Kaffebryggare?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Kurisawa »

Det finns inget godare än kvart i sju kaffet i den sletna byggboden på jobbet.
Att bryggaren och kannan aldrig har blivit rengjorda bidrar nog mycket till den underbara smaken.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av mrbaloo »

Dricker inte kaffe själv, men en kollega inom materialanalysbranchen rengjorde jobbets perkulatorbryggare med saltsyra. Det svarta innanmätet i byggaren blev alldeles glänsande och som nytt igen. "Saltsyra har vi ju i magen också" sas det. :)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Basmagnus »

Har en Philips HD7686 som funkar kalas.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Peavey Dude »

Har druckit moccamaster-kaffe otaliga gånger och har aldrig blivit imponerad. Det godaste kaffe jag druckit hittills är det jag gör själv hemma med en "bog standard" melitta-bryggare och pappersfilter. Zoegas-bönor såklart. Moccamaster-kaffe smakar konkelbär i jämförelse.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Jan Hellman »

Skaffade en Jura helautomatisk maskin till studion efter att min gamla Krups klev av tåget efter 9 år. Förbannat bra maskin som det lönar sig att serva och laga om den nu skulle gå sönder. Färskmalet är grejjen i min bok. Sen måste jag lära mig att göra turkiskt kaffe. Det är INTE fel ibland.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Pumpa »

Det blev en Moccamaster för mig också.

Har kört första bryggningen precis och visst smakar det fint. Vet inte om det är inbillning men jag får för mig att det är en varmare mustigare smak än kaffet som min gamla Braun ger. Fördelarna som reklamen säger är att en högre vattentemp får loss smakerna bättre, samt att bryggningen går snabbt i denna maskin. Tycker dock att det är mycket lock och knappar men man vänjer väl sig.

Tips på kaffe, någon!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Kaffebryggare?

Inlägg av Peavey Dude »

Har sen jag postade sist provat fler olika bryggare, samtliga smakar fortfarande lika jävla illa. Smakar framförallt bränt oavsett vilken jag provar, hur mycket bönor jag har, vilket filter jag har eller hur mycket den kostat. Jag håller mig till min melitta-bryggare, det är fortfarande det godaste kaffet jag druckit. Och det är den billigaste bryggaren som finns typ. Perfekt.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Kaffebryggare?

Inlägg av jannej »

Finns riktigt prisvärda rättvisemärkta Musetti-kaffebönor på Willys. Köp ett kilo, skaffa en liten Wilfa-kvarn och mal lite själv. Vilken bryggare du har är inte lika viktigt som ett bra kaffebönor.
Skriv svar