MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Imponerande resor!
Hoppas jag tar tag i nåt liknande själv nån gång!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Sista uppdateringen tror jag......

Vi har verkligen haft det fantastiskt fint på Island och det var med sorg i hjärtat som vi idag körde ombord på färjan för transport till Hirtshals/Danmark. Dom senaste dagarna har varit ganska krävande körmässigt då Island slängde sitt värsta väder över oss med väldigt hård blåst alternativt väldigt tät dimma. Men i stort har upplevelserna här varit helt fantastiska och vi kommer definitivt att besöka Island och våra vänner Högni och Unnur igen. Vänligt och storslaget land. Definitivt på alla sätt och vis utöver det vanliga.

Vi spenderade en dag i Reykjavik och sen avslutade vi med att köra södra delen av "Ringvägen" för att avsluta med en natt hos Unnur och Högni i östra delarna av Island innan vi imorse körde den sista timmen till Seyðisfjörður där färjan går ifrån. Imorgon (lördag) anländer vi till Danmark efter två dygn till havs och sen blir det fem mils körning till Frederikshavn och färjan till Göteborg. Och därefter vidare mot Stockholm dit vi kommer på söndag eftermiddag. Två fina veckor håller på att nå sitt slut..

Färöarna var rent naturnmässigt lite som Lofoten. Grönt och kulligt med djupa fjordar. Island var betydligt mycket mer mångskiftande. Allt från stenöknar till natur liknade norra delarna av Sverige blandat med nordvästra delarna av USA. Några bilder till…..:

Bild
Stenöken med svart lavasten. En av dagarna fick vi ett askmåln över oss. Både vi och hojarna blev gråa.......

Bild
Bensinstation…..

Bild
Röken som kom upp ur jorden luktade rejält illa. Ruttna ägg är en bra beskrivning……

Bild
Gott om vattenfall. Dramatisk natur.

Bild
Hittade denna restaurang i Reykjavik. "Traditional icelandic dishes". Och vad hette restaurangen? "Tabascos. Mexican bar & grill"…… Vi valde att inte äta där.

Bild
Vill man vara varm om huvudet så får man stå ut med att vara fulare än vanligt…..

Bild
Vatnajökul. Största glaciären i Europa.

Bild
Isberg i en glaciärlagun…… Simmade omkring sälar i lagunen. Dom var gulliga.

Bild
Norröna. Färjan som vi är på nu. Otroligt segt bredband ombord. Vilket inte stoppar mig…… ;)

Håll till godo. Troligtvis sista bilderna från den här resan. Vi har haft det otroligt fint och det skulle inte förvåna mig om vi tar oss till både Färöarna och Island igen innan livet är slut. Fantastiskt på alla sätt och vis.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Skall snart på SMC-kurs (steg 2) på Kinnekulle med denna polaren, skall bli skoj.

Bild
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Fläppen skrev:Skall snart på SMC-kurs (steg 2) på Kinnekulle med denna polaren, skall bli skoj.

Bild
Tvåtaktare? :D
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

cub skrev:
Fläppen skrev:Skall snart på SMC-kurs (steg 2) på Kinnekulle med denna polaren, skall bli skoj.

Bild
Tvåtaktare? :D
Japp...min andra passion efter vintagebasar. Måste alltid fälla upp visiret lite för att lyssna till ljudet. Går inte att få nog av det.
/T
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Fläppen skrev:Skall snart på SMC-kurs (steg 2) på Kinnekulle med denna polaren, skall bli skoj.

Bild
SMC har väldigt duktiga instruktörer. Du kommer säkert få ut väldigt mycket av kursen. Kul! Skulle själv vilja gå några kurser. Måste bli bättre på grus och eländig terräng! :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.motorbikeeurope.com/

BRA och väldigt sprillans ny websida för hojåkare. Ser otroligt välgjord och genomarbetad ut. Transfagarasan är överst i listan över dom 100 bästa hojvägarna i Europa. Transalpina är inte med över huvudet taget. Lite konstigt men troligtvis pga att så få kört den än efter renoveringen. När jag körde Transalpina i höstas var den inte klar än. Grus och lera i några mil uppe på toppen. Hur som. Länktips!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ha ha ha! Snubblade över denna websida nyss:

http://www.saarela.se/moped/touring/touring.html

En snubbe som bor i Boden. Han kör vanlig motorcykel också men kör långtouring på moped lite då och då!
Hur gör man för att komma iväg på en långtur med moped? Jo, man köper den långt borta och sen snabbt bokar biljetter utan återköp. För mig blev det en Honda NPS50 Zoomer moped, en 07:a som stod hos Honda i Kungsbacka. Kravet var att den var helt orginal i motorn, dvs i strypt utförande. Kungsbacka ligger ca 140 mil kortast väg från Boden. Passade på att ta en liten omväg hem via Åland och Finland.
Samma snubbe håller nu på att planera att köra till Thailand på motorcykel. Via Kina. Hur som, otroligt roligt att läsa om någon som packar på tält och annan packning på en moppe. Han tar sig femtio mil på en hundralapp på den där Zoomern. Inte illa. Faan också. Nu vill jag har en Honda Zoomer också! :D
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Vill också gärna ha en Honda Zoomer men 29 papp ny är ju helt förryckt för en moppe. Blev en Baotian istället för billigt jobbpendlande. Men kommer nog få meka en del med den den kinesen jämfört med Honda...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

flagg skrev:Vill också gärna ha en Honda Zoomer men 29 papp ny är ju helt förryckt för en moppe. Blev en Baotian istället för billigt jobbpendlande. Men kommer nog få meka en del med den den kinesen jämfört med Honda...
Honda gör otroligt bra prylar och jag tror att du har rätt...... ;)

En Zoomer är hyffsat idiotsäker ur många aspekter. Där det kanske brister är en något underdimentionerad fjädring om man nu ska lasta ner den men annars är det helt strålande små maskiner. Ingen aning hur dom löst det men den har ingen startmotor men elstart har den lik förbannat. Och även kickstart om det nu skulle behövas. Om jag själv skulle köpa någonting billigt att köra runt i stan och till jobbet på (och om man har hojkort) så skulle jag utan tvekan skaffa en Honda Innova. 125 cc och Honda har byggt över 60 miljoner sådana maskiner. Man ser dom överallt i Asien och andra ställen och dom är helt otroligt driftsäkra. Och drar knappt någon soppa alls. Och kostar en tusenlapp mindre än en Zoomer. Och kostar hälften så mycket att försäkra som dom flesta mopeder. Man kan köpa en splirrans ny Innova (ANF125, som modell också heter) från 2010 för 25´:- i butik. Fantastiskt mycket transportmedel för dom pengarna.För några år sedan så var det ett gäng galningar som körde jorden runt på varsin Honda Innova. Det vart några punkteringar och en gasvajer som behövde fixas annars ingenting utöver det. Och en bränsleförbrukning på någonstans runt 1,7 deciliter/mil realistiskt. Tanken är bara på 3,7 liter så man tar sig runt 25 mil på en tank. Man tar sig tio mil på ca 24 kronor. Det är faan inte illa.

Synd att det stjäls så många mopeder och att försäkringen är så dyr. Annars hade det varit ett intressant alternativ. En Zoomer kostar nästan dubbelt så mycket att försäkra som en Innova trots att Innovan är klassad som motorcykel och gör 100 km/t eller mer. Men den kräver som sagt hojkort.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Lite mer hojrelaterat när vi ändå är igång.....

Fick precis reda på att min kompis Doug kommit fram till Magadan på en ombyggd HD-sportster!

Bild

Han är amerikan men är tillsammans med en tjej från Bulgarien. Han lämnade Bulgarien första juni och har kört igenom Turkiet, Georgien alla -istan-länderna, Ryssland + Sibirien och kom precis fram till Magadan på ryska ostkusten via "Road of bones".

http://en.wikipedia.org/wiki/M56_Kolyma ... y_(Russia)

Nu ska han ta båten med hojen från Magadan till Vladivostok och där möta upp sin flickvän och sen ska dom köra hela vägen tillbaka till Bulgarien på sina hojar och förhoppningsvis vara framme i tid till den hojträff som ska vara på deras Moto Camp den 23:e september. Jag ska ner och hålla föredrag på hojträffen och hoppas på att träffa dom då. Men det är JÄVLIGT långt att köra på mindre än en månad......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Inte direkt motorcykel kanske men två hjul...... Är inte detta fullständigt underbart, så säg..... :D

http://www.puchverkstan.se/

Usch. Nu vill jag ha en gammal moped från 50-talet också..... :evil:

Fast det tänker jag inte skaffa någon. Men vackra är dom. Och underbart att det finns någon som renoverar gamla Puch moppar. :D

//Jan
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Faan. Verkar vara såld. Annonsen borta..... :cry:

//Jan :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Världens coolaste motorcykel......

Bild

Bild

Bild

Ural. Med sidovagn. Har bara haft en sidovagnshoj. En HD från -36. Men det är JÄÄÄVLIGT coolt. Framförallt efter att man lärt sig svänga med skiten. Ural gör två modeller med i-/urkopplingsbar tvåhjulsdrift. Man kan få drift på sidovagnshjulet också och då kan man ta sig fram precis över allt! Sedan -08 ca funkar dom också. Samma motor, låda och holk som alltid men västtillverkade kullager, kablage, skivbromsar (fram. Fortfarande gamla hederliga trumbromsar bak), dämpare, förgasare och annat. Nu för tiden har dom både elstart och kick. Men finnish och annat håller fortfarande samma gamla vanliga ryska charm. Jävligt coolt. Vackra hojar. Och kan man skruva lite så håller dom i tusen år. Jävligt slitstarka om man efterdrar lite bultar och skruvar....... :D

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dags snart igen. Drar ner till Bulgarien med start på fredag. Denna gång inte ensam som förra hösten utan min kompis Tina följer med på sin HD. Färja Nynäs - Gdansk och sedan är det inplanerat ett besök till Auschwitz, in och kolla i Krakow och sen ner genom Slovakien, Rumänien (Transfagarasan eller Transalpina ska köras. Inte bestämt vilken än) och sen till Bulgarien och HU-mötet som går av stapeln på Doug och Polly´s Moto Camp i Idilevo helgen 23 - 25 september. Därefter bär det av västerut genom Serbien, Bosnien, "skelettkyrkan" utanför Prag och därefter lite sakta hemåt igen. Hemma den 5:e oktober. Kolla gärna vårreseblogg om ni är intresserade:

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Där finns länk till karta där man kan följa rutten. Ska bli trevligt. Min sambo körde omkring i Norrland i veckovis under sommaren när jag var tvungen att jobba. Och nu är det min tur! Kommer ha lite svårt att överleva den mörka och kalla säsongen om jag inte får köra några veckor till.

Mer senare.

//Jan
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Ball!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Besökte Auschwitz m.m. igår. Gripande besök. Länk till resebloggen som Tina och jag uppdaterar lite då och då:

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Blogginlägg om gårdagens aktiviteter:

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... %E2%80%A6/

Idag ska vi dra söderut in i Slovakien och vi hoppas på att nå Baia Mare i Rumänien innan det blivit mörkt. Det kommer säkert skita sig. Vi är på TOK för slöa vad det gäller att avverka körsträckor...... :D

//Jan
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Riktigt cool!

den hade jag lätt köpt om jag hade haft pengarna...
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Jan Hellman skrev:Besökte Auschwitz m.m. igår. Gripande besök. Länk till resebloggen som Tina och jag uppdaterar lite då och då:

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Blogginlägg om gårdagens aktiviteter:

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... %E2%80%A6/

Idag ska vi dra söderut in i Slovakien och vi hoppas på att nå Baia Mare i Rumänien innan det blivit mörkt. Det kommer säkert skita sig. Vi är på TOK för slöa vad det gäller att avverka körsträckor...... :D

//Jan
Kul!

ska läsa när jag får tid :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Von K skrev:
Kandyman skrev:Projekt Shovelbobber 2011 blev körklar för en månad sedan.
Vart tog sommaren vägen?


Bild

Den är nog till salu tror jag.
Riktigt cool!

den hade jag lätt köpt om jag hade haft pengarna...
Harleys av den här typen står inte speciellt högt i pris just nu.
Eller H-D i största allmänhet för den delen, marknaden är ganska mättad och folk sitter på pengarna.

Bra för köparna, mindre bra för säljarna... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

TDHP skrev:
Harleys av den här typen står inte speciellt högt i pris just nu.
Eller H-D i största allmänhet för den delen, marknaden är ganska mättad och folk sitter på pengarna.

Bra för köparna, mindre bra för säljarna... :wink:
mm.. men tyvärr får man inte en HD för snuspengar... vilket är det kapitalet jag sitter på för tillfället...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Slovakien.

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... %E2%80%A6/

Imorgon ska vi in i Ungern och sedan in i Rumänien.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://easterneurope2011.wordpress.com/ ... -bulgaria/

Har kört igenom Ungern, Rumänien och är nu i Bulgarien. Körde Transfagarasan över Transylvaniska bergen igår och kom fram till hojträffen i Idilevo runt midnatt i går. Ska hålla ett litet föredrag ikväll. Blir kul. Finns en fransk snubbe här som precis cyklat runt Svarta Havet på en en-hjuling...... Slå det om ni kan!! :D

//Jan
Skriv svar