moderatorer

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fenix skrev:Om du är så säker på att dina meddelanden kommer att försvinna så kan du väl från och med nu sluta att skriva onödiga inlägg som blir OT?
Det är en fråga som stötts och blötts i två års tid, det har diskuterats och röstats om det. Den allmänna meningen har varit att vi klarar oss bra utan moderatorer och att OT är helt okej i lagom dos. Att avgöra vad som är lagom dos tycker jag är bättre att vi själva klarar av utan forumpolis till hjälp.

Jag anser inte mina inlägg vara onödiga, i så fall hade jag inte skrivit dem. Och som sagt så är det ju bara att trådskaparen och de andra säger till om det spårar för mycket, detta brukar t.ex. göras i säljtrådarna.

Om det här forumet hade varit kliniskt rent från OT så hade det inte varit lika livskraftigt heller, det hade inte lett till IRL forumträffar etc. eftersom det är omöjligt att lära känna någon om man bara levererar topic-precisa fakta.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MEN!

Jag tror att de flesta kan tycka att Fenix inte direkt har fel, att det ibland ÄR väldigt störande med OT.
Det som vi snarare bör bli bättre på här är att den som startat tråden ryter ifrån som sagt.
Eller där det handlar om något som inte borde ot:as sönder så kan gemene man ryta ifrån.

Det känns lite som att vi har passerat den där nivån vi hade för ett år sedan ungefär då det kom OT efter typ 2 sidor.
Jag kan tycka att det i nuläget är väldigt jobbigt när det blir OT i andra inlägget.
Moderatorer? Nej, absolut inte.
Mer civilkurage? HELL YEAH!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev: Moderatorer? Nej, absolut inte.
Mer civilkurage? HELL YEAH!
Absolut!
Jag inser också att det är ett problem emellanåt, helt klart! Det är den där polisiära typen av moderatorer jag vänder mig emot. :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

daionsavage skrev:
Fenix skrev:Om du är så säker på att dina meddelanden kommer att försvinna så kan du väl från och med nu sluta att skriva onödiga inlägg som blir OT?
hmmmm... det är just den avspända stämningen som gör att jag trivs här. Vi skulle kunna döpa om forumet till PrataPatafysiskBas. :P

allvarligt talat: om det krävs onTopic i alla inlägg så blir det rent ut sagt trist! Det här är inte en konferens (som på flashback) utan mer av en lounge eller ett fikarum eller rökruta på rasten. Vi repar och giggar och så hänger vi här och snackar skit mellan passen.
Jag vill inte ha det på något annat sätt!
Det där var huvvet på spiken, daion!

Men ibland blir man ju jäävligt trött på att somliga tycks sätta i system att torpedera trådar...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om man stör sig på en urspåring så kan man skriva ett vänligt PM till den som tar för mycket plats. Man behöver ju inte förlänga en tråd som redan gått OT med att ta det där.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det som är trevligt här är ju som sagt att man lär känna folk lättare när det blir lite snicksnack i trådarna. Nackdelen med det positiva är att ju bättre vi lär känna varandra desto mer snicksnack blir det och ibland mynnar det ut i en regelrätt diskussion om diverse mellan kanske två personer. Detta redan efter kanske tre inlägg som kanske inte ens har utmynnat i någon bra information. Ganska enerverande då kan jag tänka mig, speciellt för någon nytillkommen som har blivit jätteglad att hitta ett ämne han vurmar för och inte fattar vad alla andra dillar om. Jag tror att har man bara rätta känslan vet man nog när det är ok med ot och när det kanske inte passar lika bra.

Å andra sidan kan det ju vara så att OT:n bumpar tråden så att rätt person kan delge information om någon ställt en specifik fråga tex. OT är enligt mig på både gott och ont men som sagt, man kan ju tänka till lite ibland. Jag tycker det är lätt att dras med i OT och när det väl dragit igång brukar det vara svårstoppat. Dock tycker jag som de flesta andra, Trådskaparen "äger" tråden på så vis att vi skall respektera om det sägs ifrån om OT. Och det utan gnölande.
gäst

Inlägg av gäst »

Grafens ignore-knapp kanske kan bli ett vettigt alternativ till att skaffa moderatorer?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Viktigast är att ha möjlighet att ignorera trådar, tex OT
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellre moderatorer än Ignoreknapp..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hellre vargen än Lumor!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Det är ju det som är grejen med Prata Bas, det självmodererande forumet.
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GurraG skrev:Hellre vargen än Lumor!
Klassisk kultur!!! :tummenupp:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

200071 skrev:
GurraG skrev:Hellre vargen än Lumor!
Klassisk kultur!!! :tummenupp:
För er som inte vet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5ldo ... _Kalsipper
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

200071 skrev:
GurraG skrev:Hellre vargen än Lumor!
Klassisk kultur!!! :tummenupp:
Har plattan.. På vinyl.. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

OK, är det inte dags att börja överväga någon form av moderering efter senaste tidens trollinvasion?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Alltså... En trollinvasion per år ska vi väl klara av?
Känns förhastat att börja snacka moderatorer för att det kommer ETT troll på flera månader/år.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Alltså... En trollinvasion per år ska vi väl klara av?
Känns förhastat att börja snacka moderatorer för att det kommer ETT troll på flera månader/år.
Precis, och nu när Semborg kommer att ip-blocka fånen så kommer det att lösa sig till nästa gång...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Semborg har parerat alldeles utmärkt såhär långt.

Om han känner att han vill ha hjälp tycker jag han får nominera hjälpredor (och jag är övertygad om att det finns gott om vettiga människor som skulle ställa upp), men det funkar ju finfint nu så det finns ingen anledning att ändra på något pga ett enda litet skittroll...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

fieldflower skrev:Semborg har parerat alldeles utmärkt såhär långt.

Om han känner att han vill ha hjälp tycker jag han får nominera hjälpredor (och jag är övertygad om att det finns gott om vettiga människor som skulle ställa upp), men det funkar ju finfint nu så det finns ingen anledning att ändra på något pga ett enda litet skittroll...
Plus hur mycket som helst brorsan! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:Semborg har parerat alldeles utmärkt såhär långt.

Om han känner att han vill ha hjälp tycker jag han får nominera hjälpredor (och jag är övertygad om att det finns gott om vettiga människor som skulle ställa upp), men det funkar ju finfint nu så det finns ingen anledning att ändra på något pga ett enda litet skittroll...
+1, tycker inte att det är så farligt.

Ett kort mail till Semborg så löser han det snabbt.

Alla tre troll var ju en och samma person så man får väl ta detta som ett trolleri.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

blackparkas skrev:ICKE!
Aldrig!
NO WAY IN HELL!


Inga småpoliser, då vet jag hur det blir...
+ på den. Vad behöver man dom till? Enbart jobbigt
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Cuba skrev:
fieldflower skrev:Semborg har parerat alldeles utmärkt såhär långt.

Om han känner att han vill ha hjälp tycker jag han får nominera hjälpredor (och jag är övertygad om att det finns gott om vettiga människor som skulle ställa upp), men det funkar ju finfint nu så det finns ingen anledning att ändra på något pga ett enda litet skittroll...
+1, tycker inte att det är så farligt.

Ett kort mail till Semborg så löser han det snabbt.

Alla tre troll var ju en och samma person så man får väl ta detta som ett trolleri.
Var det ett och samma ip-nummer hos alla tre? :shock:
En sån grispitt! :evil:
Hoppas att det inte är en etablerad pb:are som skitar ner sig så här.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tror snarare att det är en etablerad diskantare eller gammal gmf:are
Skriv svar