Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Den här tråden har vänt sig mot er!

Den säger inte så mycket om vilka basister kreti och pleti känner till. Det har blivit precis tvärtom. Den säger nämligen betydligt mer om vilka kreti och pleti som basister känner till. Det är betydligt roligare :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Haha...kan så vara!!
Fast rörande mej så stämmer det inte...jag skulle mycket väl ha kunnat fråga mina frilansande vänner men vad skulle poängen vara med det??Så nu frågade jag the man in the street....bokstavligen , i vissa fall, men annars andra typer av bekanta...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

På jobbet frågade jag några människor i varierande ålder och resultatet blev följande:

Kvinna 50+: Min dotter! (Jag vet inte vem hon är...)
Man 30+: Gene Simmons
Kvinna 40+: Ringo Starr? George Harrison? Nej, jag kan inga!
Man 40+: Roger Waters
Man 40+: Stanley Clark borde väl alla kunna. Och Cliff Burton!

Ingen av dem visste vem som spelade bas i G'n R, när jag nämnde Duff så såg de lika frågande ut.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

men....men .....men DUFF då?!? ...var är DUFF?!? Han är ju typ världskänd!!...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:men....men .....men DUFF då?!? ...var är DUFF?!? Han är ju typ världskänd!!...
Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
AMEN!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:
figgebass skrev:men....men .....men DUFF då?!? ...var är DUFF?!? Han är ju typ världskänd!!...
Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
Typ så faktiskt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
figgebass skrev:men....men .....men DUFF då?!? ...var är DUFF?!? Han är ju typ världskänd!!...
Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.

Men det måhända att det bara är min generation som hållit koll på Guns n Roses.
De dog ju ut bra mycket snabbare än sina ärkerivaler Me*****a och har inte släppt en vettig skiva på typ 15 år till skillnad mot Me*****a, inte turnerat etc...
I min glada ungdom så höll de flesta koll på medlemmarna i banden, iaf Metallica och Guns, men det är klart, det var en endemisk företeelse trots otaliga rapporter om att de varit lika populär på andra orter...

Idag så bryr sig folk knappt om musik öht känns det som, och är det nå´t de lyssnar på så är det antagligen inte gjort av "riktiga" musiker utan av en dator och en massa blip blopp.



Generellt så kan man förstås anta att en musiker har mer koll på andra musiker, men det är inte något som är nödvändigtvis sant.
Jag tänker fortsätta fråga de jag stöter på som jag känner att det är bekvämt att fråga. Inte för att jag känner att jag skulle få svar, men för att jag inte har lust att stoppa någon på stan. + Det faktum att jag inte har tid att gå på stan förstås...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.
Men ingen vet ju vem han är.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:I min glada ungdom så höll de flesta koll på medlemmarna i banden, iaf Metallica och Guns, men det är klart, det var en endemisk företeelse trots otaliga rapporter om att de varit lika populär på andra orter...

Idag så bryr sig folk knappt om musik öht känns det som, och är det nå´t de lyssnar på så är det antagligen inte gjort av "riktiga" musiker utan av en dator och en massa blip blopp.
Min äldsta dotter kan ALLT om medlemmarna i Linkin Park. Tycka vad man vill om det bandet, men jag är ändå glad att hon lyssnar på ett BAND och inte en Idolvinnare... Hon gillar U2 också och det är en seger för ett fadershjärta!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

figgebass skrev:
Johannes skrev: Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
AMEN!
Ja men precis.
Och kreti och pleti tror jag inte ens vet "vad-en-sån-där-som-jag-trodde-var en gitarr-innan-någon-talade-om-att-det-var-en-bas"
ens ger ifrån sig för typ av ljud.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.
Men ingen vet ju vem han är.


Det är inte säkert.. han figurerade i ett inslag på ett modeprogram.. han ska tydligen gilla att gå i kläder designade för kvinnor..

Han och Prince! Som för övrigt är en bättre basist än flertalet som räknats upp hittills..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev: Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
AMEN!

Precis...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Då passar jag på att länka till den här gamla favoriten:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8jvl8rs95pU[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.
Men ingen vet ju vem han är.
Nej men då är det ju lysande, varför tycker då folk att han inte borde blivit känd i den andra tråden?
Does not compute....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev: Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.
Men ingen vet ju vem han är.
Nej men då är det ju lysande, varför tycker då folk att han inte borde blivit känd i den andra tråden?
Does not compute....

Men fan kamma dig nu Parkas...för att på det här forumet är det en massa nördiga basister...inte vanligt folk...hade det varit vanligt folk här hade varken du eller jag stått ut här...does compute....
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Det är ju precis detta jag hävdad när det gäller Duff i "kända basister som borde förblivit okända"-tråden, att han varit (tydligen) känd för att han varit medlem i ett stort band, inte för att han var basist.
Men ingen vet ju vem han är.
ÜBER-AMEN!!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Inlägg av peter_s »

daionsavage skrev: 3:George Harrison ( :lol: )
Javisst! Om man kan definieras som basist, för att man ibland spelar bas på skiva och på scen i ett band, så stämmer det ju fint. :) Skickligt av den utfrågade att ta den svåra.

För bevis, se t.ex.:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YXG83p2nkHw[/youtube]

(notera för övrigt det exceptionellt smakfulla valet av basmodell... ;) )
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Roland skrev:
figgebass skrev:
Johannes skrev: Frågan man kanske skall ställa sig är väl om en basist egentligen kan vara världskänd i egenskap av att vara just basist? Vissa basister kan väl kanske sägas vara världskända men det är ju pga medlemskap i några av världens största band eller pga att de är soloartister som sjunger. När de flesta av mina icke-musicerande arbetskamrater inte vet att Sting och Paul McCartney spelar bas så får det i alla fall mig att tro att världskänd pga basspel är omöjligt.
AMEN!

Precis...
Cliff Burton är ju helt klart i ledning när det gäller basister som inte sjunger. Och jag tror ingen skulle säga "men han spelar väl gitarr" heller.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Cliff burton? Var det han som dog?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:Cliff burton? Var det han som dog?
Nä det var Stu Sutcliffe! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:Cliff burton? Var det han som dog?

Ja. I Sverige. Med en buss över sig.
Det är väl rock n roll!?

Undrar om det kan vara därför många känner till honom här i Svea?
Har helt klart blivit nämnd rätt många gånger hittills...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Duff o Cliff o massa prylar. Dags o googla känner jag.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Inlägg av GurraG »

peter_s skrev:
daionsavage skrev: 3:George Harrison ( :lol: )
Javisst! Om man kan definieras som basist, för att man ibland spelar bas på skiva och på scen i ett band, så stämmer det ju fint. :) Skickligt av den utfrågade att ta den svåra.

För bevis, se t.ex.:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YXG83p2nkHw[/youtube]

(notera för övrigt det exceptionellt smakfulla valet av basmodell... ;) )
Åja, i just det här klippet är det minsann playback (sången är live, är det då det heter singback?)! Fast George har ju, åtminstone enligt rykten, spelat bas på några Beatleslåtar.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Inlägg av peter_s »

GurraG skrev: Åja, i just det här klippet är det minsann playback (sången är live, är det då det heter singback?)! Fast George har ju, åtminstone enligt rykten, spelat bas på några Beatleslåtar.
Ajdå. :) Jag tog bara första bästa video, men det finns några till. Och visst verkar det som om George spelat bas på några Beatles-låtar, både live och på skiva (men det har säkert John Lennon gjort också...). Faktum är att George är en av de basister som brukar nämnas i sammanhang där vilka kända musiker som spelat på Bass VI diskuteras. Men det säger nog mer om hur ofta använda Bass VI:or är, än om Georges status som basist. ;)
Skriv svar