Ett konkret förslag för att få ordning på forumet.....

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Låst
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Ett konkret förslag för att få ordning på forumet.....

Inlägg av Jan Hellman »

Ett konkret förslag till Semborg och forumvärdarna för att få rätsida på den senaste tidens turbulens......

1. Radera dom trådar som skapats där en mängd personangrepp och beskyllningar förekommer. Tror att det handlar om något 20-tal max.

2. Se till så att folks signaturer där någon kallar någon annan för otrevligheter försvinner.

3. Se till så att reglerna följs och det av alla. Reglerna finns här:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32832

"Bemöt alla medlemmar med respekt och vänlighet. Skriv dina inlägg på ett sådant sätt att det även skulle kännas bra om din mamma eller någon annan du håller kär läste de. Om någon på forumet gör dig arg eller upprörd, ta ett par djupa andetag innan du svarar. Det kan vara så att du missuppfattat något eller inte ser hela sammanhanget. Ibland är det svårt att uttrycka sig på ett bra sätt, speciellt om man är irriterad. Det kan hända att användare säger något klumpigt som inte representerar vad de egentligen menar. Man släcker inte eld med eld. Vi behöver visa hänsyn till varandra och respektera våra olikheter. Försök så gott du kan att bidra till en positiv och trivsam stämning för alla".

Läs dessa och följ dom.

4. Ge detta en månad utan att banna någon. Tror att det är bra om Forumvärdarna är mer alerta och faktiskt kliver in och påpekar att det inte är ok att kalla folk för idioter och liknande om det skulle ske.

5. Funkar inte detta så kliv in med storsläggan och banna dom som bevisligen inte klarar av sköta sig. En månad. Från nu till 1:a december bannas ingen så länge personen i fråga sköter sig. Inga personangrepp, ingen mobbing...... Därefter ryker dom som inte kan sköta sig.

Kan detta vara något? Alla får en chans under en månads tid. Det är ett konkret förslag från min sida. Tänker PM:a Semborg denna länk. Diskutera gärna sakfrågan. Hur löser vi denna situation. Var vänlig skriv INTE något som någon annan kan uppleva som stötande i denna tråd. Tänk er för. Lämna personerna utanför. Nämn inga namn och hänvisa inte till det som sagts och gjort hittills. Hur löser vi problemet? Sakfrågan, helt enkelt. Hur vill vi att det ska funka här på forumet från och med nu? Vad är ok och vad är inte ok? Måste vi uppdatera regelverket eller omformulera någonting för att det kan bli tydligare? Så här kan det inte fortsätta.

Hur som, ett konkret förslag i alla fall.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

....
Senast redigerad av Fernan den lör 30 okt 2010, 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Om Pratabas blir en plats där hellboy dikterar villkoren för vistelsen så kommer inte jag att stanna länge. Det är inte jag intresserad av alls.

Det är inget personligt i det uttalandet för övrigt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Fernan skrev:I stället för permanent banning så kan man väl tillämpa nån veckas avstängning varje gång, upprepade avstängningar leder till banning...det tar säkert ett tag för folk att vänja sig. Sen får man väl se om "den nya looken" är nåt kul...
Bra tankar. Tack. Detta finns egentligen redan formulerat i forumreglerna.

MVH//Jan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Folk med personliga problem som gör att dom inte kommer att kunna bete sig som den stora massan kommer alltid att finnas, både på nätforum och i livet. Det är oundvikligt.

Man kan välja att skriva ännu en universitetsuppsats om hur vissa bråk skall lösas eller så kan man följa dessa enkla råd:

* Ignorera trollen så försvinner dom. Håll ut, det kan ta ett tag men ingen gillar att bråka med sig själv.

* Vill Semborg banna någon, låt honom göra det utan att ge er efter honom med blåslampa tills han ändar sig. Det är hans forum.

* Inse att 5 infekterade trådar av 50.000 inte innebär PBs undergång.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

macahan skrev:Om Pratabas blir en plats där hellboy dikterar villkoren för vistelsen så kommer inte jag att stanna länge. Det är inte jag intresserad av alls.

Det är inget personligt i det uttalandet för övrigt.
Håller med. Håller även med Johannes.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Hellish skrev:
macahan skrev:Om Pratabas blir en plats där hellboy dikterar villkoren för vistelsen så kommer inte jag att stanna länge. Det är inte jag intresserad av alls.

Det är inget personligt i det uttalandet för övrigt.
Håller med. Håller även med Johannes.
Kloka ord, från kloka män.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Janne

Inlägg av Janne »

Mike skrev:
Hellish skrev:
macahan skrev:Om Pratabas blir en plats där hellboy dikterar villkoren för vistelsen så kommer inte jag att stanna länge. Det är inte jag intresserad av alls.

Det är inget personligt i det uttalandet för övrigt.
Håller med. Håller även med Johannes.
Kloka ord, från kloka män.
+1
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jag fick PM...hej då på ett tag !
Senast redigerad av Fernan den lör 30 okt 2010, 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

....
Senast redigerad av Fernan den lör 30 okt 2010, 14:25, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

EDIT på begäran, men under villkor.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Fernan skrev:Jag fick PM...hej då på ett tag !
Fick också ett, gör nog som du och tar en liten paus från PB. Kommer att kolla då och då om saker blivit bättre.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

För att förtydliga. Som det står i första inlägget ville jag inte ha några personliga påhopp i denna tråd. Lägg inte skulden på någon utan diskutera sakfrågan. Hur löser vi problemet? Jag kom med ett förslag. Bemöt det. Detta bad jag om i dom PM jag skickade och jag gjorde det i förhoppningsvis vänlig ton. Om inte ber jag om ursäkt. Men syftet med tråden är inte att lägga skuld eller fortsätta att förolämpa. Jag hoppas att detta kan bli trådens inriktning. Inget annat. Om ni har åsikter om mig som person eller har något att säga som inte är konstruktivt, skicka ett PM till mig istället. Men denna tråd vill jag ska vara fri från förolämpningar och skuld. Hur gör vi från och med nu? Tack.

Jag har också bett en forumvärd om att få några inlägg i tråden raderade av denna orsak. Hoppas på att så blir fallet när/om forumvärden har tid.

Med all respekt.

//J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om alla ska kontakta forumsvärdarna för att dom ska radera det man inte gillar i sina trådar så måste nog Semborg utse ett par hundra forumsvärdar till om dom ska hinna med.

Och varför denna PM-CIRKUS???

Det här blir löjligare och löjligare. Jag glider över till Effekter ett tag, hoppas ni har sansat er när jag kommer tillbaka.

Tjoho!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Den här tråden funkar bevisligen inte. Var vänlig skriv inte mer i den. Låt den självdö. Hoppas på att åtminstone denna önskan kan respekteras.

TRÅDEN ÄR LÅST!

Eller nå´t.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har ett konkret förslag; låt Semborg bestämma över vad han tycker är ok eller inte på sitt forum som faktiskt han äger och ensam bestämmer över. Sen behöver man inte hålla med men det är semborg själv som bestämmer.

Nu är inte min text riktad mot någon individ utan helt generell och principiell så ingen kan tolka det som personligt menat.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Jag har ett konkret förslag; låt Semborg bestämma över vad han tycker är ok eller inte på sitt forum som faktiskt han äger och ensam bestämmer över. Sen behöver man inte hålla med men det är semborg själv som bestämmer.

Nu är inte min text riktad mot någon individ utan helt generell och principiell så ingen kan tolka det som personligt menat.
Det låter som ett bra förslag. Stort tack.

Tråden låst igen.

MVH//J
Låst