Vad köpa??? Recension-. statistik och popularitets-förslag

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
StarGate
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 21:56
Ort: Norrköping

Vad köpa??? Recension-. statistik och popularitets-förslag

Inlägg av StarGate »

Efter nästan 20 års frånvaro från basspelandet börjar det åter att klia lite i fingrarna. Av en tillfällighet hittade jag Prata Bas och har de senaste dagarna försökt ta del av sitens innehåll, vilket sedan raskt resulterade i en registrering som medlem. Såja, första hindret avklarat...

Jag inser, bara efter att ha nosat runt på en bråkdel av innehållet, att bas-världen förändrats något rent otroligt. Borta är Fender Jazz Bass, borta är Acoustic 320 och borta är Fender Music Man. Istället pratas det allsköns märken och produkter som det inte var tal om på "den gamla goda tiden".

Nåväl, det är väl bara att försöka hänga med. Min första fundering kretsar nu runt frågan "vilken anläggning ska jag satsa på"? Eftersom jag också hänger på fotosidan.se försökte jag hitta något liknande typ

http://www.fotosidan.se/reviews/ ==>klicka vidare - kommer då exv. till...
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76 ==>klicka vidare - kommer då exv. till...
http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev ... m?ID=17763

där man också skulle kunna se hur många på pratabas.se som äger en viss förstärkare (för att ta ett exempel)

Visst, det finns många basprodukter men jag tror inte det skulle vara ogörligt, det finns ju många fotoprylar också. Kräver förstås medlemmarnas välvilja, annars blir det ju ingen statistik att tala om. Vore kul dock att distinkt kunna se populariteten, inte minst när man är i köptagen. Det vore ju också bra om man kunde se trender hur vindarna blåser.

Nu är det möjligt att jag begår ett kardinalfel genom att i mitt allra första inlägg ha ett önskemål (om något som kanske redan finns men som jag i så fall inte hittat). I så fall får ni hissa upp mig i rånocken och sedan låta mig gå på plankan innan det är dags för kölhalningen... ;-) Annars, om siteansvariga tycker det vore en hygglig idé så kan ni väl kolla in funktionen som sådan på fotosidan. Vore ju dumt att uppfinna hjulet 2 ggr, menar jag, när det nu finns på så nära håll.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Det finns en Rescensionsavdelning precis ovanför forumdelen du postade den här tråden i!
I övrigt (tror jag) är det bara att slänga in en post i Elbasar om du vill ha förslag på basar, Förstärkare om du vill ha förslag på förstärkare och så vidare. Så har många nya till forumet gjort, och jag tror det är allmänt accepterat.

Välkommen hit förresten!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
StarGate
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 21:56
Ort: Norrköping

Inlägg av StarGate »

Tössberg skrev:Det finns en Rescensionsavdelning precis ovanför forumdelen du postade den här tråden i!
I övrigt (tror jag) är det bara att slänga in en post i Elbasar om du vill ha förslag på basar, Förstärkare om du vill ha förslag på förstärkare och så vidare. Så har många nya till forumet gjort, och jag tror det är allmänt accepterat.

Välkommen hit förresten!
Hej hej Tössberg
Jodå, jag noterade detta innan jag skrev mitt inlägg. Dock tycker jag att ex.vis fotosidan är mer strukturerad/lättsökt (bokstavsordning, modellbeteckningar m.m.) så min tanke var att göra en bra grej ännu bättre.

Tycker också det vore intressant om medlemmarna ville lägga in sin utrustning. Jag menar; om det visar sig att 892 av Prata Bas 2.835 medlemmar kör med förstärkaren x så måste det ju innebära att x är bra. Det är ju ett indirekt köpråd för oss som är i köpartagen, för 892 st kan ju inte ha fel. Bara en tanke...

Jag fortsätter dock att insupa den nya värld som uppstått för mig. Det är inte klokt vad kul det känns, just nu.

Allt gott
StarGate
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

StarGate skrev:
Tössberg skrev:Det finns en Rescensionsavdelning precis ovanför forumdelen du postade den här tråden i!
I övrigt (tror jag) är det bara att slänga in en post i Elbasar om du vill ha förslag på basar, Förstärkare om du vill ha förslag på förstärkare och så vidare. Så har många nya till forumet gjort, och jag tror det är allmänt accepterat.

Välkommen hit förresten!
Hej hej Tössberg
Jodå, jag noterade detta innan jag skrev mitt inlägg. Dock tycker jag att ex.vis fotosidan är mer strukturerad/lättsökt (bokstavsordning, modellbeteckningar m.m.) så min tanke var att göra en bra grej ännu bättre.

Tycker också det vore intressant om medlemmarna ville lägga in sin utrustning. Jag menar; om det visar sig att 892 av Prata Bas 2.835 medlemmar kör med förstärkaren x så måste det ju innebära att x är bra. Det är ju ett indirekt köpråd för oss som är i köpartagen, för 892 st kan ju inte ha fel. Bara en tanke...

Jag fortsätter dock att insupa den nya värld som uppstått för mig. Det är inte klokt vad kul det känns, just nu.

Allt gott
StarGate
Ett problem är att man som medlem på PrataBas ganska snabbt kommer in en accelererande byteskarusell som gör att en sådan lista kan vara näst intill omöjlig att hålla aktuell. :lol: :lol:

Tanken är dock bra! När forumet var ganska nytt var det jazzbas som gällde, nu verkar det ha svängt över mot P-bas. MusicMan har fått en liten renässans. Sedan har Unicorn bidragit till att "möbelbasar" har börjat accepteras av fler. Men allt kan svänga fort!

Välkommen hit för övrigt!
Användarvisningsbild
StarGate
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 21:56
Ort: Norrköping

Inlägg av StarGate »

Ett problem är att man som medlem på PrataBas ganska snabbt kommer in en accelererande byteskarusell...
Mmmm... om man kan prata om positiva bekymmer så måste väl detta räknas som ett sådant. Känner jag mig själv rätt så kan jag lätt fastna i ett dylikt beteende. Turligt nog bromsar frugan de allra värsta excesserna, då hon inte godtar argumentet 3-minuters makaroner varje dag i 4 månader. Något annat vore helt förödande för plånboken...
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Det har snackats lite om det innan, och jag tycker att det vore en riktigt bra grej. Det enda som krävs är väl någon kunnig som kan sätta upp en databas eller vad det kan heta, och så behövs det väl läggas in något sorts system på medlemmarnas profil-sida där man kan fylla i vad man har för prylar.

Men det kommer ju ta lite tid, så det måste vara någon som är sugen på att göra det också, utan betalning.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar