Varning för skojare!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Varning för skojare!

Inlägg av mikkejohansson »

Ibland har man ju haft turen att hitta såna där annonser där folk inte fattar vad de säljer...och gjort världens klipp.

Ibland hittar man annonser där det VERKAR som folk inte fattar vad de säljer, men i själva verket är ute efter att blåsa dig...

Jag har "dealat" en hel del pedaler o annat via vendolin o blocket, både köpt och sålt - ofta med förtjänst - och tycker mig vara ganska bra på att se till att inte kunna bli blåst.

Men ibland så...

Häromdan dök det upp en "replokalsrensning"-annons på Vendolin med bl a en pedal jag trånat efter sen jag sålde min förra, en Boss VB2. En av de mer sällsynta och värdefulla pedalerna, jag vet...och till ett pris som borde fått alla mina varningsklockor att ringa, men ag blev lite för köpkåt...och gick med på att sätta in pengar i förväg. Hell, jag erbjöd till o med att göra det för att vara säker att få pedalen.

Long story short så slutade jag få mailsvar efter att pengarna var överförda. Dum, dum, dum. DÅ först satte jag igång med den koll jag brukar göra..leta bilder via google till exempel. Och voilá - den bild som fanns i annonsen var den första googleträffen på "boss vb2" på en boss-site på Geocities. Bravo.

Hursomhelst, i mitt fall rörde det sig bara om ett par hundra (jag sa ju att priset var FÖR bra egentligen...), men sen har det visat sig att killen blåst en hel hop med folk, en del på betydligt mer...han har trissat upp priset genom påhittad budgivning....sålt fler pedaler ihop med den...ja, allt möjligt. Ni kan läsa här:

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=141509

Hursomhelst så har flera av de blåsta där tagit tag i att samla ihop allas erfarenheter, och börjat undersöka snubben.....men man har ju inget att hoppas på direkt. Hursomhelst - ville bara varna er att det är skojare i farten, och förmodligen rätt insatta såna - Bossen är ju inte den vanligaste pedalen och man bör vara rätt insatt för att veta att den ska dra så mycket uppmärksamhet till sig.

Så var på er vakt om ni hittar annonser som är "för bra för att vara sanna" - de kan mycket väl vara just det.

/mvh Mikke, 400:- fattigare...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

:cry: :oops: :evil: :evil: Då blev jag blåst med! Betalade 400:- för VB-2:an! Har gjort polisanmälan och hoppas alla andra åxå gjort det!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ta kontakt med Caerl Joensson som skriver i slutet av tråden på GMF...han samlar nån slags info kring hela grejen.

Skönt att se att jag inte är ensam om att vara lite för snabb på internetbanken i alla fall. :)

Jag PM:ar dig snubbens adress...inte säljarens då alltså :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Vill ni att jag skall snacka med mina ryska vänner nere på karateklubben?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Johannes skrev:Vill ni att jag skall snacka med mina ryska vänner nere på karateklubben?
Om jag bara hade snubbens namn och adress så fixar jag det själv! Jag lovar!! :evil:
Hon på Polisen sa att han åker dit men på vad och om jag/vi får tillbaka pengarna kunde hon inte lova. Kontoinnehavare får vi alltid tag på, sa hon!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kan bara säga att min dotter blev blåst på en affär på liknande sätt. En mycket "seriös" annonsör. Han har åkt fast och blivit dömd. Men om hon nån gång kommer få tillbaka sina pengar är en helt annan historia....
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Nu när allt lagt sig lite kan man ju småle lite åt eländet, det var nämligen så att jag tänkte för en gångs skull tjäna en slant på nått! Så går det ingen VB-2:a här inte :)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har ju haft en sån en gång, kanske därför jag var lite för "kåt" på den här dealen.

Den hittade jag via nätet på en musikaffär i Luleå ihop med en samålders CE2 för 500:-/st. I nära mint condition med kartong bägge två.

Tyvärr var de båda lite för dyra att behålla just då (räkningar och en nyinköpt kontrabas...), men jag gjorde bra affär; fick ut 800:- för CE2:an och 2.300:- för VB2:an....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tråkigt för er grabbar. Man blir arg. Själv har jag en helig regel jag alltid respekterar: okänd person - inga pengar på förskott.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

calif de funk skrev:Tråkigt för er grabbar. Man blir arg. Själv har jag en helig regel jag alltid respekterar: okänd person - inga pengar på förskott.
Jag med men vafan, såg bara dollartecken framför ögonen! Vet inte vad som flög i mig?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Har ni kollat upp konto numret som ni satte in pengarna på?
Det är ju inte svårt o spåra.
Då får ni ju fram VEM som äger kontot och e de bara och börja boxa..

Hjälper gärna till! :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

marcbass skrev:Har ni kollat upp konto numret som ni satte in pengarna på?
Det är ju inte svårt o spåra.
Då får ni ju fram VEM som äger kontot och e de bara och börja boxa..

Hjälper gärna till! :D
Ringde min/hans (Swedbank) men dom lämnade inte ut nått namn, sekretess du vet. Poliskvinnan sa att dom dock har tillgång till kontonr. ifall brott skett. Hur får du fram det då??
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peppe skrev:Ringde min/hans (Swedbank) men dom lämnade inte ut nått namn, sekretess du vet. Poliskvinnan sa att dom dock har tillgång till kontonr. ifall brott skett. Hur får du fram det då??
Iofs är det nog olagligt, men hade det varit handelsbanken hade jag kunnat fixa namn och telefonnummer hur snabbt som helst...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
peppe skrev:Ringde min/hans (Swedbank) men dom lämnade inte ut nått namn, sekretess du vet. Poliskvinnan sa att dom dock har tillgång till kontonr. ifall brott skett. Hur får du fram det då??
Iofs är det nog olagligt, men hade det varit handelsbanken hade jag kunnat fixa namn och telefonnummer hur snabbt som helst...
Du är inte rädd om ditt jobb grabben... mtp att det faktiskt handlar om sekretess. Eller du kanske bara vill verka vara Mr I Will Take Care Off This Problem :roll: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:
FreCKo skrev:
peppe skrev:Ringde min/hans (Swedbank) men dom lämnade inte ut nått namn, sekretess du vet. Poliskvinnan sa att dom dock har tillgång till kontonr. ifall brott skett. Hur får du fram det då??
Iofs är det nog olagligt, men hade det varit handelsbanken hade jag kunnat fixa namn och telefonnummer hur snabbt som helst...
Du är inte rädd om ditt jobb grabben... mtp att det faktiskt handlar om sekretess. Eller du kanske bara vill verka vara Mr I Will Take Care Off This Problem :roll: :wink:
Jo exakt, däri ligger ju problemet, jag vill jävligt gärna fortsätta men samtidigt hjälpa forumfolket :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Se du till att sköta dig på ditt jobb och få bättre och bättre betalt så du kan köpa mer och mer prylar av oss andra... :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

En kompis till mig har en förkärlek att fynda på nätet.
Senaste gången gick det inte så bra;
han skulle köpa en kamera, kollade var den var billigast
och slantade in pengarna.
Sen hörde han inget mer och efter en tid så försvann företagets hemsida.

Det var väl så att ngn kom på att om vi lägger oss ett snäpp billigare
än alla andra nätleverantörer så får vi en massa beställningar
och efter några veckor när folk börjar inse att de är blåsta är vi rika som troll.

Därför kan det vara smart att inte köpa det billigaste alternativet,
såvida man inte väl käner till sajten.

Han blev blåst på 5 ½ tusen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har ni hört nåt mer Mikke eller Peppe?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Är det samma som det varnas för på Vendolin nu månne?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, det är det kontonumret...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

GrafZeppelin skrev:Har ni hört nåt mer Mikke eller Peppe?
Polisen i Varberg ville ha alla e-mail jag och han tillsammans för det är tydligen där Mr. Dumjävul håller till! Fan jag hade hoppet uppe efter det att han mailade mig och sa att han mått dåligt över allt detta och skulle betala men Polisen sa glöm det, han kommer inte att göra det! Dom vet säkert vem han är! Att han inte ger sig :evil:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Geddy_Lee skrev:En kompis till mig har en förkärlek att fynda på nätet.
Senaste gången gick det inte så bra;
han skulle köpa en kamera, kollade var den var billigast
och slantade in pengarna.
Sen hörde han inget mer och efter en tid så försvann företagets hemsida.

Det var väl så att ngn kom på att om vi lägger oss ett snäpp billigare
än alla andra nätleverantörer så får vi en massa beställningar
och efter några veckor när folk börjar inse att de är blåsta är vi rika som troll.

Därför kan det vara smart att inte köpa det billigaste alternativet,
såvida man inte väl käner till sajten.

Han blev blåst på 5 ½ tusen.
Vi blev blåsta på samma pengar när vi skulle köpa in en bärbar dator till vår musikverksamhet.. :( Snubben var välkänd och vi polisanmälde honom. Vi har ännu inte fyra år sett till några pengar.

Tips: Det finns säkra betalningar man kan göra för att inte bli blåst. Som payson och paypal. Blocket har ett eget system för det. Vet inte hur det är med vendolin, men det borde funka med payson.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju internetgirot med...jag brukar alltid vara noga med sånt där men som Peppe också beskriver det tänkte vi nog alla med "köptarmen" i det här fallet...tragiskt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skriv svar