"Det finns bara en väg till himlen"

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Athe skrev:Skulle det vara satanism det handlade om så skulle det bli uppror på stan...
Exakt.

"When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion."

Fundera på citatet...
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Ugglan GBG skrev:
Athe skrev:Skulle det vara satanism det handlade om så skulle det bli uppror på stan...
Exakt.

"When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion."

Fundera på citatet...
Mycket klokt citat, det får bli min "msn-text" ett tag... :)
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Detta videoklipp förgyllde denna kvällen. Tycker det är härligt att man lyckas tolka symboler på ett sätt som gagnar en så bra. Troende är väldigt duktiga på det.
barium skrev:Okej... Symboliken bakom handen känns ju lite som en efterkonstruktion nu när hela ytan blivit tryckkänslig...
Min tanke också. De kan ju t.o.m ha fått layouten för hur den ursprungliga lådan med tryckknapp skulle se ut och när sedan symbolen inte behövdes kan jag tänka mig att det spånades på företaget och eftersom de är religiösa var det nog lätt att lägga in tolkningen om att "peka på vägen till gud". Jag tänker iaf välja att inte låta mig påverkas av det dolda budskapet (kan inte låta bli att se det komiska i detta) utan bara stilla vänta på att det blir grönt.
barium skrev:Men usch för att jobba på ett sådant där ställe... Antar att de flesta icke-troende slutar rätt fort...
Jag tror att de flesta icke troende inte får anställning där utan det anställs nog folk inom församlingen (obs! eget antagande. obs!). På det viset är det nog inte alls särskilt märkligt att de ber morgonbön etc eftersom de nog fått allt detta med modersmjölken så att säga. För de av oss som inte lever på det sättet är det kanske svårt att förstå men jag har svårt att bli upprörd av det.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:
Klopper skrev:Parky min vän.
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv men....

Jag respekterar mäniskor som har en tro.
Om den sedan är kristen, buddistisk eller tro på Robert Lind i Kramfors osv är egalt.
Men när en jäppe likt snubben i klippet gafflar på så drar han ett löjets skimmer (i min värld) över det kristna kollektivet.
Han gör kristendomen en otjänst i mina ögon, och då är jag inte speciellt religiös (agnostiker).
Det blir bara trams.
Ta inte illa upp men så ser jag på saken, i det här fallet en fjolle som tillverkar knappar för övergångsställen.
Så om man pratar om sin tro och om man pratar om guds under etc etc etc så är det att dra ett löjes skimmer över det kristna kollektivet?
Vad är det då du respekterar med människors tro?
Var och en får tro vad de vill bara de inte pratar om det?
Missförstå mig nu inte vad du än gör.
Det jag reagerar på är sättet som snubben i klippet uttalar sig på.
Det finns ett talesätt, var och en salig i sin tro. och det är fine with me, men gubben med knapparna är en smula för mycket för mig.
Är han nöjd, fine!
Men han förlöjligar i mina ögon och öron de som har en en kristen övertygelse.
Dom som har sin religiösa tro må leva lyckliga så även de som har en tro som inte är av religiös karaktär.
Med det vill jag säga att tro inte i min värld är av religiös natur.
Snurrigt?
Ja säkert, men det är min övertygelse!
Frid!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

blackparkas skrev: Fast Bill Gates ska ju vara satan också har jag hört...
Bill Gates är den röda gubben vid övergångsställena?! :shock:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Sunken skrev:
blackparkas skrev: Fast Bill Gates ska ju vara satan också har jag hört...
Bill Gates är den röda gubben vid övergångsställena?! :shock:
Yes, Steve Jobs är den gröna.

:twisted:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Är det helt sonika för att kristendomen är en religion som alla tycker sig veta precis vad den handlar om så därför är det lätt att håna/häckla/tramsa?
För min del är alla teistiska religioner samma vansinne. Att kristendomen hamnar i skottgluggen beror på att det är den enda som fortfarande är en stor religion i moderna västerländska samhällen. Fullständigt obegripligt då den går rakt emot allt vi lär oss i skolan, allt som forskningen visar, allt som vi ser med egna ögon och allt som rapporteras från alla håll i världen.
Om det är okej att kalla det trams att tro på Tomten så bör det vara okej att också avfärda gudtro som trams eftersom det är lika orealistiskt, för att inte säga dåraktigt.
Vill man öppet förkunna detta så får man också tåla att bli kallad för dåre. Jag är trött på att religiösa inte tål kritik. Varför ska de behandlas med silkesvantar?
Senast redigerad av Makten den lör 16 aug 2008, 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Är det helt sonika för att kristendomen är en religion som alla tycker sig veta precis vad den handlar om så därför är det lätt att håna/häckla/tramsa?
För min del är alla teistiska religioner samma vansinne. Att kristendomen hamnar i skottgluggen beror på att det är den enda som fortfarande är en stor religion i moderna västerländska samhällen. Fullständigt obegripligt då den går rakt emot nästan allt vi lär oss i skolan, allt som forskningen visar, allt som vi ser med egna ögon och allt som rapporteras från alla håll i världen.
Om det är okej att kalla det trams att tro på Tomten så bör det vara okej att också avfärda gudtro som trams eftersom det är lika orealistiskt, för att inte säga dåraktigt.
Vill man öppet förkunna detta så får man också tåla att bli kallad för dåre. Jag är trött på att religiösa inte tål kritik. Varför ska de behandlas med silkesvantar?
Major +1
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
Missförstå mig nu inte vad du än gör.
Det jag reagerar på är sättet som snubben i klippet uttalar sig på.
Det finns ett talesätt, var och en salig i sin tro. och det är fine with me, men gubben med knapparna är en smula för mycket för mig.
Är han nöjd, fine!
Men han förlöjligar i mina ögon och öron de som har en en kristen övertygelse.
Dom som har sin religiösa tro må leva lyckliga så även de som har en tro som inte är av religiös karaktär.
Med det vill jag säga att tro inte i min värld är av religiös natur.
Snurrigt?
Ja säkert, men det är min övertygelse!
Frid!
Ok.
Det som sades i videon var ju ingenting egentligen, det var liksom en.... fis mot hur många pastorer etc brukar tala.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ugglan: Ok, jag hajar. Tråkigt att du tycker så. Ser ju i det du skriver att det inte enbart är kristendomen du reagerar på, även om det naturligtvis är den som får den största kängan iom just det som Makten skrev, det är en av frå religioner som är hyfsat stor i västerländska världen.
Men du kan fethaja att jag respekterar att du är less på religonsmatandet, jag har bara inte drabbats av det/tänkt så mycket på det här i Bollnäs.

Jag vet inte varför jag reagerar på all er skepsism/cynism, jag är liksom inte knappt "utövande kristen" ens en gång. Gåri kyrkan när jag blir tillfrågad att spela ungefär.
Det har inget att göra med min tro egentligen, mer hur vår församling fungerar i dagsläget.

Makten: Jag tror att är det några som tål kritik över lag så är det just kristna. Förlöjliga en muslim så får du se, vi har väl ganska färska exempel på vad som händer...


Jag reagerade den här gången för att ni reagerade så starkt på videon.
Det är ju i nte något extremt på nå´t vis, en gubbe som sitter och pratar lite om Gud/Jesus som om det vore på söndagsskolan, ungefär den nivån var det...

Vad är problemet egentligen?
Ett företag som väljer att ha kristna anställda, troligtvis så är det församlingsmedlemmar som får erbjudanden om jobb, vilket gör att det knappast blir påtvingat någon den kristna tron, den finns där redan.
Sedan kan jag tänka mig att även många som inte är troende mer än gärna skulle jobba på en dylik arbetsplats. Slippa en hel del skitsnack och idioti som finns på många arbetsplatser. Och nej, jag tror inte att detta företag är helt utan skitsnack, absolut inte, men jag tror det är ett annat klimat än på många andra ställen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev: Jag tror att de flesta icke troende inte får anställning där utan det anställs nog folk inom församlingen (obs! eget antagande. obs!). På det viset är det nog inte alls särskilt märkligt att de ber morgonbön etc eftersom de nog fått allt detta med modersmjölken så att säga. För de av oss som inte lever på det sättet är det kanske svårt att förstå men jag har svårt att bli upprörd av det.
Ja, precis. Skulle tro att det är så jag med.
Och som du säger, morgonbön är inget märkvärdigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev: Sorry om du tog illa upp. Folk får tro på vad de vill, jag har inget emot kristna människor. Men när det ska påtvingas anställda och hela företagskulturen ska bygga på en religös övertygelse så tycker jag att det påminner om en sekt ja.

Jag är lika mycket emot religösa friskolor eller företag med någon annan religös inriktning. En viss politisk inriktning är lika illa. Hur skulle du reagera om du på ditt nya företag förväntades sjunga Internationalen varje morgon? Det är inte bara kristna fenomen jag "rackar ner på" men det är de gångerna du reagerar. ;)

Fast mest tycker jag att det är komiskt, att det är gud som grejar kvartalsrapporterna. Det kändes som sagt som en sketch.

Jag tar egentligen inte illa upp, men... nå´n måste ju reagera... :D
Som tidigare nämnts så är det nog inget påtvingat på detta företag. De väljer nog personal/blir kontaktade av människor som vill jobba där just för den här anledningen.
Jag skulle inte söka till ett företag jag visste sjöng internationalen varje morgon... :D

Religiösa friskolor är även jag skeptisk till, mest för att det inte alltid verkar gå att få tag på kompetent personal och det hela blir liksom lite... låtsasskola...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Le Contrebasse skrev:
Sunken skrev:
blackparkas skrev: Fast Bill Gates ska ju vara satan också har jag hört...
Bill Gates är den röda gubben vid övergångsställena?! :shock:
Yes, Steve Jobs är den gröna.

:twisted:
Pyttsan! Steve Jobs är inte ens med....han är dom vita strecken "för dom är så coolt designade"...
Lök-apple-boegeri
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Makten: Jag tror att är det några som tål kritik över lag så är det just kristna. Förlöjliga en muslim så får du se, vi har väl ganska färska exempel på vad som händer...
Det gör jag gärna och ofta. Skillnaden är dock att de flesta muslimer inte är födda i västerländska välutvecklade länder, så jag har mer förståelse för dem faktiskt, även om de är minst lika dåraktiga.
Jag reagerade den här gången för att ni reagerade så starkt på videon.
Det är ju i nte något extremt på nå´t vis, en gubbe som sitter och pratar lite om Gud/Jesus som om det vore på söndagsskolan, ungefär den nivån var det...

Vad är problemet egentligen?
Ett företag som väljer att ha kristna anställda, troligtvis så är det församlingsmedlemmar som får erbjudanden om jobb, vilket gör att det knappast blir påtvingat någon den kristna tron, den finns där redan.
Sedan kan jag tänka mig att även många som inte är troende mer än gärna skulle jobba på en dylik arbetsplats. Slippa en hel del skitsnack och idioti som finns på många arbetsplatser. Och nej, jag tror inte att detta företag är helt utan skitsnack, absolut inte, men jag tror det är ett annat klimat än på många andra ställen.
Jag ser religion i största allmänhet som ett enda stort problem. Det är inte vad dåren i videon säger som är problemet. Han får väl tro att deras pekande hand betyder något annat än vad som egentligen är avsikten. Jag förstår dock inte varför man ska vara överseende med dårar bara för att de tror på Gud. Hade han suttit och sagt samma sak om Tomten så hade han blivit inlåst på anstalt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apropå Bill Gates och sekterism inom sekulariserade företag: ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nKTnQYScpyk[/youtube]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

anli skrev:Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
Jag vet många, ja vänner till mig förresten, som väntar till själva söndagen med att gå på söndagsmässan... :D
Medlem i PB50+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Måste ju förmässa med lite extra nattvardsvin!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

fieldflower skrev:
anli skrev:Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
Jag vet många, ja vänner till mig förresten, som väntar till själva söndagen med att gå på söndagsmässan... :D
Är det inte söndag! BEEERFEEST
Kanon då fick helgen en extra dag! Pris ske Gud.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

fieldflower skrev:
anli skrev:Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
Jag vet många, ja vänner till mig förresten, som väntar till själva söndagen med att gå på söndagsmässan... :D
Är det inte söndag! BEEERFEEST
Kanon då fick helgen en extra dag! Pris ske Gud.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

anli skrev:
fieldflower skrev:
anli skrev:Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
Jag vet många, ja vänner till mig förresten, som väntar till själva söndagen med att gå på söndagsmässan... :D
Är det inte söndag! BEEERFEEST
Kanon då fick helgen en extra dag! Pris ske Gud.
:lol: Semester?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

anli skrev:
fieldflower skrev:
anli skrev:Nej, nu är det dags söndagsmässan. Sitt inte här och löka grabbar.
Jag vet många, ja vänner till mig förresten, som väntar till själva söndagen med att gå på söndagsmässan... :D
Är det inte söndag! BEEERFEEST
Kanon då fick helgen en extra dag! Pris ske Gud.
:lol: :lol: :lol:

Du får mig alltid att skratta anli!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Makten: Jag tror att är det några som tål kritik över lag så är det just kristna. Förlöjliga en muslim så får du se, vi har väl ganska färska exempel på vad som händer...
Det gör jag gärna och ofta. Skillnaden är dock att de flesta muslimer inte är födda i västerländska välutvecklade länder, så jag har mer förståelse för dem faktiskt, även om de är minst lika dåraktiga.
Jag reagerade den här gången för att ni reagerade så starkt på videon.
Det är ju i nte något extremt på nå´t vis, en gubbe som sitter och pratar lite om Gud/Jesus som om det vore på söndagsskolan, ungefär den nivån var det...

Vad är problemet egentligen?
Ett företag som väljer att ha kristna anställda, troligtvis så är det församlingsmedlemmar som får erbjudanden om jobb, vilket gör att det knappast blir påtvingat någon den kristna tron, den finns där redan.
Sedan kan jag tänka mig att även många som inte är troende mer än gärna skulle jobba på en dylik arbetsplats. Slippa en hel del skitsnack och idioti som finns på många arbetsplatser. Och nej, jag tror inte att detta företag är helt utan skitsnack, absolut inte, men jag tror det är ett annat klimat än på många andra ställen.
Jag ser religion i största allmänhet som ett enda stort problem. Det är inte vad dåren i videon säger som är problemet. Han får väl tro att deras pekande hand betyder något annat än vad som egentligen är avsikten. Jag förstår dock inte varför man ska vara överseende med dårar bara för att de tror på Gud. Hade han suttit och sagt samma sak om Tomten så hade han blivit inlåst på anstalt.
Du får gärna fortsätta dra paraleller mellan Gud och Tomten, jag förstår bara inte varför.
Finns det en tomtereligion?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag tror Makten syftar på att det är accepterat för vuxna människor att tro på Gud, men inte Tomten, trots att det inte finns några bevis för att någon av dem existerar?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ugglan GBG skrev:Jag tror Makten syftar på att det är accepterat för vuxna människor att tro på Gud, men inte Tomten, trots att det inte finns några bevis för att någon av dem existerar?
Jo, jag förstår det.
Men han har dragit samma paraleller tidigare.
Och menar att det är ungefär samma sak att tro på tomten som att tro på Gud...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar