Förslag till nytt "affärsredovisningssystem"

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Förslag till nytt "affärsredovisningssystem"

Inlägg av Seaweed »

Ett annat forum jag surfar på har en, i mitt tycke, rätt bra köp- och sälj-recension-avdelning. Jag tänkte därför lägga upp förslaget här för att se om det kanske är nåt för Pratabas att fundera på?

Det funkar så här:

- En ny forumkategori skapas, förslagsvis under "annonsmarknad"
- Kategorin döps förslagsvis till "affärsredovisningar"
- I kategorin är tanken att varje medlem som gjort en affär ska ha en egen tråd
- Trådtiteln bör kanske vara t.ex. "Seaweed", eller vilken användare det nu gäller
- I tråden recenseras varje affär med nämnda användare

Ett exempel på ett inlägg i en användares tråd (bara ett förslag):
Min roll: Köpare
Datum: 111018
Objekt: Fender P '68

Efter PM-kontakt bestämdes träff och allt funkade sådär. Seaweed verkade inte ha nån större koll på varken sig själv eller vad han sålde. Kan inte tänka mig att göra en affär med Seaweed igen!!!1111
Som sagt, bara ett förslag från min sida! :)
Senast redigerad av Seaweed den mån 14 maj 2012, 06:39, redigerad totalt 1 gånger.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Förslag till nytt "affärsredovisningssystem"

Inlägg av HirYoshima »

Min roll: Köpare
Datum: 111018
Objekt: Fender P '68

Efter PM-kontakt bestämdes träff och allt funkade sådär. Seaweed verkade inte ha nån större koll på varken sig själv eller vad han sålde. Kan inte tänka mig att göra en affär med Seaweed igen!!!1111
+1!


:)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Bump. Tänkte nästan starta en ny tråd ang. detta när jag kom på att jag redan hade gjort det för länge sen. Vad tror ni? Synpunkter?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Vad är syftet med att i detalj redovisa varje enskild affär? Hur många har tid med det och på vilket sätt gagnar det forumet och medlemmarna i större utsträckning än det allmänna omdöme som redan nu används?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja om systemete endast syns när man är inloggad kan det kanske vara en poäng men ett omdöme kan man få kvickt på vem som helst ändå. Gillar inte att man också gör det lätt för skattemyndigheterna. De kör ju hårt emellanåt med större siter där man endast köper och säljer. Men de skulle likaväl få för sig att börja kolla denna typ av forum och deras användare som petar runt rätt mycket pengar på ett år på köp och sälj. Att ge dom en färdig lista tycker jag känns lite tråkigt, de ska få jobba lite i så fall. Det kanske är lite konspiratoriskt att tro skattemyndigheterna skulle sätta igång, men man vet aldrig.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jan Hellman skrev:Vad är syftet med att i detalj redovisa varje enskild affär? Hur många har tid med det och på vilket sätt gagnar det forumet och medlemmarna i större utsträckning än det allmänna omdöme som redan nu används?
Lättare att hålla koll på. Nu vet jag att 99% av alla affärer här på PB har gått reko till, problemet är kanske den resterande procenten som jag inte har nån aning om. Det befintliga "systemet" tycker jag inte ger nånting faktiskt.

Om man nu ska ha ett system överhuvudtaget.

Har man tid att skriva i den befintliga tråden har man nog tid att söka på ett användarnamn i affärsredovisningar och skriva två rader där också. IMO.

Tycker absolut INTE att man ska redovisa priser och så vidare, utan det är affären i sig som är i fokus. Nu är jag inte insatt i Skattemyndighetens befogenheter att snoka i privata begagnataffärer, så där går jag bet.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Skattemyndigheterna får snoka som de vill och kräva in uppgifter tom fantisera tills motsatsen är bevisad. Alltså de får uppskatta inkomster utefter uppgifter som inte redovisar priser om de vill. Man hör sällan som sagt att det missköts med affärer här på FB mellan användare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Eagle Hazze skrev:Skattemyndigheterna får snoka som de vill och kräva in uppgifter tom fantisera tills motsatsen är bevisad. Alltså de får uppskatta inkomster utefter uppgifter som inte redovisar priser om de vill. Man hör sällan som sagt att det missköts med affärer här på FB mellan användare.
Allright!

Nej det är väldigt sant. Jag själv har bara varit med om nån enstaka affär som inte gått som planerat, men som sagt 99% har gått smärtfritt.

Det är i alla fall fortfarande ett förslag, och jag vet minst två stora forum till som kör detta system och det funkar riktigt bra. :) Kanske inte är nåt för PB dock, vad vet jag.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jan Hellman skrev:Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Hur menar du? Ska man skapa en egen tråd för den affären som skötts mindre bra?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag tycker det vore kanon. Det nuvarande systemet med forumtråden är inte särskilt lättanvänt, och även svårt att söka i. Vill man inte skriva omdömen om någon struntar man givetvis i detta, och man skriver väl så långt man vill.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Hur menar du? Ska man skapa en egen tråd för den affären som skötts mindre bra?
Det är väl ungefär det som hänt hittills i dom fall affärer gått åt skogen. Initialt genom att inte lämna ut personens identitet utan mer som en beskrivning om vad som hänt.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jan Hellman skrev:
Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Hur menar du? Ska man skapa en egen tråd för den affären som skötts mindre bra?
Det är väl ungefär det som hänt hittills i dom fall affärer gått åt skogen. Initialt genom att inte lämna ut personens identitet utan mer som en beskrivning om vad som hänt.
Okej. Ja så kanske det har funkat! Inget jag tycker känns vettigt dock.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:
Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Hur menar du? Ska man skapa en egen tråd för den affären som skötts mindre bra?
Det är väl ungefär det som hänt hittills i dom fall affärer gått åt skogen. Initialt genom att inte lämna ut personens identitet utan mer som en beskrivning om vad som hänt.
Okej. Ja så kanske det har funkat! Inget jag tycker känns vettigt dock.
En "Dåliga affärer"-avdelning under Köp/sälj vore nog otroligt mycket mer lättnavigerad och överskådlig än att alla ska detaljredovisa hur varje affär går till. Jag skulle definitivt inte lägga ner tid på det. 99,8 % av affärerna verkar funka klockrent. Bättre i så fall att fokusera på dom väldigt få tillfällen då det går åt skogen. My two cents.....
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jan Hellman skrev:
Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:
Seaweed skrev:
Jan Hellman skrev:Jag tycker inte att det är något bra förslag. Den lilla procent där affärerna misskötts kan man väl i så fall redovisa för men inte generellt. My two cents.
Hur menar du? Ska man skapa en egen tråd för den affären som skötts mindre bra?
Det är väl ungefär det som hänt hittills i dom fall affärer gått åt skogen. Initialt genom att inte lämna ut personens identitet utan mer som en beskrivning om vad som hänt.
Okej. Ja så kanske det har funkat! Inget jag tycker känns vettigt dock.
En "Dåliga affärer"-avdelning under Köp/sälj vore nog otroligt mycket mer lättnavigerad och överskådlig än att alla ska detaljredovisa hur varje affär går till. Jag skulle definitivt inte lägga ner tid på det. 99,8 % av affärerna verkar funka klockrent. Bättre i så fall att fokusera på dom väldigt få tillfällen då det går åt skogen. My two cents.....
Ja det är också en idé. Men som sagt, ingen kommer väl att tvinga nån att lägga dom där två-tre minutrarna på att skriva en liten "recension".

Nu gissar jag bara lite hur andra kanske känner, men om jag skulle komma som relativt ny användare här på forumet skulle jag absolut inte sprätta iväg tusentals kronor till en främling utan att ha nån form av referens. Då vore det perfekt med att bara söka upp användarens affärsredovisningstråd och lätt kolla vilken typ av affärer användaren har gjort och hur dessa har genomförts.

Jag kollade nyss i den befintliga affärstråden, men det är ingen lätt process att leta reda på vissa användare och hur deras affärer funkat. Har iofs alltid tyckt att PB's sökmotor funkar sådär, inklusive Google-varianten.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar