Förslag på regler för säljtrådar!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

macahan skrev:Jag tycker inte att det ska finnas några regler eller krav för säljtrådarna, men däremot tycker jag att man bör kunna undvika OT om trådskaparen så önskar. Men vadå egentligen, det är ju bara en tråd på ett forum...
Håller med.
Varför ska vi ha regler just i säljtrådarna när allt annars kan spåra ur lite hur som helst...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Chriller skrev:Varför ska vi ha regler just i säljtrådarna när allt annars kan spåra ur lite hur som helst...
Men någon liten regel kan vi väl ändå ha. Slipstvång då?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

joachime skrev:
Chriller skrev:Varför ska vi ha regler just i säljtrådarna när allt annars kan spåra ur lite hur som helst...
Men någon liten regel kan vi väl ändå ha. Slipstvång då?
Fast inte vit då.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att forumet behöver något som särskiljer det från "dom andra", snackabas.se, chattabas.se, kennelkybas.se med flera. Vad är en exklusiv herrklubb utan exklusivitet?

Vad sägs om någon slags klädkodex? Innan man loggar in på forumet sätter man på sig kläder avsedda för ändamålet. Man bör självklart se till att klädkodex är praktiskt genomförbar. Det ska vara enkelt att ta på och av och inte tänkt att ersätta befintliga kläder. Jag tänker mig något slags svepande plagg i ett helt stycke textil. Typ kaftan, rökrock eller burka.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

joachime skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att forumet behöver något som särskiljer det från "dom andra", snackabas.se, chattabas.se, kennelkybas.se med flera. Vad är en exklusiv herrklubb utan exklusivitet?

Vad sägs om någon slags klädkodex? Innan man loggar in på forumet sätter man på sig kläder avsedda för ändamålet. Man bör självklart se till att klädkodex är praktiskt genomförbar. Det ska vara enkelt att ta på och av och inte tänkt att ersätta befintliga kläder. Jag tänker mig något slags svepande plagg i ett helt stycke textil. Typ kaftan, rökrock eller burka.
Jättebra idé, men eftersom jag precis kom ur duschen föreslår jag att alla för enkelhetens skull följer mitt exempel och tar av sig alla kläder.
Bra mycket enklare än att alla skall köpa samma plagg.
Och sitter man publikt får man väl... bli arresterad.

Vi är redan exklusiva - vi är basister.:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker ändå att bild och prisidé ska finnas med i annonserna.
Varför inte liksom!?!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

blackparkas skrev:Jag tycker ändå att bild och prisidé ska finnas med i annonserna.
Varför inte liksom!?!?
Har man ingen bild så kan man åtminstone rita en teckning.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

alexon skrev:
blackparkas skrev:Jag tycker ändå att bild och prisidé ska finnas med i annonserna.
Varför inte liksom!?!?
Har man ingen bild så kan man åtminstone rita en teckning.

Ja, MS Paint följer ju liksom med Windows av en anledning!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Vad jag har upptäckt mycket av nu när jag "letar" prylar bland säljesannonserna är att:

När varan sålts så har säljaren oftast tagit bort priset, "kryssat" det eller på något annat vis dolt det. Varför? Jag tycker personligen att priset gärna får stå kvar även om varan sålts eftersom det då är lättare att få en "prisbild" på aktuella varor.

Jag undrar ofta: Vad kostar en sådan beggad? Vad kan jag ta för en sådan? o s v. och vill kunna kika i säljesdelen och få en uppfattning.

Måste priserna "raderas" då varan sålts?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Pelleper skrev:Vad jag har upptäckt mycket av nu när jag "letar" prylar bland säljesannonserna är att:

När varan sålts så har säljaren oftast tagit bort priset, "kryssat" det eller på något annat vis dolt det. Varför? Jag tycker personligen att priset gärna får stå kvar även om varan sålts eftersom det då är lättare att få en "prisbild" på aktuella varor.

Jag undrar ofta: Vad kostar en sådan beggad? Vad kan jag ta för en sådan? o s v. och vill kunna kika i säljesdelen och få en uppfattning.

Måste priserna "raderas" då varan sålts?
Jag håller med. Jag förespråkar att man bara markerar tråden med [SÅLD]. Jag använder alltid forumet här för att kolla prisbilder eller jämför om jag är på väg att göra ett klipp eller bli fetlurad när jag inte har koll själv.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Skulle vi inte kunna ha riktlinjer för hur ofta man bör/får bumpa sitt eget säljobjekt? Jag har sett folk som bumpar redan efter några timmar, vilket jag tycker är ojuste emot de andra som försöker sälja nåt.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

joachime skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att forumet behöver något som särskiljer det från "dom andra", snackabas.se, chattabas.se, kennelkybas.se med flera. Vad är en exklusiv herrklubb utan exklusivitet?

