MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: MC-tråden!

Inlägg av kitte »

Bra stuk de kunde jag inte se bra betyg Tolle gaffelkrona? Byta mot en bra bas (vinkar) nä jag förstod det (ledsen)+ på den extremt fina vyen
Kitte lölig avatar smekis då man var tönåring Pss Christer heter jag
Jazzå
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 21:08
Ort: Malmö

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jazzå »

Jaha då börjas de igen
Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Jazzå skrev:Jaha då börjas de igen
Bild
Fin! Exakt en sådan där har min sambo haft. Fast annan lack. Jag gillar EVO-motorn. Har själv aldrig ägt en EVO-Harley men körde sambons hoj en hel del.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Sv: MC-tråden!

Inlägg av bas putte »

Bild

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: MC-tråden!

Inlägg av bas putte »

En bild på min moto guzzi le mans 1000 1987 ända orginal är fälgarna resten är lite modifierad. ..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Ball!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Man börjar ju bli lite sugen på att få ut prylarna nu! :)
Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Så här såg man ut i början av 90-talet när man åkte Traja!
Notera att det fortfarande är samma väska! :)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av FreCKo »

Enkel fråga - Om man har 0 % möjlighet att övningsköra privat för MC, vad tror ni att MC-lappen kommer kosta, ungefär? Det är ju ungefär samma fasta kostnader som att ta vanligt körkort (5000ish), men hur många lektioner osv? Hur gjorde ni gamla rävar?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: MC-tråden!

Inlägg av bas putte »

Vackert

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: MC-tråden!

Inlägg av ventus »

FreCKo skrev:Enkel fråga - Om man har 0 % möjlighet att övningsköra privat för MC, vad tror ni att MC-lappen kommer kosta, ungefär? Det är ju ungefär samma fasta kostnader som att ta vanligt körkort (5000ish), men hur många lektioner osv? Hur gjorde ni gamla rävar?
Fråga fler om att få övningsköra privat :-) (någon på forumet kanske ställer upp) det blir ju så klart billigast. Det plockar på när det gäller MC kort. Den där Risk 2an kostar bara 3000:- :-/ Jag vet inte vad en körlektion kostar men du ska nog ha en del om du ska klara av låg & högfartsbana.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av FreCKo »

ventus skrev:
FreCKo skrev:Enkel fråga - Om man har 0 % möjlighet att övningsköra privat för MC, vad tror ni att MC-lappen kommer kosta, ungefär? Det är ju ungefär samma fasta kostnader som att ta vanligt körkort (5000ish), men hur många lektioner osv? Hur gjorde ni gamla rävar?
Fråga fler om att få övningsköra privat :-) (någon på forumet kanske ställer upp) det blir ju så klart billigast. Det plockar på när det gäller MC kort. Den där Risk 2an kostar bara 3000:- :-/ Jag vet inte vad en körlektion kostar men du ska nog ha en del om du ska klara av låg & högfartsbana.
Får klappa snällt på TDHP då och se om jag får ingå i hans MC-gäng :wink: Kunde gissa på att det var dyrt, skaffade precis körtillstånd för vanligt körkort och då drog jag till med allt från A till Ö mer eller mindre, så jag har ändå 5 år på mig att ta MC-lappen.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Bodde du lite mer centralt och hade en hoj att övningsköra med så vore det inga problem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: MC-tråden!

Inlägg av ventus »

FreCKo skrev:
ventus skrev:
FreCKo skrev:Enkel fråga - Om man har 0 % möjlighet att övningsköra privat för MC, vad tror ni att MC-lappen kommer kosta, ungefär? Det är ju ungefär samma fasta kostnader som att ta vanligt körkort (5000ish), men hur många lektioner osv? Hur gjorde ni gamla rävar?
Fråga fler om att få övningsköra privat :-) (någon på forumet kanske ställer upp) det blir ju så klart billigast. Det plockar på när det gäller MC kort. Den där Risk 2an kostar bara 3000:- :-/ Jag vet inte vad en körlektion kostar men du ska nog ha en del om du ska klara av låg & högfartsbana.
Får klappa snällt på TDHP då och se om jag får ingå i hans MC-gäng :wink: Kunde gissa på att det var dyrt, skaffade precis körtillstånd för vanligt körkort och då drog jag till med allt från A till Ö mer eller mindre, så jag har ändå 5 år på mig att ta MC-lappen.

Köp en ZR7a alt GSF600 eller Hornet, någon att öva med så har du lappen snart. Hojar jag nämner är billiga i inköp,försäkring osv... Körskolor använder sådana eller har använt och bytt upp till ER6N - Gladius...
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

FreCKo skrev:Enkel fråga - Om man har 0 % möjlighet att övningsköra privat för MC, vad tror ni att MC-lappen kommer kosta, ungefär? Det är ju ungefär samma fasta kostnader som att ta vanligt körkort (5000ish), men hur många lektioner osv? Hur gjorde ni gamla rävar?
Jag skulle, som andra sagt, rekommendera att köpa en hoj. Själv övningskörde jag på en Harley chopper från 1974 utan blinkers, bromsljus, hastighetsmätare och bildäck bak. :D Fast det var ett tag sedan och ingenting jag skulle rekommendera idag. En neutral hoj som väger precis snäppet över vad som krävs och som är hyfsat billig så att det inte gör så mycket om man tappar/repar den. Om man enbart kör på körskola tenderar det att bli dyrt. Ta några lektioner på körskola först så att du sätter grunderna sen kan du övningsköra privat för att få rutin och nöta in det du lärt dig på skolan. Vart i Stockholm bor du? Jag har gått handledarutbildningen och har övningskört med lite folk tidigare.

Hojen kan du alltid sälja och skaffa den hoj du vill ha efter att du fixat kortet. Man brukar inte förlora så många kronor när man säljer en gammal hoj. En annan utgift som kan kännas lite i lädret är personlig utrustning. Hjälm, handskar, ställ, kängor. Finns beggade prylar även här men jag tycker nog att man ska tänka efter lite och skaffa vettiga prylar med en gång. Köp ingen skit. Det är denna utrustning som ska skydda dig om du flyger av hojen och den ska sitta optimalt och vara anpassad för den typen av körning du tänkt dig.
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Re: MC-tråden!

Inlägg av Bazz »

Här är våra hojar, väntar på bättre väder så att vi kan ut och rulla igen :-)

Bild
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

För er hojåkare här på forumet....... Och framförallt ni som bor i krokarna runt Stockholm.

Jag (och sambon om hon hinner) kommer hålla ett föredrag om vår hojresa till Mongoliet 2012 under MC-mässan här i Stockholm nästa lördag den 17:e Maj.

https://www.facebook.com/events/756816990999710/

http://www.mcmassa.se

Klockan 15.00 inne i klubbhuset. Adressen är Skansbacken 4 nedanför Gullmarsplan söder om Södermalm. Kom gärna förbi om ni har intresse och tid. Föredraget är ca 45 minuter långt och vi svarar gärna på frågor. Det kommer visas bilder och vi ska försöka dela med oss av tips och tankar om långresor på hoj. Ni är välkomna att komma och lyssna.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.blocket.se/stockholm/Harley_ ... ?ca=11&w=3

Det här är väl ungefär min favorithoj alla kategorier. Harley storsida. Jag har haft en. Även den en -47:a. Är det en hoj som jag skulle kunna tänka mig att skaffa igen så är det just en sådan här. Men pengarna saknas. Och garageplats. Vi får in min och sambons hojar med skohorn i det garage vi har nu. Men det är en OTROLIGT fin hoj!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Jan Hellman skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Harley_ ... ?ca=11&w=3

Det här är väl ungefär min favorithoj alla kategorier. Harley storsida. Jag har haft en. Även den en -47:a. Är det en hoj som jag skulle kunna tänka mig att skaffa igen så är det just en sådan här. Men pengarna saknas. Och garageplats. Vi får in min och sambons hojar med skohorn i det garage vi har nu. Men det är en OTROLIGT fin hoj!!
Riktigt ball!
Själv har jag alltid gillat gamla pannor!

Bild

Fast frugans hoj är rätt ball också, lite lagom gammelstuk sådär! :)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Jan Hellman skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Harley_ ... ?ca=11&w=3

Det här är väl ungefär min favorithoj alla kategorier. Harley storsida. Jag har haft en. Även den en -47:a. Är det en hoj som jag skulle kunna tänka mig att skaffa igen så är det just en sådan här. Men pengarna saknas. Och garageplats. Vi får in min och sambons hojar med skohorn i det garage vi har nu. Men det är en OTROLIGT fin hoj!!
Riktigt ball!
Själv har jag alltid gillat gamla pannor!

Bild

Fast frugans hoj är rätt ball också, lite lagom gammelstuk sådär! :)

Bild
Jag har haft en -48 Panna också. :) Fast det är något härligt basic över storsidor. Mer pang på rödbetan på något vis. En panna är lite för lik en Twincam. Modernt tjafs. :D :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Och din frugas hoj är OTROLIGT ball!! Helrätt!!
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Ente »

Årets första tältträff blir nu i helgen hos Akar MC, Hölö... Slipper förhoppningsvis is på tältet i år...
Bild
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Ute och kör med hojen igen.

http://birkaadv.wordpress.com/2014/07/2 ... -murmansk/

Lämnade Stockholm i tisdags och kom fram till Murmansk igår. Kolla gärna bloggen och ni har tid och lust. Tanken är att ta oss runt Kolahalvön, Murmansk, Arkhangelsk etc och sedan till St Petersburg innan det är dags att ta sig hem tills den 12:e augusti. Kommer skriva blogginlägg när jag hinner men räknar med att vi inte kommer ha internet alltid ute på ryska landsbygden. Vi får väl se. Men hur som så är det kul att vara ute och köra igen. Tog oss fem dagar att köra 190 mil från Stockholm till Murmansk. Vägbyggen, regn och åska genom Sverige, Inga problem alls genom Finland, svinkallt i Norge och dåliga vägar men annars inga problem genom norra Ryssland till Murmansk. Nikel var intressant...... Perfekta semesterparadiset...... :shock:

Tjo!//Jan
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av HellMek »

Jan Hellman skrev:Ute och kör med hojen igen.

http://birkaadv.wordpress.com/2014/07/2 ... -murmansk/

Lämnade Stockholm i tisdags och kom fram till Murmansk igår. Kolla gärna bloggen och ni har tid och lust. Tanken är att ta oss runt Kolahalvön, Murmansk, Arkhangelsk etc och sedan till St Petersburg innan det är dags att ta sig hem tills den 12:e augusti. Kommer skriva blogginlägg när jag hinner men räknar med att vi inte kommer ha internet alltid ute på ryska landsbygden. Vi får väl se. Men hur som så är det kul att vara ute och köra igen. Tog oss fem dagar att köra 190 mil från Stockholm till Murmansk. Vägbyggen, regn och åska genom Sverige, Inga problem alls genom Finland, svinkallt i Norge och dåliga vägar men annars inga problem genom norra Ryssland till Murmansk. Nikel var intressant...... Perfekta semesterparadiset...... :shock:

Tjo!//Jan
Häftigt, isbrytaren Lenin såg spännande ut!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

HellMek skrev:
Jan Hellman skrev:Ute och kör med hojen igen.

http://birkaadv.wordpress.com/2014/07/2 ... -murmansk/

Lämnade Stockholm i tisdags och kom fram till Murmansk igår. Kolla gärna bloggen och ni har tid och lust. Tanken är att ta oss runt Kolahalvön, Murmansk, Arkhangelsk etc och sedan till St Petersburg innan det är dags att ta sig hem tills den 12:e augusti. Kommer skriva blogginlägg när jag hinner men räknar med att vi inte kommer ha internet alltid ute på ryska landsbygden. Vi får väl se. Men hur som så är det kul att vara ute och köra igen. Tog oss fem dagar att köra 190 mil från Stockholm till Murmansk. Vägbyggen, regn och åska genom Sverige, Inga problem alls genom Finland, svinkallt i Norge och dåliga vägar men annars inga problem genom norra Ryssland till Murmansk. Nikel var intressant...... Perfekta semesterparadiset...... :shock:

Tjo!//Jan
Häftigt, isbrytaren Lenin såg spännande ut!
Det var den, kan jag säga..... :D Imponerande bygge och väldigt välbevarad för att vara över 55 år gammal och gått i norra ishavet. Ryssland är väldigt intressant och trevligt att resa i om man har lite överseende över lite lägre standard. Rysslands historia är intressant och t.ex. Andra Världskriget kallas inte för Andra Världskriget i Ryssland utan går under namnet "The Great Patriotic War". Ryssarna fick inte hjälp av någon under kriget och förlorade astronomiska 20 miljoner soldater under kriget mot nazisterna. Ryssarna är väldigt hjälpsamma men på restauranger och hotell är dom inte lika proffstrevliga som i Sverige. Men med lite charm kan man lura ur dom ett leende. :D Vi har alltid blivit väldigt vänligt bemötta under dom fyra gånger som vi varit här med hojarna. Tror dock KANSKE att detta blir den sista resan till Ryssland på ett tag. Nu så här har vi nog sett fler slitna och halvt övergivna byar i Sibirien och mer av Ryssland i stort än dom flesta ryssar gjort. Det som är kvar är Road of Bones/Magadan och Vladivostok. Sen har vi i stort varit i hela landet. Som för övrigt är GIGANTISKT! Dubbelt så stort som världens näst största land, Kanada. Man får duktigt ont i röven efter att ha suttit på en motorcykel 7 tidszoner genom Sibirien...... :lol:
Skriv svar