Vintage

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Vintage

Inlägg av basanna »

Jag tycker att det vore kul med en vintageunderavdelning.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Amen!


Och det ska vara en VIP-avdelning som bara folk som förstår sig på vintage får vara med i...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Vintage... lite äldre än nytt... kan man säga.... :D
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

Nja jag menar bara att det finns många frågor som hör ihop med ålder på grejer som kanske kunde ha en egen avdelning. Nördande för nördandets egen skull är väl inte särskilt intressant.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

basanna skrev:Nja jag menar bara att det finns många frågor som hör ihop med ålder på grejer som kanske kunde ha en egen avdelning. Nördande för nördandets egen skull är väl inte särskilt intressant.
Hur menar du nu? :shock:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Om man säger så här: Vissa saker blir bättre med åldern...

Eller trä åldras och får en annan klang än nytt trä... fast det hjälper knappast...

Ex 1. Min son har ärvt leksaker från mig från tidigt 70 tal och de är fortfarande intakta.

Slutsats: 1. Mina föräldrar köpte kvalité och därför finns de kvar.

2. Jag var väldigt försiktig med mina leksaker.

3. Volvo tillverkade bilar som håller än idag. (runt 1958 gjordes amazon)

Lite så kan man se på vintage... men sen finns ju också Antonio Stradivari född 1644 och hans instrument brukar kallas vintage och kvalite eftersom de låter djäkligt bra...
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

TDHP skrev:
basanna skrev:Nja jag menar bara att det finns många frågor som hör ihop med ålder på grejer som kanske kunde ha en egen avdelning. Nördande för nördandets egen skull är väl inte särskilt intressant.
Hur menar du nu? :shock:
Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
dereborn

Inlägg av dereborn »

basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

dereborn skrev:
basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
Haha, jo tex Viktor Wooten, EMG, EBS, 5-strängat, hybridtoppar, linesignaler och en hel del annat =)
dereborn

Inlägg av dereborn »

basanna skrev:
dereborn skrev:
basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
Haha, jo tex Viktor Wooten, EMG, EBS, 5-strängat, hybridtoppar, linesignaler och en hel del annat =)
Men det är ju sånt som vi vintagenördar / retrotalibaner irriterar oss på!
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

dereborn skrev:
basanna skrev:
dereborn skrev:
basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
Haha, jo tex Viktor Wooten, EMG, EBS, 5-strängat, hybridtoppar, linesignaler och en hel del annat =)
Men det är ju sånt som vi vintagenördar / retrotalibaner irriterar oss på!
Då vore det väl fint om vi slapp irritera oss på varandra.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dr_Blues skrev:3. Volvo tillverkade bilar som håller än idag. (runt 1958 gjordes amazon)
1956.

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:
Dr_Blues skrev:3. Volvo tillverkade bilar som håller än idag. (runt 1958 gjordes amazon)
1956.

//J
...till 1970.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Ja båda har rätt...

Alltså är det VINTAGE så att säga... :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dr_Blues skrev:Ja båda har rätt...

Alltså är det VINTAGE så att säga... :D
En begravningsentreprenör jag känner har en -56:a. Svart med vitt tak. Vita däcksidor. Originalskick. Otroligt fin. Han har vårdat den som en bäbis ända sedan den var ny.

//J
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Hellboy skrev:
Dr_Blues skrev:Ja båda har rätt...

Alltså är det VINTAGE så att säga... :D
En begravningsentreprenör jag känner har en -56:a. Svart med vitt tak. Vita däcksidor. Originalskick. Otroligt fin. Han har vårdat den som en bäbis ända sedan den var ny.

//J
Härligt med människor som förstår sig på riktig kvalitet...

Sen finns det basister som har haft äldre basar än så men glömt att vårda dem på liknande sätt och de funkar ypperligt... och blir bara bättre med åren... (syftar på både basist och bas...)
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

dereborn skrev:
basanna skrev:
dereborn skrev:
basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
Haha, jo tex Viktor Wooten, EMG, EBS, 5-strängat, hybridtoppar, linesignaler och en hel del annat =)
Men det är ju sånt som vi vintagenördar / retrotalibaner irriterar oss på!
Vi hårdrocksluskar då?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

Ahab skrev:
dereborn skrev:
basanna skrev:
dereborn skrev:
basanna skrev:...Bara att tex "hur låter handlindade mikrofoner?", "al eller ask?", "varför 7027a?" etc kunde ha en egen avdelning.=)
...och vad skulle resten av pratabas irritera sej på och diskutera då hade du tänkt?
Haha, jo tex Viktor Wooten, EMG, EBS, 5-strängat, hybridtoppar, linesignaler och en hel del annat =)
Men det är ju sånt som vi vintagenördar / retrotalibaner irriterar oss på!
Vi hårdrocksluskar då?
Huruvida Roger Glover nånsin lirat på flats eller vilken stärkare Lemmy använde på Ace of Spades kanske?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Om man nu måste vara lite killjoy...

Blir det inte väldigt stökigt med vintage blandat i så fall, dvs blandat basar, effekter, förstärkare, lådor, etc...?
Och om man skall ha underavdelningar för varje del blir det en herrans massa nya underavdelningar?
Och hur skall man distingera mellan "Basar" och "Basar Vintage"?

Jag är likt Doktor Dängroth lite lätt skeptisk...
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

En bas är en bas är en bas.
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Förlåt då

Inlägg av basanna »

Herregud vilket liv det kan bli av ett enda förslag. För mig är förslaget bara av praktisk karaktär. Jag har själv inte intresse av att läsa igenom alla trådar med innehåll som inte intresserar mig därför föreslog jag en rubrik som skulle intressera mig och förmodligen några andra.
Jag värderar inte någon annans soundideal, var och en får tycka som de vill.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Samuel V skrev:En bas är en bas är en bas.

Jag hävdar att du har fel!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

Ok, då vet jag.
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

Då försöker jag igen, förhoppningsvis har alla som har avvikande åsikt hunnit avreagera sig; det vore kul med en underrubrik "vintage" för alla som gillar gamla grejer.
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Inlägg av brempa »

Jag håller med
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Skriv svar