PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25792
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Jahapp, gott och väl över 100 igen då.
Bryta ihop och komma igen.
Kul så...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Jahapp, gott och väl över 100 igen då.
Bryta ihop och komma igen.
Kul så...
Det fixar du! 0,1 ton är inte toköver vad du ska väga! Bryt ihop och gå vidare bara! Behöver du ta bort 15 kilo ca eller? Borta innan sommaren! Köp Inte större badbyxor! Åtminstone inte för viktuppgångens skull. ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25792
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:Jahapp, gott och väl över 100 igen då.
Bryta ihop och komma igen.
Kul så...
Det fixar du! 0,1 ton är inte toköver vad du ska väga! Bryt ihop och gå vidare bara! Behöver du ta bort 15 kilo ca eller? Borta innan sommaren! Köp Inte större badbyxor! Åtminstone inte för viktuppgångens skull. ;)
Jag tror jag får mycket svårt att komma under 90, men bara jag närmar mig 95 så försvinner ryggbesvären...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:Jahapp, gott och väl över 100 igen då.
Bryta ihop och komma igen.
Kul så...
Det fixar du! 0,1 ton är inte toköver vad du ska väga! Bryt ihop och gå vidare bara! Behöver du ta bort 15 kilo ca eller? Borta innan sommaren! Köp Inte större badbyxor! Åtminstone inte för viktuppgångens skull. ;)
Jag tror jag får mycket svårt att komma under 90, men bara jag närmar mig 95 så försvinner ryggbesvären...
Usch. Ryggproblem. Inget kul. :(
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Cuba »

Vad håller ni på med?? Enligt en annons på Aftonbladet så sker detta på bara ett par veckor.

JOBBA JOBBA JOOOOBA!


Bild
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Mc Green »

Hoppar in den här tråden utan att ha läst alla inlägg...
Jag fick en fix ide om att skippa "onödigt socker" i början av November.
Låg just under 100 kg och tänkte att det började vara dags för kursändring.
Läsk, godis, fikabröd o glass tog jag bort helt, det var faktiskt betydligt lättare än vad jag trodde. I kritiska lägen var frukt och morötter räddningen, men nu har jag inget som helst sötsug.
Klockar in på 95 kg, men funderar seriöst på att börja skära hårdare i kolhydraterna.. Pasta, vitt bröd etc.
Har väl även tankar på att damma av motionscykeln, då ett avlägset mål är att ligga på 85 kg, vilket ändå är högt utifrån BMI.
Kul att få ta del av alla andras kamp och pepp
Senast redigerad av Mc Green den fre 20 feb 2015, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Under 110 för första gången på ganska länge. Delmål 1 passerat iallafall! :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

Vågen har stått parkerad de senaste två veckorna trots att jag håller strikt lchf, går en mil 5 dagar i veckan och lyfter väldigt mycket tunga prylar. Däremot ramlar brallorna av mig, kan det helt enkelt vara så att jag byggt muskler motsvarande vad jag förlorat i fett? Känns som väl mycket muskelmassa att lägga på sig under så kort tid. När jag tränade som hårdast la jag på mig cirka 5 kg muskler på ett år liksom.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Vågen har stått parkerad de senaste två veckorna trots att jag håller strikt lchf, går en mil 5 dagar i veckan och lyfter väldigt mycket tunga prylar. Däremot ramlar brallorna av mig, kan det helt enkelt vara så att jag byggt muskler motsvarande vad jag förlorat i fett? Känns som väl mycket muskelmassa att lägga på sig under så kort tid. När jag tränade som hårdast la jag på mig cirka 5 kg muskler på ett år liksom.
Det kan gå fort. OCH muskler väger mer än ister. Jag gick ju upp drygt 6 kilo på några veckor när jag fick reda på att jag har diabetes och fick börja med insulin. Insulin kan göra att man går upp i vikt. Samtidigt började jag träna på gym och återgick även till att ta min långpromenader. Så alla 6 kilona var DEFINITIVT inte bara fläbb utan 2 - 3 kilo TROR jag är mer muskler. Nu har jag gått ner 3 kilo igen och det mesta om inte allt av det är nog fett. Har ju kunnat sluta med all form av medicinering genom att röra på mig och äta vettigt och på rätt tider. Tittar jag i spegeln så blir jag glad. Tittar jag på vågen så har det gått åt fel håll i jämförelse med vad det stod 6 veckor sedan...... Ibland har vågen fel. Och spegeln rätt. :nickar: :tummenupp:
Sylar
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 11 jan 2015, 00:31

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Sylar »

Det är otroligt svårt att skära ner på kolhydrater som vegetarian... :(
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Mc Green skrev:Hoppar in den här tråden utan att ha läst alla inlägg...
Jag fick en fix ide om att skippa "onödigt socker" i början av November.
Låg just under 100 kg och tänkte att det började vara dags för kursändring.
Läsk, godis, fikabröd o glass tog jag bort helt, det var faktiskt betydligt lättare än vad jag trodde. I kritiska lägen var frukt och morötter räddningen, men nu har jag inget som helst sötsug.
Klockar in på 95 kg, men funderar seriöst på att börja skära hårdare i kolhydraterna.. Pasta, vitt bröd etc.
Har väl även tankar på att damma av motionscykeln, då ett avlägset mål är att ligga på 85 kg, vilket ändå är högt utifrån BMI.
Kul att få ta del av alla andras kamp och pepp
http://www.gille.se/popup/?id=377

Dom här anses som "nyttiga(re)" om man pratar kakor. Väldigt lite socker och dom kolhydrater som finns är hyfsat långsamma. Nötter kan vara bra att knapra på. Banan är en av dom frukter som innehåller mest socker. Äpplen är bättre. Kör på så mycket fullkorn som möjligt. Vitt bröd är en STYGGELSE! Och en del mörkt bröd är också skit vilket inte folk fattar. Ibland är det bara färgen på sirapen som gör skillnad på färgen på vitt och mörkt bröd. Kolla efter nyckelhålsmärkta produkter över lag. Med högt fiberinnehåll. Fullkorn, surdeg etc där man ser kornen och nötterna i brödet. Ju mindre finfördelat desto bättre, är någon form av grundregel. Ju mindre finfördelat desto längre tar det för kroppen att bryta ner maten. Och det är bra. Fort är dåligt. Man säger i stort att man ska hålla sig borta från tre vita saker. Socker, mjöl och mjölk. Mjölk innehåller ganska mycket laktos/mjölksocker. Laktosfri mjölk är faktiskt bättre.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/upp ... -dodlighet

Det här är många inte direkt medvetna om. Människan är det enda djuret som dricker mjölk i vuxen ålder. Det bör vi helt ärligt sluta upp med och det av många anledningar. Lite mjölk i kaffet är ju ingen direkt fara men jag har polare som lugnt sätter i sig en liter mjölk om dagen och det är direkt korkat.Och det stärker INTE skelettet. Åtminstone inte om inte mjölken är berikad. Fet fisk, motion, solljus och lite annat är BETYDLIGT bättre alternativ om man vill stärka skelettet. Och ur ren hälsosynpunkt är gluten också skit för ALLA. Om man kan så håll nere på gluten över lag för det fräter på tarmarna även om man inte är överkänslig mot gluten. Så det är inte bra för nån.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Sylar skrev:Det är otroligt svårt att skära ner på kolhydrater som vegetarian... :(
Kroppen behöver kolhydrater men dom SNABBA kolhydraterna kan man försöka hålla igen på och det gäller även vegetarianer.
Vit pasta
Vitt ris
Potatis
Vitt mjöl
Bananer
Riskakor
Godis
Läsk
Alla livsmedel som innehåller mycket socker
Inte mycket kött vare sig i snabba eller långsamma kolhydrater. ;) Det finns bättre alternativ än det i listan ovan dock.

Det här har jag skrivit om tidigare tror jag men som exempel..... Om du kokar en potatis och äter den så får man i sig en hel del snabba kolhydrater. Om du däremot låter potatisen svalna av, sätter in den i kylen under natten, värmer den dagen därpå och äter den då istället så har dom snabba kolhydraterna i potatisen omvandlats till långsamma..... VOILA! "Dageneftermat" kan ur hänseendet snabba kolhydrater vara bättre än mat som man precis tillagat..... Detta hade jag ingen som helst aning om för 6 veckor sedan....! :lol:
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

I morse sa vågen 107,nånting.
Betyder att jag har gjort ungefär 10 pannor nu! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:I morse sa vågen 107,nånting.
Betyder att jag har gjort ungefär 10 pannor nu! :)
BRA gjort! :D :tummenupp:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Tack! Det går sakta men säkert neråt iaf!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:I morse sa vågen 107,nånting.
Betyder att jag har gjort ungefär 10 pannor nu! :)
Sedär, bra jobbat!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

Nu gick proppen ur igen! :) Minus 9 kg so far, ungefär 6 kvar.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Nu gick proppen ur igen! :) Minus 9 kg so far, ungefär 6 kvar.
Microlax funkar!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Nu gick proppen ur igen! :) Minus 9 kg so far, ungefär 6 kvar.
Microlax funkar!
Tog ur 5-kiloshanteln ur fickan.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Taurus »

Cuba skrev:Vad håller ni på med?? Enligt en annons på Aftonbladet så sker detta på bara ett par veckor.

JOBBA JOBBA JOOOOBA!


Bild
Mannen på bilden till vänster ser ut som någon som gillar att lyfta skrot och som unnar sig en pilsner och något gott på tallriken på fredagen, medan mannen på bilden till höger ser ut att vara allvarligt sjuk och borde söka läkarhjälp genast. Så vem vill se ut som den sjuklige snubben till höger? Men det kanske bara är jag som är en kepsfarbror som inte hänger med i kroppsidealens utveckling.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av peppe »

98 Pannor år 2007 nu 71kg. Sakta men säkert har det gått, sista 12kg plockade jag sen i sommras. Fy så lätt allting går, värken i knäna å höfter helt borta! Ond cirkel när värken gör att man slutar röra på sig. Motion funkar säkert inte för alla men för mig var den gecken;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Dagsnotering: 105kg.
-12 alltså. Håller fortfarande ungefär 1kg i veckan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bullen »

Har ofrivilligt gått ner till 100 pannor jämnt. Ska man ta tillfället i akt och droppa 10-15 kg till och nå idealvikt eller ska jag ta det som ett sjukdomstecken och börja äta upp mig lite igen?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Med risk för att jag kanske är lite väl svepande men jag tror inte att det är mat/godis som bygger fetma hos medelålders svenska män. Jag tror att det är alkohol.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Skriv svar