PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Suttit och läst igenom inlägg här en stund och är grymt imponerad. Tröttnade på hur lite ork jag hade själv för ungefär 7 månader sedan, och vägde då in på 150 kilo. Har sedan dess gått ner 42 kilo och utvecklat ett starkt träningsberoende. Tränar nu 7 dagar i veckan, och målet är att springa Göteborgsvarvet nästa år (med några kortare lopp innan det).

De två appar/sidor på nätet som har hjälpt mig otroligt mycket är RunKeeper (snart uppe i 1000 loggade kilometer) och MyFitnessPal (fungerar väl som viktklubb, men är gratis, och eftersom jag har det i telefonen blir det aldrig jobbigt att logga).

Det som är fantastiskt, och faktiskt lite jobbigt ibland, är att ju mer jag tränar desto mer energi behöver jag ju, så nu måste jag äta otroliga mängder varje dag. Det är bra att det finns jord- och cashewnötter så att man kan få i sig energi snabbt :)

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

krissonbass skrev:Suttit och läst igenom inlägg här en stund och är grymt imponerad. Tröttnade på hur lite ork jag hade själv för ungefär 7 månader sedan, och vägde då in på 150 kilo. Har sedan dess gått ner 42 kilo och utvecklat ett starkt träningsberoende. Tränar nu 7 dagar i veckan, och målet är att springa Göteborgsvarvet nästa år (med några kortare lopp innan det).

De två appar/sidor på nätet som har hjälpt mig otroligt mycket är RunKeeper (snart uppe i 1000 loggade kilometer) och MyFitnessPal (fungerar väl som viktklubb, men är gratis, och eftersom jag har det i telefonen blir det aldrig jobbigt att logga).

Det som är fantastiskt, och faktiskt lite jobbigt ibland, är att ju mer jag tränar desto mer energi behöver jag ju, så nu måste jag äta otroliga mängder varje dag. Det är bra att det finns jord- och cashewnötter så att man kan få i sig energi snabbt :)

/k
42 kilo på ett halvår är otroligt imponerande! Hatten av. :tummenupp: Jag hoppas på att få bort 30 kilo under samma tidsperiod och då ska större muskler vara inräknat i den ekvationen. Eller 25 kilo räcker nog i och för såg då dom sista fem säkert ryker som en avlöning i Mongoliet....... :?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TPbG5-KJX5U[/youtube]

//Jan :D
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

krissonbass skrev:Suttit och läst igenom inlägg här en stund och är grymt imponerad. Tröttnade på hur lite ork jag hade själv för ungefär 7 månader sedan, och vägde då in på 150 kilo. Har sedan dess gått ner 42 kilo och utvecklat ett starkt träningsberoende. Tränar nu 7 dagar i veckan, och målet är att springa Göteborgsvarvet nästa år (med några kortare lopp innan det).

De två appar/sidor på nätet som har hjälpt mig otroligt mycket är RunKeeper (snart uppe i 1000 loggade kilometer) och MyFitnessPal (fungerar väl som viktklubb, men är gratis, och eftersom jag har det i telefonen blir det aldrig jobbigt att logga).

Det som är fantastiskt, och faktiskt lite jobbigt ibland, är att ju mer jag tränar desto mer energi behöver jag ju, så nu måste jag äta otroliga mängder varje dag. Det är bra att det finns jord- och cashewnötter så att man kan få i sig energi snabbt :)

/k
holy diver, dude!

det där är ju tokbra! du får gärna komma förbi örebro och springa lite när du ändå är ute och joggar :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Tackar tackar :) Jag hoppas väl på att lyckas få bort 25-30 kilo till, men det får ta den tid det tar. Det är ju inte bra för kroppen när det går för fort med viktminskningen heller, men när man har mycket att bli av med brukar det ju gå fort i början. I början tränade jag bara kondition men nu är det lite mer styrketräning inblandat så då går man ju kanske inte ner lika mycket heller men byter ut fett mot lite muskler istället :)
HirYoshima skrev:det där är ju tokbra! du får gärna komma förbi örebro och springa lite när du ändå är ute och joggar :D
Haha, även om jag har blivit intresserad av ultradistans-löpning på sista tiden så känns det fortfarande lite långt att springa sådär 25 mil - enkel väg.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

krissonbass skrev:Tackar tackar :) Jag hoppas väl på att lyckas få bort 25-30 kilo till, men det får ta den tid det tar. Det är ju inte bra för kroppen när det går för fort med viktminskningen heller, men när man har mycket att bli av med brukar det ju gå fort i början. I början tränade jag bara kondition men nu är det lite mer styrketräning inblandat så då går man ju kanske inte ner lika mycket heller men byter ut fett mot lite muskler istället :)
HirYoshima skrev:det där är ju tokbra! du får gärna komma förbi örebro och springa lite när du ändå är ute och joggar :D
Haha, även om jag har blivit intresserad av ultradistans-löpning på sista tiden så känns det fortfarande lite långt att springa sådär 25 mil - enkel väg.

/k
det hinner ändra sig ;)

Sthlm Jubileumsmarathon nästa år! Ska försöka mig på Gbg-varvet nåt år också. jag brottas med löparknä nu, men ruskigt imponerad av dig! Önskar att brorsan min kunde göra som du istället för att sitta på crossen. Han är nog uppe i din FD-vikt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

HirYoshima skrev:det hinner ändra sig ;)

Sthlm Jubileumsmarathon nästa år! Ska försöka mig på Gbg-varvet nåt år också. jag brottas med löparknä nu, men ruskigt imponerad av dig! Önskar att brorsan min kunde göra som du istället för att sitta på crossen. Han är nog uppe i din FD-vikt.
Haha, jo det ändrar ju sig ganska snabbt. Förut verkade ju att springa 10 kilometer vara idiotiskt, nu springer jag 3.5 km på måndagar, 10.5 på onsdagar, 12.5 på fredagar och 10.5 på söndagar.

Hoppas på att kunna köra maraton nån gång i framtiden, men då måste jag bli lite snabbare först om inte alla ska ha gått hem när jag kommer i mål :)

Hoppas bror din tar tag i det, men det är ju så att det är ett beslut som tas bäst själv. Inte så skoj när andra tjatar på en om det.

Jag bloggar förresten lite om min träning och min viktminskning på http://running.kristofferbas.se om det är så att någon skulle vara intresserad av det. Svarar gärna på frågor och hjälper till med tips om det är någon som vill börja ta tag i träningen men inte vet var man ska börja också.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

8,2 kilo borta från den 19:e augusti till dagens datum. 21 dagar. Gått från ett BMI på 35,5 och idag ligger det på 33,1. Målvikten är 90 kg och jag har satt 1:a juni nästa år som måldatum. Så jag har ytterligare 23,2 kg att gå ner och 266 dagar på mig...... Men 8,2 kg på 21 dagar känns inspirerande och hyffsat ok. 0,4 kg om dagen i snitt. Om jag fortsätter samma viktnedgång till den 18:e september så kommer jag att ha gått ner 11,7 kilo på en månad och då kommer jag att ligga precis under 110 kg. Det är ingenting jag kommer satsa på men vi får se vad som händer. Kommer slå av på takten vad det gäller ganska stenhård diet nu, börja träna lite smått utöver promenader och mer tänka på vad jag äter istället för att vara stenhård med kosten. Ville få en motiverande hårdkörning så här initialt. Tänkte gå över i fas två. Inte lika stenhård med maten, promenader och träna tre gånger i veckan. Kommer inte kunna dra igång träningen i och för sig innan jag är tillbaka från Bulgarien den 5:e oktober men jag kommer skumpa fram på en motorcykel och avverka ganska många mil så jag BÖR inte gå upp under dom veckorna. Åtminstone inte om jag skiter i att dricka tre miljarder liter öl och käkar friterad mat hela dagarna. Vilket jag ska försöka undvika.

//Jan
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Men Jan..då får du fan låta bli å raka dig så man känner igen dig sen!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

olabola skrev:Men Jan..då får du fan låta bli å raka dig så man känner igen dig sen!
Ok. Men jag behöver inte boka av min könsoperation och namnbytet till Lena va?

//The bass-player formerly known as Jan
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++
Inlägg: 4047
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:50

Inlägg av Pentastar »

Tränar ganska seriöst nu och har inte gått ner några superduper siffror i vikt men brännt bort lite överflödigt fläsk och väckt musklerna ur sin dvala.

Kör normalt löpning och gym kombinerat med diverse teknikträning.

Försöker hålla maten någorlunda vettig med intag av ca 1.5g kolhydrat per kilo och 2g protein per kilo samt 1g fett per kilo (alltså 1g x kroppsvikten).

Beroende lite på vad man väger så är löpning förbannat bra. jag grillar av ca 800-900kcal på en mil.

Just nu ligger jag på ca 78kg i vikt men ska ner till 73kg i höst.
HAr ändrat mina mål aningen men det gick så bra att gå ner till under 80kg så jag måste pressa mig lite till.
Räknar med att bränna bort det sista underhudsfettet framåt November :D
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Jan Hellman skrev:
olabola skrev:Men Jan..då får du fan låta bli å raka dig så man känner igen dig sen!
Ok. Men jag behöver inte boka av min könsoperation och namnbytet till Lena va?

//The bass-player formerly known as Jan
Nejnej..jag skiter i namn å läggning..bara flätan e kvar!
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Sprang mitt första lopp idag (10.5 kilometer) och självförtroendet blir ju inte sämre när man springer förbi yngre personer som ser ut att kunna väga sådär 25-30 kilo mindre än mig :)

Bild

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Bumpar denna tråd då jag faktiskt har lyckats tappa några kilon.

Sedan den 6:e februari har jag gått ner 15,8 kilo. Började på 133,8 och således väger jag nu 118. Jag låg still på 120 kilo i 10 dagar men sen i helgen har det börjat röra på sig igen.

Det jag gör är dels att jag tar en promenad på ungefär 10,5 - 12 kilometer varje dag, dricker mycket vatten samt drar ner ordentligt på kolhydrater och fett. Följde Dukan-dieten i 6 veckor men kände att jag hellre hittade en kost som jag kände att jag kan hålla framgent.

Det där med förbud funkar sällan på mig. FÅR jag inte äta nåt så blir jag ju sugen på det. Får jag äta vad jag vill så väljer jag numera det som känns bäst. Det mesta jag har skurit ner på är sockerintaget. Jag var fenomenal på att hälla i mig socker i form av juice och/eller oboy varje dag + ett par energidrycker i veckan. Har bara druckit vatten, té och kaffe och bara där märks en jäkla skillnad.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

:tummenupp:
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

-8 and counting.
Började 5 jan och räknar med ett år typ.
Mål 1: 2-siffrigt.
Mål 2: 90 pannor.
Började på 116.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Efter snart 3v problem efter blindtarmsoperationen är jag snart nere på 80kg. Nästan 10kg ner.
Trivsam vikt, stannar gärna kvar här om jag kan.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Liten blev mindre.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Efter att ha svullat en massa förra året och hoppat upp en massa kilo igen så började jag för ca 11 veckor sedan och ligger nu på 117 kg ca 9 kg lättare :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Chupacaps skrev:Liten blev mindre.
Pytteliten?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Haha!

Vägde iof 68kg när jag träffade min fru! 191cm lång... Då va jag liten!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

12kg på 2 månader..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Gått ner alltså.. Inte upp. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Själv har jag gått upp några kilo senaste tiden. Är lite väl förtjust i junkfood misstänker jag...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

gått ner kanske 3 kg men jag har inte så stora marginaler. Väger egentligen nästan för lite, men balansen mellan muskler är och fett är kanske inte optimal... och att bygga muskler samtidigt som man går på kaloriunderskott är ju inte det smidigaste.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har gått ner 12 kg sen i somras. Det enda jag gjort är att inte dricka vin.
För många basar är inte nog
Skriv svar