Moderator - trådar som spårar ur.

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Moderator - trådar som spårar ur.

Inlägg av Basstore »

JA tycker verkligen de borde bli dags att ha moderator här på PB.
Så mycket "skitsnack" som de blir i var och varannan tråd nu för tiden.

Jätte många PB:are som jag pratat med har lite samma inställning som jag har fått sista tiden.

Handlar några trådar om bas längre?
Så fort någon frågar om pris och värde så blir de popcorn dags.
Varför kan "MAN" inte bara acceptera att vi har olika åsikter om saker?

Jag tycker verkligen de är läge med moderatorer som kan låsa trådar som spårar ur.

Mer snack om politik och bilmodeller än om basar och olika mickar.

Tråkigt som fanken tycker jag iallafall att det är.

Jag är inte själv guds bästa barn de vet jag, men jag har börjat nonchalera många grejer.


Känner nästan för att kasta in handduken emellanåt faktiskt.
Jag förstår verkligen Johannes..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Moderator - trådar som spårar ur.

Inlägg av Jan Hellman »

marcbass skrev:JA tycker verkligen de borde bli dags att ha moderator här på PB.
Så mycket "skitsnack" som de blir i var och varannan tråd nu för tiden.

Jätte många PB:are som jag pratat med har lite samma inställning som jag har fått sista tiden.

Handlar några trådar om bas längre?
Så fort någon frågar om pris och värde så blir de popcorn dags.
Varför kan "MAN" inte bara acceptera att vi har olika åsikter om saker?

Jag tycker verkligen de är läge med moderatorer som kan låsa trådar som spårar ur.

Mer snack om politik och bilmodeller än om basar och olika mickar.

Tråkigt som fanken tycker jag iallafall att det är.

Jag är inte själv guds bästa barn de vet jag, men jag har börjat nonchalera många grejer.


Känner nästan för att kasta in handduken emellanåt faktiskt.
Jag förstår verkligen Johannes..
Jag håller med till 100%. Jag har propagerat för det ganska länge nu. Inte att du ska kasta in handuken utan för att moderatorer är ett måste. Det funkar inte längre.

MVH//J
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag tycker man, om man känner sig irriterad, sänder iväg ett PM där man vänligt men bestämt förklarar situationen. Jag hoppas så klart att berörd person accepterar ens önskemål i de fallen. Jag skulle göra det (tror jag, man är ju inte perfekt), och jag hoppas att andra skulle det. Sedan att jag är godtrogen och tror gott om alla är ju en annan sak.

Men man ska ju respektera varandra.

/Tössberg
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tössberg skrev:Jag tycker man, om man känner sig irriterad, sänder iväg ett PM där man vänligt men bestämt förklarar situationen. Jag hoppas så klart att berörd person accepterar ens önskemål i de fallen. Jag skulle göra det (tror jag, man är ju inte perfekt), och jag hoppas att andra skulle det. Sedan att jag är godtrogen och tror gott om alla är ju en annan sak.

Men man ska ju respektera varandra.

/Tössberg
Det finns vissa åsikter som figurerat här på forumet som jag aldrig någonsin kommer att respektera.

//J
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Hellboy skrev:
Tössberg skrev:Jag tycker man, om man känner sig irriterad, sänder iväg ett PM där man vänligt men bestämt förklarar situationen. Jag hoppas så klart att berörd person accepterar ens önskemål i de fallen. Jag skulle göra det (tror jag, man är ju inte perfekt), och jag hoppas att andra skulle det. Sedan att jag är godtrogen och tror gott om alla är ju en annan sak.

Men man ska ju respektera varandra.

/Tössberg
Det finns vissa åsikter som figurerat här på forumet som jag aldrig någonsin kommer att respektera.

//J
Behöver det betyda att du aldrig någonsin kommer respektera personerna som tycker så?
Man kan ändra vad man tycker, även om det är svårt i vissa fall.
Jag är inte helt fantastisk på att uttrycka mig i skrift, men jag tror du förstår hur jag menar ändå.

Dessutom är här ju väldigt trevligt i övrigt.

Nä, det känns lite som att mina argument faller platt, tyvärr. Jag vill inte ha moderatorer, eftersom jag av naturen känner mig obekväm med sådana. Samtidigt förstår och respekterar jag din och Marcus önskan om dylika.

Vi kanske skulle ha moderatorer ändå, så att de som oftast hasplar ur sig dumheter får tänka till lite?

/Tössberg
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Nämn fem stycken trådar som INTE ligger i Övrigt eller Off Topic som har spårat ur!

Jag har svårt att hitta dem nämligen...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Here we go again...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Tössberg skrev:Jag tycker man, om man känner sig irriterad, sänder iväg ett PM där man vänligt men bestämt förklarar situationen. Jag hoppas så klart att berörd person accepterar ens önskemål i de fallen. Jag skulle göra det (tror jag, man är ju inte perfekt), och jag hoppas att andra skulle det. Sedan att jag är godtrogen och tror gott om alla är ju en annan sak.

Men man ska ju respektera varandra.

/Tössberg
Har provat detta utan positivt resultat istället blev ja uthängd på forumet som en surskalle..

Tråkigt.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Det är respektlöst och inte alls särskilt kul.
Jag kommer troligen reagera oftare och oftare med PM-lösningen när saker börjar spåra ur. Sedan får folk gärna hänga ut mig som en tjurig gubbe (trots att jag tillhör den yngre delen av användarna) för min del.

Men om du inte vill bli uthängd som surgubbe ska de fan inte göra det. Det är fult och respektlöst. Man gör inte så.
Visst, gyllene regeln och vända andra kinden till, bla bla bla.
Känns inte som att det funkar för vissa medlemmar längre.
De flesta klarar det bra och lyckas hålla sig nåtsånär inom ramarna, men vissa (och oftast de som är mellan 35-50) verkar ha problem med det och det är synd, eftersom de ska vara förebilder för barn och yngre i mitt tycke. Undrar vad det beror på.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Marcbass sa:
"Mer snack om politik och bilmodeller än om basar och olika mickar.

Tråkigt som fanken tycker jag iallafall att det är.

Jag är inte själv guds bästa barn de vet jag, men jag har börjat nonchalera många grejer.


Känner nästan för att kasta in handduken emellanåt faktiskt.
Jag förstår verkligen Johannes.."

Håller med. Jag kastade in handuken ett tag, men saknade baspratet.
Har dock försökt undvika off-topic i möjligaste mån, nåt snedsteg i bland kanske. Jag slipper irritera mig i alla fall.
Trist att det mest bara är off-topictrådar som uppdateras.

Edit: sk kompissnack finns det väl MSN för...
Senast redigerad av anli den ons 16 dec 2009, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Då är vi i så fall tillbaks till det där med regelverk igen.
För att NÅGON ska vilja ta på sig det otacksamma skitjobbet att vara moderator så måste det ju finnas ganska kristallklara regler för vad som är ok och inte, och inte minst vad som ska hända den som bryter mot dessa regler.

Så ni som vill ha moderatorer, börja lista regler som den framtide moderatorn/moderatorerna kan gå efter.
Och jag menar då inte självklara saker som lagbrott, hets mot folkgrupp och sånt, utan vardagliga situationer. De grövre övertrampen är ju ganska lätta att peka på och dessutom väldigt ovanliga här.

Shoot!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag förespråkar moderatorer, men har svårt att se vem som skulle klara/orka med jobbet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tror iof även att önskemålet om moderatorer härrör från diverse medlemmars personliga misstycke med varandra.
Det är oftast ungefär samma människor som spårar ur i ungefär liknande diskussioner. Som jag uppfattar det iaf. Alla passar helt enkelt inte ihop. Och att moderera bort det fenomenet tror jag blir svårt...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag är rädd att jag skulle vara för inkonsekvent som moderator.

Nu är det ju naturligtvis Semborg som bestämmer i slutändan om det ska vara modererat eller ej.

Vad skulle reglerna vara? OT = noll i alla forumdelar utom Off Topic och kanske Övrigt? Är det för hårt? Jag tycker nog det. Jag är ju själv en av de som talar mycket OT, kanske mest i min brist på egentlig kunskap. Samtidigt vill jag kunna tillföra något till en diskussion i något ämne, det är något jag tyckter är väldigt roligt och jag lär mig diskutera och argumentera på en lite högre nivå i och med det. Det är dessutom roligt att "lära känna" alla andra forumiter via dessa diskussioner.

/Oskar
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nolltolerans mot OT skulle iaf få mig att lägga av detta rätt snabbt tror jag.
Se det som ett samtal IRL runt ett bord. Börjar man prata om ett ämne som så småningom svävar ut och börjar handla om nåt helt annat, har man då nån som skriker stopp och tystar dem som har frångått ämnet?
Visst, i en paneldebatt kanske, men inte i goda vänners lag, vilket jag hellre ser detta som.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

TDHP skrev:Nolltolerans mot OT skulle iaf få mig att lägga av detta rätt snabbt tror jag.
Se det som ett samtal IRL runt ett bord. Börjar man prata om ett ämne som så småningom svävar ut och börjar handla om nåt helt annat, har man då nån som skriker stopp och tystar dem som har frångått ämnet?
Visst, i en paneldebatt kanske, men inte i goda vänners lag, vilket jag hellre ser detta som.
+1
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag tror iof även att önskemålet om moderatorer härrör från diverse medlemmars personliga misstycke med varandra.
Tvärfel. Det handlar om åsikter och inte personer. Vissa åsikter ska inte få förekomma på ett webforum och det finns en lag som specificerar vad som måste tas bort.

Sen tycker jag som tidigare att religion och politik inte hör hemma här. Respektera Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor för Semborgs skull och inga politiska eller religiösa diskussioner.

Det är vad jag tycker. Och, åter igen, det handlar inte om personer utan om åsikter. Inte för mig i alla fall. I ett enda fall har jag tyckt att en medlem här har spårat ut så mycket att jag personligen ansett att han ska bannas. Nu blev han varnad istället men om det nu skulle hända igen tar jag för givet att användarkontot raderas.

Så för att vara konkret.

1. Inga politiska eller religiösa diskussioner.

2. För Semborgs skull, respektera Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor.

+ kanske att OT ska undvikas i säljtrådar och att trådstartarens tillsägning om att undvika OT i andra trådar/avdelningar skall respekteras.

Allt annat funkar strålande här tycker jag.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Jag tror iof även att önskemålet om moderatorer härrör från diverse medlemmars personliga misstycke med varandra.
Tvärfel. Det handlar om åsikter och inte personer. Vissa åsikter ska inte få förekomma på ett webforum och det finns en lag som specificerar vad som måste tas bort.

Sen tycker jag som tidigare att religion och politik inte hör hemma här. Respektera Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor för Semborgs skull och inga politiska eller religiösa diskussioner.

Det är vad jag tycker. Och, åter igen, det handlar inte om personer utan om åsikter. Inte för mig i alla fall. I ett enda fall har jag tyckt att en medlem här har spårat ut så mycket att jag personligen ansett att han ska bannas. Nu blev han varnad istället men om det nu skulle hända igen tar jag för givet att användarkontot raderas.

Så för att vara konkret.

1. Inga politiska eller religiösa diskussioner.

2. För Semborgs skull, respektera Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor.

Allt annat funkar strålande här.

//J
Jaha, och nu ska du tala om för mig vad jag TROR eller TYCKER då? :wink:

Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.

För övrigt:

"1. Inga politiska eller religiösa diskussioner."

För luddigt tror jag. Det är för mycket som på ena eller andra sättet berör det ena eller andra för att förbjuda det som jag ser det.
I alla fall om det inte ska bli outsägligt trista faktastaplingar av hela forumet.

"2. För Semborgs skull, respektera Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor."

Självklart, där finns ju en klar LAG att luta sig mot som moderator.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

TDHP skrev:Då är vi i så fall tillbaks till det där med regelverk igen.
För att NÅGON ska vilja ta på sig det otacksamma skitjobbet att vara moderator så måste det ju finnas ganska kristallklara regler för vad som är ok och inte, och inte minst vad som ska hända den som bryter mot dessa regler.

Så ni som vill ha moderatorer, börja lista regler som den framtide moderatorn/moderatorerna kan gå efter.
Och jag menar då inte självklara saker som lagbrott, hets mot folkgrupp och sånt, utan vardagliga situationer. De grövre övertrampen är ju ganska lätta att peka på och dessutom väldigt ovanliga här.

Shoot!
Trådarna med regelverk, som även förekommit tidigare, tycker jag är ganska meningslösa tills Semborg själv lägger upp en tråd som säger "kom med förslag till moderator regler för nu tänker jag inför det". Vi kan tycka hur mycket vi vill om regler och moderatorer, om inte Semborg är intresserad så hjälps det inte.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

+ på cub.
Ett forum är ju ingen demokrati, utan en diktatur med Semborg som den envåldshärskande diktatorn. ;)

Efter som att forumet rullat på så pass länge utan moderatorer tror jag att det kan bli svårt, för att inte säga omöjligt, för vem som helst att moderera utan att drevet drar igång med blodvittring.

De flesta har ju nån typ av relationen med resterande forummedlemmar.
Att då gå in och låsa/varna/radera kommer förmodligen att i vissa fall tas personligt, och då är det igång igen.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jaha, och nu ska du tala om för mig vad jag TROR eller TYCKER då? :wink:

Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.
Det är väl ganska självklart vilka personer du syftar på och för min del kan jag bara säga att du har fel. Det handlar inte om personer. Det handlar om åsikter. Jag förklarar för dig att ur min synvinkel så har du fel om du tror att det handlar om något personligt gruff. Man måste skilja på sak och person.... :tummenupp:

//J
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Jag tror iof även att önskemålet om moderatorer härrör från diverse medlemmars personliga misstycke med varandra.
Tvärfel. Det handlar om åsikter och inte personer. Vissa åsikter ska inte få förekomma på ett webforum och det finns en lag som specificerar vad som måste tas bort.
Det är därför DU vill ha moderatorer ja men det är andra som önskat moderatorer av andra orsaker än att upprätthålla/tolka lagar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Jaha, och nu ska du tala om för mig vad jag TROR eller TYCKER då? :wink:

Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.
Det är väl ganska självklart vilka personer du syftar på och för min del kan jag bara säga att du har fel. Det handlar inte om personer. Det handlar om åsikter. Jag förklarar för dig att ur min synvinkel så har du fel om du tror att det handlar om något personligt gruff. Man måste skilja på sak och person.... :tummenupp:

//J
Du har ingen aning om vilka personer jag syftar på.
(Du ingår tex inte i den grupp jag tänkte på när jag skrev detta.)
Du får gärna ha dina åsikter och TYCKA att jag har fel, men tala inte om för mig vad jag menar, tror eller tycker tack. Det klarar jag själv. Ok?
Vi förstår säkert vad vi menar bägge två.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ett enkelt sätt att moderera vore ju annars att implementera en funktion som ger trådskaparen rätt till att iaf stänga, om inte även ta bort sin tråd helt.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

anli skrev:Marcbass sa:
"Mer snack om politik och bilmodeller än om basar och olika mickar.

Tråkigt som fanken tycker jag iallafall att det är.

Jag är inte själv guds bästa barn de vet jag, men jag har börjat nonchalera många grejer.


Känner nästan för att kasta in handduken emellanåt faktiskt.
Jag förstår verkligen Johannes.."

Håller med. Jag kastade in handuken ett tag, men saknade baspratet.
Har dock försökt undvika off-topic i möjligaste mån, nåt snedsteg i bland kanske. Jag slipper irritera mig i alla fall.
Trist att det mest bara är off-topictrådar som uppdateras.

Edit: sk kompissnack finns det väl MSN för...
+1 på alla punkter. Att vara borta ett tag från forumet gjorde mig gott.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar