PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja rena råvaror är ett måste, industrin petar i olika processade typer av socker eller liknande substanser som är billigare och drygare typ siraper och märkliga kemiska sammansättningar som jag tror att kroppen inte ens kan bryta ner till energi.
Ja hänger numera ut med frun på 5 km rundor, hon har lite mer vikt än mig men borde efter längd osv väga mindre än mig. Jag får egentligen inte ut så mycket av 5 km rundor så jag kör för att sympatisera och lida på samma nivå en ryggsäck som har vikten av vår mellanskillnad. Förhoppningen är att till sist så behövs det ingen ryggsäck. Tyvärr så gillar jag att intervallträna (springa i uppförsbackarna och gå resten) med ryggsäck med en tio-femton kilo.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av gthyni »

Jan Hellman skrev:socker skapar inflammationer i kroppen och en massa annan skit. Stor hälsobov.
Socker är den renast formen av energi vi kan stoppa i oss, problemet är vi får oss mer än vi förbränner.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

gthyni skrev:
Jan Hellman skrev:socker skapar inflammationer i kroppen och en massa annan skit. Stor hälsobov.
Socker är den renast formen av energi vi kan stoppa i oss, problemet är vi får oss mer än vi förbränner.
Raffinerat socker existerar inte naturligt i naturen. OCH vi får i oss tiofalt mer än vi behöver. Sen är socker väldigt snabb energi. Snabb kick och sen blir det bara slaggprodukter kvar. Inte bra.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja och ett upplevt blodsockerfall som man gärna åtgärdar med ännu mer snabb energi
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av gthyni »

Inte mycket finns rent i naturen, de flesta basvaror i affären är raffinerad så något sätt.
Att raffinerat skulle ge mer slagg känns lite motsägelsefullt.

Blodsockerfall kommer sig av att blodsockret blir för högt och orsakar insulinpåslag. Om du tillför små mängder socker så händer det inte. Frågan är dock vad tandläkarna skulle tycka om att vi gick och åt en liten sockerbit då och då under hela dagen.

GI-dieter bygger på idén att man intar kolhydrater som långsamt bryts ner så man uppnår samma effekt utan att småäta.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Har stått still på 103 i ett halvår, men nu har jag tagit tag i det igen och tangerar tvåsiffrigt! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Eagle Hazze »

gthyni skrev:Inte mycket finns rent i naturen, de flesta basvaror i affären är raffinerad så något sätt.
Att raffinerat skulle ge mer slagg känns lite motsägelsefullt.

Blodsockerfall kommer sig av att blodsockret blir för högt och orsakar insulinpåslag. Om du tillför små mängder socker så händer det inte. Frågan är dock vad tandläkarna skulle tycka om att vi gick och åt en liten sockerbit då och då under hela dagen.

GI-dieter bygger på idén att man intar kolhydrater som långsamt bryts ner så man uppnår samma effekt utan att småäta.
Jag kör på fett och långsamma kolhydrater utan att föra detta till en diet. Vetemjöl finns inte med då den idag innehåller mer gluten än vad som är naturligt för att bröden ska bli enkelt följsamma.. Socker är en energikälla som bränner ner kroppen långsamt ihop med vetemjöl. Man märker av det i 65-70 års åldern när alla leder och cellväggar är helt utmattade.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:
gthyni skrev:Inte mycket finns rent i naturen, de flesta basvaror i affären är raffinerad så något sätt.
Att raffinerat skulle ge mer slagg känns lite motsägelsefullt.

Blodsockerfall kommer sig av att blodsockret blir för högt och orsakar insulinpåslag. Om du tillför små mängder socker så händer det inte. Frågan är dock vad tandläkarna skulle tycka om att vi gick och åt en liten sockerbit då och då under hela dagen.

GI-dieter bygger på idén att man intar kolhydrater som långsamt bryts ner så man uppnår samma effekt utan att småäta.
Jag kör på fett och långsamma kolhydrater utan att föra detta till en diet. Vetemjöl finns inte med då den idag innehåller mer gluten än vad som är naturligt för att bröden ska bli enkelt följsamma.. Socker är en energikälla som bränner ner kroppen långsamt ihop med vetemjöl. Man märker av det i 65-70 års åldern när alla leder och cellväggar är helt utmattade.
Jag äter inte heller kött vilket också påverkar mina positiva värden som 54 åring.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av gthyni »

Eagle Hazze skrev: Vetemjöl finns inte med då den idag innehåller mer gluten än vad som är naturligt för att bröden ska bli enkelt följsamma.. Socker är en energikälla som bränner ner kroppen långsamt ihop med vetemjöl. Man märker av det i 65-70 års åldern när alla leder och cellväggar är helt utmattade.
OK, gluten är protein, ju mindre gluten i mjöl desto mer snabba kolhydrater. Protein skapar dessutom mättnadskänsla som gör att man äter mindre, vilket är vad man måste göra om man vill gå ner i vikt.

Socker i sig är inte farligt, bara att vi får i oss för mycket, mer än vi förbränner.

Vegetarisk kost är dock bra som säger både för vikt och allmän hälsa.
Rimligt är att vara både vegetarian och nykterist men som de flesta är man för bekväm för att göra det på allvar, det är ju gott med en öl och en köttbit ibland.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Eagle Hazze »

gthyni skrev:
Eagle Hazze skrev: Vetemjöl finns inte med då den idag innehåller mer gluten än vad som är naturligt för att bröden ska bli enkelt följsamma.. Socker är en energikälla som bränner ner kroppen långsamt ihop med vetemjöl. Man märker av det i 65-70 års åldern när alla leder och cellväggar är helt utmattade.
OK, gluten är protein, ju mindre gluten i mjöl desto mer snabba kolhydrater. Protein skapar dessutom mättnadskänsla som gör att man äter mindre, vilket är vad man måste göra om man vill gå ner i vikt.

Socker i sig är inte farligt, bara att vi får i oss för mycket, mer än vi förbränner.

Vegetarisk kost är dock bra som säger både för vikt och allmän hälsa.
Rimligt är att vara både vegetarian och nykterist men som de flesta är man för bekväm för att göra det på allvar, det är ju gott med en öl och en köttbit ibland.
Lycka till.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Hur plågsamt uppfattar ni hunger vara? Under de två dagar i veckan då jag i princip fastar känner jag hunger men jag kan inte säga att det är direkt plågsamt. En lustig observation är att när jag vaknar dagen efter en fastedag är jag inte hungrig alls.

Raffinerat socker kommer från naturen. Skillnaden är att det renats och koncentrerats.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Har nu börjat ta tag i det stora problemet och ska börja viktminska.
Första vägningen var 27/6 på 133 och vägde idag 131.8. (hoppas de fortsätter så!)

Har satt upp ett par mål:
27/8 123Kg
27/10 118
27/12 113
(sen lite lösaktighet under nyår och tid att formulera en ny plan)

Planen är att skippa alla typer av snabbmat, godis, läsk och alkoholhaltiga drycker.
Aldrig äta mig proppmätt men heller aldrig gå hungrig.
Tanken är att jag ska äta ungefär samma mat som vanligt men minska portionerna något.
Dessutom röra på mig minst en timme varje dag (inledningsvis promenader)
Efter hand ska jag öka träningen efter ork och tid.

Målet är att hamna runt ca 100-105 någon gång i framtiden och hålla mig där....
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Semestern inleds på 101,7.
Får väl se om ölen eller aktiviteterna vinner matchen.
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

fieldflower skrev:Semestern inleds på 101,7.
Får väl se om ölen eller aktiviteterna vinner matchen.
Finns de inte nån sån bantningsöl? Har visserligen för mig att de smakar sådär....
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

pippolainen skrev:
fieldflower skrev:Semestern inleds på 101,7.
Får väl se om ölen eller aktiviteterna vinner matchen.
Finns de inte nån sån bantningsöl? Har visserligen för mig att de smakar sådär....
Äh, det är ju fusk..;)
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

fieldflower skrev:
pippolainen skrev:
fieldflower skrev:Semestern inleds på 101,7.
Får väl se om ölen eller aktiviteterna vinner matchen.
Finns de inte nån sån bantningsöl? Har visserligen för mig att de smakar sådär....
Äh, det är ju fusk..;)
Spendrups bright och prippens pure marknadsförs ju som "lågkaloriöl".....
Det är inte fusk om det inte är ett prov/tävling ;)
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

pippolainen skrev:
fieldflower skrev:
pippolainen skrev:
fieldflower skrev:Semestern inleds på 101,7.
Får väl se om ölen eller aktiviteterna vinner matchen.
Finns de inte nån sån bantningsöl? Har visserligen för mig att de smakar sådär....
Äh, det är ju fusk..;)
Spendrups bright och prippens pure marknadsförs ju som "lågkaloriöl".....
Det är inte fusk om det inte är ett prov/tävling ;)
Öhum..:roll: ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av BBQV »

Lågkaloriöl är om inte ett prov så en prövning...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

BBQV skrev:Lågkaloriöl är om inte ett prov så en prövning...
Sanna ord
Glad amatör
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

Det var då fan... Jag har haft som målsättning att ta mig under hundrastrecket i snart ett år nu. Trots promenader och löpning på nästan två mil om dagen plus ett 30-50minuters-pass styrketräning varje vardag så står jag på exakt samma vikt som för ett år sedan. Visst så har jag gått ner nån storlek, men senast var ett halvår sedan.

Rent generellt mår jag mycket bättre och visst är det lätt att stirra på vad vågen säger, men när jag satte ett mål och ändå har tuffat på rätt ordentligt utan resultat viktmässigt så är det lätt att misströsta. Detta trots förändringar i konditionsträningen också. Intervaller, cykling, rodd, backträning och sånt därnt.

Och kosten är som inget märkvärdigt. Jag käkar helt vanlig kost utan massa onödiga tillsatser. Älskar att laga mat själv så det är sällan halvfabrikat i. Visst slinker det ner en öl då och då men tycker väl att träningsmängden per vecka borde tolerera en öl. Det är sällan skräpmat, fika, snacks eller sådant heller. Tar en frukt på kvällarna om jag känner mig lite hungrig. Jag känner mig allmänt felkopplad... :(
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av gthyni »

Muskler väger mer än fett så stirra inte på vågen. Midjemått och välbefinnande är bättre mått


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Henko »

pippolainen skrev:
fieldflower skrev: Finns de inte nån sån bantningsöl? Har visserligen för mig att de smakar sådär....
Råkade bli serverad Pripps variant. Är inte kinkig med öl men rekommenderar Ramlösa som bantaröl åtta dar i veckan.
P-basar
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Henko skrev:
Råkade bli serverad Pripps variant. Är inte kinkig med öl men rekommenderar Ramlösa som bantaröl åtta dar i veckan.
Ramlösa ftw!
Vatten är dessutom hungerdämpande/sugdämpande. Det är ofta som törst förväxlas med att man är småsugen på något.
Glad amatör
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Ah, en liten rapport kanske är på sin plats. Väger fortfarande 82 kg. Stabilt. Gick alltså ner 35-40 kg genom att halvera mängden mat. Käkade annars som vanligt, en pizza då o då, en öl då o då, men hälften så mycket. Blev också vegetarian under processen, inte för att det automatiskt gör att man minskar i vikt, utan behövde få i mig mer grönsaker på ett enklare sätt...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Henko »

basmartin skrev:Ah, en liten rapport kanske är på sin plats. Väger fortfarande 82 kg. Stabilt. Gick alltså ner 35-40 kg genom att halvera mängden mat. Käkade annars som vanligt, en pizza då o då, en öl då o då, men hälften så mycket. Blev också vegetarian under processen, inte för att det automatiskt gör att man minskar i vikt, utan behövde få i mig mer grönsaker på ett enklare sätt...
Fantastiskt! Smart och långsiktigt hållbart på alla sätt.
P-basar
Skriv svar