Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Orkar inte läsa igenom hela tråden men.....

Har någon nämnt Stig Vig?? Han är faktiskt ganska välkänd bland "kreti och pleti". Inte dom under 28 kanske men.....

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:Orkar inte läsa igenom hela tråden men.....

Har någon nämnt Stig Vig?? Han är faktiskt ganska välkänd bland "kreti och pleti". Inte dom under 28 kanske men.....

//J
Men jag tror inte att så många kopplar honom till just basen. Mer till sången faktiskt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:
Hellboy skrev:Orkar inte läsa igenom hela tråden men.....

Har någon nämnt Stig Vig?? Han är faktiskt ganska välkänd bland "kreti och pleti". Inte dom under 28 kanske men.....

//J
Men jag tror inte att så många kopplar honom till just basen. Mer till sången faktiskt.
Någon nämnde Lennie Norman. Jag tror inte att så många kopplar honom till en bas heller. Eller borde inte göra, åtminstone..... :?

//J :wink: :D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev: Någon nämnde Lennie Norman. Jag tror inte att så många kopplar honom till en bas heller. Eller borde inte göra, åtminstone..... :?

//J :wink: :D
Vad då Lennie basist?
Han hade ju baskurser på distans på det glada 70 och 80-talet! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Hellboy skrev: Någon nämnde Lennie Norman. Jag tror inte att så många kopplar honom till en bas heller. Eller borde inte göra, åtminstone..... :?

//J :wink: :D
Vad då Lennie basist?
Han hade ju baskurser på distans på det glada 70 och 80-talet! :lol:
:oops: :oops: :oops: en detalj som jag inte gärna erkänner :oops: :oops: :oops:
Jag har Lennies baskurs i bokhyllan, komplett med kassetter och allt...
Snälla...fråga inte hur och varför...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:
Hellboy skrev: Någon nämnde Lennie Norman. Jag tror inte att så många kopplar honom till en bas heller. Eller borde inte göra, åtminstone..... :?

//J :wink: :D
Vad då Lennie basist?
Han hade ju baskurser på distans på det glada 70 och 80-talet! :lol:
Ha ha ha! Det där kommer jag faktiskt ihåg! Har nog en basbok som han skrivit någonstans. Dom första 8 sidorna var en otroligt utförlig beskrivning av hur man ska hålla basen. Inget rockstuk där inte. Lemmy skulle inte direkt hållit med, kan jag garantera..... :)

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:Snälla...fråga inte hur och varför...
Öppen kasse!
Hur och varför Roland? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Roland skrev:Snälla...fråga inte hur och varför...
Öppen kasse!
Hur och varför Roland? :lol:
Är förhindrad att svara på dessa frågor med hänvisning till rikets säkerhet!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:
Klopper skrev:
Roland skrev:Snälla...fråga inte hur och varför...
Öppen kasse!
Hur och varför Roland? :lol:
Är förhindrad att svara på dessa frågor med hänvisning till rikets säkerhet!
:lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev: Ha ha ha! Det där kommer jag faktiskt ihåg! Har nog en basbok som han skrivit någonstans. Dom första 8 sidorna var en otroligt utförlig beskrivning av hur man ska hålla basen. Inget rockstuk där inte. Lemmy skulle inte direkt hållit med, kan jag garantera..... :)

//J
Et tu brute!

Jag nöjde mig med att under ungdomens somrar läsa om den i Hemmets veckotidning som utedasset var välförsett med. :roll:
Var inte Lennie beväpnad med en trävit Fenderish style bas?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag plockade fram en av kassetterna (tig)...och basen som Lennie trakterar är en svart Hagström Super Swede
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellboy skrev:
Klopper skrev:
Hellboy skrev: Någon nämnde Lennie Norman. Jag tror inte att så många kopplar honom till en bas heller. Eller borde inte göra, åtminstone..... :?

//J :wink: :D
Vad då Lennie basist?
Han hade ju baskurser på distans på det glada 70 och 80-talet! :lol:
Ha ha ha! Det där kommer jag faktiskt ihåg! Har nog en basbok som han skrivit någonstans. Dom första 8 sidorna var en otroligt utförlig beskrivning av hur man ska hålla basen. Inget rockstuk där inte. Lemmy skulle inte direkt hållit med, kan jag garantera..... :)

//J
Jepp, har ingen kurs men minns reklamen för dem på baksidan av morsans veckotidningar på 70-talet. Bara en sådan sak, man väljer att marknadsföra sig i Allers! :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Bara en sådan sak, man väljer att marknadsföra sig i Allers! :D
I Allers åxå? :shock:
Inte undra på att karlstackarn satt och drack sprit i måndagsklubben! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Lemmy, Lennie sak samma....


Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Svensson skrev:Lemmy, Lennie sak samma....


Bild
Vit p-bas...förstår man ju det där med spriten bättre :wink:
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Efter att ha läst den här gamla tråden började jag fundera över om ungar känner till några basister.
Alltså frågade jag de två av mina som råkade vara närvarande (13 och 14 år) De började givetvis räkna upp diverse lärare på kulturskolan, men när jag förklarade att det gällde folk de inte känner personligen så blev det svårare. "Ingen" deklarerade 14-åringen (gitarrist).
Efter lite tänkande sa 13-åringen att basisten i Linkin Park heter Dave och han i Green Day heter Mike. Efternamn okända. Det var väl inte så dåligt. Men Pontus är faktiskt basist själv, så han kanske inte gills?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

Jag frågade min mamma och min 17 åriga syster vilka kända basister de kunde namnge..

Mamma: "hmm.. George Harisson? Ja, eller nej John.., nej Paul, vad heter han, McCartney! nej förresten, eller jo Paul McCartney är väl basist? Annars vet jag inga. Man vet ju inte vilka som spelar gitarr och vilka som spelar bas"

Syrran: "Nej jag har inte en aning.." efter vissa ledtrådar och lite velande lyckades hon dock också kläcka ur sig Paul McCartney..

:lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

En kille på jobbet (högstadieskola) har Mark King som förebild! Inte för att han är nå'n idol för mig, men jag tycker det är lite kul att en 15-åring känner till honom.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Grafen skrev:
BarbequeVillage skrev:Aahh, vilka minnen! Hummelstabaren var ett kärt tillhåll för invånarna i Enköpings musikvärld under 80-talet. Det var det enda stället i kommunen som hade dygnet-runt-öppet!
Bäst är annars godisaffären bredvid med den fantastiska reklamskylten:
"Billigast i Sverige!
Hummelsta?"
På pizzerian i min hemby står det på en professionellt (nåja) tryckt skylt:

"Hos oss vet du vad du äter?"
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

BarbequeVillage skrev:Aahh, vilka minnen! Hummelstabaren var ett kärt tillhåll för invånarna i Enköpings musikvärld under 80-talet. Det var det enda stället i kommunen som hade dygnet-runt-öppet!
Å fasen. Det hade jag ingen aning om. Vi pausade där mitt i natten på väg hem mot Södertälje efter ett gig nån gång 88 eller så. Där satt tre andra band som var så pass kända att vi visste vilka de var, också på väg efter gig.

Jag trodde det var en slump, men det var alltså normalt?

(Ursäkta. Detta är förstås OT i denna tråd, men det är ju också Off topic-forumet)
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

tripod999 skrev:
BarbequeVillage skrev:Aahh, vilka minnen! Hummelstabaren var ett kärt tillhåll för invånarna i Enköpings musikvärld under 80-talet. Det var det enda stället i kommunen som hade dygnet-runt-öppet!
Å fasen. Det hade jag ingen aning om. Vi pausade där mitt i natten på väg hem mot Södertälje efter ett gig nån gång 88 eller så. Där satt tre andra band som var så pass kända att vi visste vilka de var, också på väg efter gig.

Jag trodde det var en slump, men det var alltså normalt?

(Ursäkta. Detta är förstås OT i denna tråd, men det är ju också Off topic-forumet)
Där var jag och köpte snus idag 8)

Jag bor några hundra meter därfirån, så jag är stamgäst :wink:
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag kan många basister! Men... Kommer ngn ihåg Johnny Rod som spelade i W.A.S.P. 1986-1992? Frågan lyder? Vad gör han idag månntro?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

BonafideYouth skrev:Jag kan många basister! Men... Kommer ngn ihåg Johnny Rod som spelade i W.A.S.P. 1986-1992? Frågan lyder? Vad gör han idag månntro?
Gamle Johnny Rod! Är inte han murare eller nått sånt?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Noelredding skrev:
BonafideYouth skrev:Jag kan många basister! Men... Kommer ngn ihåg Johnny Rod som spelade i W.A.S.P. 1986-1992? Frågan lyder? Vad gör han idag månntro?
Gamle Johnny Rod! Är inte han murare eller nått sånt?
Jo, han är hantverkare, typ murare, golvläggare eller liknande...
wikipedia skrev:He has recently done masonry and concrete work.
...se där
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har hört många människor oberoende av varandra nämna en snubbe som heter Intioyarzun. Han lär vara bra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar