Det här med att radera trådar...

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Det här med att radera trådar...

Inlägg av bootsy »

...tycker jag är tråkigt.
Jag kan respektera att man som moderator vill låsa en tråd som gått överstyr, men att bara ta bort den är inte någonting som känns helt passande på ett forum av PB:s typ. Det är inte direkt uppmaningar till brott eller hätska rasistiska åsikter som framförs.

Vad tycker ni andra?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Håller med. Ska man avsluta diskussioner när de är som hetast istället för att låta dem få sina avslut så kommer de aldrig att ta slut. Det krävs snarare att man går in och förklarar vad som är fel än att man bara snabbt och smidigt tar bort eländet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svår fråga. Rent generellt kan jag tycka att det är bäst att låsa tråden men om det handlar om rasism eller andra rent brottsliga saker så tycker jag nog att det är bäst om det får försvinna från forumet. Mobbning likaså. Det finns ju kvar "bakom kulisserna" om det av någon anledning skulle finnas orsak att plocka fram vid ett senare tillfälle. Sen tycker jag nog rent generellt att trådskaparen bör ha någon form av medbestämmanderätt över sin tråd.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag när en misstanke om att bootsy:s fråga bottnar i att Blackparkas felköpstråd försvann.
Jag kan från säker källa meddela att detta enbart berodde på snubbel på tangentbordet.
Avsikten var att låsa tråden temporärt för att ge forumet lite lugn och att moderatorerna skulle få en aning tid att läsa och begrunda.
Det är en olycka i arbetet och inte avsikten att skicka något rakt ut i det mörka som inte går att få tillbaka.
Bara så att ni vet.
Trådar som försvinner från det publika raderas inte utan flyttas bara undan till en plats som inte är synligt för gemene man.
I ovan nämda fall så gick det fel, och det var inte avsikten.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

the_great_alfonzo skrev:Håller med. Ska man avsluta diskussioner när de är som hetast istället för att låta dem få sina avslut så kommer de aldrig att ta slut. Det krävs snarare att man går in och förklarar vad som är fel än att man bara snabbt och smidigt tar bort eländet.
Fast att låta diskussioner ta slut av sig själva är ju detsamma som att aldrig nånsin ingripa på något sätt, och det går ju inte så bra.
Detta är ju inte PrataVaraÖverens utan PrataBas där alla inte måste gilla alla eller ens komma överens, men där alla måste hålla en juste samtalsnivå om inte för sin egen skull så iaf för andras.

Moddisar och kloka medlemmar har i samtliga strider försökt stämma i bäcken med rent orala metoder och det funkar bara inte på vissa. De som absolut måste få sista ordet till varje pris måste man faktiskt tysta mitt i meningen om dispyter mellan flera sådana skall kunna ta slut.
Tråkigt, men sant.

I just det här fallet var det en kul men ganska oviktig tråd som kom att handla om old news-tjafs. Bara bra att deleteknappen av misstag gled in under muspekaren vad mig anbelangar. Good riddence.

Nu tänkte jag prata om basar...:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jaha... bara för att man går på fest så skall man missa allt!
Men... nu är det så har jag haft en skön kväll med intellektuella diskussioner kring poesi, kärlek, Beethovens sviniga musik och begravningsfirmor.
Sen fick det vara nog... om man skulle klara att ta sig hem.
Iofs så saknar jag inte tråden ty den var trams.
gnatt
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Klopper skrev:Jag när en misstanke om att bootsy:s fråga bottnar i att Blackparkas felköpstråd försvann.
Jag kan från säker källa meddela att detta enbart berodde på snubbel på tangentbordet.
Avsikten var att låsa tråden temporärt för att ge forumet lite lugn och att moderatorerna skulle få en aning tid att läsa och begrunda.
Det är en olycka i arbetet och inte avsikten att skicka något rakt ut i det mörka som inte går att få tillbaka.
Bara så att ni vet.
Trådar som försvinner från det publika raderas inte utan flyttas bara undan till en plats som inte är synligt för gemene man.
I ovan nämda fall så gick det fel, och det var inte avsikten.
Ah, ett vanligt misstag helt enkelt. Jamen då så. Tråden i sig är absolut inte saknad, det är mer principen jag undrar lite över, men det är ju ingenting att prata om i så fall.

Cheers!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Personligen så tycker jag att det är bättre att trådar som innehåller en massa tjafs ska raderas och det gärna tidigt i processen också för inget internetbråk löser ju någonsin nånting. Efter 20 trådar tjafs tycker ju båda sidor fortfarande likadant så ta det hellre via PM och sluta tjafsa öppet i en tråd.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hellish skrev:Personligen så tycker jag att det är bättre att trådar som innehåller en massa tjafs ska raderas och det gärna tidigt i processen också för inget internetbråk löser ju någonsin nånting. Efter 20 trådar tjafs tycker ju båda sidor fortfarande likadant så ta det hellre via PM och sluta tjafsa öppet i en tråd.
Är det inte bättre att radera inlägg istället för hela trådar? Så löstes tjafset i IFPI-tråden med Semborgs hjälp och det känner jag som trådskapare i det fallet var helt rätt sätt att hantera problemet på. Tråden utvecklades därefter i en helt strålande riktning och jag har en känsla att den förhoppningsvis kommer hållas vid liv tills det blivit någon ordning vad det gäller IFPI och den otroligt tragiska situationen som organisationen nu befinner sig i.
Skriv svar