"Det finns bara en väg till himlen"

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
Svensson skrev:Bild
Ljesus Kristus AB?
Hehehe... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Le Contrebasse skrev:Inte riktigt friska är en utmärkt analys.

Era professionella utlåtanden ger mig lite dålig eftersmak....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

blackparkas skrev:
Le Contrebasse skrev:Inte riktigt friska är en utmärkt analys.

Era professionella utlåtanden ger mig lite dålig eftersmak....
Vad bra, då har vi lyckats.

För att svara på ditt andra inlägg blackparkas, jag tror det hela handlar om hur man är funtad, hur man växt upp, vad man har för bakgrund osv.
För mig är det fullkomligt omöjligt att förstå människor som tar till sig en religion och bygger upp sina liv efter den, jag har en naturvetenskaplig syn på extensiella frågor vilket gör att jag helt enkelt inte kan förstå hur folk kan dedikera sin livsåsyn till sådant som faktiskt är "omöjligt" att bevisa.
Sedan kan man ju se på aspekter så som hur religion och tro kan ha för inverkan på människor, och vad den spelar för roll i deras liv. Men det är en annan tråd.
Jag kommer aldrig sluta kritisera religion, snart måste fanskapet och förtrycket bekämpas.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Parky min vän.
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv men....

Jag respekterar mäniskor som har en tro.
Om den sedan är kristen, buddistisk eller tro på Robert Lind i Kramfors osv är egalt.
Men när en jäppe likt snubben i klippet gafflar på så drar han ett löjets skimmer (i min värld) över det kristna kollektivet.
Han gör kristendomen en otjänst i mina ögon, och då är jag inte speciellt religiös (agnostiker).
Det blir bara trams.
Ta inte illa upp men så ser jag på saken, i det här fallet en fjolle som tillverkar knappar för övergångsställen.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Le Contrebasse skrev:
blackparkas skrev:
Le Contrebasse skrev:Inte riktigt friska är en utmärkt analys.

Era professionella utlåtanden ger mig lite dålig eftersmak....
Vad bra, då har vi lyckats.

För att svara på ditt andra inlägg blackparkas, jag tror det hela handlar om hur man är funtad, hur man växt upp, vad man har för bakgrund osv.
För mig är det fullkomligt omöjligt att förstå människor som tar till sig en religion och bygger upp sina liv efter den, jag har en naturvetenskaplig syn på extensiella frågor vilket gör att jag helt enkelt inte kan förstå hur folk kan dedikera sin livsåsyn till sådant som faktiskt är "omöjligt" att bevisa.
Sedan kan man ju se på aspekter så som hur religion och tro kan ha för inverkan på människor, och vad den spelar för roll i deras liv. Men det är en annan tråd.
Jag kommer aldrig sluta kritisera religion, snart måste fanskapet och förtrycket bekämpas.

Ok...
Kan inte påstå att jag bygger mitt liv efter religionen direkt, men du kanske inte generaliserade och du kanske inte på allvar tror att alla som har någon religiös övertygelse är så fanatisk som de fanatiker du ser i amerikanska filmer?

Så kristendomen står för "fanskap och förtryck" i din bok?
Märkligt... i min är det precis tvärtom....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

blackparkas skrev:Visste ni att Apple-symbolen symboliserar Äpplet i lustgården förresten och att Mac alltså kommer från djävulen och alla som använder det kommer brinna i helvetet?
Nej, för jag tror inte på varken himmel eller helvete, alltså kommer jag inte hamna i helvetet om jag skulle köpa en Mac.

Jag har bara haft negativa erfarenheter av religion i mitt liv, bara det räcker för att jag inte ska tro på det.

Vetenskapen har alltid varit något att stödja sig mot för min del.
Senast redigerad av Mr Praline den lör 16 aug 2008, 00:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:Parky min vän.
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv men....

Jag respekterar mäniskor som har en tro.
Om den sedan är kristen, buddistisk eller tro på Robert Lind i Kramfors osv är egalt.
Men när en jäppe likt snubben i klippet gafflar på så drar han ett löjets skimmer (i min värld) över det kristna kollektivet.
Han gör kristendomen en otjänst i mina ögon, och då är jag inte speciellt religiös (agnostiker).
Det blir bara trams.
Ta inte illa upp men så ser jag på saken, i det här fallet en fjolle som tillverkar knappar för övergångsställen.
Så om man pratar om sin tro och om man pratar om guds under etc etc etc så är det att dra ett löjes skimmer över det kristna kollektivet?
Vad är det då du respekterar med människors tro?
Var och en får tro vad de vill bara de inte pratar om det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ugglan GBG skrev:
blackparkas skrev:Visste ni att Apple-symbolen symboliserar Äpplet i lustgården förresten och att Mac alltså kommer från djävulen och alla som använder det kommer brinna i helvetet?
Nej, för jag tror inte på varken himmel eller helvete, alltså kommer jag inte hamna i helvetet om jag skulle köpa en Mac.

Jodu... jag lovar dig... du kommer brinna i helvetet om du så köper en iPhone!

Fast Bill Gates ska ju vara satan också har jag hört...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

"Jag respekterar kanske inte din åsikt, men jag skulle dö för din rätt att uttrycka den". Så känner jag mot många religiösa.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Varför inte göra det enkelt för oss?

Alla får tro, tycka och tänka precis vad de vill. Men alla får också ifrågasätta, analysera och kanske till och med håna vad de vill, om de har goda grunder för det (och om det inte skadar någon).

Vad är problemet? 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Makten skrev:Varför inte göra det enkelt för oss?

Alla får tro, tycka och tänka precis vad de vill. Men alla får också ifrågasätta, analysera och kanske till och med håna vad de vill, om de har goda grunder för det (och om det inte skadar någon).

Vad är problemet? 8)
Låter som vi är överens för en gångs skull Makten :D
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Le Contrebasse skrev:
Makten skrev:Varför inte göra det enkelt för oss?

Alla får tro, tycka och tänka precis vad de vill. Men alla får också ifrågasätta, analysera och kanske till och med håna vad de vill, om de har goda grunder för det (och om det inte skadar någon).

Vad är problemet? 8)
Låter som vi är överens för en gångs skull Makten :D
Jag håller med er båda två! :hug:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Varför inte göra det enkelt för oss?

Alla får tro, tycka och tänka precis vad de vill. Men alla får också ifrågasätta, analysera och kanske till och med håna vad de vill, om de har goda grunder för det (och om det inte skadar någon).

Vad är problemet? 8)

Nej det är inget problem, och jag håller med egentligen.
Dock så förstår jag inte vitsen att håna en religion.

Jag tycker inte alla religioner verkar sunda om man säger så, men inte hånar jag dem för det?

Men, nej det finns inget problem egentligen.
Man får absolut ifrågasätta hur mycket man vill, men det blir så vansinnigt upphaussat så fort det handlar om något kristet.

Är det helt sonika för att kristendomen är en religion som alla tycker sig veta precis vad den handlar om så därför är det lätt att håna/häckla/tramsa?
Senast redigerad av blackparkas den lör 16 aug 2008, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ack... när får jag min jesus logga av Knedy! Så att det blir nån ordning.
När fan blir gammal så blir han religös
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ugglan GBG skrev:Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
På vilket sätt påverkas du av religion som tvingas på dig?
När stöter du på det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ugglan GBG skrev:Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
Äh orka
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:
Ugglan GBG skrev:Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
Äh orka
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:
Handen är väl skit samma det var det där lilla sektliknande företaget som jag reagerade på. Det hade kunnat vara en sketch i ett humorprogram, otroligt komisk VD egentligen men det ger en dålig eftersmak imo. Jag trodde inte att nåt sånt existerade.
Trodde du inte att det existerade "kristna" företag?

Och låt mig se om jag tolkar dig rätt.
Om ett företag har morgonbön på kontoret så är det en sekt?
Förstår inte hur ett kristet företag (som det verkar vara...) kan störa er så mycket. Hade det varit ett liknande inslag, men det var buddister som hade "gömda" symboler på alla Toyota-bilar så hade det aldrig blivit en tråd här på forumet...

Bara för att stilla min nyfikenhet:
Är alla kyrkor i era ögon sekter?!?
Vad anser ni kännetecknar en sekt?

Jag tycker nästan det är ni som är lite intorkade, intorkade på att ständigt racka ner på kristna...

I mean... kom på nå´t nytt.
Det här gnällandet på kristna och kristendomen och sekter hit och dit har man hört sedan lågstadiet.


Synd att det inte var muslimbudhistzenistmohamedaner, då hade det varit fina fisken och hur grönt som helst...


Visste ni att Apple-symbolen symboliserar Äpplet i lustgården förresten och att Mac alltså kommer från djävulen och alla som använder det komer brinna i helvetet?
Sorry om du tog illa upp. Folk får tro på vad de vill, jag har inget emot kristna människor. Men när det ska påtvingas anställda och hela företagskulturen ska bygga på en religös övertygelse så tycker jag att det påminner om en sekt ja.

Jag är lika mycket emot religösa friskolor eller företag med någon annan religös inriktning. En viss politisk inriktning är lika illa. Hur skulle du reagera om du på ditt nya företag förväntades sjunga Internationalen varje morgon? Det är inte bara kristna fenomen jag "rackar ner på" men det är de gångerna du reagerar. ;)

Fast mest tycker jag att det är komiskt, att det är gud som grejar kvartalsrapporterna. Det kändes som sagt som en sketch.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:
Svensson skrev:Bild
Ljesus Kristus AB?
Haha!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

blackparkas skrev:
Ugglan GBG skrev:Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
På vilket sätt påverkas du av religion som tvingas på dig?
När stöter du på det?
Varje gång jag stöter på någon på gatan som försöker pracka på mig en religion som en vara.

Varje gång jag har känt mig utanför i en gruppsituation där religion varit den gemensamma nämnaren. (Som musiker har det hänt OFTA)

Varje gång jag läser om (det här kommer låta kontroversiellt, men skit samma, det är lite från en juridisk synpunkt) att någon har fått skadestånd då de åberopat religiös diskriminering. Jag kan inte åberopa min ateism som objekt för diskriminering.

Varje gång jag läser om religiösa lobbygrupper, som gör allt för att förhindra/förstöra abortkliniker, stamcellsforskning, vetenskapen i allmänhet i Guds namn.

Varje gång någon använder religion för att rättfärdiga brott.

Varje gång folk selektivt utnyttjar Bibeln, dvs, använder de verser med "fina" budskap för att rättfärdiga tron (eller handlingar utförda efter tron), och ignorerar de andra, t.ex. om slaveri, hor, dödandet av kättare etc. Du kan inte välja vad du vill uttrycka/tolka från Bibeln. Antingen väljer du att tro på/tolka allt, eller inget.

Varje gång jag läser om folk som låter sina nära och kära dö för att de inte tror på medicinvetenskap, utan istället "ber" för återhämtning.

Varje gång jag har om vanliga människor som fryses ut från sociala sammanhang för att de inte är troende/har avsagt sin tro.

Och spm exemplet i tråden, när grupper utnyttjar sin ställning i affärsvärlden för att utöva religiöst inflytande på folk.

Ska jag fortsätta? Är lite seg i huvudet såpass sent som det är, och uttrycker mig kanske inte så vettigt just nu...
Senast redigerad av Mr Praline den lör 16 aug 2008, 00:50, redigerad totalt 1 gånger.
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Okej... Symboliken bakom handen känns ju lite som en efterkonstruktion nu när hela ytan blivit tryckkänslig...

Men usch för att jobba på ett sådant där ställe... Antar att de flesta icke-troende slutar rätt fort...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:På vilket sätt påverkas du av religion som tvingas på dig?
När stöter du på det?
Uppenbarligen påtvingas jag en religion när jag trycker på knappen för att få grönt lyse på övergångsstället. Inte för att det skadar mig, men jag anser mig ha rätten att ifrågasätta och även häckla detta illdåd.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Skulle det vara satanism det handlade om så skulle det bli uppror på stan...
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

anli skrev:
Ugglan GBG skrev:Saken är att det handlar om att den personliga religionen tvingas på eller påverkar oss som inte vill det i allt för stor utsträckning, det är främst det jag inte gillar.
Äh orka
Ja, faktiskt.

Jag blir upprörd av religion, och det får forumet acceptera. Jag har all rätt till mina åsikter.
Skriv svar