Lägenhetsköpsstress....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Lägenhetsköpsstress....

Inlägg av Cuba »

Stora stressen började idag...

Vi har letat lägenhet i GBG sedan i Februari. Vi har tagit det väldigt lugnt eftersom vi redan har tak över huvudet, även om det är väldigt litet. Vi har valt och vrakat, eftersom kravspecifikationen är väldigt lång. Nu har det iallafall börjat klämma lite här i stugan så vi gjorde ett ryck i slutet av förra veckan och hittade 3 fina lyor, varav en är rena drömmen.

Budgivningen startade på drömlägenheten idag. :? Det är 3 intressenter.

Vi har hela tiden vetat vad vi kan tänka oss för boendekostnad och då även vad vi kan tänka oss för slutpris på lägenheten. Strategin för budgivningen la vi upp igårkväll, skålade i te och gick och la oss. Sen började cirkusen.

00:30
"Du, ska vi inte gå upp ett snäpp i maxgräns"
"Nä, vi har ju bestämt ......"
"Men den är ju så fin"
"Det kommer flera i så fall....!"

01:30
Osams

02:30
Jag blir så arg att jag måste röka cigaretter, vilket jag inte brukar göra efter te.

03:30
Vi är på väg att bryta upp. Jag ska flytta tillbaka till Tyskland och öppna bageri. (Vid det här laget har nog grannen dukat upp popcorn och läsk i sitt angränsande sovrum. Showen skulle jag gärna hört på själv.)

04:30
Gryning och sams igen.

05.30
Ändå inte kunnat sova så jag tar en dusch och drar till jobbet där jag finner en sovande Securitasvakt i receptionen.

13:00
Budgivningen startar per telefon. Får springa in och ut från eftermiddagsmötet fram till 17:00.

Vi har nu lagt det senaste budet och priset har stigit med 8%. Vi är med upp till ~10%. Ser mörkt ut..... vet inte ... URK. Budgivningen fortsätter imorgon.....

Stress..... stress..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ooh...!


Men spännande spännande!
Lycka till!
Ni ska se att det nog går bra till slut...
Annars finns det väldigt billiga villor här i Bollnäs med omnejd...
Misstänker att ni får åtminstone 2 st vettiga kåkar för en lägenhet i Götet, om inte fler...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Ooh...!


Men spännande spännande!
Lycka till!
Ni ska se att det nog går bra till slut...
Annars finns det väldigt billiga villor här i Bollnäs med omnejd...
Misstänker att ni får åtminstone 2 st vettiga kåkar för en lägenhet i Götet, om inte fler...
Tack parkas. Och tack för tipset. Jag har en bostadsrätt i Tranås som jag försöker sälja. Om jag fick 20 sådana lägenheter sålda så skulle jag kunna köpa loss lägenheten I GBG.... men det har jag inte.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ja jösses... Jag som tycker det är jobbigt med ebay auktioner :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Hoppas det löser sig Scuba.
Bostadsköp är ett jävla meck, men när allt är klart är det rätt skönt.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Hoppas det löser sig! Ser man det från den ljusa sidan så finns det få saker i livet som är så roliga som att flytta till något större eller köpa ny bil. Lycka till!



Jo, jag vet att det är kul med nya basar, stärkare och annat sånt också =)
/Linus
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Punkster skrev:Hoppas det löser sig! Ser man det från den ljusa sidan så finns det få saker i livet som är så roliga som att flytta till något större eller köpa ny bil. Lycka till!



Jo, jag vet att det är kul med nya basar, stärkare och annat sånt också =)
Jo, det finns även undersökningar som säger att den näst största psykiska stressen som man utsätts för sker vid flytt/köp av bostad. Den största stressen sker när någon nära går bort. (No Reference)

Men som du säger så försöker vi se det från den ljusa sidan.

Tack allihopannens!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Mäklaren ringde just ..... vi fick na'!

yey....

... YEY
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Congratz!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Niiice!!
Skulle inte budivningen fortsätta imorgon sa du? :D

Gratulerar!
Inflyttningsfest, närdå?
Jag kan ta med Sunn/Marshallriggen! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Scuba skrev:Mäklaren ringde just ..... vi fick na'!

yey....

... YEY
GRATTIS....speciellt till att du känner YEY....=)
Jag och min tjej köpte ett nytt (från 28 men nytt för oss..;-))hus för 4 år sen och det var det vidrigaste jag varit med om....
För det första hade vi från början letat hus som låg på knappa 3 miljoner....hittade ett hus med en friliggande studio i Enskede som dom ville ha 3.3 för (men inte fick) och jag var ju hur kåt på det som helst men själva boningshuset var samma 65-kvadrats kakburk som vi redan bodde i , om än med inredd källare, så det kändes inte helt fair att tvinga min tjej att köpa om ett hus vi redan hade,typ...fortsatte att leta och helt plötsligt så ringer min tjej mej och hon är helt i spin för nu har ett hus hon sneglat på i 10 år blivit ledigt och vi bara måååååste åka och kolla på det (även om hon redan hade bestämt sej...;-)) och visst, det är hur bra som helst. 120 kvadrat i gamla Enskede m skogstomt och helt studiovänlig källare.Trägolv och vita väggar i hela huset och inga barn har ritat på väggarna....vi behöver mao inte göra ett skit...Budgivningen börjar på 3.3 (som plötsligt inte är ngt problem alls...;-))...fortsätter till vår upsatta gräns 3.7...då vi bestämmer oss för att prova 3.710 och se om 3.7 kanske var våra motståndares gräns också...det var det inte....och det fortsätter upp till 3.8....vi bjuder 3.810...vid det laget är jag helt ut och invänd ...VAFFAN....jag är FRILANSARE!!! Jag har alltid levt utifrån vetskapen att imorgon kanske jag inte har jobb.....och tre månader framåt...mao är jag INTE van vid ekonomiska ansvarstaganden...;-) 2 år tidigare hade jag haft en stor hit i Tyskland och jag visste att det borde vankas en fet stim-check...så jag ringer stim och frågar med darr på rösten hur mycket pengar jag skulle få (detta var ngn vecka innan utbet) och rösten på stim sa"ja det var inte så dåligt...112 lök....men det räcker ju knappast till något hus!" ;-)....jag la på luren...kallsvettig....och bad till Makten att dom skulle höja budet....telefonen ringer..."Grattis...ni har vunnit budgivningen"...;-)
Dagen efter var det kontraktsskrivning...jag var glad att dom hade en trappa i lokalen i vilken min drygt ettåriga dotter behagade klättra upp och ner så jag kunde jaga henne istället för att sitta och vara vuxen....Jag bara rafsade ned två namnteckningar när jag var tvungen och återgick sen till mitt tunnelséende...;-)

Såhär i efterhand så har det ju varit kanon.Kunde inte önska mej ett bättre hus och vi klarar lånen och värdet har nog ökat med en halv mille per år så....Men när det skulle köpas så var figgelito en skärrad man...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Hahaha...

Mäklaren ringde och meddelade ett överbud på vårat bud och vi drog till med ett bud till. Det blev vårt maxbud +litelitelite till. :-)

Kontrakt imorgon kl. 18:15.... innan dess är inget säkert....
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

.... bud kan läggas tills kontraktet är skrivet... :bigeyesskog:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Scuba skrev:.... bud kan läggas tills kontraktet är skrivet... :bigeyesskog:
WHAT?!?!? Det är nåt nytt vidrigt påfund i så fall...onda jävla mäklare i så fall...

Jag läste fö varför mäklare vill avsluta budgivning så fort som möjligt och varför dom inte gör det när det gäller sina egna hus...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

"i så fall".....det var tredje gången på mindre än en minut...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

figgebass skrev:"i så fall".....det var tredje gången på mindre än en minut...;-)
Fattade inte det.

Kommer iallafall att få protokoll på alla som bjudit inklusive namn o telefonnummer, så lite koll kan man få. vad man inte vet är om det är hela släkten som varit med och bjudit.

Det blev marknadspris eller ngt under och vi är nöjda.... tills vi skrivit på....
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Grattis scuba :) Hoppas det löser sig för er :)

Själv så flyttar jag på lördag för 3e gången iår :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Gratulerar!

Och visst är det så - ingenting är klart innan det sitter namn på papper.
Att budgivningen är avslutad innebär inte ett skit.

Skriv fort!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

fieldflower skrev:Gratulerar!

Och visst är det så - ingenting är klart innan det sitter namn på papper.
Att budgivningen är avslutad innebär inte ett skit.

Skriv fort!
Och ring sen och kolla budlistan. Dom hittar på vad fan som helst.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Muntliga överenskommelser är inte värda pappret de är skrivna på... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BarbequeVillage skrev:Muntliga överenskommelser är inte värda pappret de är skrivna på... :wink:
Eftersom mäklaren jobbar på uppdrag av säljaren och dessutom får provision brukar det där vara omhändertaget i en liten klausul nånstans...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Dom "småsummorna" som bjuds i slutet av budgivningen innebär så lite extra provision för mäklaren, så det är nog bara stressande för henne att det drar ut på tiden ....

Som sagt inget klart innan påskrift....... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Grattis i förskott! Skynda dig nu att skriva på papprena så att vi får gratta dig en gång till på riktigt!

Sen stämmer jag inte i Parkas fråga.

NÄR BLIR DET FEST?!?! :D
/Linus
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Scuba skrev:Dom "småsummorna" som bjuds i slutet av budgivningen innebär så lite extra provision för mäklaren, så det är nog bara stressande för henne att det drar ut på tiden ....
Precis...jag har en polare som vid försäljning splittade 50/50 på allt över en viss, högt satt, summa....då funkade det bra mycket bättre, kan jag säga....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

framförallt undrar ju jag en sak.. VAR blev det??
Skriv svar