klimat vi har här och ingenting annat. Jag har inte gjort lumpen och satt på kåken för det. Jag bryter också mot lagen ibland. Detta eller att du gömmer barn regleras inte i "Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor".

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:Jag fick precis ett PM från Semborg. En medlem på forumet har nu fått en varning och blivit ombedd att diskutera ämnen som upprör många här och som inte hör hemma på ett basforum någon annanstans.

Bra gjort. All respekt till Mathias. Det ger en tydlig signal om vad som inte är ok.

//J
Bravo Semborg! Du fortsätter att kamma hem höga respektpoäng.
dereborn

Inlägg av dereborn »

200071 skrev:Drygt 28000 trådar har skapats på forumet sen starten.

Min mycket grova uppskattning är att 0.05% av dessa innehåller saker som är över gränsen för de tydliga regler som finns på forumet.

Jag skulle gissa att kanske upp mot 1% av trådarna har innehållit något som skapat dålig stämning.

Troligen finns det fler trådar som diskuterar den dåliga stämningen än som skapat den!

Om 20% av trådarna får mig att gapskratta 40 % skapar god stämning och 35% är "neutrala" så tycker jag det är OK ändå.



*edit* och som jag sagt förut det är inte vad som diskuteras som är problemet utan hur.
Ännu ett inlägg med mycken samlad visdom. Tack Peter!
+1000
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:
Roland skrev:
Hellboy skrev:
Vad ska vi INTE diskutera på forumet? Och om allt ska vara tillåtet, hur gör vi för att det ska funka i trådarna? Jag kan börja med mig själv. Jag tillåter INTE:

3. Uppmuntran att bryta mot lagar.
Jag bryter mot lagen med uppsåt ibland.
Jag gömmer ibland fyra barn som enligt vårt samhälle är dömda att bo hos sin pappa som de är rädda för. När de inte klarar av rädslan längre så gömmer de sig ibland här.

Det tänker jag fortsätta med.
Det är att bryta mot lagen.

Jag hoppas också att jag kan få fler människor att handla efter vad som är rätt och inte efter gällande juridik!
Så jag uppviglar också!

Vem är du att inte tillåta det?
Hur skall du stoppa det?
Det tänker jag inte. Gör vad du vill. Jag pratar om forumet och det klimat vi har här och ingenting annat. Jag har inte gjort lumpen och satt på kåken för det. Jag bryter också mot lagen ibland. Detta eller att du gömmer barn regleras inte i "Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor".

//J
Min poäng är att bryta mot lagen inte per definition är fel. Det är bara människor som förespråkar totalitära makter som inte ständigt ifrågasätter rådande lagstiftning.
Lag är ingen naturlag...den utvecklas ständigt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vad är PrataBas.....?

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:Min poäng är att bryta mot lagen inte per definition är fel. Det är bara människor som förespråkar totalitära makter som inte ständigt ifrågasätter rådande lagstiftning.
Lag är ingen naturlag...den utvecklas ständigt!
Om du vill prata om lagar generellt och hur dom ska tolkas så skapa en egen tråd om detta. Denna tråd handlar om om klimatet på PrataBas och "Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor" med allt vad det innebär.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

:vinkar:

Vill tacka Semborg för agerandet.. Vi är ett ungt forum som inte är vana vid, eller kanske rättare sagt har varit besparade heta trådar där det spårat ur. Att Semborg agerar i detta läge är i mina ögon väldigt bra. Tack för det.

Vill också tacka Årens för sin förtydling av hur stor % trådar vi pratar om nu. Precis som i livet kan man låta en liten % tråkigheter styra ens liv.. den där sordinen som ordspråket så fint pratar om.. eller så gör man inte det..

Jag förstår allas ståndpunker i denna tråd.
Jag förstår Janne.. att han vill styra upp och få till någon sorts ordning i ett forum som han upplever har spårat ur..
Jag förstår de som tycker att Janne är en paragrafryttare som kastar pinnar på brasan..

Jag förstår även mina egna mönster av min uppfostran att försöka göra alla glada.. att vara så smidig och till lags som möjligt och därför försöka bidra med någon sorts lösning som alla kan uppskatta.. gjorde det i en tråd för inte så länge sedan.. Om den nu skulle bli verklighet så är det helt ok för mig.. men om den inte blir det är det också HELT ok!.. Jag har inga som helst problem med de trådar som vi här refererar till att ha spårat ur.. Jag läser dem helt enkelt inte.. det intresserar mig inte att föra diskussioner på nätet om dessa ämnen.. Ingen tråd som handlat om dessa ämnen har någonsin blivit lyckad för någon.. = inte bidragit med något till någon.. (Utom möjligen att man fått en uppfattning om hur andra person väljer att föra debatt på internet... vilket kan vara nyttigt i sig.)

Jag ser ärligt talat inte problemet.. OffTopic är OffTopic.. vi kan dela upp det så det blir mer kategorier.. men det blir i princip bara mer för Semborg att hålla reda på..

Vi har alla ett ansvar för vad vi skriver. De som väljer att skriva något skall vara berädda på att de skrivna regler som finns för forumet efterlevs. Och dom som inte tycker det är nog, får kanske vara berädda på att trådar som i deras ögon spårat ut också kommer finnas på pratabas framöver.

:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:Vi har alla ett ansvar för vad vi skriver. De som väljer att skriva något skall vara beredda på att de skrivna regler som finns för forumet efterlevs. Och dom som inte tycker det är nog, får kanske vara beredda på att trådar som i deras ögon spårat ut också kommer finnas på pratabas framöver.

:vinkar:
Bra inlägg. Håller med till 100% med det tillägget att i dom fall som reglerna inte följs måste det finnas någon/några som påpekar detta och raderar dessa inlägg och det innan det spårar ur för mycket. Så funkar det på alla andra forum och jag förstår varför.

MVH//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev:
Det finns en lag som reglerar vad som får förekomma på ett forum. Där har forumägaren ett ansvar. Detta ansvar tas inte i dagsläget.

//J

Men överlåt det då till den som är ansvarig för forumet, eller om nu ansvaret kan läggas på de som skriver, låt då de bära ansvaret.


NEJ, jag tycker inte det är ok att skriva vad som helst, men jag vet också att om den som skriver idiotiska saker inte får något gehör, vare sig mothugg eller medhåll så dör det hela ut.

JA, moderatorer KANSKE skulle kunna hjälpa IBLAND, men jag tycker det låter skittrist med tanken att ha några småpoliser som "kommer med stora yxan" som MikeO nämnde.
Grymt svårt att utse moderatorer isf som inte sätter ribban för lågt m tanke på att en del diskussioner, hetska som lugna, on topic som off topic är bra för oss på forumet.
Det ger utrymme för lite tankeverksamhet.

Sedan vill jag avsluta med att säga att om du inte tycker man ska få säga vad som helst om Muslimer, Judar, Homosexuella, vart var du då när kristna idiotförklarade?
Varför hotade du inte med polisanmälan då?

Jag säger som jag säger när jag klagar på domarna i Elitserien i bandy: KONSEKVENS!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Hellboy skrev:
Det finns en lag som reglerar vad som får förekomma på ett forum. Där har forumägaren ett ansvar. Detta ansvar tas inte i dagsläget.

//J

Men överlåt det då till den som är ansvarig för forumet, eller om nu ansvaret kan läggas på de som skriver, låt då de bära ansvaret.


NEJ, jag tycker inte det är ok att skriva vad som helst, men jag vet också att om den som skriver idiotiska saker inte får något gehör, vare sig mothugg eller medhåll så dör det hela ut.

JA, moderatorer KANSKE skulle kunna hjälpa IBLAND, men jag tycker det låter skittrist med tanken att ha några småpoliser som "kommer med stora yxan" som MikeO nämnde.
Grymt svårt att utse moderatorer isf som inte sätter ribban för lågt m tanke på att en del diskussioner, hetska som lugna, on topic som off topic är bra för oss på forumet.
Det ger utrymme för lite tankeverksamhet.

Sedan vill jag avsluta med att säga att om du inte tycker man ska få säga vad som helst om Muslimer, Judar, Homosexuella, vart var du då när kristna idiotförklarade?
Varför hotade du inte med polisanmälan då?

