Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Inlägg av engson »

Om jag vill slippa läsa trådar som handlar om religion och politik, hur gör jag då?
Kan vi inte skapa en ny avdelning (gärna under OT) som är möjlig att välja bort?
Tack.
/A
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja det börjar ta överhanden nu. Dax för ett separat forum. PrataGoja.se
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Jag håller med!! Har gått överstyr känns det som. Inge mer politik här för mig. :-(
Lessen för min del. Var aldrig tanken att det skulle bli så mkt och så hetskt.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Inlägg av BB3000S »

engson skrev:Om jag vill slippa läsa trådar som handlar om religion och politik, hur gör jag då?
Själv låter jag för det mesta bli att läsa dylika trådar, och avstår nära nog alltid från att skriva inlägg i dem.
Har funkat bra så här långt.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Inlägg av Liten »

BB3000S skrev:
engson skrev:Om jag vill slippa läsa trådar som handlar om religion och politik, hur gör jag då?
Själv låter jag för det mesta bli att läsa dylika trådar, och avstår nära nog alltid från att skriva inlägg i dem.
Har funkat bra så här långt.
+100
Känns kanon! Vet oftast inte ens om att det pågår trådar om dessa ämnen!

:tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Inlägg av engson »

BB3000S skrev:
engson skrev:Om jag vill slippa läsa trådar som handlar om religion och politik, hur gör jag då?
Själv låter jag för det mesta bli att läsa dylika trådar, och avstår nära nog alltid från att skriva inlägg i dem.
Har funkat bra så här långt.
Jag försöker göra så också, men jag känner mej provocerad och blir arg bara av att läsa rubrikerna ibland. Tycker därför att det vore bättre om dessa trådar finge leva ett undanskymt liv, där de säkra och kunniga kan delge varandra sina åsikter i lugn och ro liksom.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+
Inlägg: 688
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Inlägg av Assar »

En lösning är ju att inget under Off-topic syns under "Nya inlägg". Har för mig att det är så på Studio Forum.
Dels slipper man se skiten om man inte aktivt går in på Off-topic, dels är det ett sätt att nedmuntra de frågorna.
Bild Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Assar skrev:En lösning är ju att inget under Off-topic syns under "Nya inlägg". Har för mig att det är så på Studio Forum.
Dels slipper man se skiten om man inte aktivt går in på Off-topic, dels är det ett sätt att nedmuntra de frågorna.
Så funkar Ciklid.se också.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Politiskt och religiöst ignorefilter - hur gör jag?

Inlägg av YZZ »

Liten skrev:
BB3000S skrev:
engson skrev:Om jag vill slippa läsa trådar som handlar om religion och politik, hur gör jag då?
Själv låter jag för det mesta bli att läsa dylika trådar, och avstår nära nog alltid från att skriva inlägg i dem.
Har funkat bra så här långt.
+100
Känns kanon! Vet oftast inte ens om att det pågår trådar om dessa ämnen!

:tummenupp:
+11
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Assar skrev:En lösning är ju att inget under Off-topic syns under "Nya inlägg". Har för mig att det är så på Studio Forum.
Dels slipper man se skiten om man inte aktivt går in på Off-topic, dels är det ett sätt att nedmuntra de frågorna.
Ja, det är klart att det kan funka. Förutsatt att man undvarar allt off topic. Men nu var det ju bara politik och religion det handlade om.

Jag vill för min del absolut inte skippa Off Topic. Det är ju halva behållningen med PB. Men gärna politik och religion. Så jag skulle gärna bryta ut P&R och lägga i eget forum.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

SnorLars skrev:Jag håller med!! Har gått överstyr känns det som. Inge mer politik här för mig. :-(
Lessen för min del. Var aldrig tanken att det skulle bli så mkt och så hetskt.

Säger han som startade en av de mest idiotiska trådarna i forumets historia för ett dygn sedan...
Det var iofs varken religiöst eller politiskt innehåll, men ändå... ;)








Isf tycker jag att man ska få VÄLJA om man vill se OT-trådar under nya inlägg...
Orka gå in och kika separat i en kategori....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
SnorLars skrev:Jag håller med!! Har gått överstyr känns det som. Inge mer politik här för mig. :-(
Lessen för min del. Var aldrig tanken att det skulle bli så mkt och så hetskt.

Säger han som startade en av de mest idiotiska trådarna i forumets historia för ett dygn sedan...
Det var iofs varken religiöst eller politiskt innehåll, men ändå... ;)

Isf tycker jag att man ska få VÄLJA om man vill se OT-trådar under nya inlägg...
Orka gå in och kika separat i en kategori....
Den tråden handlade iof om basar innan han fick "skäll" och bytte namn på den...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm... ok.
Måste missat starten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

blackparkas skrev:Hm... ok.
Måste missat starten.
grejen var ju just att alla svarade som om han hade frågat ang. det från början, när han egentligen ifrågasatte vintage vs nytt :lol:
/Martin
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Gunship skrev:
blackparkas skrev:Hm... ok.
Måste missat starten.
grejen var ju just att alla svarade som om han hade frågat ang. det från början, när han egentligen ifrågasatte vintage vs nytt :lol:
Jo, det var en relevant och intressant fråga från början. Som jag gärna hade läst en diskussion om. Men den fick man inte lov att ställa tydligen.

Det var väl vad som skiljer P62 från P62AV. Är det torrare trä eller något annat påvisbart? De är (väl) tillverkade enligt samma specar.

Något svar lär vi tyvärr inte få.


Men gärna en speciell komposthög där P&R-trådar kan multna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Starta en ny avdelning, "The Vault" där man samlar allt skit så kan SNorlars snacka semi-incestuöst sex bäst han vill....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Eller gör som Talkbass, "no politics" och så ingen religion på det.
Svårare än så är det inte.
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ale skrev:Eller gör som Talkbass, "no politics" och så ingen religion på det.
Svårare än så är det inte.
Man får diskutera det på talkbass, men bara om man är betalmedlem. Då får man tillgång till "The lounge", där ordet s a s är fritt. :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fan va skönt att man inte pröjsat då!

Edit: Jag håller med Ale och vidhåller det jag sa sist: Policy för att ta bort det alt gör en helt egen kategori som man aktivt måste söka medlemskap i. Så som Vip fungerade
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Danne Palm »

Är det så svårt att bara skita i att läsa vad alla tokstollar och provokatörer skriver?
Jag tycker inte det, läser det jag är intresserad av och går vidare med tillvaron.
Det ingår s a s i yttrandefriheten att lära sig att folk inte tycker som en själv och hantera det, utan att ropa efter regler hela tiden.
För mig har det aldrig varit ett problem att provokatörer och folk med för mycket fritid sitter och författar brandfacklor om högt och lågt - det sållas ändå bort i det allmänna dumhetsfiltret som man får anlägga i mediebruset.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Danne Palm skrev:Är det så svårt att bara skita i att läsa vad alla tokstollar och provokatörer skriver?
Jag tycker inte det, läser det jag är intresserad av och går vidare med tillvaron.
Det ingår s a s i yttrandefriheten att lära sig att folk inte tycker som en själv och hantera det, utan att ropa efter regler hela tiden.
För mig har det aldrig varit ett problem att provokatörer och folk med för mycket fritid sitter och författar brandfacklor om högt och lågt - det sållas ändå bort i det allmänna dumhetsfiltret som man får anlägga i mediebruset.
Klokt sagt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Jag gillar att diskutera och argumentera. Så hänger mkt i OT. Men allt för ofta tenderar vissa typer av trådar att jaga bort de flesta och kvar är personer med starka övertygelser som till slut börjar kasta argument fram och tebax i en evig spiral. En maktkamp där ingen kommer ge vika. Där tappar trådarna sitt underhållningsvärde, enligt mig.
I ren frustration kommer hån och förminskning.
Jag har bidragit till detta och det skäms jag för. Min läxa är att jag snabbare måste inse när det är dax att kliva av och sluta bumpa.

Tycker att OT ska vara kvar i sin nuvarande form men att kanske värdarna ska ta större ansvar i att stävja "tjafs".
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 08:42
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

SnorLars skrev:
Tycker att OT ska vara kvar i sin nuvarande form men att kanske värdarna ska ta större ansvar i att stävja "tjafs".
+1

Diskussioner skall förekomma, och olika åsikter finns det alltid. Finns ingen anledning att spärra något. Jag tror att det är besökarens ansvar att lära sig att inte läsa det som man inte mår bra av att läsa. Påhopp och pajkastning däremot får vara, så där få värdarna göra sitt...
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+
Inlägg: 688
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Inlägg av Assar »

Jag skulle tycka det var helt okej om OT togs bort helt.
Internet är groteskt stort och det finns utrymme för att diskutera precis vad som helst. Men allt måste inte diskuteras på ett basforum.

Vill du diskutera politik - bara välj vilket politiskt forum du vill på hela internet.
Vill du diskutera religion - bara välj vilket religiöst forum du vill på hela internet.
Vill du diskutera basar - då är PrataBas ett bra val!
Bild Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Assar skrev:Jag skulle tycka det var helt okej om OT togs bort helt.
Internet är groteskt stort och det finns utrymme för att diskutera precis vad som helst. Men allt måste inte diskuteras på ett basforum.

Vill du diskutera politik - bara välj vilket politiskt forum du vill på hela internet.
Vill du diskutera religion - bara välj vilket religiöst forum du vill på hela internet.
Vill du diskutera basar - då är PrataBas ett bra val!
Det tycker INTE jag!
PrataBas består av en massa folk som vid det här laget blivit mer eller mindre polare, och fler lär komma och bli detsamma. Dom utvecklar man ju olika relationer med, och efter en tid så börjar man helt naturligt diskutera annat än bas-relaterade saker, eftersom man trivs med de allra flesta som håller sig kvar här.
Jag har inte det minsta intresse av att tex hänga på Flashback som verkar bestå av 90% idioter, däremot diskuterar jag gärna samma frågor med mina mer likasinnade vänner här, på en allt som oftast sansad nivå. Att vi ibland tycker fundamentalt olika är ju naturligt och ofta intressant. Ibland tenderar det bli lite för personligt och på lite för låg nivå. Oftast sanerar forumet detta automatiskt, ibland får forumvärdarna hjälpa till. Är man helt allergisk mot allt vad OT heter är det ju ganska enkelt att bara låta bli att läsa den delen. Som jag sagt så många gånger förr, utan OT - inget PrataBas, i alla fall inte för mig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar