PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John Sane »

Är tiden ett problem så är väl löpning att föredra. På med skorna, ut och spring. Hemma igen efter 40 minuter. Inget gym att ta sig till och från.

Men... Varför får alla hyfsat nya dieter fans som liknar religösa fanatiker? Nåde den som föredrar att äta lite mindre och träna lite mer om en LCHF-frälst finns i närheten. Påminner ganska mycket om våra ständiga diskussioner om 6-strängad möbel vs. Fender Precision.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

John du har givetvis rätt men hade jag börjat kuta när jag vägde 118 kg så hade jag nog knäckt knäna totalt. Nu ,när jag gått ned över 20 pannor så funkar det. En halvmil e ok men en mil skapar problem,vilket jag precis nu är varse...grrr

Håller med om dietgrejen... Jag får för mej att det som skapar bäst förutsättningar för att lyckas hålla vad man nu gött nedr att man inte strular för mycket och komplicerar sitt ätande och knte minst matlagande för i längden pallar man fan inte... Man åker till Thailand på semester och för inte käka ris och cocosmjölk... Eller usa och MÅSTE ta bort brödet fr hamburgaren och inte käka pommes alls... Det blir jobbigt och risken att man ger upp ökar.
Tyvärr så handlar det väl ofta om ett sätt att få fortsätta frossa istället för att sluta just med det ,vilket ju ör ett beteende som inga andra djur har för sej förutom husdjur...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Mr Spock »

Precis så är det väl: förhoppningen om att någon/nästa/nyaste mirakelkuren ska vara mera "tillåtande" än den förra.

Som redan påpekats, är ekvationen enkel och kompromisslös: mindre mat, mera motion.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

Mr Spock skrev:Precis så är det väl: förhoppningen om att någon/nästa/nyaste mirakelkuren ska vara mera "tillåtande" än den förra.

Som redan påpekats, är ekvationen enkel och kompromisslös: mindre mat, mera motion.
Det är det gamla antagandet, ja. Men det har visat sig att det absolut INTE är egalt vilken mat man stoppar i sig. För ett tag sedan gjordes ett experiment där en grupp överåt ett visst kaloriantal med godis. Kommer inte ihåg hur mycket, men det var massor. Samtidigt en annan grupp som överåt exakt samma kaloriantal med jordnötter. Enbart de som åt godiset gick upp i vikt.

Att äta LCHF blir ganska snart en vana och inte alls svårt att följa. Och stannar man på den kosten så stannar man också kvar på en bra vikt. Plus att man får utmärkta hälsovärden vad avser blodsocker och blodfett som är livsviktigt beträffande massor av sjukdomsrisker.

John, på vad vis är jag fanatisk? För att jag berättar hur det fungerar? Jag har läst massor av forskningsrapporter och kanske framför allt referat av forskningsrapporter. Det, i kombination med egna iakttagelser och andras har övertygat mig om att det är överlägset nyttigast, och det tycker jag är en viktig insikt. Det har dock inget med religion att göra.

Däremot är det många motståndare till LCHF som med lysande okunnighet och något som liknar religiös övertygelse försöker förlöjliga kosten med alla medel.

Vad gäller träning så är det inte särskilt verksamt mot övervikt. Men det är ändå viktigt för att man ska må bra,
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

"Vad gäller träning så är det inte särskilt verksamt mot övervikt. Men det är ändå viktigt för att man ska må bra"

Eeh... Nu är du väl ändå en aning snurrig?
Om jag cyklar 5 mil på drygt en och en halv timme så kan vi väl ändp vara någorlunda överens om att jag bränner en hel del energi,right? Utan att behöva gå in på glykogener och olika energidepåers funktioner så kan du väl hålla med om att man då gjort av med en hel del och att detta är bra i förhållande till den energi man stoppar i sej SPECIELLT om du jämför det med att samma tid sitta på en stol?
Eller är det LCHF-Jehovas som helt tagit över? ;-)
Sen är det garanterat så att man ska käka mindre kllhydrater enär det,som sagt,är socker...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

Jovisst bränner man energi. Men vikteffekten av det hela är ändå begränsad. Lyckas man bygga upp en avsevärt större muskelmassa så bränner även dessa nya muskler energi, också i vila, även om själva musklerna också väger. Men det är i alla fall mycket mindre effektivt som viktnedgångsmetod.
Jag har blivit utan gym efter en flytt från Moss till Halden, och det bekymrar mig stort. Bland annat har jag på en månad märkt att klenare muskler i ryggen (musculus erector spinae) gör att jag blivit mycket mer känslig för ryggont. Måste komma igång igen ordentligt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av inber »

f-bass skrev:"Vad gäller träning så är det inte särskilt verksamt mot övervikt. Men det är ändå viktigt för att man ska må bra"

Eeh... Nu är du väl ändå en aning snurrig?
Det är ju sant. Det är svårare att motionera sig smal än att få ner matsuget så att man äter mindre. Kroppen som förbränningsmotor är alldeles för effektiv, vilket gör att man måste motionera ganska rejält för att verkligen göra av med kalorier. Cykla fem mil är ju rejält med motion, men hur många gör det varje dag?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

inber skrev:
f-bass skrev:"Vad gäller träning så är det inte särskilt verksamt mot övervikt. Men det är ändå viktigt för att man ska må bra"

Eeh... Nu är du väl ändå en aning snurrig?
Det är ju sant. Det är svårare att motionera sig smal än att få ner matsuget så att man äter mindre. Kroppen som förbränningsmotor är alldeles för effektiv, vilket gör att man måste motionera ganska rejält för att verkligen göra av med kalorier. Cykla fem mil är ju rejält med motion, men hur många gör det varje dag?
Gråskala, for helwitt! ;-)
Jag försökte simma mej smal för en massa år sen. Vägde 118 och kom ned till 102 men där var det stopp....hjölpte liksom inte att jag simmade 4 ggr i veckan. Först när jag ändrade kost och slutade frossa och överäta så förbannat så lugnade det sej.
DOCK så är det ju så att om jag , som idag, springer en halvmil så har jag ju faktiskt gjort av med den frukosten jag satt i mej och därmed inte slutar på en massa plus och HENCE så får jag inte mer fett på min vackra lekamen utan kanske blir AV med lite....eller är det fel?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av inber »

f-bass skrev: Gråskala, for helwitt! ;-)
Jag försökte simma mej smal för en massa år sen. Vägde 118 och kom ned till 102 men där var det stopp....hjölpte liksom inte att jag simmade 4 ggr i veckan. Först när jag ändrade kost och slutade frossa och överäta så förbannat så lugnade det sej.
DOCK så är det ju så att om jag , som idag, springer en halvmil så har jag ju faktiskt gjort av med den frukosten jag satt i mej och därmed inte slutar på en massa plus och HENCE så får jag inte mer fett på min vackra lekamen utan kanske blir AV med lite....eller är det fel?
Du har ju en poäng. Men gör man världen svartvit för ett tag så blir allt mycket tydligare. Bort med gråskalan och låt oss begrunda följande två enkla situationer:

1. Oskar behöver gå ner och ska välja en sak - äta mindre eller motionera mer. Han frågar dig om råd. Vilket väljer du?

Rätt svar är äta mindre, hur bra man än mår av motion.

2. Lille Sigge, 12 år, är tjock och sitter framför datorn hela dagarna och spelar WoW. Han behöver gå ner. Gamla farbror Lars säger att han sitter för mycket stilla. På farbrorns tid fick man minsann cykla själv och inte bli skjutsad överallt (osv bla bla bla). Jag säger att det beror på att Sigges mamma ger honom en stor flaska Cola varje dag för att han inte ska vara ledsen över att han är en tjockis. Vem har rätt?

Rätt svar är såklart att det är läskens fel. Killen kan aldrig bli smal genom att börja motionera så länge han göder fetman med tomma kolhydrater.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bachbarian »

Har gått ner 3,5 kg sen jobbet började. Är lite oroad. Nog för att det är gött att tappa lite semesterhull och att jag har ett ganska fysiskt krävande arbete med gott om tid för fysisk fostran, men det känns som att nästan ett kg i veckan är lite mycket.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:John du har givetvis rätt men hade jag börjat kuta när jag vägde 118 kg så hade jag nog knäckt knäna totalt. Nu ,när jag gått ned över 20 pannor så funkar det. En halvmil e ok men en mil skapar problem,vilket jag precis nu är varse...grrr

Håller med om dietgrejen... Jag får för mej att det som skapar bäst förutsättningar för att lyckas hålla vad man nu gött nedr att man inte strular för mycket och komplicerar sitt ätande och knte minst matlagande för i längden pallar man fan inte... Man åker till Thailand på semester och för inte käka ris och cocosmjölk... Eller usa och MÅSTE ta bort brödet fr hamburgaren och inte käka pommes alls... Det blir jobbigt och risken att man ger upp ökar.
Tyvärr så handlar det väl ofta om ett sätt att få fortsätta frossa istället för att sluta just med det ,vilket ju ör ett beteende som inga andra djur har för sej förutom husdjur...
Låter bra. Till en början hade nog en timmas promenad om dagen varit en bättre start än att kuta. En dokumentär eller en bra platta i hörlurarna så går den där timman som en dans. Min poäng med just löpning var att man slipper den extratid det tar att ta sig till och från gymmet. Jag personligen har mycket ledig tid men för många som har barn och ett heltidsjobb så kan det säkert vara guld värt att spara in den där extra halvtimman.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John Sane »

Tripod skrev: John, på vad vis är jag fanatisk?
Jag har ingen aning om huruvida du är fanatisk eller inte. Jag har inte läst vad du har skrivit.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

John Sane skrev:
Tripod skrev: John, på vad vis är jag fanatisk?
Jag har ingen aning om huruvida du är fanatisk eller inte. Jag har inte läst vad du har skrivit.
Det blir ju en väldigt meningsfull diskussion om du deltar utan att läsa vad andra skriver.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut. Du kan inte gå ner i vikt "enbart" med träning om du fortfarande äter mer än vad du gör av med. Det är ju grundbulten i LCHF och 5:2 egentligen - Med LCHF tar du bort det mest energirika (kolhydraterna) och ersätter det med saker som är mindre energirika (i det här fallet fett).

Att lägga om kosten får en större märkbar skillnad än att bara börja träna, eftersom det är energiintaget som bestämmer hur mycket du gör av med. DÄREMOT om du tränar så ökar du energiförbränningen (tung styrketräning ökar dessutom på metabolismen som gör att du förbränner mer under en längre period), vilket då gör att kombinera diet med träning gör att du går ner ännu mer i vikt.

1kg viktnedgång innebär att man behöver ligga på ett kaloriunderskott på någonstans mellan 7000 och 9000kcal (beroende på vilken undersökning man kollar på). Vill man gå ner ett kilo i veckan ska man ligga på 1000kcal underskott per dag, vilket för en normalbygd basist blir runt 1500kcal/dag. Då börjar man närma kroppens svältstadium, som ligger runt 1200-1400kcal/dag. Ökar du istället på träningen istället så att du behöver få i dig runt 3000-3500kcal/dag istället för 2000-2500kcal/dag så innebär det att du kan äta någorlunda normalt och ändå gå ner ordentligt. Kroppens svältstadium är dugligt fast, men energibehovet/förbrukningen kan man förändra genom att röra på sig mer.

Svältstadiumet är inte något som uppstår så fort du råkar gå under 1200kcal en dag (har man varit sjuk eller fruktansvärt bakfull en dag är det lätt att man ligger under 1200kcal på en dag) utan det är under en "längre" period (vi pratar veckor) som kroppen ställer om till svältstadium. Det är därför dieter som 5:2 fungerar.
Det är också därför dieter som går ut på att käka powerbars och dricka pulvershakes där kcal-intaget ligger mellan 700-1200kcal/dag gör att man går upp allting igen efter, eftersom kroppen skriker efter näring efter sitt "svältstadium".

SEN finns det alltid "charmen" i början med en diet, att så fort man lägger om kosten så droppar man oftast några kilo då ett osunt leverne binder en massa vätska. Dra ner på spriten, sockret och den saltade maten och kroppen börjar frigöra vätskan, vilket då gör att man i början oftast har en mer extrem viktnedgång än mot slutet av sin diet. Sen vänjer sig kroppen, vilket då gör att viktnedgången stabiliseras.

Fördelen med att kombinera med styrketräning (förutom då det jag skrivit ovan med att öka på viktnedgången) är att man förutom att gå ner i vikt även bygger muskler. Drar du bara ner på kcal-intaget så går du absolut ner i vikt, men rör du inte på dig mer kommer du se ut som vanligt, om än en "mindre" version av dig själv. Har du en bred röv kommer röven fortfarande vara proportionerligt bred, om än lite mindre, men sen samtidigt har resten av kroppen minskat i storlek också. Med styrketräning så börjar du bygga muskler (logiskt), vilket gör att fettet omstruktureras i kroppen och sprider ut sig mer "jämt" än tidigare, vilket då gör att man SER en större skillnad än att "bara" ändra dieten.

Jag har uppenbarligen varit arbetslös för några år sen och styrketränade då 5ggr/vecka, jag var spinkig som ett as innan men köttade på mig 15kg ungefär, både fett och muskler. Läste väldigt mycket forskning om styrketräning under den tiden eftersom jag hade så mycket tid... Man kanske skulle bli arbetslös igen?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av HirYoshima »

Tripod skrev:John, på vad vis är jag fanatisk? För att jag berättar hur det fungerar? Jag har läst massor av forskningsrapporter och kanske framför allt referat av forskningsrapporter. Det, i kombination med egna iakttagelser och andras har övertygat mig om att det är överlägset nyttigast, och det tycker jag är en viktig insikt. Det har dock inget med religion att göra.

Däremot är det många motståndare till LCHF som med lysande okunnighet och något som liknar religiös övertygelse försöker förlöjliga kosten med alla medel.
Precis sådär resonerar min trummis ang. faste-dieten... Han berättar hur det fungerar och plockar fram forskningsrapport efter forskningsrapport och artiklar som visar övertygande att de har rätt.

OT+: Det är lite så som när politiker ska debattera.. de lägger fram att deras poäng är den bästa oavsett om den andra har en bättre poäng.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

HirYoshima skrev:
Tripod skrev:John, på vad vis är jag fanatisk? För att jag berättar hur det fungerar? Jag har läst massor av forskningsrapporter och kanske framför allt referat av forskningsrapporter. Det, i kombination med egna iakttagelser och andras har övertygat mig om att det är överlägset nyttigast, och det tycker jag är en viktig insikt. Det har dock inget med religion att göra.

Däremot är det många motståndare till LCHF som med lysande okunnighet och något som liknar religiös övertygelse försöker förlöjliga kosten med alla medel.
Precis sådär resonerar min trummis ang. faste-dieten... Han berättar hur det fungerar och plockar fram forskningsrapport efter forskningsrapport och artiklar som visar övertygande att de har rätt.

OT+: Det är lite så som när politiker ska debattera.. de lägger fram att deras poäng är den bästa oavsett om den andra har en bättre poäng.
Periodisk fasta är också lysande. Effekten på kroppen är i delvis densamma som lågkolhydratskost. Det är ofta samma människor som ägnar sig åt LCHF och fasta. I kombination. Eller ibland bara periodisk fasta.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

FreCKo skrev:Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut.
Nej det är det inte.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
DrB
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 14:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av DrB »

Kan varmt rekommendera http://www.kostdoktorn.se/lchf" onclick="window.open(this.href);return false;
18 kilo back för mig på ca 2 år. Har väl hänt att jag tränat lite ibland, gym och jogg, men det är ju så tråkigt...
Astma och eksem - i stort sett borta, halsbränna och ballongmage - borta!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Tripod skrev:
FreCKo skrev:Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut.
Nej det är det inte.
Jo, det är det. Tyvärr Tripod, men du har fel i det här fallet, man går inte ner i vikt (förutom eventuellt vätska man bundit) om man inte ligger på ett kaloriunderskott.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av inber »

Tripod skrev:
FreCKo skrev:Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut.
Nej det är det inte.
Det där är en ganska naiv förenkling som helt bortser från vad som driver metabolismen. Kroppen är ingen förbränningsmotor med x % verkningsgrad, vilket ingenjörstyper förefaller att tro. Senare tids forskning har skjutit sambandet i småbitar. Metabolismen och hjärnans belöningssystem är mer sofistikerade än så.

Det finns något slags förakt för svårigheterna med att hålla vikten i det där påståendet som jag inte gillar.

För att travestera FreCko: Allt handlar om en sak: se till att börja röka, om du inte redan gör det. Rökning håller effektivt vikten nere. Knarka är ännu bättre.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

inber skrev:
Tripod skrev:
FreCKo skrev:Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut.
Nej det är det inte.
Det där är en ganska naiv förenkling som helt bortser från vad som driver metabolismen. Kroppen är ingen förbränningsmotor med x % verkningsgrad, vilket ingenjörstyper förefaller att tro. Senare tids forskning har skjutit sambandet i småbitar. Metabolismen och hjärnans belöningssystem är mer sofistikerade än så.

Det finns något slags förakt för svårigheterna med att hålla vikten i det där påståendet som jag inte gillar.

För att travestera FreCko: Allt handlar om en sak: se till att börja röka, om du inte redan gör det. Rökning håller effektivt vikten nere. Knarka är ännu bättre.
Förakt för svårigheterna? Absolut inte, men grundstommen i viktnedgång är att man ska ligga på ett kaloriunderskott. Oavsett vad all forskning gällande LCHF och GI och 5:2 säger så har alla samma grundtanke - Ät mindre än vad du gör av med och du går ner i vikt. Sen finns hela hälsoaspekterna bakom som jag inte säger något om, men att säga att man inte går ner i vikt om man äter "bra" (vilket kanske inte framgick av min post innan, vilket då gör att den här diskussionen uppstår) och ligger på kcal-underskott, då har man (enligt mig) missförstått hela viktnedgångsprincipen.

MEN jag är villig att omvärdera om fakta presenteras! :vinkar:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

SVD spinner vidare på John Sanes tankar:

http://www.svd.se/kultur/berglin_8463196.svd?sidan=12" onclick="window.open(this.href);return false;

(inte menat att förolämpa, bara kul att dom hade den bilden idag efter den här diskussionen).
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
DrB
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 14:40

Re: Sv: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av DrB »

Tripod skrev:
FreCKo skrev:Allting handlar om en enkel formel: Kalori in minus kalori ut.
Nej det är det inte.
Det går inte att få till en så enkel ekvation, då skulle vi kunna äta en näve godis per dag och gå ner i vikt...
Även därför många har svårt med tex viktväktardiet.
Blodsockret stiger pga kolhydrater, kroppen skickar in insulin, blodsockret dyker - och man blir sugen att äta igen...

Äter jag strikt LoCarb känner jag aldrig det där suget i magen, men om jag fuskat lite med ris, potatis eller så - då kommer tomheten i magen rätt snabbt!
Pasta har jag slutat HELT med, jag fungerar dåligt ihop med vetemjöl...
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John Sane »

Tripod skrev:
John Sane skrev:
Tripod skrev: John, på vad vis är jag fanatisk?
Jag har ingen aning om huruvida du är fanatisk eller inte. Jag har inte läst vad du har skrivit.
Det blir ju en väldigt meningsfull diskussion om du deltar utan att läsa vad andra skriver.
En tråd som hållit på sedan 2008, 30 sidor. Självklart läser jag inte igenom allt innan jag postar ett inlägg. Ett inlägg som i det här fallet var helt fristående från vad ni eventuellt har pratat om. Det innehåller två reflektioner kring viktminskning, inget mer. Om du och din ömma tå väljer att sura över det och tolka det som ett påhopp, var så god. Jag kunde inte bry mig mindre. Ironiskt dock, efter att ha läst det som skrivits efter mitt inlägg om fanatism så är det en person som sticker ut lite. Lite småfanatisk sådär. Typ "LCHF är den enda rätta vägen, inga andra metoder fungerar". Gissa vem.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John Sane »

FreCKo skrev:SVD spinner vidare på John Sanes tankar:

http://www.svd.se/kultur/berglin_8463196.svd?sidan=12" onclick="window.open(this.href);return false;

(inte menat att förolämpa, bara kul att dom hade den bilden idag efter den här diskussionen).
Hahahahaha! "PRAISE THE LARD!"
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Skriv svar