Trasiga trådar

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Trasiga trådar

Inlägg av flagg »

En del äldre långa trådar är ju lite trasiga, där forumet ibland tycker att en tråd har fler sidor än den egentligen har. tex Köpare-Säljare-tråden.

Jag är rätt säker på att det går att reparera den underliggande databasen så man slipper problemet.

Mina SQL-kunskaper är något ringrostiga men en del finns kvar där inne. Tror jag skulle kunna kolla på det om ansvariga tycker det vore en god idé.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas". Enligt one.com går det inte att fixa utan att lägga ner orimligt mycket tid på det. Vi försöker göra nya trådar istället för de trasiga vartefter vi ser dem.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Bara för att one.com inte kan betyder ju inte det att det är omöjligt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

flagg skrev:Bara för att one.com inte kan betyder ju inte det att det är omöjligt.
Det skrev jag inte heller.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Det sa jag inte att du sa heller. :D :D :D

Jag har en del kunskap och erbjuder mig att kolla på det. Jag kan inte garantera en lösning men jag har en del idéer. Tycker det vore roligt att försöka hjälpa mitt favoritforum. Men vi kan ju förstås lika gärna skita i det. Jag får liksom inga jättepositiva vibbar här :(
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

flagg skrev:Det sa jag inte att du sa heller. :D :D :D

Jag har en del kunskap och erbjuder mig att kolla på det. Jag kan inte garantera en lösning men jag har en del idéer. Tycker det vore roligt att försöka hjälpa mitt favoritforum. Men vi kan ju förstås lika gärna skita i det. Jag får liksom inga jättepositiva vibbar här :(
Jag misstänker att TDHP vaknat lite på fel sida idag :wink:
Tycker personligen att det var ett mycket lovvärt initiativ. :tummenupp:
Det finns ju folk med alla möjliga olika specialkunskaper här så varför inte utnyttja dem?
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jodå, det är bara det att vi diskuterat det tidigare och då var det inte aktuellt, men dra iväg ett mail till semborg@pratabas.se så får vi se vad han säger!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Mailat 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

yohan skrev:
flagg skrev:Det sa jag inte att du sa heller. :D :D :D

Jag har en del kunskap och erbjuder mig att kolla på det. Jag kan inte garantera en lösning men jag har en del idéer. Tycker det vore roligt att försöka hjälpa mitt favoritforum. Men vi kan ju förstås lika gärna skita i det. Jag får liksom inga jättepositiva vibbar här :(
Jag misstänker att TDHP vaknat lite på fel sida idag :wink:
Tycker personligen att det var ett mycket lovvärt initiativ. :tummenupp:
Det finns ju folk med alla möjliga olika specialkunskaper här så varför inte utnyttja dem?
Själv misstänker jag mer att all jävla skit som alltför ofta fyller delar av forumet har fått mig på skitdåligt humör. :wink:
Inte meningen att snäsa av folk som vill hjälpa till.

Vi har alltså diskuterat både sånt här och uppgradering mm flera gånger tidigare, men administratören släpper ogärna ifrån sig databasen vilket är helt förståeligt.
Men som sagt, maila gärna Semborg och erbjud era tjänster, det kan ju ha ändrat sig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

TDHP skrev:Själv misstänker jag mer att all jävla skit som alltför ofta fyller delar av forumet har fått mig på skitdåligt humör. :wink:
Well, I can't say I blame you. JISSES AMALIA. :evil:

Hur som helst, databasåtkomst behövs på ett eller annat vis för att kunna kolla på detta, så vi får se om jag gör ett tillräckligt pålitligt intryck hos Semborg.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

TDHP skrev:Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas". Enligt one.com går det inte att fixa utan att lägga ner orimligt mycket tid på det. Vi försöker göra nya trådar istället för de trasiga vartefter vi ser dem.
Det var inte meningen .. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Daionsavage skrev:
TDHP skrev:Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas".
Det var inte meningen .. :wink:
Bannad SQL-style? :lol:
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

yohan skrev:
Daionsavage skrev:
TDHP skrev:Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas".
Det var inte meningen .. :wink:
Bannad SQL-style? :lol:
Jo, jag var verkligen bortraderad! 8)
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev:Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas". Enligt one.com går det inte att fixa utan att lägga ner orimligt mycket tid på det. Vi försöker göra nya trådar istället för de trasiga vartefter vi ser dem.
Jag kommer inte ifrån att det måste finnas en hyfsat enkel fix för detta...

Jag förstår att inte ONE klarar det eftersom de inte kan gå in och editera i databasen utan isf måste återskapa den ursprungliga databasen och matcha den med allt som tillkommit i efterhand - klart det är omöjligt.

Men nånstans i hur databasen är uppbyggd finns den tekniska förklaringen till varför trådarna visas som de gör - en totalräknare, ett sekvensnummer, etc som naturligtvis kan justeras om man bara förstår sig på hur det funkar.
Men då måste man in i databasen och läsa rådata.
Låter komplicerat, men är oftast inte det.
Att rätta på maskinellt sätt kan bli lite mer komplicerat, men absolut inte oöverstigligt.
Det är ju bara logik liksom...
Detta kan såklart inte ONE göra, men en databaskunnig person med access till PB's databas (om än bara en kopia) klarar att lista ut problemet.

(By the way - jag är frivillig att prova...;))
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev:
TDHP skrev:Nope, går inte.
Det var en användare som försvann vid en databaskrasch och alla dennes inlägg "saknas". Enligt one.com går det inte att fixa utan att lägga ner orimligt mycket tid på det. Vi försöker göra nya trådar istället för de trasiga vartefter vi ser dem.
Jag kommer inte ifrån att det måste finnas en hyfsat enkel fix för detta...

Jag förstår att inte ONE klarar det eftersom de inte kan gå in och editera i databasen utan isf måste återskapa den ursprungliga databasen och matcha den med allt som tillkommit i efterhand - klart det är omöjligt.

Men nånstans i hur databasen är uppbyggd finns den tekniska förklaringen till varför trådarna visas som de gör - en totalräknare, ett sekvensnummer, etc som naturligtvis kan justeras om man bara förstår sig på hur det funkar.
Men då måste man in i databasen och läsa rådata.
Låter komplicerat, men är oftast inte det.
Att rätta på maskinellt sätt kan bli lite mer komplicerat, men absolut inte oöverstigligt.
Det är ju bara logik liksom...
Detta kan såklart inte ONE göra, men en databaskunnig person med access till PB's databas (om än bara en kopia) klarar att lista ut problemet.

(By the way - jag är frivillig att prova...;))
Visst är det så, men så länge Semborg väljer att inte släppa databasen så går det inte då han själv saknar tiden för det. Även en kopia innehåller lite för mycket personliga uppgifter kan jag tänka mig. Sen är väl inte problemet särskilt stort egentligen? Det är ju bara att göra en ny tråd och kalla den del 2 eller nåt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

fieldflower: Ja, det är min gissning med, skulle tro tråd-tabellen har (av optimeringsskäl) ett fält med "antal inlägg" som i de trasiga trådarna inte matchar det faktiska antalet inlägg för respektive tråd i inläggs-tabellen. Man bör ganska lätt kunna uppdatera detta fält manuellt för diverse trådar eller skriva en liten snurra som går igenom alla trådar och fixar det automagiskt. Det är ingen rocketscience om man grejat lite med SQL förut.

TDHP: För en lätt autistisk ingenjörstyp är problemet jättestort, här finns ett FEL och det kan man LAGA och då MÅSTE man göra det :D :D :D ;)
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

flagg skrev:TDHP: För en lätt autistisk ingenjörstyp är problemet jättestort, här finns ett FEL och det kan man LAGA och då MÅSTE man göra det :D :D :D ;)
Huvudet på spiken! För en ingenjörstyp är detta som att ha en sten i skon, eller kanske snarare ett helt grustag :lol:
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

yohan skrev:
flagg skrev:TDHP: För en lätt autistisk ingenjörstyp är problemet jättestort, här finns ett FEL och det kan man LAGA och då MÅSTE man göra det :D :D :D ;)
Huvudet på spiken! För en ingenjörstyp är detta som att ha en sten i skon, eller kanske snarare ett helt grustag :lol:
+1
Detta gör fysisk ont i själen!

Lasse: I en kopia kan man radera de kolumner som har personliga uppgifter.;)
Och troligen är trådarna en egen tabell, och eftersom jag läst ALLT(!) som finns där redan spelar det ju ingen roll...
Inte för att man kan fixa problemet på det viset, men man kan upptäcka VAD som är fel så man kan fixa det i den riktiga databasen på enkelt sätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, är det nån som kan och vill fixa så inte MIG emot, bara att maila Semborg och erbjuda sina tjänster som sagt! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Semborg tyckte inte det var värt att mecka med.
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

flagg skrev:Semborg tyckte inte det var värt att mecka med.
:shock:
Tja, det är ju hans forum....
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar