MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Stort plus på den!
JÄVLAR! :D
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... %E2%80%A6/

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Är i Podgorica, Montenegro´s huvudstad, nu. Strulande navigator och att jag inte varit helt på topp har gjort att vi hamnat på tok för långt söder/väster ut. Vi har jävligt långt hem för att vara ärlig och kommer behöva köra på tok för långa dagar för att kunna vara tillbaka i Gdansk på tisdag kväll. Inte alls optimalt. Men rackarns fina vägar! Hur vi ska hinna tillbaka har jag faktiskt ingen aning om. Är inte på stora vägar förrän i Tjeckien igen näst intill. Någon som vet vilket som är snabbast? Ta sig in i Kroatien och köra längs kusten norrut in i Slovenien/Österrike eller köra igenom Bosnien, igenom norra Kroatien och in i Ungern? Det sistnämnda ser närmast ut om man tittar på kartan. Tips emottages med glädje och tacksamhet.

Allt gott.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Där är den ju!
En sådan skulle man ju vilja ha....
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

groovyjr skrev:
Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Där är den ju!
En sådan skulle man ju vilja ha....
Försök ta er runt Ukraina på den.....!! :D :wink:

Men jävligt ball hoj. Kul. :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Jan Hellman skrev:
Försök ta er runt Ukraina på den.....!! :D :wink:

Men jävligt ball hoj. Kul. :thumbsup:

//Jan
tillräcklig vilja, lite stopping i arslett och ett schysst njurbälte så ska det nog gå :P :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En polare har gjort ett par varv runt jorden på H-D i omgångar, åtminstone ena gången på stelhäck har jag för mig!

Svårt att hitta nåt om det på nätet, men jag hittade en bild iaf!

http://www.newsphotos.com.au/ImageDetai ... m=92000010

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Min kompis Doug Wotke har kört ett par varv på stelbeningar runt klotet. Och körde Road of Bones på en Dougifierad Sportster i somras.... :o

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... %E2%80%A6/

Senaste blogginlägget.... Montenegro och Bosnien. Är nu i norra Kroatien. Imorgon blir det Ungern och sen in i Tjeckien. När vi är hemma igen på onsdag (om vi inte missar båten) så kommer vi ha avverkat 10 eller 11 länder på lite drygt två veckor. Otroligt vackert bitvis och slitet och nedgånget ibland. Ibland både och samtidigt.....

Läs Tinas inlägg också om ni har tid och lust. Fy faan vad hon kör!

//Jan
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jan Hellman skrev:
groovyjr skrev:
Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Där är den ju!
En sådan skulle man ju vilja ha....
Försök ta er runt Ukraina på den.....!! :D :wink:

Men jävligt ball hoj. Kul. :thumbsup:

//Jan
Ukraina!
Sunset Bulevard är det som gäller...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

groovyjr skrev:
Jan Hellman skrev:
groovyjr skrev:
Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Där är den ju!
En sådan skulle man ju vilja ha....
Försök ta er runt Ukraina på den.....!! :D :wink:

Men jävligt ball hoj. Kul. :thumbsup:

//Jan
Ukraina!
Sunset Bulevard är det som gäller...
Finns det en Sunset Boulevard i Ukraina? Det hade jag ingen aaaaannnnniiiiinnngggg om...... ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hemma igen från hojresan till Bulgarien. Tänkte lägga upp en liten "Readers Digest" från resan för dom som är intresserade och inte orkat läsa den hyffsat långa bloggen vi skrev......

Vi lämnade Stockholm/färjan från Nynäshamn den 16:e september och kom hem igår. Mitt resesällskap Tina på sin Harley och jag på min BMW. Det vart totalt 520 mil körda under 20 dagar. Sträckan såg i stort ut enligt följande:

* Nynäshamn - Gdansk: Färja.
* Polen.
* Slovakien.
* Ungern.
* Rumänien.
* Bulgarien och hojträffen i Idilevo.
* Serbien.
* Montenegro.
* Bosnien.
* Kroatien.
* Slovakien (igen fast västra delarna under hemvägen).
* Tjeckien.
* Polen och färjan från Gdansk - Nynäshamn.

10 länder sammanlagt. Här finns en länk till kartrutten:

http://spotwalla.com/tripViewer.php?id= ... bc4e788988

Några höjdpunkter.....

* Auschwitz.
* Saltgruvan i Wielica.
* Getter i Slovakien.
* Transfagarasan.
* Hojträffen i Idilevo, Bulgarien.
* Bergsvägarna i västra Serbien.
* Vägarna mot gränsen till Bosnien genom naturreservatet och Tara canyon i Montenegro.
* Bosnien.
* "Skelettkyrkan" i Kutna Hora några mil öster om Prag.

Några bilder från resan. Delar upp dom i några inlägg för att det ska bli mer överskådligt:

Bild
Några polacker hade köpt en gammal folkabuss och skulle frakta ner den på färjan till Polen.

Bild
Tinas hjälm.

Bild
Min framstänka.

Bild
Ett gäng trevliga polacker som var ute på långresa på sina gamla Dneper och Ural sidovagnshojar. Dom hade sammanlagt tre (3!!) kompletta motorer som reservdelar med sig för att kunna laga hojarna när dom gick sönder..... :D

Bild

Bild
Auschwitz/Birkenau. Hemsk ställe.

Bild

Bild
150 meter under jord i saltgruvan i Wielica.

Mer i nästa inlägg.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

Bild
Vi stannade och åt lunch på ett ställe i Slovakien där dom här roliga och busiga getterna härjade runt. HUR roliga som helst! :D

Bild
Jag i ett ungerskt bollhav....

Bild

Bild
Jag och Tina på Transfagarasan. FANTASTISK väg över dom Transsylvanska bergen i Rumänien. Andra gången jag körde Transfagarasan.

Bild
Vlad Tepes slottsruin söder om Transfagarasan.

Bild
Jag håller ett föredrag om långresor på motorcykel på Horizons Unlimited-hojträffen i Idilevo, Bulgarien.

Bild
Doug, som organiserade träffen med sin flickvän Polly, körde Road of Bones på den här hojen. Svårt att tro men det är faktiskt en HD Sportster ombyggd till oigenkännlighet för att klara Road of Bones. Mannen på bilden är Polly´s far som är borgmästare i Idilevo.

Bild
HELT fantastisk fransman som cyklat en-hjuling runt Svarta Havet!! Han höll också ett föredrag om sin tripp och var den enda på träffen som inte hade en motor på sin "hoj". :D

Bild
Moto Camp Bulgaria. Väldigt trevligt ställe med genuint bra folk.

Mer i nästa inlägg.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild
Miljöbild från en liten stad i Serbien.

Bild
Otroligt vackert i bergen i västra Serbien.

Bild
Tina blir servad vid gränsen in till Montenegro.

Bild
Montenegro är fantastiskt!

Bild
Tara Canyon i norra Montenegro mot bosniska gränsen var otroligt fint. Många tunnlar genom bergen. Vet inte hur många men 70 var det minst längs vägen genom nationalparken.

Bild

Bild
Jag köper klistermärken i Bosnien. Har en tendens att smeta ner hojen med klistermärken när jag är ute och flänger.....

Bild
Parkas musikaffärsvänbutik i Bosnien...... ;)

Bild
Sarajevo.

Bild
Jag och några gatuförsäljare längs vägen i Bosnien.

Bild
Även om vägarna är sämre så är Bosnien inte helt fel heller.

Mer i nästa inlägg.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Häftigt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild
Tina satt ofta och knäppte bilder när hon körde. Det här är i Ungern på vägen norrut efter att vi lämnat Bosnien.

Bild

Bild

Bild
Hon tog nästan alltid bilder och på det mesta egentligen...... :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Skelettkyrkan" utanför Prag.....

Sen körde norrut och in i Polen för att hinna med färjan från Gdansk två dagar senare. Vi passerade en riktigt otäck bilolycka på vägen genom Polen. En personbil hade frontalkrockat med en lastbil. Troligtvis pga en våghalsig omkörning. Det finns nog inte en chans att föraren av personbilen överlevde den kraschen. Till och med lastbilen hade blivit skrot av och personbilen var inte mycket mer än 1/3:e-del så stor som innan smällen. Vissa kör som biltjyvar i Polen och tar helt galna risker. Det straffar sig om det vill sig illa.

Bild
Riggade upp kamerorna med tidsinställd utlösare på en soptunna utanför Tina´s hus och fotograferade oss precis när vi kommit tillbaka hem. Jag hade några mil kvar in till Stockholm så jag drog efter att vi tagit en fika.

Fantastisk resa med många upplevelser. Jag gillar Östeuropa. Slutkört för den här gången. Nu ska jag serva hojen och ställa in den för vintern. Förhoppningsvis lyckas jag och sambon ro iland med resan till Mongoliet nästa sommar. Väldigt mycket pappersarbete att fixa med först bara men det ska nog gå bra får vi hoppas.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tuff tjej!
Men hade du all packning?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Tuff tjej!
Men hade du all packning?
Du har väl träffat henne flera gånger. Hon är tålig. Hon har en packväska på ena sidan av hojen och sen hade jag en vattentät packväska surrad på min hoj där hon hade prylar. Själv packade jag i korvlådorna men dom var till hälften fyllda av verktyg, däcklagningssats och annat bra-att-ha-med-sig-på-resan-prylar. Över lag hade vi med oss väldigt lite packning. Smidigt. När man inte ska tälta behövs det inte så mycket. Så att man klarar sig i några dagar och handtvättmedel..... :tummenupp:

//J
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

har visserligen läst bloggen, men kul att se alla bilder igen :D

jag är väldigt avundsjuk på dina/era resor.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Tuff tjej!
Men hade du all packning?
Du har väl träffat henne flera gånger. Hon är tålig. Hon har en packväska på ena sidan av hojen och sen hade jag en vattentät packväska surrad på min hoj där hon hade prylar. Själv packade jag i korvlådorna men dom var till hälften fyllda av verktyg, däcklagningssats och annat bra-att-ha-med-sig-på-resan-prylar. Över lag hade vi med oss väldigt lite packning. Smidigt. När man inte ska tälta behövs det inte så mycket. Så att man klarar sig i några dagar och handtvättmedel..... :tummenupp:

//J
Hm, är det "Johnnys Tina"?
Tyckte hon såg bekant ut!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Tuff tjej!
Men hade du all packning?
Du har väl träffat henne flera gånger. Hon är tålig. Hon har en packväska på ena sidan av hojen och sen hade jag en vattentät packväska surrad på min hoj där hon hade prylar. Själv packade jag i korvlådorna men dom var till hälften fyllda av verktyg, däcklagningssats och annat bra-att-ha-med-sig-på-resan-prylar. Över lag hade vi med oss väldigt lite packning. Smidigt. När man inte ska tälta behövs det inte så mycket. Så att man klarar sig i några dagar och handtvättmedel..... :tummenupp:

//J
Hm, är det "Johnnys Tina"?
Tyckte hon såg bekant ut!
Jepp. Hon är en av dom första jag lärde känna när jag flyttade till Stockholm tidigt 90-tal och vi har varit bästisar och bundis ända sedan dess. Hon är bra på riktigt. En rackare på att köra också.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Von K skrev:har visserligen läst bloggen, men kul att se alla bilder igen :D

jag är väldigt avundsjuk på dina/era resor.
Mitt hojåkande har verkligen förändrats dom senaste 2 1/2 åren. Tidigare vart det mest finåkande och att skruva hojar men nu skruvar jag så lite jag bara kan och kör desto mer. Och ju konstigare resmål desto bättre. Min motorcykel har rullat mer än min bil trots att hojen är hälften så gammal..... :D

Fördelen med Östeuropa är att det faktiskt inte är så himla långt dit och det är rejält mycket billigare att köra i Rumänien, Ukraina, Serbien, Bulgarien etc än i Sverige. Och folk är betydligt mycket mer hjälpsamma där än här. Vi stannade och fotograferade utanför ett hus på den serbiska landsbygden och ut från huset kom två snubbar som ställde sig och titta på hojarna från andra sidan vägen. Sen gick dom fram till oss och började prata med oss. Trevliga snubbar. Måste ha varit i den tyska delen av Serbien för dom pratade inte ett ord engelska men hyffsad tyska. Vänligt möte.

Bild

Lite senare stannade vi och fotograferade utanför en liiiitttteeeennnn affär i en mindre by och ut kom ägaren till affären. Han pratade inte ett ord engelska men vi måste helt plötsligt ha förflyttat oss till den franska delen av Serbien för han pratade så pass bra franska att Tina kunde göra sig förstådd. Hon pratar lite franska och jag pratar lite tyska. Affärsinnehavaren sprang in i butiken och hämtade sin fru och sen visade dom oss sin fruktträdgård tvärs över gatan som dom var väldigt stolta över. Sen fick vi en massa frukt och sen bjöd dom på kaffe. Jag dricker ju inte kaffe men jag hade inte mage att säga Nej så jag tvingade i mig lite i alla fall. STARKT kaffe. Den turkiska sorten. Här är affärsinnehavaren och hans fru:

Bild

Väldigt snälla. Här är Tina med en del av frukten som vi fick:

Bild

Vi hade frukt för flera dagar så det vart fruktstund varje eftermiddag i Serbien och Montenegro. Sån´t händer väldigt sällan här i Sverige. Att helt främmande människor kommer fram för att dom är genuint intresserade och att dom försöker kommunicera med en. Hade det motsatta hänt här hemma, att två serber på varsin motorcykel stannat utanför där man bor/jobbar, så hade vi nog snarare låst dörren och ring polisen det första vi gjort. Där får man frukt och blir vänligt bemött. Vet inte vad som är felet med många svenskar egentligen men vi kan verkligen ha en tendens till att vara rädda för allt som inte är enligt svensk norm. Så är det inte i många andra länder. Där välkomnar man ofta det som är lite okänt och bjuder på sig själv och det ofta ganska lilla man äger och har. Jag mår bra av att resa runt i andra kulturer.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Snubblade över denna überkoola film idag! :D
Charmig!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dpEMxqtStAU&sns=fb[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ha ha ha, sköna lirare, grymma hojar.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Min lillebror bor i Australien och mejlade den här länken till en hojbyggarfirma som ligger granne med där han jobbar:

http://au.deuscustoms.com/

Coola hojar. Café-racer-stukade. Ombyggda äldre hojar av vad jag förstår. Aldrig hört talas om Deus Customs.....

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 07 dec 2011, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar