RIP-rubrik på forumet.....?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Alkohol i glanshammar? vad är detta.. :) ;)

OnT; så är det en fin tanke, verkligen.
Men som sagt lite deprimerande med en hel avdelning.

Man vill inte tänka på döden så mycket..
Jag försöker undvika det just nu efter att en vän tog livet av sig förra månaden.
Bättre att se på livet då!

En tråd kanske hade varit bättre?
"Minneslund" under övrigt eller Off Topic.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

OM det skulle införas en RIP-kategori så skulle den naturligtvis i så fall enbart innefatta döda basister, och det är så få så det är ingen större idé...

Nä, döden tar tillräckligt stor plats utan en egen avdelning på PB tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

TDHP skrev:OM det skulle införas en RIP-kategori så skulle den naturligtvis i så fall enbart innefatta döda basister, och det är så få så det är ingen större idé...

Nä, döden tar tillräckligt stor plats utan en egen avdelning på PB tycker jag.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Jag är med både TDHP och Fieldflower där. Jag förstår din tanke helt och hållet Jan, men för mig känns det som lite för mycket. Det är egentligen svårt att sätta ord på, utöver de som FF och TDHP redan uttryckt. För mig känns det mer naturligt att trådarna dyker upp som en del av OT, precis som en del av livet. (om man nu skall vara högtravande...)

Om man tvunget skall dra paraleller för att exemplifiera så skulle det (för mig) kännas som om vi på arbetet satte upp en anslagstavla där alla avlidna som jobbat på teaterns skulle hedras med kort osv. I teorin en fin idé, men kanske inte något jag skulle vilja se realiserat. Men, det är bara jag.

Mina 5 öre...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Walka skrev:Jag är med både TDHP och Fieldflower där. Jag förstår din tanke helt och hållet Jan, men för mig känns det som lite för mycket. Det är egentligen svårt att sätta ord på, utöver de som FF och TDHP redan uttryckt. För mig känns det mer naturligt att trådarna dyker upp som en del av OT, precis som en del av livet. (om man nu skall vara högtravande...)

Om man tvunget skall dra paraleller för att exemplifiera så skulle det (för mig) kännas som om vi på arbetet satte upp en anslagstavla där alla avlidna som jobbat på teaterns skulle hedras med kort osv. I teorin en fin idé, men kanske inte något jag skulle vilja se realiserat. Men, det är bara jag.

Mina 5 öre...
Instämmer.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Tänkte skriva något tills jag läste alla inlägg skrivna av folk som tydligen envisas med att ligga steget före mig. +På alla som säger att en RIP-avdelning är en fin tanke men något som gör sig bättre som en naturlig del av allt annat än som en egen del med 100% fokus.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

fieldflower skrev:
JanTheWhite skrev:
fieldflower skrev:Jag tycker inte det känns som en bra idé.
Lite för negativt för att få en egen avdelning.

Tycker det duger fint att dessa dyker upp i Övrigt, OT eller Basister. (Men man kanske skulle ha en idé om var det främst hör hemma..?)
Är det något negativt att hedra folk?
Well, det är negativt att folk dör - en egen RIP-avdelning skulle ju per definition bli en avdelning med idel döingar.
Hedrandet är såklart inte negativt.

Jag tror att en egen avdelning för RIP skulle bli väldigt lite besökt eftersom det enbart är döingar där.
Jag tycker att det är bättre att de döda blandas med de levande (och ibland rent ut sagt småtokiga) i OT och Övrigt.

Jag tycker även att de bästa gravplatserna är de som är nära livet, eller som lyckas dra till sig livet. No different here...
Kanske väl djupt, men jag tycker så.
Exakt, FF. Jag hade tänkt skriva ungefär så, men som tur var läste jag först. Jag skulle själv knappast gå in på RIP-avdelningen. Och då skulle jag alltså troligen missa när det dyker upp någon som intresserar mig. Jag tycker det är utmärkt som det är. Nu ser jag rubrikerna och kan avgöra om jag vill gå in i tråden.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

HELT out.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Då vet vi. Tack till er som gett seriösa svar på en seriöst ställd fråga.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är väldigt konstigt att du verkar anse att vissa svar inte skulle vara seriösa?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Det är väldigt konstigt att du verkar anse att vissa svar inte skulle vara seriösa?
Vad är det för konstigt med det? Jämföra att hedra musiker på ett forum för basister med bilar och mobiltelefoner eller felköp på nätet?

Hur som, tråden har tjänat sitt syfte. Vi fortsätter som tidigare vad det gäller detta.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

JanTheWhite skrev:
macahan skrev:Det är väldigt konstigt att du verkar anse att vissa svar inte skulle vara seriösa?
Vad är det för konstigt med det? Jämföra att hedra musiker på ett forum för basister med bilar och mobiltelefoner eller felköp på nätet?

Hur som, tråden har tjänat sitt syfte. Vi fortsätter som tidigare vad det gäller detta.
Jag vet inte varför det ska vara så svårt att förstå att jämförelsen endast avser "trådar som inte har en uppenbart avdelning". Det har ingenting att göra med att jag skulle jämföra att "hedra musiker" med mobiltelefoner eller att på så sätt reducera musiker till en nivå jämställd med en mobiltelefon.

Det är inget mindre seriöst med det än att bara säga "nej". Snarare tvärsom eftersom det även ger en förklaring till "varför".
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

macahan skrev:Borde vi inte även ha en bil-avdelning också i såfall? Det dyker ju upp trådar om det titt som tätt, eller en mobilavdelning, eller varför inte en rubrik om felköp på internetauktioner?
Varför kan de inte hamna under övrigt eller off topic?

Blir det för många avdelningar blir det ju rena talkbass.
+1 på det, eftersom det redan är rätt mycket "talkoutofyourass" här på PB. LOL
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Skriv svar