Osmaklig avatar

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Osmaklig avatar

Inlägg av Dan the Man »

Finns en som har en RAF-logga med en Kalashnikov och röd stjärna som avatar. Det ska jävligt mycket till för att jag ska lägga mig i sånt men just nu känns det inte ok med en sån bild. Vad är rutinen - tar man upp det med nån moderator?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Lös det med den som har avataren först.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Ok, det kan jag göra men borde det inte ligga i moderatorernas intresse?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Dan the Man skrev:Ok, det kan jag göra men borde det inte ligga i moderatorernas intresse?
från fall till fall skulle jag tro. avatarer som anses stötande är nog väldigt individuellt.
grejor
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

edvin skrev:
Dan the Man skrev:Ok, det kan jag göra men borde det inte ligga i moderatorernas intresse?
från fall till fall skulle jag tro. avatarer som anses stötande är nog väldigt individuellt.
Precis.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Ja, men en RAF-logga är ett politiskt statement med terrorvinkling som känns jävligt fel på ett öppet forum. Om nån slänger upp ett hakkors, hur ska man då reagera? Är det också individuellt?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Dan the Man skrev:Ja, men en RAF-logga är ett politiskt statement med terrorvinkling som känns jävligt fel på ett öppet forum. Om nån slänger upp ett hakkors, hur ska man då reagera? Är det också individuellt?
Ja, faktiskt så är det också individuellt. Jag tycker att rådet att ta det direkt med medlemmen är det bästa råd du har fått. Diskussioner om vad man får ha och inte i sin avatar brukar aldrig sluta bra.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Dan the Man skrev:Ja, men en RAF-logga är ett politiskt statement med terrorvinkling som känns jävligt fel på ett öppet forum. Om nån slänger upp ett hakkors, hur ska man då reagera? Är det också individuellt?
Det jag menar är att om du finner något stötande, så ta det med den personen först och kollar om personen bakom avataren överhuvudtaget kan förstå din synpunkt. Om inte, så kan det vara läge att kolla av vad moderatorerna tycker. Annars blir det lite "gå bakom ryggen"-feeling, som det är lite nu, fast öppet...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Daionsavage skrev:
Dan the Man skrev:Ja, men en RAF-logga är ett politiskt statement med terrorvinkling som känns jävligt fel på ett öppet forum. Om nån slänger upp ett hakkors, hur ska man då reagera? Är det också individuellt?
Ja, faktiskt så är det också individuellt. Jag tycker att rådet att ta det direkt med medlemmen är det bästa råd du har fått. Diskussioner om vad man får ha och inte i sin avatar brukar aldrig sluta bra.

Och om det allmänt anses individuellt (i betydelsen "upp till personen i fråga") att ha t ex ett hakkors, blir jag mycket tveksam. Forumet har vissa regler, t ex:

1. Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Forumet följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Jag har kontaktat personen så jag hoppas det löser sig den vägen.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Dan the Man skrev:
Jag har kontaktat personen så jag hoppas det löser sig den vägen.
Bra.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Äh, alla vet väl att det är ok med sovjetromantik m.m.? (OBS IRONI OBS)
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:Äh, alla vet väl att det är ok med sovjetromantik m.m.? (OBS IRONI OBS)
Fegis...stå för din åsikt nu när du hade rätt...

I det här fallet, och i många andra, så är det antagligen som motreaktion på någon annan avatar. Sedan försvinner den första, eller glöms bort eller vittrar och dör, whatever...och poängen som fanns från början går förlorad.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

nu är den ändrad iaf..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

johnne skrev:nu är den ändrad iaf..

...NKVD var ballare...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag ser väl egentligen inget konstigare att ha en RAF-avantar än att ha en SD-avatar. Står man bara för det och är beredd att ta eventuella konsekvenser av användandet så. En svastika har en avsevärt kraftigare innebörd tycker jag nog. Är det dessutom inte förbjudet att använda den i officiella sammanhang, räknas den inte i sig som hets mot folkgrupp? Dock tycker jag att alla medlemmar bör vara bussiga och byta avatar om nån annan medlem tar illa upp av den. Är det något som otvetydigt bryter mot forumreglerna eller på annat sätt väcker tydligt anstöt är det bästa att kontakta Semborg, han är den som kan ändra andras avatarer om det behövs.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Som sagt, man petade bort inti/ocean tidigare. Skitbra om man är taliban så klart. OM det nu skulle vara så att jag hatar transor/transpersoner och blir både rädd och arg när jag ser en bild på en karl som "ser" ut som en kvinna, visst fan kliver väl ni moderatorer fram som en man och gör gemensam sak mot den medlem som har en sådan offensivt kränkande avatar, eller hur? Om jag skulle be er göra det förstås, eller? Finns det inte en avatar föreställande en kille iklädd sjömanskläder också? Apropå politisk korrekthet dårå. För övrigt gillar jag dotnecks mer än blocknecks, byt avatar, NU !!!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+
Inlägg: 688
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Inlägg av Assar »

Det är en sak att inte gilla människors personliga uttryck, oskadliga för omgivningen.
En helt annan sak med symboler som står för destruktivitet gentemot andra människor.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

TDHP skrev:Dock tycker jag att alla medlemmar bör vara bussiga och byta avatar om nån annan medlem tar illa upp av den.
Plus på den. Case closed.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

DoggyD skrev:Som sagt, man petade bort inti/ocean tidigare. Skitbra om man är taliban så klart. OM det nu skulle vara så att jag hatar transor/transpersoner och blir både rädd och arg när jag ser en bild på en karl som "ser" ut som en kvinna, visst fan kliver väl ni moderatorer fram som en man och gör gemensam sak mot den medlem som har en sådan offensivt kränkande avatar, eller hur? Om jag skulle be er göra det förstås, eller? Finns det inte en avatar föreställande en kille iklädd sjömanskläder också? Apropå politisk korrekthet dårå. För övrigt gillar jag dotnecks mer än blocknecks, byt avatar, NU !!!
Va?
Vad har det ena med det andra att göra?
Och vad menar du egentligen?
Alltså, jag gissar att du tycker att moderatorerna gör nåt fel, men vad?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

TDHP skrev:Jag ser väl egentligen inget konstigare att ha en RAF-avantar än att ha en SD-avatar. Står man bara för det och är beredd att ta eventuella konsekvenser av användandet så. En svastika har en avsevärt kraftigare innebörd tycker jag nog. Är det dessutom inte förbjudet att använda den i officiella sammanhang, räknas den inte i sig som hets mot folkgrupp? Dock tycker jag att alla medlemmar bör vara bussiga och byta avatar om nån annan medlem tar illa upp av den. Är det något som otvetydigt bryter mot forumreglerna eller på annat sätt väcker tydligt anstöt är det bästa att kontakta Semborg, han är den som kan ändra andras avatarer om det behövs.
Tycker ändå det är en jävla skillnad mellan RAF-avatar och SD-dito, de förstnämnda var en våldsutövande terrorgrupp vilket inte SD är. (Sen är SD svin i mina ögon men jag ser inte deras symbol som stötande). Hursomhelst, Johnne har varit bussig att ta bort automatvapnet och det tycker jag känns bra.
Happy ending!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

TDHP skrev:
DoggyD skrev:Som sagt, man petade bort inti/ocean tidigare. Skitbra om man är taliban så klart. OM det nu skulle vara så att jag hatar transor/transpersoner och blir både rädd och arg när jag ser en bild på en karl som "ser" ut som en kvinna, visst fan kliver väl ni moderatorer fram som en man och gör gemensam sak mot den medlem som har en sådan offensivt kränkande avatar, eller hur? Om jag skulle be er göra det förstås, eller? Finns det inte en avatar föreställande en kille iklädd sjömanskläder också? Apropå politisk korrekthet dårå. För övrigt gillar jag dotnecks mer än blocknecks, byt avatar, NU !!!
Va?
Vad har det ena med det andra att göra?
Och vad menar du egentligen?
Alltså, jag gissar att du tycker att moderatorerna gör nåt fel, men vad?
Jag ogillar all form av censur/förmynderi (inte bara) på nätet, det är nog det jag menar. Vem fan bryr sej egentligen om hur en avatar ser ut. :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

DoggyD skrev:Vem fan bryr sej egentligen om hur en avatar ser ut. :hmm:
Ett exempel: Dan-the-Man...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

DoggyD skrev:
TDHP skrev:
DoggyD skrev:Som sagt, man petade bort inti/ocean tidigare. Skitbra om man är taliban så klart. OM det nu skulle vara så att jag hatar transor/transpersoner och blir både rädd och arg när jag ser en bild på en karl som "ser" ut som en kvinna, visst fan kliver väl ni moderatorer fram som en man och gör gemensam sak mot den medlem som har en sådan offensivt kränkande avatar, eller hur? Om jag skulle be er göra det förstås, eller? Finns det inte en avatar föreställande en kille iklädd sjömanskläder också? Apropå politisk korrekthet dårå. För övrigt gillar jag dotnecks mer än blocknecks, byt avatar, NU !!!
Va?
Vad har det ena med det andra att göra?
Och vad menar du egentligen?
Alltså, jag gissar att du tycker att moderatorerna gör nåt fel, men vad?
Jag ogillar all form av censur/förmynderi (inte bara) på nätet, det är nog det jag menar. Vem fan bryr sej egentligen om hur en avatar ser ut. :hmm:

Jodu... Man kan väl lugnt säga att det finns en och annan här som bryr sig en hej del om vad andra gör eller tycker. Och det är ju lite vår uppgift att försöka ena och medla mellan alla olika åsikter här. Inte alltid helt enkelt kan jag säga. Ibland blir det rätt, ibland blir det mindre bra. Ibland blir det orättvist, av den ena eller andra anledningen. Man får hela tiden väga för- och nackdelar mot varann och fatta beslut därefter. Oavsett om det gäller avatarer, åsikter eller nåt annat är det alltid nån som inte blir nöjd, men det får ni leva med. ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

TDHP skrev:
DoggyD skrev:
TDHP skrev:
DoggyD skrev:Som sagt, man petade bort inti/ocean tidigare. Skitbra om man är taliban så klart. OM det nu skulle vara så att jag hatar transor/transpersoner och blir både rädd och arg när jag ser en bild på en karl som "ser" ut som en kvinna, visst fan kliver väl ni moderatorer fram som en man och gör gemensam sak mot den medlem som har en sådan offensivt kränkande avatar, eller hur? Om jag skulle be er göra det förstås, eller? Finns det inte en avatar föreställande en kille iklädd sjömanskläder också? Apropå politisk korrekthet dårå. För övrigt gillar jag dotnecks mer än blocknecks, byt avatar, NU !!!
Va?
Vad har det ena med det andra att göra?
Och vad menar du egentligen?
Alltså, jag gissar att du tycker att moderatorerna gör nåt fel, men vad?
Jag ogillar all form av censur/förmynderi (inte bara) på nätet, det är nog det jag menar. Vem fan bryr sej egentligen om hur en avatar ser ut. :hmm:

Jodu... Man kan väl lugnt säga att det finns en och annan här som bryr sig en hej del om vad andra gör eller tycker. Och det är ju lite vår uppgift att försöka ena och medla mellan alla olika åsikter här. Inte alltid helt enkelt kan jag säga. Ibland blir det rätt, ibland blir det mindre bra. Ibland blir det orättvist, av den ena eller andra anledningen. Man får hela tiden väga för- och nackdelar mot varann och fatta beslut därefter. Oavsett om det gäller avatarer, åsikter eller nåt annat är det alltid nån som inte blir nöjd, men det får ni leva med. ;-)
Ja ja ja, men jag trodde nog att du läste lite mellan raderna och såg att jag bara skruvade till resonemanget lite grann. Alldeles oavsett det så är det ju så som det är med "opinions" ja, fortsättningen kan du ju utantill vid det här laget som moderator, right? :hug:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

en polare kom hem till sin studentkorridor en kväll och hittade ett hakkors av levande ljus på köksbordet.. det var de indiska utbytesstudenterna som firade någon högtid, men de var inte i köket när han kom hem, snacka förvånad...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar