Får man namnge och tala illa om andra forummedlemmar i PM?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Låst
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Får man namnge och tala illa om andra forummedlemmar i PM?

Inlägg av Cuba »

Att namnge medlemmar vid sitt riktiga namn via PM eller via en forumpost, är det ok eller inte?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

I en forumpost är det väl redan etablerat som god ton att man inte använder riktiga namn om man blir ombedd att inte göra det.
I PM spelar det väl ingen roll?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tja, att "snacka skit" om ANDRA medlemmar via PM är väl ingen hit, men bryter väl inga regler egentligen. Att skicka stötande eller liknande PM TILL andra medlemmar är inte ok om dessa tar illa upp av det. Detta bör i så fall anmälas till admin eller moderator för lämplig åtgärd. I forumposter håller vi oss till varandras nick om den omtalade så önskar. Det kan ju dock vara ok om den namngivne godkänner det.

Men det är svårt att göra egentliga regler utan att det blir jävligt styltigt.
Sunt förnuft är väl en bra grej.

Edit: Gissar vad du är ute efter. Att använda medlemmars riktiga namn i en PM-konversation mellan olika medlemmar är ju i det närmaste omöjligt att begränsa.
Om en sån konversation används i nån form av illvilligt personligt syfte, som att sprida information om någon medlem till andra så blir det ju marigt, men jag har svårt att se vad man ska kunna göra åt det utan bevis på detsamma. Har man FÅTT ett dylikt PM och inte uppskattar innehållet vidhåller jag att man bör vidaresända det till admin eller mod för ev åtgärd mot den som skickat det.

Svårt att reglera dock som sagt, man får väl ta det från gång till gång, om det nu skulle inträffa.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Har man FÅTT ett dylikt PM och inte uppskattar innehållet vidhåller jag att man bör vidaresända det till admin eller mod för ev åtgärd mot den som skickat det.

Svårt att reglera dock som sagt, man får väl ta det från gång till gång, om det nu skulle inträffa.
Jag har fått några rejält otrevliga PM från folk OCH vidarebefordrat dom till Admin/moderatorer utan att det hänt någonting över huvudet taget. Och, ja, jag har blivit rejält arg på folk som hävdat att jag är psykiskt sjuk och annat i trådarna. Och dessa personer har inte blivit bannade och inte heller fått några reprisalier för sina påhopp. Tänker Cuba dra upp gammal skit igen? Ska vi leka den leken ännu en gång? Häxjakt och gruppmobbning igen? Och det för att jag påpekade att hitman inte höll sig till sanningen om IPRED i Musikbranschen II-tråden?? Eller vart klämmer skon, Cuba?? Lägg ner nu. Inte en gång till, Cuba. Släpp det här nu.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Eftersom detta nu kommer att övergå i nåt annat än synpunkter och idéer låser vi denna. Jag tror jag har svarat på själva frågeställningen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Låst