PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:Makten: Jag gratulerar dig verkligen till att ha hittat en metod som funkar för dig, men den där menyn -

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.


- låter förskräckligt tråkig att äta och det skulle jag aldrig stå ut med.
Jag vill äta riktiga måltider och njuta av att äta även om jag för den sakens skull äter nyttigt. Att äta enbart med syfte att få i sig "rätt" saker är inget jag skulle palla att göra.
Men som sagt, schysst att du är nöjd!

Sen det där med jordnötterna på kvällskvisten kan jag väl däremot tänka mig att gå med på...
Jag å andra sidan diggade menyn.. den går helt i linje med vad jag gillar.. utom osten..

Makten! Du har Övertalat mig.. wish me luck!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Makten skrev:Jag har under det senaste halvåret haft en ganska trevlig aha-upplevelse:

Ät mer fett så blir du smal.

Nej, jag skämtar inte. Detta är faktiskt färska rön från en jädra massa hälsoinstitut och forskare. Problemet är att folk inte tror på det för att de fått inbankat i huvudet att det är fett man blir fet av. Uppenbarligen är det helt åt helvete fel. Det är kolhydrater som gör en fet, eftersom det får blodsockret att åka jojo.
Jag har aldrig haft några viktproblem, men sedan jag dragit ner på kolhydraterna och upp på fettet så har jag helt smärtfritt gått ner från 85 till 75 kilo. Jag har nästan inget fett alls på kroppen numera.
Det trevligaste av allt är att man kan äta godare och må bättre. Man blir helt enkelt inte hungrig lika ofta, så man kan äta hur mycket man vill, bara det är väldigt lite kolhydrater.
Såhär såg mina måltider ut igår:

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.

Hade jag ätit som jag gjort förut så hade jag varit tvungen att äta mer och oftare, på grund av att kolhydraterna får blodsockret att dyka som ett spjut i backen efter en timme. Nu måste jag istället känna efter om jag verkligen ens är hungrig efter flera timmar. :shock:

Tror du mig inte? Prova en vecka så får du se. Jag vet ingen som provat som inte tycker att det är helt fantastiskt. Men fuskar man med kolhydraterna så är det fullständigt katastrofalt och det blir raka motsatsen.

Teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Low_carb
Belägg: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=805411

"De som åt en lågkolhydratdiet gick ned mest i vikt och de som åt fettsnålt gick ned minst i vikt."

"De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt, och de fick bättre kolesterolvärden."

"Den metod i studien som var minst effektiv mot övervikt och som hade sämst effekter på blodvärdena var den fettsnåla dieten. Den följde i princip Livsmedelsverkets rekommendation att inte mer än en tredjedel av energin i maten ska komma från fett."

Livsmedelsverket har uppenbarligen noll koll. Undrar vad de gör där egentligen. Gissar?
Det där ska jag prova ..... fast det går alltså åt fanders om man tar ett par öl eller ett par glas vin till den dieten va?
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Makten skrev:
Ät mer fett så blir du smal.

Teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Low_carb
Belägg: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=805411

"De som åt en lågkolhydratdiet gick ned mest i vikt och de som åt fettsnålt gick ned minst i vikt."

"De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt, och de fick bättre kolesterolvärden."

"Den metod i studien som var minst effektiv mot övervikt och som hade sämst effekter på blodvärdena var den fettsnåla dieten. Den följde i princip Livsmedelsverkets rekommendation att inte mer än en tredjedel av energin i maten ska komma från fett."

Livsmedelsverket har uppenbarligen noll koll. Undrar vad de gör där egentligen. Gissar?
Så sant!
Men en sak att tänka på är att fortfarande vara noga med vilket fett man äter. Smör och andra animaliska, mättade fetter har ju fortfarande en negativ påverkan i för stora mängder.
Ett fel som många gör är att äta kolhydrater tillsammans med fett i tron att fettet ska balansera sockerintaget(kolhydrater/stärkelse mm).
Men i kombination med kolhydrater får det motsatt verkan och du blir ännu tjockare.
Fett och protein tillsammans med kolhyratfattig kost är bra.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Scuba skrev: Det där ska jag prova ..... fast det går alltså åt fanders om man tar ett par öl eller ett par glas vin till den dieten va?
Öl är tyvärr bannlyst, oerhört mycket snabba kolhydrater. Men vin, helst rött är ok.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Nope.. lite därav min reservation.. de som förkastar den har tex andra bekymmer.. som diabetes etc... Vilket jag förstår ska bli hjälpt av en low carb kosthållning iof.... men nej.. ingen som följt det fullt ut.
Det märkliga är att de här rönen har framkommit just på grund av att det är det enda som man kan äta som diabetiker om man vill slippa insulinsprutor eller mediciner. Enligt viss forskning FÅR man diabetes av vår sjuka kolhydratkost som vi vanligen stoppar i oss idag. Kroppen är inte gjord för spannmålsprodukter, pasta, potatis och annat med snabba kolhydrater.
Chriller skrev:Makten: Jag gratulerar dig verkligen till att ha hittat en metod som funkar för dig, men den där menyn -

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.


- låter förskräckligt tråkig att äta och det skulle jag aldrig stå ut med.
Jag vill äta riktiga måltider och njuta av att äta även om jag för den sakens skull äter nyttigt. Att äta enbart med syfte att få i sig "rätt" saker är inget jag skulle palla att göra.
Men som sagt, schysst att du är nöjd!

Sen det där med jordnötterna på kvällskvisten kan jag väl däremot tänka mig att gå med på...
Det där var bara ett reellt exempel. Du kan äta i stort sett vad som helst om du drar ner på kolhydraterna. Tyvärr är det inte så miljövänligt, men äter du en biff så skippar du hälften av pastan och gör lite fetare sås istället. 8) Sen ska man naturligtvis äta en del grönsaker också, men det innehåller mest vatten.
Chriller skrev:Min kollegas galla la av... Det KAN såklart ha några andra orsaker, men det var när han körde GI fullt ut i alla fall och han hade inte haft problem innan.
Däremot har ju alla jag känner som kört den gått ner i vikt (även gall-mannen) så på så sätt funkar det säkert. Men mina invändningar har jag ju redan gett luft för ovan.
GI är i och för sig inte riktigt samma sak, utan det går ut på att äta långsamma kolhydrater. Bättre än vanligt svull, men ändå inte på samma plan. Sen vet man ju inte hur din kollegas "skick" var innan. Är man ett fläskberg så mår ju inte kroppen så bra, så då är det nog läge att ta det lite försiktigt i största allmänhet antar jag.
Scuba skrev:Det där ska jag prova ..... fast det går alltså åt fanders om man tar ett par öl eller ett par glas vin till den dieten va?
Haha! :lol: Det beror väl på om det är "ett par" eller 6-7 stycken. :wink: Öl kanske är dummare än vin, jag vet inte. Men ändrar man kosten och behåller ölen så har man ju ändå gjort något. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Makten skrev:Det där var bara ett reellt exempel. Du kan äta i stort sett vad som helst om du drar ner på kolhydraterna. Tyvärr är det inte så miljövänligt, men äter du en biff så skippar du hälften av pastan och gör lite fetare sås istället. 8) Sen ska man naturligtvis äta en del grönsaker också, men det innehåller mest vatten.
Ja, att skära ner lite på kolhydraterna ska jag också göra. Nämligen sluta äta godis... Som sagt, tack för tipsen - jag återkommer i vecka 35 när jag loggat in på viktklubb.se och ser vad de har att komma med!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

The Marshall skrev:Så sant!
Men en sak att tänka på är att fortfarande vara noga med vilket fett man äter. Smör och andra animaliska, mättade fetter har ju fortfarande en negativ påverkan i för stora mängder.
Detta är faktiskt kontroversiellt numera. En del påstår att det är betydligt farligare med härdade vegetabiliska fetter (transfetter bl a) än vad animaliska (mättade) fetter är. I margarin och sådant använder man dessutom bensen som extraherare när man utvinner oljan ur till exempel raps. Alla vitaminer och mineraler går upp i rök, precis som de kolesterolsänkande ämnena. Det är alltså tveksamt om det är någon nytta med detta fett, i alla fall det som inte är flytande.
Sen påstås det enligt vissa att om djuren äter ekologiskt så blir fetterna betydligt nyttigare och innehåller mer Omega-3 till exempel.

Det är lite revolution i luften här, så man vet inte riktigt vad som är sant. Men studien publicerad i DN visade ju att de som åt mer fett i allmänhet, utan att man specifierade vad för fett, ändå hade lägre blodfetthalt och kolesterol. Mycket märkligt, och intressant. Kanske är det så att det är ens egna fetma som avgör om blodvärdena är okej, oavsett vad man äter?
Ett fel som många gör är att äta kolhydrater tillsammans med fett i tron att fettet ska balansera sockerintaget(kolhydrater/stärkelse mm).
Men i kombination med kolhydrater får det motsatt verkan och du blir ännu tjockare.
Fett och protein tillsammans med kolhyratfattig kost är bra.
Japp, vad som händer om man äter mycket av allt ser vi om vi vänder näsan åt väster. Mer än hälften av alla amerikaner är överviktiga. Tacka Coca Cola och McDonalds.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag kom just på, det var ju en svensk forskare som gjorde "Super size me" experimentet på ett antal personer. Slutresultatet blev ungefär så här efter att enbart ha levt på McD:
- Alla mådde skitdåligt
- Alla gick upp i vikt
- Vissa fick avbryta experimentet i förtid
men
- Alla hade lägre kolesterol än de hade innan försöket!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Den stora fördelen med lågkaloridiet är att man, förhoppningsvis, käkar med proteiner som mättar mycket bättre. Tar man dessutom ingen potatis/ris så minskar suget efter den feta såsen. ;)

De undersökningar som JAG har sett kan inte medicinskt bevisa annat än att man faktiskt äter MINDRE med den här typen av diet.

Kontentan är dock:
Gör av med mer energi än du stoppar in!

Personligen har jag svårt att fatta att man kan sitta i soffan och dricka vispgrädde, utan att röra sig, bara man ger f*n i potatisen. :wink:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Makten skrev:Detta är faktiskt kontroversiellt numera. En del påstår att det är betydligt farligare med härdade vegetabiliska fetter (transfetter bl a) än vad animaliska (mättade) fetter är. I margarin och sådant använder man dessutom bensen som extraherare när man utvinner oljan ur till exempel raps. Alla vitaminer och mineraler går upp i rök, precis som de kolesterolsänkande ämnena. Det är alltså tveksamt om det är någon nytta med detta fett, i alla fall det som inte är flytande.
Sen påstås det enligt vissa att om djuren äter ekologiskt så blir fetterna betydligt nyttigare och innehåller mer Omega-3 till exempel.
Sant igen.
Margarin är ingen höjdare. Själv använder jag helst smör, flytande margarin, olivolja eller solros/rapsolja till matlagning och dressing.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

MikeO skrev: Kontentan är dock:
Gör av med mer energi än du stoppar in!
Svårare än så behöver man inte göra det.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ät som en höna, skit som en elefant.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:Jag kom just på, det var ju en svensk forskare som gjorde "Super size me" experimentet på ett antal personer. Slutresultatet blev ungefär så här efter att enbart ha levt på McD:
- Alla mådde skitdåligt
- Alla gick upp i vikt
- Vissa fick avbryta experimentet i förtid
men
- Alla hade lägre kolesterol än de hade innan försöket!
Jag skulle inte ha några som helst problem med det!
Skräpmat är gott!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Jag kom just på, det var ju en svensk forskare som gjorde "Super size me" experimentet på ett antal personer. Slutresultatet blev ungefär så här efter att enbart ha levt på McD:
- Alla mådde skitdåligt
- Alla gick upp i vikt
- Vissa fick avbryta experimentet i förtid
men
- Alla hade lägre kolesterol än de hade innan försöket!
Men vad hade de ätit innan experimentet då? Massor godis, läsk och socker i drivor kanske?
MikeO skrev:Kontentan är dock:
Gör av med mer energi än du stoppar in!

Personligen har jag svårt att fatta att man kan sitta i soffan och dricka vispgrädde, utan att röra sig, bara man ger f*n i potatisen. :wink:
Det är egentligen mycket enkelt. Äter man mer fett och mindre kolhydrader så blir man mätt längre, vilket leder till att man sammanlagd faktiskt får i sig mindre kalorier eftersom man kan äta mycket sällan. Att man sitter i soffan spelar inte så stor roll. "Tomgångsförbränningen" när man inte rör sig är ändå mångfaldigt högre än den lilla ökning i förbränning man får om man rör sig. Man måste röra sig oerhört mycket för att förbränna lika mycket mer av den vanliga kosten än vad man utan vidare kan dra ner på kolhydraterna med bibehållen mätt mage. :wink:
The Marshall skrev:Sant igen.
Margarin är ingen höjdare. Själv använder jag helst smör, flytande margarin, olivolja eller solros/rapsolja till matlagning och dressing.
Jag är lite skeptisk till flytande margarin, men jag har inte tittat närmare på det. Annars är jag på samma linje.
Senast redigerad av Makten den ons 13 aug 2008, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Det där med jordnötter på kvällen låter inte så bra om man nu ska tänka hälsosamt. Bättre med cashewnötter då.

Sen beror det vär på vilket fett man äter med. Fett förbränner fett.
Men det ska vara vegetabiliskt och inte animaliskt fett.

En gång i tiden gick jag ner från 106 till omkring 80kg och då sprang jag mycket och åt Yoghurt med grovt bröd med kaviar på.

Var ofta hungrig då minns jag, men jag gick ner i vikt samtidigt som jag fick rätt bra kondition med.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

kanifflesmannen skrev:Det där med jordnötter på kvällen låter inte så bra om man nu ska tänka hälsosamt. Bättre med cashewnötter då.
De innehåller faktiskt ungefär samma sak; 50% fett, 20% protein och sen lite kolhydrater och vatten. Perfekt med andra ord.
Sen beror det vär på vilket fett man äter med. Fett förbränner fett.
Men det ska vara vegetabiliskt och inte animaliskt fett.
Det finns inget som pekar på det, vad jag vet.
En gång i tiden gick jag ner från 106 till omkring 80kg och då sprang jag mycket och åt Yoghurt med grovt bröd med kaviar på.

Var ofta hungrig då minns jag, men jag gick ner i vikt samtidigt som jag fick rätt bra kondition med.
Precis, det är klart att man kan gå ner i vikt på en jäkla massa olika dieter, men hungern gör att många ger upp och återfaller i fetma. Det är därför det är så dumt att dra ner på fettet eftersom det är det som annars håller en mätt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

knedy skrev:
MikeO skrev: Kontentan är dock:
Gör av med mer energi än du stoppar in!
Svårare än så behöver man inte göra det.
Just. Och med en kolhydratfattig kost blir det lättare eftersom man stoppar i sig mindre energi.
TDHP skrev:Jag skulle inte ha några som helst problem med det!
Skräpmat är gott!
mmm.. så är det ju, tyvärr.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äter och motionerar lagom. Men har ca 5 kg för förmycket... placerat på maggen.
Presonligen skulle jag nog börja med att få ner min spritkonsumtion. Lite mer orolig för den.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

Kul ide! Tyvärr kan jag nog inte hänga på. Mina 78 kg på 186 cm vill jag inte minska ner på.

Däremot provade jag en liten diet i vintras, som sympati för min fru. Käkade bara grönsaker och kött. OJ, vad gott det är!!! Skulle kunna leva så livet ut!
Tog en blodig biff och en skål sallad varje dag i matsalen! MUMS!

Knappt nån frukost, bara lite juice och naturell yoghurt, och så en köttbit med grönsaker till kvällen också.

Jag gick ner några kilo då faktiskt, typ från 83 till mina 78 idag och fick lite plattare mage. Nu skulle jag snarare vilja ersätte de kilona med lite mer välplacerat kött på t.ex. armar, axlar, ben


Lycka till i alla fall!
Senast redigerad av DJ den ons 13 aug 2008, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Vart var det nu jag hörde att det är färre kalorier i lättöl än i mjölk.. Fast å andra sidan så innehåller ju mjölk en del nyttigheter som säkerligen fattas i lättölen. :)
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Hellish skrev:Vart var det nu jag hörde att det är färre kalorier i lättöl än i mjölk.. Fast å andra sidan så innehåller ju mjölk en del nyttigheter som säkerligen fattas i lättölen. :)
Ett fel som många gör är att jämföra kalorier med kolhydrater.
Fett innehåller mycket energi i form av kalorier som inte tas upp av kroppen på samma sätt som kolhydrater. Kolhydrater är socker och att lättmjölk innehåller mer kalorier än en lättöl stämmer säkert. Men ölen slår lätt mjölken vad gäller kolhydrater. Och det är det som räknas.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Makten skrev:
kanifflesmannen skrev:Det där med jordnötter på kvällen låter inte så bra om man nu ska tänka hälsosamt. Bättre med cashewnötter då.
De innehåller faktiskt ungefär samma sak; 50% fett, 20% protein och sen lite kolhydrater och vatten. Perfekt med andra ord.
Sen beror det vär på vilket fett man äter med. Fett förbränner fett.
Men det ska vara vegetabiliskt och inte animaliskt fett.
Det finns inget som pekar på det, vad jag vet.
En gång i tiden gick jag ner från 106 till omkring 80kg och då sprang jag mycket och åt Yoghurt med grovt bröd med kaviar på.

Var ofta hungrig då minns jag, men jag gick ner i vikt samtidigt som jag fick rätt bra kondition med.
Precis, det är klart att man kan gå ner i vikt på en jäkla massa olika dieter, men hungern gör att många ger upp och återfaller i fetma. Det är därför det är så dumt att dra ner på fettet eftersom det är det som annars håller en mätt.
Mmm... jag är ingen expert, bara vad jag hört.

Vad gäller min så kallade "diet" med yoghurt så hade jag en kompis som jag tränade/sprang med och han hade inte råd med så mycket mer än yoghurt och en macka. Jag åt samma sak men det var väl inte yoghurten i sig som gjorde underverk utan det faktum att jag faktiskt inte åt en massa skräpmat och chips och dricka och samtidigt motionerade en hel del.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:det här med att gå ner i vikt påverkar ju även humöret.. eller hur?

Ett faktum e ju att Califen endast skrivit om sin viktminskning och inte deltagit i diskussioner. :)
Måste va pga humöret! :D
Inte pga humöret men pga att jag har problem med att surfa på PB. Humöret påverkas annars riktigt positivt. Tror jag nämnde det tidigare.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Jag kom just på, det var ju en svensk forskare som gjorde "Super size me" experimentet på ett antal personer. Slutresultatet blev ungefär så här efter att enbart ha levt på McD:
- Alla mådde skitdåligt
- Alla gick upp i vikt
- Vissa fick avbryta experimentet i förtid
men
- Alla hade lägre kolesterol än de hade innan försöket!
Men vad hade de ätit innan experimentet då? Massor godis, läsk och socker i drivor kanske?
Det vet jag inte men jag gissar att de var "normalkonsumenter". Hade det slumpat sig så att just dessa personer hade ätit massor av godis, läsk och socker i drivor så borde inte viktökningen ha kommit som den gjorde av att byta ut det till MacD mat. Studier är alltid studiser men det är lite intressant när nåt "självklart" eller förväntat inte händer utan att det visar på motsatsen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25739
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Scuba skrev:
groovyjr skrev:
fieldflower skrev:
BassiLow skrev:Jag vet att jag inte behöver gå ner i viktmassa, med BMI på ca 20, så behöver jag istället gå upp lite, och då hade jag tänk mej i muskelmassa. Faktum är att jag MÅSTE träna, för min rygg börjar krångla riktigt rejält numera.
Jag har alltid haft dålig rygg, men nu är den riktigt jävlig.
En sommar av slappa, Guiness och cigarrer är inte bra.

Började gymma igår igen.
Idag har jag ont!
Men jag vet ju att så fort jag kommer in i tränandet försvinner ryggproblemen.
En lysande grej i det läget är roddmaskin, en halvtimme ett par gånger i veckan på en sådan så ska ni se att det blir bättre :wink:

Man kan ta det lugnt och fördelen är att det tar hela ryggen.
Fet+ på roddmaskin som träning!!!

Att springa är tråkigt och det kör ont.
Japp, roddmaskinen är min favvo då det gäller motion. Skön träning som tar på en massa ställen.
Medlem i PB50+
Skriv svar