Fortsatta problem med "bevaka"

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Fortsatta problem med "bevaka"

Inlägg av F-klav »

Jag har fotsatta stora problem med ämnen som jag bevakar. Rätt som det är slutar det droppa in mejl, men om jag kollar tråden har det kommit fler inlägg, och min prenumeration har bara fallit bort. jag kör Mac OS och Firefox, så det är inga underliga doningar i min ände, jag har inga såna här problem in andra php (heter det väl?)-baserade forum som jag är med på utan enbart här. Hilfe!
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Så här funkar det.

Du loggar in på PB och skriver ett inlägg. När nästa person svarar i tråden så skickas en "notifiering" via email till dig.

Om nu 12 personer har hunnit posta i din tråd innan du läser den så har du bara fått en notifiering.

Om du klickar på länken i emailet så kommer du till tråden och kan läsa inläggen. Om du läser inläggen utan att vara inloggad så vet inte PB att du läst inläggen och om flera svar kommer i tråden så får du inga fler notifieringar.

Du måste alltså vara inloggad på PB och läsa din tråd för att du ska få notifieringar om att vidare inlägg skrivits i din tråd.

Typ...
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Det är inte problem med att det kan finnas flera inlägg som jag inte läst, den biten känner jag till från andra forum. Jag är alltid inloggad, kör på min privata bärbara.Problemet är att jag t.ex. efter att ha skrivit detta inlägg automatiskt kan ha blivit utkastad från "bevaka" utan att jag har velat det. Ibland sker det när jag har skrivit ett svar, ibland när jag bara har läst, det är inget system i galenskapen ens, och som sagt inte på andra php-forum, bara här.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Japp, jag blev utkastad från "bevaka", så nu måste jag lägga till mig som bevakare igen, och hoppas att det "tar", för det gör det inte alltid heller.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Nu har jag inte fått bevakningsmail på ett par dagar, trots att alla inställningar säger att jag borde, och det har aldrig strulat förut för mig vad jag märkt.

Skulle tippa Pratabas-servern stundtals har lite svårt att skicka mail, eventuellt bara till vissa adresser/servrar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skicka ett mail till semborg@pratabas.se och förklara problemet så kanske han kan kika om det är nån inställning i databasen som behöver fixas.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Fast bara för det funkade det ju nu i denna tråden. Svårt att felsöka nåt som funkar.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Det kanske inte är svaret, men för mej funkar det så att så länge jag är aktiv och besöker en viss tråd som jag bevakar, så funkar det. Men slutar jag skriva i den eller inte läser i den, så tar bevakningen paus (även om andra skriver i den). Sen tar bevakningen vid igen, när jag förnyar närkontakten med tråden (läser eller skriver i den). Jag kan ha fel, men just nu tror jag att det funkar så...
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

engson skrev:Det kanske inte är svaret, men för mej funkar det så att så länge jag är aktiv och besöker en viss tråd som jag bevakar, så funkar det. Men slutar jag skriva i den eller inte läser i den, så tar bevakningen paus (även om andra skriver i den). Sen tar bevakningen vid igen, när jag förnyar närkontakten med tråden (läser eller skriver i den). Jag kan ha fel, men just nu tror jag att det funkar så...
Så har jag också upplevt det.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Cuba skrev:
engson skrev:Det kanske inte är svaret, men för mej funkar det så att så länge jag är aktiv och besöker en viss tråd som jag bevakar, så funkar det. Men slutar jag skriva i den eller inte läser i den, så tar bevakningen paus (även om andra skriver i den). Sen tar bevakningen vid igen, när jag förnyar närkontakten med tråden (läser eller skriver i den). Jag kan ha fel, men just nu tror jag att det funkar så...
Så har jag också upplevt det.
Fast så ska det ju inte vara. Om jag bevakar en tråd så är det ju just för att jag inte har lust att sitta och logga in på den och bevaka den manuellt. Helt åt pepparn. Inget annat php-baserat forum jag är med på gör så här, utan ibland kommer det meddelanden om att någon har skrivit (i ett annat forum alltså) i en tråd som slumrat i över ett år, och som någon har grävt fram. Måste vara generalknas här om fler har felet dessutom. Hoppas att det är lätt att fixa!
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag har skickat et mejl till semsborg och bett honom kolla in den här tråden, så får vi hoppas att det är lätt att rätta till det!
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Fast teorin ovan håller inte, för nu när jag hade skrivit inlägget ovan, och alltså är aktiv i träden, så försvann min bevakning utan att jag hade tagit bort den - igen. Suckar... jag har nu lagt in bevakning av den här tråden tre gånger, och aldrig tagit bort den, utan bara rasat ur. Men som sagt, hoppas det är enkelt att lösa i alla fall.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Då ska vi se, har ändrat lite som kanske kan rätta till det här.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Tackar. Lovar att hålla ögonen öppna och återkoppla både om det funkar eller inte, så att du vet.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Uppenbarligen funkar det inte, jag åkte ur bevakningen direkt när jag hade gjort inlägget ovan.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag testar, jag fick epost-notifiering. Då ska vi se vad som händer när jag svarat.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Ok, så problemet handlar inte om att eposten inte kommer fram utan att bevakningen slutar efter man svarat i tråden.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Ja, ibland kastas man ut för att man just har svarat (men hade en bevakning sedan tidigare), ibland upphör bara bevakningen för att tråden inte har använts på länge. Hade antagligen varit enklare om det bara varit ett fel, men de kanske hör ihop bakom kulisserna?
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Nu slängdes jag ut för att jag svarade ovan en gång till, men ibland är man kvar och ibland blir man dessutom utkastad bara för att man varit inne och läst, utan att skriva något (men följde länken i mejlet och läste alltså, och sen är man ute).
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Och så åkte jag ut ytterligare en gång till när jag svarade på svaret... (skickar innga fler såna, även om jag åker ur igen nu, för jag antar att du fattar nu)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Fick du något styr på detta?
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Puttar upp eftersom det fortfarande är helt slumpmässigt vilka ämnen som jag lyckas bevaka och när, totalt utan rim och reson, oftast tyvärr utan...
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Det är fortfarande något konstigt med epostnotifieringen här på Pratabas.

Jag får bara vissa notifieringar, ganska liten andel dessutom. Har inställt att alltid få. Det funkade "förr" och började krångla nån gång under våren (runt tiden när denna tråden skapades).

Är det verkligen inte fler som har samma problem?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mina bevakningar funkar bra.
Kanske era spamfilter som överreagerar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag har fortfarande problemet, och nej, jag får ju all spam i en spammapp, och det är inget i den från forumet, så problemet är att forumet "avregistrerar" min begäran om att prenumerera på egen hand, inte att det inte skickar ut mejl.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Skriv svar