Om att bli dumpad...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Om att bli dumpad...

Inlägg av HellMek »

Från ett band då!

Nån mer än jag som fått kicken från band och tagit väldigt illa upp, mer eller mindre som att bli dumpad av en kvinna/man?

Var och provspelade med ett lokalt band i veckan. Väldigt trevliga killar, lätta och prata med och enligt mig fanns det personkemi. Första gången träffades vi bara och fikade och snackade skit. Andra gången hade jag lärt mig några av deras låtar och vi repade. Spelandet var inga problem, satte låtarna helt godkänt för att vara ett första rep.

Så dagen efter får jag ett meddelande på facebook att dom inte tyckte det klickade och de skulle leta vidare. Något förvånad blev jag eftersom JAG tyckte att det klickade. Nåja, försöker intala mig att det är deras förlust.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av blackparkas »

Jao... Liknande.
Men jag tar det inte så hårt.

Hade lite gig med ett hopplockat gäng och kom bra överens med han som styrde upp det hela, sedan kom Nalle Påhlsson in i bilden och förstörde allt! :D

Nä, jag är faktiskt inte bitter, men det var kul gig!
Förstår helt och fullt att det dels är kreddigare med Nalle och dels så blir det billigare för dem istället för att dra in nån från Hälsingland och betala dyra reseersättningar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av gabrieldahl »

hm... jag har nog inte blivit dumpad från nåt band när det känts som att det funkat bra, däremot har jag kickat folk från band där det blivit kärv stämning och haft folk som hoppat av och tagit väldigt illa upp...
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av strummer »

Var tvungen att googla nalle påhlsson:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av blackparkas »

strummer skrev:Var tvungen att googla nalle påhlsson:-)
Mr Yamaha BB!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av strummer »

blackparkas skrev:
strummer skrev:Var tvungen att googla nalle påhlsson:-)
Mr Yamaha BB!
Michael Anthony!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av blackparkas »

Ok då... Svenska Mr Yamaha BB!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kommerinteåtminmail
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: lör 12 apr 2014, 18:54

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Har blivit kickad från så många band och visst i tonåren-tjugoårsåldern så kändes det lite surt ibland. Senare har jag bara mig själv att skylla för jag har den egenheten att jag näst intill aldrig lirar som någon annan säger åt mig att göra utan vill lira efter eget huvud.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av bjelkeman »

Jorå, speciellt när den som har starkast åsikt om det hela inte vågar säga det till en, ansikte mot ansikte.

Sen när det man tillfört grejer som låg utanför direkta musikskapandet inte ansågs vara viktigt (namn, logga, design, websajt, filmmusikdeal, tshirt tryck, management grejer rent allmänt mm), sa jag: då behöver ni inte något av det då, det tar jag det med mig när jag går. Då vart det annat ljud i skällan. Bitter, jo lite. :) Men det går över. Det blir fler grejer.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av eeakga »

Råkade ut för det i mitt gamla liv som gitarrist.
En dag stod jag ensam i repan och väntade men ingen annan dök upp. Ringde för att kolla var de andra tre höll hus och fick till svar att "vi känner att vi vill lägga ner bandet".
Det kändes ju surt, men det var ju bara att gilla läget.
Två veckor senare spelade alla tre i ett "nytt" band med en annan gitarrist, som även var sångarens bror.

Jag kan tycka att det hade varit jävligt mycket renhårigare att faktiskt kicka mig istället.

Sedan fick jag ihop ett jävligt mycket bättre band istället, så det löste sig till det bästa ändå. :)
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Poester »

Blev dumpad från ett band då övriga ville börja spela covers istället för att göra egna låtar. Eftersom det inte är riktigt min bag o vi ändå hade en 30-40 gig året innan, gick jag lite motvilligt med på arranganget, bara för att sedan se att där är gjort ett 20-tal gig, men... Jag har inte varit tillfrågad om att delta en enda gång. Så numera är ena gitarristen basist tydligen! Bitter, njae, eftersom det inte var min högsta önskan, men att bara gå vidare efter flera år i samma band utan att ens säga till då vi skulle fortsätta. Nåja, mer pengar till dom o fritid till mig!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av HellMek »

eeakga och poester, riktigt fult gjort av era "polare" :evil:
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Poester »

Förlåt att vi fyller din tråd med egna tråkigheter, men faktum kvarstår... Ibland är det ju bara så att det känns bra, men inte rätt. Du kanske känner likadant efter ett tag och kanske rent utav hittar ett "bättre" band. Som utomstående så är det ju så att det kommer fler chanser även om det inte känns så. Been there, done that! Men så vips så är man på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Har själv blivit kickad o det är aldrig kul, men man kommer igen. Ha kul, så blir det bra!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Grafen »

Jadå. Det händer för alla, på alla nivåer och av alla möjliga eller omöjliga orsaker. Oftast de omöjliga.
Under alla år jag spelat har jag aldrig åkt ur pga brister i mitt musicerande eller min personlighet. Någon enstaka gång har det handlat om pengar, något oftare om tillgänglighet eller brist på dito, dock fortfarande ganska sällan. Däremot har jag bytts ut pga t ex:

-att jag "inte var tillräckligt metal"
-att jag var drogfri (!)
-att bandledaren ville sparka trummisen men då denne även var hennes bror kunde hon inte bara sparka honom utan att det blev känsligt
-att jag inte skulle ha tid eftersom jag "snart skulle börja spela med Metallica" (???!!!???)
-att jag var troende
-att jag inte var troende
-att jag var allergisk mot hästar

Samt den vanligaste:

-"vi fick för oss att du inte var intresserad"

Vad jag försöker säga är att även om det är lätt att ta en uteslutning som ett personligt nederlag så handlar det otroligt sällan om något man egentligen kan påverka mer än marginellt. Spela bra, tona ner egot, var schysst och kom i tid så har du ryggen helt fri. Resten handlar om total slump, andras svårförklarliga förväntningar och ibland rena vanföreställningar.

Kör hårt!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av HellMek »

Poester skrev:Förlåt att vi fyller din tråd med egna tråkigheter, men faktum kvarstår... Ibland är det ju bara så att det känns bra, men inte rätt. Du kanske känner likadant efter ett tag och kanske rent utav hittar ett "bättre" band. Som utomstående så är det ju så att det kommer fler chanser även om det inte känns så. Been there, done that! Men så vips så är man på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Har själv blivit kickad o det är aldrig kul, men man kommer igen. Ha kul, så blir det bra!

Jag skapade ju tråden för att höra andras upplevelser om samma sak!

Jag är inte ledsen över detta och jag kommer garanterat hitta nåt bättre. Blev mest paff eftersom både spelandet och umgänget var bra.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Bullen »

Har haft turen att slippa det då alla band jag spelat med varit med nära polare eller så har jag varit med och startat det. Har däremot varit lite andra tråkigheter, ena gitarristen slutade i ett band vi hade. Han startade istället ett nytt band med lite annan inriktning och vår trummis gick med där också. Dröjde inte länge innan jag blev tillfrågad och valde att gå med då jag behövde nåt nytt och intressant för att hålla spellusten vid liv, ville dessutom spela bas igen (vi hade ny basist i det gamla bandet och jag tog ena gitarren). Det är det bandet jag spelar nu. Gick väl nåt år eller så innan jag valde att kliva av det första bandet av flera olika skäl, det största var att det inte ledde nåt vart och att motivationen inte verkade finnas hos flera av oss. Sedan började det gå bra för det nya (nuvarande) bandet och bitterheten från de i det gamla visste inga gränser, en utav dem pratar inte med mig längre trots att jag inte på något sätt la ner det gamla utan sa att de gärna fick köra på utan mig. Det verkade de inte vilja, så alternativet var att lägga ner vilket majoriteten (inklusive den som är sur idag) var med på...

Kanske inte riktigt vad tråden handlar om, behövde nog skriva av mig om detta bara haha! Det har gnagt mig en del. Men ett bra exempel på hur känsligt det kan bli i vissa fall och hur mycket känslor som faktiskt kan bli inblandade i nåt så kul som att musik ihop med skönt folk..
Lider med dig i din situation, har som sagt aldrig upplevt den själv men kan tänka mig hur jobbigt det känns om man inte riktigt förstår varför. Se det som en möjlighet till att hitta något som är ännu bättre. Kan själv säga att jag är hur glad som helst att det sket sig med mitt gamla band, för det gav mig möjlighet att fullt ut dedikera mig till något som känns helt rätt. Leta vidare, den dagen det klickar för alla kan stora saker hända!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av christian veltman »

Blev dumpad en gång...

Mitt första band som yrkesmusiker. Vi spelade en hel del och det var naturligtvis spännande för mig som 17-åring.
Musiken var en blandning av funk och reggae. Dom andra vara alla äldre och erfarna.
När det sedan var dax att spela på en festival i Syd-Afrika fick jag som ende vit sparken...
Festivalen var bara för mörkhyade sa dom i bandet.
Bild
Men, jag bytte upp mig lite!
Började spela med Schaffer, Björn J:son och Malando Gassama. Senare dök Per Lindvall upp.
Numera ganska känd trummis ;-)
Naturligtvis aldrig roligt att bli dumpad men den känslan glömdes ganska fort.
Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25785
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av fieldflower »

Bara en gång faktiskt, och på lite konstigt sätt.
Fick mail om att bandet skulle upplösas och att jag kunde hämta mina grejer, och fick höra från trummisen att han fick samma.
Dock såg jag senare samma konstellation, men med 2 nya medlemmar, i fiket på fryshuset. Såg ut som att bandledaren helst ville vara nån annanstans. Varje gång vi sågs, för vi verkade ha samma repdag och fikatid jämt... "Liten hämnd är hämnd ändå" sade bonden och spottade på grannens gris.
Var väl inte världens bästa band, men det där att bat
ra maila och att säga att bandet upplöstes när de egentligen bara ville byta trummis och gitarrist tyckte jag var lite dåligt. Men kul reaktion då jag såg dem ifiket som sagt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Fernan »

Det har hänt en gång..med första bandet..efter 5 år så byggde gitarristen en studio och jobbade med trummisen där. Då tyckte han att jag skulle sälja min Stingray till honom eftersom "jag inte använde den längre"..heh... efter det så har jag bara slutat i band , inte blivit kickad ;-).
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Bassplaya »

Har hänt mig mer än en gång att det bara blivit en audition och sen inget mer. Men oftast har det varit jag själv som inte velat gå vidare.
Däremot har det bara hänt en gång att jag gått med i ett band och blivit kickad efter att ha varit med ett tag.
Det tog hårt då, men så här i efterhand så var det nog lika bra då det förmodligen ändå inte funkat i längden.

Annars har det varit jag själv som hoppat av band av olika anledningar förutom en gång när bandet "lades på is" efter att alla utom jag och gitarristen hoppat av.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av BB3000S »

Njae, har nog aldrig blivit dumpad - däremot har jag dumpat ett band eller två... :P
Några band har självdött, men vanligaste orsakerna har nog varit att bandet 'runnit ut i sanden' alternativt har barn eller flytt lett till byte av medlemmar eller avslut.

Dom jag lirar med nu är nog det mest långlivade gäng jag varit med om, 6 år i år.
Fungerande personkemi är inte att förakta!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25785
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av fieldflower »

Mitt covergäng har hållit i längre.
Förutom trummisbyten då och då håller vi ihop sedan 14 år tillbaka...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Fluktbas »

Någon som blivit dumpad på grund av fel sorts bas? En Thunderbird till Andliga sånger i församlingshemmet eller något dylikt?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Om att bli dumpad...

Inlägg av mrbaloo »

Fluktbas skrev:Någon som blivit dumpad på grund av fel sorts bas? En Thunderbird till Andliga sånger i församlingshemmet eller något dylikt?
Det skulle säkert fungera. Inga problem med att bli dumpad. Jag skulle säkert kunna komma igenom nålsögat med en iceman om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Eagle Hazze »

Har inte blivit dumpad, men har genom tiderna lämnat band där kemin har pajat av olika anledningar. Måste kännas märkligt att bli dumpad när man själv tycker att bandet fungerar ihop.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar