PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inläggav pippolainen » lör 10 jun 2017, 16:06

basmartin skrev:

Otroligt bra!

Tack! :D
En million här, en million där, jag kommer nog aldrig att bli någon millionär....
pippolainen
Medlem

Inläggav pippolainen » tis 27 jun 2017, 15:58

För ett år sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Då hade jag kanske lite orealistiska mål; gå ner 30kg utan att tumma för mycket på livskvalitén. Första invägningen landade på 133kg.

Nu ett år senare kan jag stolt meddela att jag ligger på 115,3kg vid skrivandets stund!
En minskning på 17,7 pannor! :D :D :D :D :D :D

Idag har jag swishat 360kr till barncancerfonden och hoppas kunna swisha åtminstone 220kr samma datum nästa år!
pippolainen
Medlem

Inläggav fieldflower » fre 30 jun 2017, 10:13

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.

103,4 kg.

102,1 kg.

101,1 kg.

100,0 kg.
Nu är det tamejtusan nära till 2-siffrigt. :D
Medlem i PB40+
Bandet: http://www.davesdeli.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inläggav Svensson » fre 30 jun 2017, 11:12

Jag har gett upp..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inläggav fieldflower » lör 01 jul 2017, 08:12

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.

103,4 kg.

102,1 kg.

101,1 kg.

100,0 kg.
Nu är det tamejtusan nära till 2-siffrigt. :D

99,1

Yes!
Eller Fan!
2-siffrigt första dagen på semestern - det här kan egentligen bara gå åt helvete...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inläggav basmartin » tor 06 jul 2017, 00:46

pippolainen skrev:För ett år sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Då hade jag kanske lite orealistiska mål; gå ner 30kg utan att tumma för mycket på livskvalitén. Första invägningen landade på 133kg.

Nu ett år senare kan jag stolt meddela att jag ligger på 115,3kg vid skrivandets stund!
En minskning på 17,7 pannor! :D :D :D :D :D :D

Idag har jag swishat 360kr till barncancerfonden och hoppas kunna swisha åtminstone 220kr samma datum nästa år!

Fantastiskt! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inläggav Punkster » fre 04 aug 2017, 08:54

Den här tråden log jag lite oförstående mot för 7-8 år sedan. Gå ner i vikt? Varför? Idag är det annorlunda... :roll:

Jag är inte så tung egentligen, 83 kg och 181 cm. Problemet är att ALLT kroppsfett sitter på magen vilket gör att jag ser gravid ut eftersom jag i övrigt är ganska spinkig. Jag stirrar mig inte så blind på en specifik målvikt, mitt mål är snarare att bli av med kulan. Det får bli så många kilon det blir, helt enkelt, tills jag är nöjd med figuren.

Hur som helst, tränar gör jag då och då när det hinns med, både på gym och hemma. Förut sprang jag en hel del och det funkade prima tills benhinnorna pajade. Skulle gärna börja med det igen, det var nog den roligaste träningsformen jag testat på och den som gett bäst resultat. Vet inte riktigt om det är möjligt dock.

Har testat GI förut, märkte kanske inte så mycket resultat på vikten av det, men jag mådde bättre i allmänhet. Tänker att det inte skadar att köra vidare på det. Sedan 5 dagar har jag också bytt ut 2 av 3 måltider mot måltidsersättning i form av soppa, pulvershake eller bars. Jag vill hitta en variant som jag kan köra långvarigt i kombination med att äta vanlig mat. Kanske inte tappar så mycket så fort på det, men det känns lättare när iaf ett mål om dagen är vanlig mat (enligt GI då, för det mesta) och jag gissar att det inte blir lika lätt att gå upp alla kilon igen när man slutar.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inläggav Geddan » tor 10 aug 2017, 06:50

Så har man då lagt på sig 5kg överflöd igen.
Det känns bara i vägen, så det blir åtstramningar. Har inte bråttom. Tar t.o.m. oktober på mig. Går det fortare så är det bonus. Mot 91 kg!

Skickat från min ASUS_P00I via Tapatalk
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inläggav fieldflower » tor 10 aug 2017, 09:15

Jo, det här med semester... 2-3 kg upp blev det.
Första dagen på kontoret, och idag är träningsväskan med.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inläggav svekke » tor 10 aug 2017, 11:07

Angående löpning och benhinnor. Jag tror absolut du kan prova igen, men ta det då väldigt försiktigt. Mjuka underlag och kort löpning till att börja med. Växla mellan löpning och gång. Låt det ta tid. Personligen tror jag på ett löpsteg som ligger mitt/fram på foten hellre än att löpa tungt på hälarna, men återigen - bra löpsteg sliter i början på benhinnorna, men efter ett par veckor borde det bli bra.

Annars är ju simning eller roddmaskin väldigt bra träningsformer. Jag har svårt för simning, men när man ror kan man ju lyssna på något trevligt. Lycka till!

Punkster skrev:Den här tråden log jag lite oförstående mot för 7-8 år sedan. Gå ner i vikt? Varför? Idag är det annorlunda... :roll:

Jag är inte så tung egentligen, 83 kg och 181 cm. Problemet är att ALLT kroppsfett sitter på magen vilket gör att jag ser gravid ut eftersom jag i övrigt är ganska spinkig. Jag stirrar mig inte så blind på en specifik målvikt, mitt mål är snarare att bli av med kulan. Det får bli så många kilon det blir, helt enkelt, tills jag är nöjd med figuren.

Hur som helst, tränar gör jag då och då när det hinns med, både på gym och hemma. Förut sprang jag en hel del och det funkade prima tills benhinnorna pajade. Skulle gärna börja med det igen, det var nog den roligaste träningsformen jag testat på och den som gett bäst resultat. Vet inte riktigt om det är möjligt dock.

Har testat GI förut, märkte kanske inte så mycket resultat på vikten av det, men jag mådde bättre i allmänhet. Tänker att det inte skadar att köra vidare på det. Sedan 5 dagar har jag också bytt ut 2 av 3 måltider mot måltidsersättning i form av soppa, pulvershake eller bars. Jag vill hitta en variant som jag kan köra långvarigt i kombination med att äta vanlig mat. Kanske inte tappar så mycket så fort på det, men det känns lättare när iaf ett mål om dagen är vanlig mat (enligt GI då, för det mesta) och jag gissar att det inte blir lika lätt att gå upp alla kilon igen när man slutar.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
svekke
Medlem

Inläggav GandhiMK2 » fre 11 aug 2017, 00:22

svekke skrev:Personligen tror jag på ett löpsteg som ligger mitt/fram på foten hellre än att löpa tungt på hälarna, men återigen - bra löpsteg sliter i början på benhinnorna, men efter ett par veckor borde det bli bra.

Alltså , jag har aldrig kunnat springa. Blir helt slut. Har alltid varit så sjukt obekvämt. Sen var det en polare som kom förbi vår trädgård i fåniga skor som jag fick testa. barefoot nånting. Kort därefter så var jag i Usa och köpte ett par NB barefoot-ISH skor. Dom har sula och den är inte helt platt och stum men näst intill och för första gången i mitt liv kan jag nu springa. Har sprungit en mil ett par ggr tom. Hela grejen för mej var att springa framåtlutad i ngn sorts aslökig kontrollerat fall-stil. Korta tassande steg på framfoten. Ungefär som om man tar av sej skor och springer. (Testa så får ni se. Inget jävla hälnedslag där inte!) SÅ jävla mycket skönare för hela kroppen och inte minst andning och allt möjligt. Rimligen är det på tå man rent konstitutionellt är ämnad att springa som människa. Annars skulle vi väl springa på hälen även barfota?
https://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE
Hur som helst, jag vet att folk kan få problem med vaderna etc men det är inget som hänt mej. Värt en test, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inläggav Hellish » fre 11 aug 2017, 15:11

Huh! Kanske måste testa att springa på det sättet. Jag klarar runt två kilometer annars och det är en jäkla plåga. Går hellre två timmar i uppförslut än att springa. Men det där ska testas. :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++

Inläggav svekke » mån 14 aug 2017, 09:19

Ja gör det, men börja med att växla mellan spring och gå. Spring 1 km, gå minst 500 meter, repetera högst 3 gånger i början. Barfotaskor kan säkert vara bra, själv kör jag med relativt vanliga löparskor men utan extrem häldämpning (eftersom jag inte springer på hälarna längre). En stor del av att få ett "lättare" löpsteg är att öka frekvensen. Sträva efter 140-160 steg per minut, men ta korta steg. Med hög frekvens går det inte att ha hältramp. Spring gärna i lite uppförsbacke, det är lättare att få ett bra steg då. Det finns massor av tips på nätet.

Hellish skrev:Huh! Kanske måste testa att springa på det sättet. Jag klarar runt två kilometer annars och det är en jäkla plåga. Går hellre två timmar i uppförslut än att springa. Men det där ska testas. :)
svekke
Medlem

Inläggav fieldflower » sön 17 dec 2017, 15:38

Har kört LCHF och vit period sedan semestern. Kör även skrotlyftning 3 ggr/vecka.
Vågen har gått stadigt nedåt från 103 till 96, men har fastnat och nu är den uppe på 98 igen.
Är väl inte enormt orolig då jag märker att magen försvinner och det börjar bukta ut på andra ställen.

Men platå är tråkigt, så nu blir det paus från LCHF:andet under julen, och lite rom skall jag nog få också.
Men å andra sidan tänkte jag steppa upp träningen till att inkludera joggingturer ett par ggr per vecka också, så får vi väl se vad som händer.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Föregående

Återgå till Off Topic