Jag säger som jag säger när jag klagar på domarna i Elitserien i bandy: KONSEKVENS!
Kära Blackie. Så här ligger det till. Den som är ytterst ansvarig här på forumet är Semborg. Vare sig han är här eller inte. Han är motsvarigheten till Ansvarig Utgivare och han har en skyldighet att rensa upp på forumet på allt som strider mot Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det är inte bara den som skriver inlägget som får skit om någon nu skulle polisanmäla utan Semborg får det också. Som jag ser det så är vi skyldiga att informera Semborg om dom övertramp som görs. Och det för Mathias skull. Han är ytterst ansvarig oavsett om han känner till vad som skrivs eller inte. Och det är forummedlemmarnas förbannade skyldighet att hålla sina/våra inlägg långt ifrån den gräns som finns för vad som är tillåtet på ett webforum. Jag är fullständigt övertygad om att ingen här vill skada Semborg. Så tänk på det. Tänk inte bara på den som formulerar inlägget. Tänk på Semborg och hans bästa också.

Minns du förra hösten och när vågorna gick mer än höga just vad det gäller kristendom? Jag hade glömt bort det själv tills frågan kom upp tidigare men det var en tråd som raderades om just detta och som en exakt reaktion på detta skapade jag följade tråd:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=13754

Även denna gång tjatade jag om Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Och här säger jag exakt det du påstår att jag aldrig gjort. Tagit kristna till försvar:

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=300134#300134

Kommer du ihåg dom PM jag skickade till dig i detta läge då du själv var på väg att hoppa av från forumet? Jag kan tyvärr inte quota dom då jag har rensat mina PM emellan varven då PM-korgarna blir fulla allt som oftast men du kanske minns detta. Jag har spelat med många kristna och proddat kristna hårdrocksplattor och jag har definitivt inga problem med kristna. Varför reagerar du själv MER när kristna attackeras än när muslimer eller bögar får däng? Vad är det för skillnad? Det är ju samma typ av övertramp som görs. Vore lite intressant att få svar på.

Moderatorer eller inte får alla bestämma tillsammans om inte Semborg själv tar ett beslut om detta men jag tar mig friheten att yttra min åsikt. Och jag tar mig också friheten att ryta ifrån när jag tycker att gränsen passerats. Det har utdelats en varning. Jag hoppas på att det blir lugnare nu.

MVH//Jan
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

blackparkas skrev:Sedan vill jag avsluta med att säga att om du inte tycker man ska få säga vad som helst om Muslimer, Judar, Homosexuella, vart var du då när kristna idiotförklarade?
Nu har iofs Hellboy redan svarat men...

Vad som helst får man inte säga. Det mesta i kristendomstråden handlade om kristendom, inte kristna. Det är skillnad på att uttala sig negativt om Judendom och Judar. Samma sak med Islam och Muslimer, eller Kristendom och Kurder eller whatever.

Om du anser det vara idiotförklarande av kristna att kritisera vad man ser som ologiska eller knasiga delar av en gammal järnåldersmytologi är det upp till dig. Detta går dock inte att jämföra med smygrasism förklädd till kritik av Islam.

Homofobi är en klass för sig. Det går inte att diskutera homosexualitet utan att diskutera homosexuella.

Jag måste nog erkänna att jag tyckte vissa medlemmar gick över gränsen i kristendomstråden, och jag påtalade detta i tråden och gav dem kritik för detta. Jag klarar av att se skillnad på kristna och kristendom.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fast när det gäller de kristendomstrådar som varit så är det just de KRISTNA som en del har kritiserat, inte religionen som sådan.

men det hör till det förflutna och jag har lagt det bakom mig.


Hellboy: Sorry om jag inte kommer ihåg detta.
Anledningen till att jag inte bryr mig generellt om lagöverträdelser är väl för att.... ja.... jag generellt inte bryr mig om dem så pass att jag måste diskutera en del lagöverträdelser.
Kristendomen är ju något som jag har nära till och det är rätt logiskt att man vill försvara något som man har personliga erfarneheter av.

Lika väl som jag inte bryr mig tillräckligt för att diskutera om när någon går mot röd gubbe, eller bränner sprit, eller knarkar.
Skulle det däremot diskuteras fyllerkörning skulle jag lätt inflika mina åsikter i frågan.

Här vill jag på intet sätt likställa att gå mot röd gubbe med att fördöma homosexuella, botera detta är ni/du snälla.
Och jag hävdar, liksom tidigare, att vissa saker bör man inte uttrycka i ord, vare sig på ett forum eller på riktigt, men trots detta känner jag inte att jag behöver försöka tillrättavisa alla som begår lagbrott och jag behöver inte heller diskutera/tillrättavisa de som har skilda åsikter i ALLA frågor som dryftas här på forumet.
Det orkar jag inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Nu är jag väldigt dåligt insatt och har varit med i väldigt få av dessa hetsiga diskussioner som har ägt rum, men jag kan skriva lite hur jag tänker i alla fall.

Jag har tyckt redan när de första trådarna om politik dök upp att det inte riktigt har hört hemma här på PrataBas. Det är ju trots allt ett bas-forum, därav namnet. Men det kan ju så klart vara lite intressant att diskutera sådant ibland också.

Men nu verkar det ju som att just sådana diskussioner har gått överstyr på ett eller annat sätt, så då kanske det är läge att inte ha sådana här på forumet helt enkelt. Jag har inte koll, men det finns säkert andra forum som är menade för sådana ämnen.

Frågor om upphovsrätt och sådana saker tycker jag helt klart kan höra hemma här, eftersom vi väl ändå är musiker de flesta av oss, och eftersom sådana saker kan vara otroligt krångliga att hålla reda på i samband med skivsläpp till exempel, så kan det ju vara ovärderligt att kunna ta del av den kunskapsbas som finns här. Men kanske att man ska försöka hålla de trådarna på en mer saklig nivå, istället för att prata om sina åsikter.

Jaja, jag kanske framstår som en tokstolle eller någonting, men någonting åt det här hållet tänker jag i alla fall.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Rasister och homofober är som silverfiskar i badrummet - sätt lite ljus på dem så springer de i cirklar och letar någonstans att gömma sig. :D
Min erfarenhet är att man aldrig får låta rasistiska och homofoba uttalande stå obesvarade. Problemet är att det är svårt att argumentera med dessa människor då de oftast har stängt alla dörrar och anser sig veta bättre.
Men det är vår skyldighet att som medmänniskor visa att vi inte accepterar dessa åsikter i ett civiliserat samhälle, på ett civiliserat forum.
Så jag har all respekt för Hellboys agerande och jag hoppas att han gör om samma sak ifall det dyker upp fler rasister och/eller böghatare.
Och när det gäller dessa tendenser kan motreaktionen aldrig vara för stark.

För mig är musik politik. Det är även kärlek, glädje och sorg. Kort sagt är musik livet för mig. Jag kan inte separera dem varför jag tycker det vore olyckligt om vi inte kan prata politik och religion etc här. Det hör till musikskapandet.
Jag tror oxå att musiker i allmänhet är tänkande personer med ett samhällsengagemang...så...nu när Semborg har tagit hand om saken känns det som att allt är biff och inga förändringar behövs.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Jag håller med dig igen Hellboy om vissa grejer.

Det ÄR dags för moderatorer..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Hellboy skrev:Det finns en lag som reglerar vad som får förekomma på ett forum. Där har forumägaren ett ansvar. Detta ansvar tas inte i dagsläget.
Nu orkar jag inte quota allt men det här var väl essensen av det jag vill kommentera.
Om du fortsätter så här kommer du även att trava ner på polisstationen och polisanmälan Semborg efter det är hans "ansvar" som ägare av forumet? Hur långt ska ni dra allt innan Semborg faktiskt tröttnar och bara stänger av servern? Kommer alla bli nöjda och glada då?

Om det nu är så viktigt att alla gör precis som dina regler, vad du tycker är rätt och fel och bra och dåligt så starta ett eget forum där allt är perfekt..?

Släng nu inte bara tillbaka att jag håller med "de andra" för det gör jag inte. Jag håller bara inte med dig i vissa saker. Som jag ser det just nu är du den största pådrivaren till att forumet helt enkelt läggs ner och det tycker jag vore väldigt tråkigt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
Hellboy skrev:Det finns en lag som reglerar vad som får förekomma på ett forum. Där har forumägaren ett ansvar. Detta ansvar tas inte i dagsläget.
Nu orkar jag inte quota allt men det här var väl essensen av det jag vill kommentera.
Om du fortsätter så här kommer du även att trava ner på polisstationen och polisanmälan Semborg efter det är hans "ansvar" som ägare av forumet? Hur långt ska ni dra allt innan Semborg faktiskt tröttnar och bara stänger av servern? Kommer alla bli nöjda och glada då?

Om det nu är så viktigt att alla gör precis som dina regler, vad du tycker är rätt och fel och bra och dåligt så starta ett eget forum där allt är perfekt..?

Släng nu inte bara tillbaka att jag håller med "de andra" för det gör jag inte. Jag håller bara inte med dig i vissa saker. Som jag ser det just nu är du den största pådrivaren till att forumet helt enkelt läggs ner och det tycker jag vore väldigt tråkigt.
1. Jag har aldrig sagt att jag ska polisanmäla. Jag har sagt att jag vill reda ut exakt vart gränsen går och det kan jag göra utan att lämna in en anmälan.

2. Det är inte mina reglar. Det är en lag.

3. Alla ska trivas här och om man är invandrare, homosexuell, kristen eller något annat ska man inte behöva läsa fördomar och rena lögner om sin religion/sexuella läggning eller det land där man kommer ifrån. Vi ska för medlemmarnas och Semborgs skull alla hålla oss långt ifrån den gräns som beskrivs i Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Finner du ett problem med detta?

4. Jag tror personligen att det sista Semborg vill är att ha ett stökigt forum som belastar honom. Jag tror att han lägger ner forumet betydligt fortare om det blir en belastning för honom och han inte tycker att det är roligt längre än om folk sköter sig och underlättar för honom. Semborg har varnat en medlem. Semborg har satt en gräns.

5. Det gör ingenting att du inte håller med mig i vissa saker. Om du tycker att jag är den största pådrivaren av att forumet ska läggas ner så är det din uppfattning. Jag har fått PM från folks som tycker det exakt motsatta.

6. Om du vill ha ett forum där det förekommer hets mot invandrare, religioner och homosexuella så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där du är ansvarig.

7. Jag tycker personligen att tonen blivit otroligt mycket bättre här dom senaste dagarna. Jag vet inte vad ni andra tycker men sedan i lördags efter lunch så har det varit ett helt annat lugn och en helt annan respekt. Det tycker jag är bra. Det är lite som i ett förhållande. Ibland går vågorna höga och det kastas kaffekoppar och efter utbrottet så infinner sig lugnet. Lite skrämmande tanke kanske men det känns lite som att forumet precis haft make-out sex och nu ligger vi där lite småtrötta på rygg i sängen och röker...... :?

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 23 nov 2009, 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hm, jag åkte på kryssning i fredags em och loggade in igen igår kväll... :?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Hm, jag åkte på kryssning i fredags em och loggade in igen igår kväll... :?
Visst har det varit lugnt och fint i ett par dagar? INTE i fredags eftermiddags dock.... Bra att Semborg markerade.

//J
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Hellboy skrev:2. Det är inte mina reglar. Det är en lag.
Just precis det ja, men jag tänkte lite mer brett på de andra regel-trådarna.
Hellboy skrev:3. Alla ska trivas här och om man är invandrare, homosexuell, kristen eller något annat ska man inte behöva läsa fördomar och rena lögner om sin religion/sexuella läggning eller det land där man kommer ifrån. Vi ska för medlemmarnas och Semborgs skull alla hålla oss långt ifrån den gräns som beskrivs i Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Finner du ett problem med detta?
Don't feed the trolls, har funkat på alla andra forum jag är på. Att hela tiden argumentera och ge dem mer ammunition gagnar ingen. Vissa lagar håller jag med om ska följas (själv går jag mot rött ibland dock) men jag tror också att genom att ge alla dessa åsikter vatten på sin kvarn så trappar vi även upp det hela.
Hellboy skrev:6. Om du vill ha ett forum där det förekommer hets mot invandrare, religioner och homosexuella så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där du är ansvarig.
Det där var bara fånigt.

Jag ska gå tillbaka att undvika trådar som inte handlar om bas igen.
Skriv svar