Vad sägs om någon slags klädkodex? Innan man loggar in på forumet sätter man på sig kläder avsedda för ändamålet. Man bör självklart se till att klädkodex är praktiskt genomförbar. Det ska vara enkelt att ta på och av och inte tänkt att ersätta befintliga kläder. Jag tänker mig något slags svepande plagg i ett helt stycke textil. Typ kaftan, rökrock eller burka.
Här är lite inspiration angående basplagg

http://www.cosmopolitan.se/blog/rebell/ ... 7/basplagg

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äh låt folk få annonsera hur som helst. Upp till dom om de vill få sålt eller inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

magstorm skrev:Skulle vi inte kunna ha riktlinjer för hur ofta man bör/får bumpa sitt eget säljobjekt? Jag har sett folk som bumpar redan efter några timmar, vilket jag tycker är ojuste emot de andra som försöker sälja nåt.
Det måste väl vara upp till säljaren hur löjlig denne vill vara. :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Chupacaps »

Vad sägs om en tråd dit sålda grejer flyttas. Lättare att se vad som fortfarande är till salu = tråden blir renare.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av AlbinH »

Jag är också lite förundrad över att så många blixtsnabbt ser till att radera alla spår av ett angivet pris. Why??? Inte av rädsla för skattmasen väl? :shock:

För övrigt behöver priset vid ett avslut inte nödvändigtvis vara samma som satts ut i annonsen. Prisbilder tenderar ju dessutom att fluktuera över tiden. Bra betalt i dag betyder inte att priset är bra betalt nästa år. För att inte alls nämna något om skicket på objektet kontra avslutspris.

Trots detta tycker jag nog att det är just här, på PB, som man borde få en skaplig uppfattning om ett visst objekts värde. Det känns inte så särskilt smart att försöka jämföra avslutade annonser på ebay med ett marknadsvärde i Sverige.

Man hade IMHO betydligt större nytta av annonsforumet om priserna fick stå kvar även efter objektet försålts.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Smygbas »

AlbinH skrev:Jag är också lite förundrad över att så många blixtsnabbt ser till att radera alla spår av ett angivet pris. Why??? Inte av rädsla för skattmasen väl? :shock:

För övrigt behöver priset vid ett avslut inte nödvändigtvis vara samma som satts ut i annonsen. Prisbilder tenderar ju dessutom att fluktuera över tiden. Bra betalt i dag betyder inte att priset är bra betalt nästa år. För att inte alls nämna något om skicket på objektet kontra avslutspris.

Trots detta tycker jag nog att det är just här, på PB, som man borde få en skaplig uppfattning om ett visst objekts värde. Det känns inte så särskilt smart att försöka jämföra avslutade annonser på ebay med ett marknadsvärde i Sverige.

Man hade IMHO betydligt större nytta av annonsforumet om priserna fick stå kvar även efter objektet försålts.
Kan vara för respekt till köparen, som kanske inte vill skylta med priset som denne betalat för basen? Det anses ju ofint i Sverige att fråga vad man har betalat, har i lön, hyra osv.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Cuba »

Jag har bestämt mig för att inte editera eventuella egna prissänkningar i säljes-tråd. Den regeln har jag anammat under de senaste affärerna. Undantaget är "Ämnet" där man kan visa aktuellt pris.

BUT! What happens in PM, stays in PM.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av HirYoshima »

Cuba skrev:BUT! What happens in PM, stays in PM.
Unless it's a zombie breakout.

Hur som helst så underlättar det för både köpare och säljare att ha med
- bild
- pris (inkl/exkl. frakt?)
- geografisk belägenhet
- huruvida varan skickas eller inte
- kort beskrivning av eventuella dings och funktion

så om meningen är att annonseringen ska göra försäljning/köp av varor enklare bör den informationen vara med... Om man kommer överens om ett annat pris i PM så är ju det en sak, men riktpris är bra.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Mungi »

Det har nyligen varit mycket ovidkommande OT i en säljtråd av Marcbass: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=60855 Hade jag varit Marcus hade jag varit väldigt irriterad. Det tror jag många hade varit.

Om säljare får för mycket OT i sina säljtrådar, där man diskuterar ämnen som inte har något specifikt att göra med det som säljs, ämnen som kanske till och med redan diskuteras i andra trådar specifikt ägnat åt just det ämnet, då kommer färre och färre säljare vilja lägga upp annonser här. Det kan ju knappast gynna någon. Jag känner mig personligen mig mindre benägen att annonsera här.

Idag står det så här i "säljreglerna": "Eftersom PrataBas är ett diskussionsforum och inte en ren annonsmarknad får man även räkna med en viss diskussion i sin säljtråd." Jag tycker man borde lägga in en uppmaning till folk att hålla sig till ämnet och att visa respekt för säljaren. Vill folk jiddra om annat kan de leta upp lämplig tråd eller starta en ny. Men visa respekt för säljtrådarna annars kommer det inte finnas många kvar i framtiden. Ingen gynnas av det.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av TDHP »

Jag har föreslagit en ny kategori för tips om annonser, musikaffärsdealar o dyl i säljesdelen.
Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Mungi »

TDHP skrev:Jag har föreslagit en ny kategori för tips om annonser, musikaffärsdealar o dyl i säljesdelen.
Vi får väl se hur det utvecklar sig.
:tummenupp: Låter som en bra idé på alla sätt och vis.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av RolleHarris »

Plus att man inte skriver "Snygg bas" eller "Hade den varit svart så hade jag köpt den" och liknande
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sv: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av blackparkas »

RolleHarris skrev:Plus att man inte skriver "Snygg bas" eller "Hade den varit svart så hade jag köpt den" och liknande

Näeh, det är ju så en annons lever vidare utan att säljaren behöver bumpa 27 gånger per dygn!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Sv: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av bootsy »

RolleHarris skrev:Plus att man inte skriver "Snygg bas" eller "Hade den varit svart så hade jag köpt den" och liknande
Det är ett forum, ingen annonssajt. Försäljare får ha lite överseende med sådant här.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar