Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av Eagle Hazze »

Är det någon från PB kollektivet som befinner sig på golvet på lördag, Münchenbryggeriet Meshuggah, förband Kongh. Vore kul att hälsa.
Senast redigerad av Eagle Hazze den tor 23 feb 2017, 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag ser ut ungefär så här, så blir det enklare att säga hej till rätt person.
Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av Markooo »

Är sjukt irriterad över att jag missade dem här i Malmö pga jobb...

Var de bra? Och då undrar jag över Kongh också, eftersom de också är sjukt bra!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja Kongh var bra även att de hade den typiska klart sämre PA-ljudet för förband.
Jag kände inte igen några låtar, så det är kanske en ny platta på gång?
Det verkade som halva publiken inte var fans av doom, de höll sig till barområdet. Det har varit en del knussel angående förbandsval i trådar på facebook. Jag tycker Kongh fungerade utmärkt, det går inte att trötta ut öron och skalle på ett annat mathcore/progressive band innan Meshuggah.
I mellanakten körde man Do yo think Im sexy med Rod Stewart, säkerligen i en halvtimme när man riggade om , det valet var lite svårare att smälta.
Meshuggah var musikaliskt felfria, ljudbilden var makalöst bra med tonvikt på trummor, jag antar även att de kör med brutala mattor av fills. Jag har svprt att se annars hur man får denna ljudbild. Det är ju inte helt ovanligt idag i livesammanhang. De körde säkert runt 1,5 timme, publikkontakten var mycket låg, men jag antar att det är helt normalt med Meshuggah.
En märkligt reflektion jag fick mitt i konserten var att jag helt plötsligt befann mig på Kraftwerks konsert för några år sedan. Det som fick mig dit i skallen var att Meshuggahs ljudbild ett tag, framförallt trummörna påminde starkt om Kraftwerks stenhårda sequenser syntar, Meshuggah var emellanåt otroligt metalliskt syntetiska i sin ljudbild.
. Man märker att stora dela av publiken börjar bli till åren, mig inkluderad. Man deltar inte i diverse snurror på golvet eller på annat sätt gymnastiserar. Jag vet inte om publiken just är stillsam i Stockholm, men då M. har hållit på i många år så borde publiken vara delvis till åren. Sammantaget så var Kongh och Meshuggah mycket bra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av blackparkas »

Såg dem i London i januari.
Har inte lyssnat aktivt på Meshuggah sedan "Chosphere"-plattan och inte sett dem live sedan -98.
Det märkligaste är ju egentligen att de kör utan frontljus..
Med den ljusshowen så förstår man det förstås.
Satt på bra platser på läktaren på vars vi nu var i London, O2 Forum vill jag minnas.
Var dit med ett gäng Meshuggah-fanatiker som gått flera gånger senaste 5 åren.
Därifrån var det faktiskt en riktig upplevelse måste jag säga, även om jag verkligen saknade en del gamla örhängen från förr...

I London var The Haunted förband, ett bättre val av förband måste jag säga än Kongh.
Jag var dock och snurrade i Covent Garden en sväng innan och på Forbidden Planet (scifi-shop) och skulle till hotellet för att hämta prylar och lämna kameran, så jag såg bara 1,5 låt av Haunted, men det var inte så kul om jag ska vara ärlig.
Gillade nån av Haunteds tidigare plattor, men live.. Som sagt, såg bara 1,5 låt och det enda jag egentligen tänkte på var att det bara var sångaren som kändes som att han hade roligt, de andra stod och kollade så att det hamnade rätt mellan prickarna på halsen...

Nåväl.
Meshuggah var bra hur som helst, och jag har lyssnat lite på senaste skivan en del sedan dess.

Dagen efter gick vi dock på Glenn Hughes i Assembly Hall i Islington, det var roligare.
Jag stod och flinade hela gigget! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Meshuggah Münchenbryggeriet på lördag

Inlägg av Eagle Hazze »

The Haunted tycker jag var bra så länge Peter Dolving var sångare. Hans röst och energi ihop med bra låtmaterial var plusplus. Jag tröttnade på Haunted efter Peters avhopp. Så i originaluppsättning hade jag gärna haft Haunted som förband av nostalgiska skäl.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar