London

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

London

Inlägg av Svensson »

Jag sticker till London på måndag, nån som har tips på musikaffärer eller annat intressant?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: London

Inlägg av Wall »

Svensson skrev:Jag sticker till London på måndag, nån som har tips på musikaffärer eller annat intressant?
Denmark Street!!!
Ta Tuben till Charing Cross Road å fråga runt.

http://www.urban75.org/vista/denmark_st.html

Finns en jävla massa instrument affärer kring D.street.

Å när du ändå är där

http://www.london-restaurants.com/londo ... &classID=3

När jag bodde i London hade C.Pasifico VÄLDIGT billiga luncher å gillar man sen "Mexican food" är det ju perfekt 8)

Å efter lunchen går man över gatan till Covent Garden som är värd en London resa bara den.

Camden marknaden är oxå helt OK.
Notting Hill marknaden är enligt mig fruktansvärd överskattad.

Köp TIME OUT LONDON när du landar...

FaaaaaAaaaan nu längtar jag tillbax. Sitter i ett kallt jävla hus på landet utanför Malmö, du kommer säkert att ha skitbra väder oxå, det brukar va det så här års, har du otur kommer du försent å då jävlar är det bitigt när det blåser.

Ha det så jävla bra å se till att spy i Maida Vale uppgången. Den behöver lite Svenska spyor nu när jag inte kryper förbi lika ofta...

/Wall
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: London

Inlägg av Svensson »

Wall skrev:
Svensson skrev:Jag sticker till London på måndag, nån som har tips på musikaffärer eller annat intressant?
Denmark Street!!!
Ta Tuben till Charing Cross Road å fråga runt.

http://www.urban75.org/vista/denmark_st.html

Finns en jävla massa instrument affärer kring D.street.

Å när du ändå är där

http://www.london-restaurants.com/londo ... &classID=3

När jag bodde i London hade C.Pasifico VÄLDIGT billiga luncher å gillar man sen "Mexican food" är det ju perfekt 8)

Å efter lunchen går man över gatan till Covent Garden som är värd en London resa bara den.

Camden marknaden är oxå helt OK.
Notting Hill marknaden är enligt mig fruktansvärd överskattad.

Köp TIME OUT LONDON när du landar...

FaaaaaAaaaan nu längtar jag tillbax. Sitter i ett kallt jävla hus på landet utanför Malmö, du kommer säkert att ha skitbra väder oxå, det brukar va det så här års, har du otur kommer du försent å då jävlar är det bitigt när det blåser.

Ha det så jävla bra å se till att spy i Maida Vale uppgången. Den behöver lite Svenska spyor nu när jag inte kryper förbi lika ofta...

/Wall

Tack! kanonbra tips! Men vad beträffar spyorna passar jag, tror inte att barnen skulle uppskatta det ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Åååh.... ´London..... alldeles för längesedan man var där nu!

Kör på Denmark Street, sist jag var där så var det iaf 3 ganska bra affärer.
Varav 1 hade nästan bara vintageprylar!
Jag brukar åka till Tottenham Court Road (Central Line) när jag ska dit.
Då kan man passa på att smita in på Forbidden Planet (om det ligger kvar där) och kika i en riktigt trevlig Sci-fi-butik.

Se´n är det ju Bass Centre förstås, låg i Wapping förut men har flyttat efter vad jag förstått.


Camden: Mysigt! huvudgatan är alltid proppfull med folk... men ack så kul det är där. Se till att vara där när Camden lock är öppen.
Annars i detta område så fyndar man skor, kläder och dylikt som på oxford street kostar det dubbla, samma märken...


Covent garden: Dr Martens Department store bla. Vid Covent Garden var det en tjomme som stod och lirade Chapman. Riktigt coolt.

Ungarna gillar kanske Trocadero vid Picadilly Cirkus. Flera våningar med en massa arkadspel bla.... det ha rnog bytt namn sedan jag var där senast...

Strunta i London Dungeons, det görs reklam överallt för det men det är inte värt pengarna...

Gå inte runt i Hyde Park på natten....

Vid St Johns Woods på (Waterloo & City, grå linje) har jag för mig Abbey Road Studios ligger med det berömda övergångsstället.

Travelcard är smart att köpa från Brittiska turistbyrån i Stockholm, brukar vara billigare än på plats.


Allt detta vet ni väl redan... men jag blir så londonsugen så jag måste skriva av mig...!








EDIT: Jo, en sak till... ät inte på den indiska restaurangen vid Paddington Station.... eller... ät inte på någon indisk restaurang överhuvudtaget :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Å när du ändå är i Camden...
så knallar du in på Camden Head, käkar lunch och tar en pint bitter..
Skojar bara!
Klart du inte tar EN! :party:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: London

Inlägg av Wall »

Svensson skrev: Tack! kanonbra tips! Men vad beträffar spyorna passar jag, tror inte att barnen skulle uppskatta det ;)
Näää det förstår jag, sorry, men det är precis som blackparkas säger. Passa er för Indiskt. :oops:

http://www.tfl.gov.uk/tfl/explore-londo ... st-map.asp

Vi hade våra föräldrar över lite då och då, Å det enda tips jag verkligen kan ge som jag hoppas du lyssnar på är:

Åk inte runt allt för mycket på dagarna, såvida ni inte tar en rundtur :lol:
Utan åk åt ett väderstreck per dag. Ett huvudmål per dag.
Det är snor mycket folk i tunnelbanan vid 07-09 å vid 16-18 å bussar kan ni glömma om ni är inne i stan...
Sen har dom växelfel, signalfel å bla bla bla något som kanske barnen uppskattar men som vi vuxna med en agenda inte tycker är riktigt lika roligt :wink:

Jag vet inte hur många eller gamla barn ni har... men IMAX bion vid Waterloo station är nästan ett måste.

http://www.viewlondon.co.uk/info_cinema_36.html

Å innan/efter filmen kan ni tar en tur i London Eye eller gå in på Tate modern.

http://www.londoneye.com/
http://www.tate.org.uk/modern/

Jubilee line (silver) var den "coolaste" TUBEN när jag bodde där, dörrar mellan tåg å perrong som öppnades automatiskt när tåget stannat. Sen finns (fanns) det ett borta vid eller kring Docklands, som körs utan lokförare så man kan sitta längst fram i tåget... Men om ni inte åker till Greenwich finns det ingen mening med att ta sig till Docklands.

Det finns så mycket...

Ja, just det köp en sån där liten London A-Z bok.
http://www.a-zmaps.co.uk/

Nä, nu måste jag tillbaka till verkligheten å jobbet.
Ha det bra å stressa inte :wink:
/Wall
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vi brukar alltid ta de stora sevärdheterna på en och samma dag (har alltid haft någon med som inte varit i stan...). Åker till Picadilly, går till Trafalgar, sedan knata ner till big ben och Houses of parlaments, Westminster Abbey ligger bara ett stenkast därifrån och även Buckingham Palace ligger i närheten, men åt motsatt håll ligger Towern och Tower Bridge.

Det tar en bit att gå, men det tycker jag helt klart det är värt om det är bra väder.
Mellan Trafalgar och Houses of Parlaments så liger 10 downing street också har jag för mig.

LONDON BABY!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

London är också en av mina absoluta favorit-storstäder! Helt underbart.
En annan fantastisk stad som bör besökas om möjlighet ges är Toronto. Dit skulle jag kunna flytta i morgon och känna mig som hemma på studs. Men det gäller å andra sidan Canada i allmänhet...helt underbart land.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bean skrev:Canada i allmänhet...helt underbart land.
Klart det är. Rush kommer ju därifrån! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Skitbra tips, verkligen!
Det blir familjeöverläggning ang. nästa vecka, ska surfa runt och kolla in länkarna. Jag har varit i London ett par ggr innan så de flesta "måste se" platserna har man väl avklarat men det blir nog ändå lite standardbesök med tanke på kidsen.

Förarlösa tåget till Docklands har jag åkt när vi var till Cutty Sark i Greenwich. Jag tyckte Docklands var häftigt att se, en stor kontrast mot "gamla" London med sina höghus etc. Tate modern var jag också till förra gången.

En och annan pint lär det ju bli, fick tips om en annan pub i Camden Town också, Elephants head pub tror jag den hette. När det gäller att se sig omkring i en storstad tycker jag faktiskt guidebussar är ett utmärkt alternativ, man får vila fötterna och det är tidseffektivt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Gå till engelska konsulatets turistbyrå eller vad det nu heter, ligger på en tvärgata till Kungsgatan halvvägs mellan Donken/Kungshallen och Vasagatan... Där kan du köpa biljetter till massa skit i London och tågbiljetter osv... Jag och min tjej gjorde det när vi var där -05. Vi köpte inträdesbiljetter till Madame Tussaudes (vilket tydligen är rätt svårt att göra när man väl är i London, om man inte är där i en vecka och köper biljetterna första dagen man är där) och tunnelbanebiljetter, allt till smått rabatterat pris...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svensson skrev:Skitbra tips, verkligen!
Det blir familjeöverläggning ang. nästa vecka, ska surfa runt och kolla in länkarna. Jag har varit i London ett par ggr innan så de flesta "måste se" platserna har man väl avklarat men det blir nog ändå lite standardbesök med tanke på kidsen.
Om ni inte redan har bokat Madame Tussaud's så kan jag säga att det inte är värt pengarna! Lång kö och £25 i inträde, jag kände mig lurad... Dottern gillade det, men hon hade inte lidit av att missa det. Nå't som hon gillade var däremot Hamleys leksaksaffär. Fem våningar! Himmelriket ligger i London om man tio år! Regent Street, mellan Piccadilly och Oxford Circus.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag fick tipset att glömma Madame Tuassud.
Däremot finns...eller fanns...det nå´n ".... Dungeon" som tydligen skulle vara så läskig att man behövde starka nerver för att gå in.
Massor av råttor på källarvalvsgolven... Buhuu...

Inte vågar väl jag gå in där!
Bara porten in såg läskig ut! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

När det gäller Mdm Tussaudes så är ett hett tips att gå in på Planetariet som ligger i samma hus, kostar en slant extra men därifrån gick man direkt in i vaxkabinettet och slapp således de riktigt långa köerna! Detta funkade iaf senast vi var där.
Det var iofs typ 4 år sedan men det har då funkat alla ggr jag tipsat om det tidigare.

Själv tyckte jag det var kul, iaf en gång. var dit första gången jag var i London men har struntat i det de andra gångerna, känns om att en gång räcker...

Turistbyrån som Frecko nämnde är det som jag tipsade om tidigare. Mycket smidigt att köpa T-banekort där..!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Jag fick tipset att glömma Madame Tuassud.
Däremot finns...eller fanns...det nå´n ".... Dungeon" som tydligen skulle vara så läskig att man behövde starka nerver för att gå in.
Massor av råttor på källarvalvsgolven... Buhuu...

Inte vågar väl jag gå in där!
Bara porten in såg läskig ut! :shock:
Där har jag varit! Det var fan grejer det, typ Londons historia blandat med spökhus... Jag gillade det skarpt, brorsan ville åka i London Eye men farsan betalade och bestämde att jag skulle få välja 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

London Dungeons, det var där jag tyckte att ni inte skulle gå in :D
Visst, det är lärorikt, men själv tyckte jag det var lite B-igt. Men har man barn i 10-årsåldern är det nog kul.

Men då tycker jag nog faktiskt Mdm Tussaudes var roligare...

Cabinet War Rooms vid St James Park (bakom westminster typ...) har jag aldrig fått med mig frugan på dock.
Har sagt varenda gång att jag ska gå dit men det har inte blivit av.
WWII museum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:London Dungeons, det var där jag tyckte att ni inte skulle gå in :D
Visst, det är lärorikt, men själv tyckte jag det var lite B-igt. Men har man barn i 10-årsåldern är det nog kul.
*muttrar* Jag tror då iaf att tar du med 10-åringar in dit så sover de inte mer resten av sina liv.... *muttrar lite till* :(
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:London Dungeons, det var där jag tyckte att ni inte skulle gå in :D
Visst, det är lärorikt, men själv tyckte jag det var lite B-igt. Men har man barn i 10-årsåldern är det nog kul.
*muttrar* Jag tror då iaf att tar du med 10-åringar in dit så sover de inte mer resten av sina liv.... *muttrar lite till* :(
HAHAAA!!!
Tyckte du det var så otäckt? lille bubben....
De hade ju skådespelare där inne också. Det var lite kul.
Annars var det läskigaste när man åkte båten och....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:London Dungeons, det var där jag tyckte att ni inte skulle gå in :D
Visst, det är lärorikt, men själv tyckte jag det var lite B-igt. Men har man barn i 10-årsåldern är det nog kul.
*muttrar* Jag tror då iaf att tar du med 10-åringar in dit så sover de inte mer resten av sina liv.... *muttrar lite till* :(
HAHAAA!!!
Tyckte du det var så otäckt? lille bubben....
De hade ju skådespelare där inne också. Det var lite kul.
Annars var det läskigaste när man åkte båten och....
Hallå!
Jag var inte ens in!
Jag tyckte det var läskigt på utsidan!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..får väl skicka ditt frun och barnen och själv sätta sig på nån närbelägen pub.. :party:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

min baslärare var i london för ett tag sen o hade varit i en affär med ( som han beskrev det) "basar så långt ögat kunde nå"... kommer dock ej ihåg vad detta 7th heaven hette, men jag kan ju alltid slänga iväg ett mejl o fråga, om då ingen annan vet vad den heter efter den smakfulla beskrivningen :)....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Bass Centre?

http://www.basscentre.com/


Svensson, gå gärna in på Bass Centre och skriv ihop en recension av några Sandberg-basar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Ska på klassresa till London 5-9 Maj, tack för tipsen :D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Nu slappläste jag bara inläggen här, men var det ingen som nämnde Carnaby Street!?
Vill man ha snygga kläder är det det bästa stället. Oxford Street har visserligen det mesta, men Carnaby är mer genuint.

Och ja, som sagt, ät inte indiskt. Bella Italia-restaurangerna är ett säkert kort! Lagom dyrt också.

Covent Garden hade helt sjukt bra street performers, komiker, musiker och levande statyer etc. Blev jätteglad efter bara en timme där. :D
Bra skivaffärer hittar du lite överallt i Notting Hill. Minns inte vilken gata nu, men det ligger ett par bra runt en KFC-restaurang där.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

I Covent garden såg jag/lyssnade jag på en snubbe som lirade Chapman Stick!
Grymt mysigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar