PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Det var ju en massa rolig OT helt plötsligt i tråden här ju :D Skall bli kul att få lite fler basknoddar till forumet :D
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

Å för att hålla tråden till ämnet..

Wooo gick ner 7 kg i helgen..;)

*fnissar*

Men är under inskrivningsvikten hos MVC så jag är lite stolt faktiskt.
Nu ska det bara låta bli att ätas allt som man vill äta för mjölkproduktionen kommit igång.. Å det är jäklar inte enkelt.. hualigen kroppen vrålar konstant efter nått fettigt att tugga på..*haha*
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kommande vecka är första veckan denna termin som jag verkligen kan känna lite lugn på jobbet, så nu tar jag och packar träningsväskan och ser till att vika tid åt träning från och med i morgon!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. NU får det vara nog. Efter snart 11 år sittandes på min röv i studion kan jag ju lite pinsamt konstaterat att jag gått upp 30 kilo. Vad hände egentligen? :shock: Har gjort några småförsök att minimera mig utan att faktiskt lägga manken till eller ha någon ordentlig motivation. Men nu räcker det. Jag och sambon ska ju köra fram och tillbaka till Mongoliet på våra motorcyklar nästa år och det kommer jag ALDRIG att överleva om jag är i det skick jag är nu. Jag mår prima egentligen och har inga krämpor men jag MÅSTE skärpa till mig. Framförallt om man ser långsiktigt på det. Man blir ju inte yngre precis.

Så för en vecka sedan satte jag igång. Målvikten är någonstans runt 90 kilo. Jag är 1,86 lång. I fredags i förra veckan vägde jag 121,4 kilo. En BRA bit över 0,1 ton. Idag väger jag 116,8. Jag har tappat 4,5 kilo på en vecka. Ändrad kosthållning och promenader. Och när jag tappat runt 10 kilo tänker jag börja träna mer aktivt förutom promenader. Jag hårdkör med kosten nu initialt för att i dom bästa av världar gå ner dom första 10 på ett par/tre vekor för att motivera mig. Sen har jag tjugo kvar och dom tänker jag ta mer långsiktigt. Men jag SKA vara nere runt 90 i början av juni nästa år och jag SKA ha förbättrat min kondition och byggt upp mer muskler. Absolut ingenting extremt men tillräckligt för att orka sitta på hojen tio timmar om dagen i två och en halv månad. För vi SKA till Mongoliet och hem igen nästa år. Och det känns verkligen som att den resan är motivation nog att få igång mig och jag ska lyckas. Vi KOMMER att välta med hojarna. Och vägarna KOMMER att vara skitdåliga. Och vi kommer att tälta. Det KOMMER att bli jobbigt. Men jag SKA göra det. Så det så.

Försöker få min flickvän att sluta röka också. Vi har hängt ihop i nio år nu och hon rökte inte när vi träffades. Hon började röka strax innan hon fyllde fyrtio. Hur korkat är inte DET? VEM börjar röka när man snart ska fylla fyrtio.....?

Hur som.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xrIPQxrog8M[/youtube]

"The times they are a changing....."!!

Skärpning Jan.....

//Jan
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Efter en semester med öl och grillat varje dag stannade vågen på 110 pannor, den 1/8.
22/8 99,5 kg.
Inga kolhydrater, endast magert kött + grönsaker.
1 timmas promenad per dag.
Målet är 85 kg vecka 43.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svensson skrev:Jag har gett upp. Kom ihåg det allihopa, det är aldrig försent att ge upp!
..fast jag gjorde ju ett ryck i våras och gick över på LCHF, gick ner 6-7 kg, efter Amerikatrippen i sommar har jag dock klättrat ett par kg men nu jäklar är vi tillbaka i ägg & bacon träsket! var t.o.m. och sprang i veckan, hittade ju en mobilapp som ritar ut sträcka, tid, längd etc. jäklar vad lättlurad/road man är...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

LCHF i all ära men nu har det visat sig att stort fett intag ökar risken för Diabetes 2, så motion grönt och proteiner kör jag på. Hade högt blodsocker på senaste läkar undersökningen, blev livrädd. Det hade jag inte innan jag började LCHF.
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag ruttnade runt påsk förra året och bestämde mej för att göra ngt åt övervikten...
Startade med att fasta i en vecka. Helt livsfarligt kanske men då försvann 5 kg och det var ju onekligen motiverande. Sen när jag skulle börja äta igen så kollade jag olika teorier men allt föll på allt jävla krångel som dom innebar. Framför allt GI som kräver att du är kemist eller helt sugen på att följa en kokbok....fuck that. En annan sak som talar emot dieter är att man ju sen ska börja äta "normalt" igen....vilket ju har visat sej att det är svårt, annars skulle man ju inte behöva banta....Lösningen för mej var att inte börja äta enl ngt jävla program utan räkna kalorier.
Gick med i Viktklubb.se och fick veta att om jag skulle gå ned ett kg i veckan så skulle jag bara äta 1800 kalorier om dagen.
Vad jag åt fick jag bestämma själv men den stora grejen var att jag inte skulle överstiga den ransonen.
Detta gjorde att jag , via dagboken på hemsidan som per automatik räknar ut vad du får i dej , fick koll på att en Magnum innehåller 4 ggr så många kalorier som en Solero vilket gjorde att jag kunde göra ett medvetet val....
Insåg att fläskkött typ skinka eller fläskfilet innehåller ca 100 kalorier per hekto where as chorizo innehåller drygt 300 och en underbar ungersk Csabai-korv innehåller knappt 500 (boohooo!! Världens godaste korv!! =/...) vilket alltså innebär att jag kan käka en halv jävla fläskfilet själv innan jag kommer upp i energin i en chorizo...
Ibland käkar jag en chorizo i alla fall MEN ofta väljer jag fläsk. Gillar ju bägge så det känns inte som ngn uppoffring.
Det är just det som är grejen för mej...det känns inte som en uppoffring!
Största skillnaden för mej är att jag käkar mindre kolhydrater än tidigare och kan dra 2 stekta ägg, 200 g kassler och 3 hackade tomater och en macka med ost till frukost utan att överstiga min frukostkvot och jag blir fan mätt....men inte fet....

Tänkte på det Svensson skrev ang Usa... Jag blev glatt överraskad över att se att mina 10 dagar i staterna , ätandes på diverse diners och drickandes en del öl, inte satte spår....Mao har jag på det här sättet, att jag fått koll,mer eller mindre omedvetet ändrat mitt ätande. Trots att jag sitter på röd vinyl och käkar burgare så käkar jag bara en tredjedel av pommes frittes'en och jag käkar bara tills jag blir völdigt mätt och inte proppmätt...

Hur som....jag rekommenderar alla som är någorlunda seriösa i sin ambition att faktiskt förändra sin situation permanent att kolla viktklubb på nätet. Kostar typ 30 spänn i månaden och går skitsnabbt att komma in i. Man kan föra in saker i dagboken via sin telefon eller dator och du ser direkt hur mycket du har fått i dej och hur det förhåller sej till din dagskvot. En bonus är ju att om du skriver i att du sprungit i 30 min i bra fart så höftar den till en kvot kalorier som du bränt vilka du får "äta tillbaka" eller bara använda som extra minus, liksom....

Lycka till!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag gjorde knappt 20 pannor för 6-7 år sen, på samma sätt som F-bass ungefär.
Äta sånt man gillar, fast mindre och mer sällan.
Motionera.

Dags igen nu, har legat mellan 110 och 115 i nåt år.
Ska ner till 90 tänkte jag, men jag sätter ingen tidsplan.
Går det så går det.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har gått från 101 till 82 på några år, men rasade 12 pannor förra sommaren.
Från Bild
till
Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

f-bass skrev:Jag ruttnade runt påsk förra året och bestämde mej för att göra ngt åt övervikten...
Startade med att fasta i en vecka. Helt livsfarligt kanske men då försvann 5 kg och det var ju onekligen motiverande. Sen när jag skulle börja äta igen så kollade jag olika teorier men allt föll på allt jävla krångel som dom innebar. Framför allt GI som kräver att du är kemist eller helt sugen på att följa en kokbok....fuck that. En annan sak som talar emot dieter är att man ju sen ska börja äta "normalt" igen....vilket ju har visat sej att det är svårt, annars skulle man ju inte behöva banta....Lösningen för mej var att inte börja äta enl ngt jävla program utan räkna kalorier.
Gick med i Viktklubb.se och fick veta att om jag skulle gå ned ett kg i veckan så skulle jag bara äta 1800 kalorier om dagen.
Vad jag åt fick jag bestämma själv men den stora grejen var att jag inte skulle överstiga den ransonen.
Detta gjorde att jag , via dagboken på hemsidan som per automatik räknar ut vad du får i dej , fick koll på att en Magnum innehåller 4 ggr så många kalorier som en Solero vilket gjorde att jag kunde göra ett medvetet val....
Insåg att fläskkött typ skinka eller fläskfilet innehåller ca 100 kalorier per hekto where as chorizo innehåller drygt 300 och en underbar ungersk Csabai-korv innehåller knappt 500 (boohooo!! Världens godaste korv!! =/...) vilket alltså innebär att jag kan käka en halv jävla fläskfilet själv innan jag kommer upp i energin i en chorizo...
Ibland käkar jag en chorizo i alla fall MEN ofta väljer jag fläsk. Gillar ju bägge så det känns inte som ngn uppoffring.
Det är just det som är grejen för mej...det känns inte som en uppoffring!
Största skillnaden för mej är att jag käkar mindre kolhydrater än tidigare och kan dra 2 stekta ägg, 200 g kassler och 3 hackade tomater och en macka med ost till frukost utan att överstiga min frukostkvot och jag blir fan mätt....men inte fet....

Tänkte på det Svensson skrev ang Usa... Jag blev glatt överraskad över att se att mina 10 dagar i staterna , ätandes på diverse diners och drickandes en del öl, inte satte spår....Mao har jag på det här sättet, att jag fått koll,mer eller mindre omedvetet ändrat mitt ätande. Trots att jag sitter på röd vinyl och käkar burgare så käkar jag bara en tredjedel av pommes frittes'en och jag käkar bara tills jag blir völdigt mätt och inte proppmätt...

Hur som....jag rekommenderar alla som är någorlunda seriösa i sin ambition att faktiskt förändra sin situation permanent att kolla viktklubb på nätet. Kostar typ 30 spänn i månaden och går skitsnabbt att komma in i. Man kan föra in saker i dagboken via sin telefon eller dator och du ser direkt hur mycket du har fått i dej och hur det förhåller sej till din dagskvot. En bonus är ju att om du skriver i att du sprungit i 30 min i bra fart så höftar den till en kvot kalorier som du bränt vilka du får "äta tillbaka" eller bara använda som extra minus, liksom....

Lycka till!
Jo det gäller nog att hitta "sin grej" liksom, jag är inte heller någon LCHF fundamentalist men när man väl fått in tänket så går det rätt bra, tex att undvika pasta, bröd, potatis och framförallt socker i möjligaste mån. Sedan kan man ju när man sitter på lunchrestaurang ta en potatis istället för 14 och istället ösa på med grönsaker, man behöver som sagt inte bli fundamentalist. Vad beträffar USA-semestern så är nog chipsen, ölen och de 400 milen bakom ratten den största boven...
Senast redigerad av Svensson den tor 25 aug 2011, 14:41, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fender skrev:LCHF i all ära men nu har det visat sig att stort fett intag ökar risken för Diabetes 2, så motion grönt och proteiner kör jag på. Hade högt blodsocker på senaste läkar undersökningen, blev livrädd. Det hade jag inte innan jag började LCHF.
Jo jag läste det där men det är nog i tidigaste laget att dra allt för stora slutsatser, sedan beror det som sagt förmodligen på vad man äter, det räcker kanske inte med att skippa kolhydrater och vräka i sig fett.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Bra jobbat alla som rör sig och börjar äta mindre portioner!

Jag kände magen började växa vid nyår och bestämde mig för att börja springa, det är ju bra allroundträning tänkte jag.
Satte ett mål på halvmara 3½ månad senare, inte rört mig nämnvärt på 7 år innan, åkt lite longboard och så. (så här i efterhand kom jag att tänka på att jag fick informationen om loppet på nyårsafton och ville bräcka polarna som skulle springa samma lopp)

Hur som helst har jag gått ner ~5kg, fått bra mkt mer muskler och ork. Nu väger jag 68-69kg ungefär... Flugviktsbasist!

Kan flika in att enligt många olika källor(nätet, program och springmaskiner) bränner man ungefär 1000 kcal på en mil, kan vara en bra morot!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Jag närmar mej mitt första delmål, under 100. Låg som värst på ca 130 för några år sen, men har det senaste året tappat från ca 113 kg. Nu ligger jag stadigt mellan 102 och 103 kg. Metoden har varit och är mycket tennis och en del pingis. Plus helt slutat med alkohol. Äter åt LCHF-hållet.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har lyckats med konststycket att gå upp till 90 kilo från 80 på ett drygt år. Eftersom jag skaffat mig diabetes så är viktökningen inge bra.
Så nu efter semestern så har jag börjat att promenera en timme om dagen., och inget småätande mellan målen.
Resultat: Efter en vecka ingen viktminskning, blodsockret skyhögt och började sjunka till vettiga nivåer först efter 10 dagar. Levern verkar ha kapacitet att lagra mycket socker.
Det bästa hitintills är att blodtrycket sjunkit c:a 20/10 enheter.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag har sakta tappat nästan 10 kg sedan i julas... nu ska jag bara tappa 15 till!

Bara ökad motion, både i och med ett rörligt arbete och mer cykling i vardagen har jag gjort som ändring av vanor. Nu ska det dock införskaffas gymkort!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

7 kg borta från den 19:e augusti till dagens datum.

//Jan
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Svensson skrev:
Svensson skrev:Jag har gett upp. Kom ihåg det allihopa, det är aldrig försent att ge upp!
..fast jag gjorde ju ett ryck i våras och gick över på LCHF, gick ner 6-7 kg, efter Amerikatrippen i sommar har jag dock klättrat ett par kg men nu jäklar är vi tillbaka i ägg & bacon träsket! var t.o.m. och sprang i veckan, hittade ju en mobilapp som ritar ut sträcka, tid, längd etc. jäklar vad lättlurad/road man är...
Vad var det för app?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Tripod skrev:
Svensson skrev:
Svensson skrev:Jag har gett upp. Kom ihåg det allihopa, det är aldrig försent att ge upp!
..fast jag gjorde ju ett ryck i våras och gick över på LCHF, gick ner 6-7 kg, efter Amerikatrippen i sommar har jag dock klättrat ett par kg men nu jäklar är vi tillbaka i ägg & bacon träsket! var t.o.m. och sprang i veckan, hittade ju en mobilapp som ritar ut sträcka, tid, längd etc. jäklar vad lättlurad/road man är...
Vad var det för app?
RunKeeper?

Morgonens invägning =98,5 kg.
11,5 kg sen den 1/8.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Kanske borde skaffa en runkeeper-app... och en iPhone.
Funkar den för cykelrundor också?
Tänkte f.ö att jag skulle ge mig ut och cykla denna rundan någon gång i veckan sedan, ca 26½km. Men det lär inte hända förrän nästa vecka tidigast. Bild
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Jävlar va bra ni är! Både Mike och Janne! Jävligt skönt att höra!

On another note: Jag tror också det är Runkeeper som avses. Bra app som tyvärr missvisar ibland när GPS-signalen är svag(i skogen t ex.)
EDIT: Runkeeper fungerar för alla aktiviteter, finns även fler liknande appar.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Bra jobbat!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Starkt jobbat!
Finns något liknande viktklubb.se som heter http://www.shapeupclub.com och som är gratis. Funderar skarpt på att testa det.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Tripod skrev:
Svensson skrev:
Svensson skrev:Jag har gett upp. Kom ihåg det allihopa, det är aldrig försent att ge upp!
..fast jag gjorde ju ett ryck i våras och gick över på LCHF, gick ner 6-7 kg, efter Amerikatrippen i sommar har jag dock klättrat ett par kg men nu jäklar är vi tillbaka i ägg & bacon träsket! var t.o.m. och sprang i veckan, hittade ju en mobilapp som ritar ut sträcka, tid, längd etc. jäklar vad lättlurad/road man är...
Vad var det för app?
Ja eller om det nu heter "app" när man inte har en pettelefon men Sportstracker heter den iaf.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svensson skrev:
Tripod skrev:
Svensson skrev:
Svensson skrev:Jag har gett upp. Kom ihåg det allihopa, det är aldrig försent att ge upp!
..fast jag gjorde ju ett ryck i våras och gick över på LCHF, gick ner 6-7 kg, efter Amerikatrippen i sommar har jag dock klättrat ett par kg men nu jäklar är vi tillbaka i ägg & bacon träsket! var t.o.m. och sprang i veckan, hittade ju en mobilapp som ritar ut sträcka, tid, längd etc. jäklar vad lättlurad/road man är...
Vad var det för app?
Ja eller om det nu heter "app" när man inte har en pettelefon men Sportstracker heter den iaf.
*edit*
Jag har Nokia och hittade den på Nokia ovi
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar