MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Ja, MC och MC.. Men jag åker runt på en Baotian Sport, Eu-moped. Smidigt inne i stan och kortare turer. :) Drar ju inte mycket bensin heller, ca. 0.2 l/milen. Skulle vara kul att ta en lite längre tripp nån gång också, får bli sen på sensommarn kanske. Köpte den ny, och är uppe i 150 mil nu. Så här ser den ut:

Bild
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Tjusig hoj Lasse!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Inlägg av brempa »

Dramo skrev:Blir lite avis. Har inget körkort själv (än). :|

Kan ju visa bilder på de motorcyklar jag skulle vilja äga istället:
Bild
BMW R75. Sidovagn hade varit gött.

Bild
Honda CB750, osäker på vilken årsmodell, men denna är dösnygg.

Bild
Och så en Lambretta 125cc att fräsa runt i stan med. :mrhappy:
Här har du en Lambretta till salu: http://www.blocket.se/stockholm/Lambret ... ?ca=11&w=1
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Många fina hojar i tråden. Själv åker jag upprätt eller bakåtlutat. Såna där plastraketer för framåtlutad åkning som genererar organdonatorer till sjukhusen är inte alls min grej.

Förr i tiden hade jag en värsting HD-chopper, baserad på en Moheda softailram, Evomotor, 20 tum förlängd springergaffel osv osv. Plöjde ned 200 bitar i den men åkte så lite att det inte var motiverat att ha så mycket pengar stående i garaget. Inga bilder tillgängliga på den just nu.

Nu har Jag en betydligt blygsammare sak, en Kawa Z1000, sen 70-talare som tycärr står också den avställd i garaget sen ett par år pga för lite tid att åka och meka. Lite choppad med utrejkad och förlängd framgaffel och kort avgassystem.

Så här ser den ut:

Bild

Till salu är den för övrigt också för ynka 15.000 kr

/Mats D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Har precis anlänt till Sibiu, Rumänien, efter 9 dagar på hoj genom Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ukraina och Ungern. Ska ge oss på Transfagarasan i övermorgon och därefter bär det av mot Serbien, Makedonien, Albanien, Montenegro, Kroatien och hemåt. 30 + grader i fullt hojställ och bergsvägar fulla med lastbilar som kör om. Tror att vi kan summera läget enligt följande: Hellboy luktar illa. För ett par dagar sedan vart det terängkörning på bortspolade vägar i Slovakien där jag välte flickvännens hoj. Några timmar senare vart vi först på plats vid en MC-olycka. Snubben klarade sig med en skadad axel och blåmärken men hojen totalkvaddad. Vissa kör som galningar.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Kul att se/höra av dig, kompis...

Se nu för tusan till att ta det försiktigt! better safe than sorry och allt det där
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Kul att se/höra av dig, kompis...

Se nu för tusan till att ta det försiktigt! better safe than sorry och allt det där
Ska bli. Tack för omtanken. :)

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Häftigt Janne, jag är avis!
Kör lugnt och tänk på att alla andra är idioter i trafiken!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Lägger upp länken till inlägget i Semestertråden här också då det ju i mycket handlar om motorcyklar.....

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=768822#768822

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Roland skrev:
TDHP skrev:Har ÄNTLIGEN fått hojen klar!
Lite justeringar och småfix kvar, men nu är den provkörd och funkar fint! :D

[img]bild[/img]
Härligt Lasse!
Ser ut att bli ett riktigt åk-lokomotiv det där.

Har äntligen kommit på vad jag skall göra med min gamla Yamaha, så vet du någon som har en bakskärm a´la Sportster/FXR-typ till salu är jag oerhört intresserad:
[img]bild[/img]
Leta upp ett par bilder på vad du menar ungefär så ska jag kolla!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hittade en cool bild på Facebook!
Byggde denna Traja till tjejen för en massa år sen!
Det är inte hon som sitter på den, det är tjejen som köpte den sen.
Mitt första bygge från scratch, rätt nöjd med den!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hmm om man nu platsar med moppar, en sån här har jag hemma, en röd/vit HMW från sent 50-tal samt en Husqvarna Novolette.

Bild

Bild


Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

har efter 10 års funderande äntligen fått tummen ur... och tar min första körlektion för mc i övermorgon.

när det blir hojköp och vad det blir får jag nog återkomma om, kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha... det finns ju så många olika modeller...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Här fanns ju en och annan hoj man skulle vilja ha!
Har inget kort ännu men skulle vilja ha en äldre Triumph eller Norton när jag får tummen ur. Dereborns Pan skulle inte sitta fel heller.

Konstigt att följande reklam ligger på just denna sida :wink:
Bild
https://www.opusliberum.com/?op=books&i ... DgodvA8J4Q
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Första hojen, Kawasaki GPZ 750 från -84. En ganska trist hoj.

Bild

Andra hojen, Ducati 900 SS från -95. Underbar hoj att köra men oj oj oj vad den krånglade. Såldes 1999 och sen dess har jag inte suttit på någon hoj och tror inte jag kommer att göra det i framtiden heller.

Bild
Har inga egna digitala bilder på hojarna så jag har fullänkat dom.
Senast redigerad av Cuba den tis 23 aug 2011, 09:20, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av hedeblom »

Jag tar första lektionen den 19. I garaget väntar en Honda CB750C från 1981. Den köptes för några veckor sedan. Och jag räknar kallt med att det här går fort :D.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Min räser.
Bild
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Detta SKULLE kunna ha varit Hellboys hoj!
Verkar ha gjort en liknande tur i Östeuropa!


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Bild

Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

Min förra hoj:

Bild




Min nuvarande hoj (inte min men likadan, dock är min liiite mer reliced):

Bild
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:Min förra hoj:

Bild




Min nuvarande hoj (inte min men likadan, dock är min liiite mer reliced):

Bild
Så du har blivit en aningen mer smutsig?
:wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Körde Transalpina i Rumänien för ett par dagar sedan. Högre och äldre än Transfagarasan. 2.300 meter. Transalpina har varit okörbar väldigt länge men nu håller dom på att fixa iordning vägen. Fortfarande 15 kilometer utan asfalt men dessa är inte på dom branta partierna så jag bestämde mig för att göra ett försök. Vart nära att tappa hoje ett flertal gånger. Bitvis lite väl djup lera, grusväg, inga skyddsräcken och minusgrader uppe på toppen. Svårt. Så här i efterhand kan jag erkänna att det var jävligt korkat att ge sig på Transalpina i oktober ensam. Men JÄVLIGT ball väg!! Kommer nog ta över 1:a-platsen från Transfagarasan som östeuropas hårigaste vägsträcka när den är färdigbyggd om något år eller två. Dom håller på att bygga en skidanläggning en bit upp med hotell, restauranger m.m. Så jag tror att denna del tillsammans med Transfagarasan kommer bli ett turistcentrum i Rumänien framöver. Fast nu är ingenting klart än. Byggarbetsplats. Men det blir nog väldigt fint när det är klart.

Igår var jag i L'viv, Ukraina. Bodde över pá en riktig sylta. Strax innan jag skulle sova knackade det på dörren och när jag öppnade så stod det en flicka utanför som frågade om jag ville ha sex med henne. Varpå jag frågade hur mycket hon skulle kunna tänka sig att betala för det. Då skrattade hon glatt och sa att det var jag som skulle betala henne. Vi pratade en kvart i korridoren innan hon gick och knackade på nästa dörr. Trevlig tjej. Och den enda människa jag stötte på i Ukraina som pratade engelska.

//Jan
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2122
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Inlägg av Lestrange »

Konstigt. Jag trodde jag hade skrivit i denna tråd. Nåväl, here it goes;
Under några år samlade jag Royal Enfield delar. Inte Bullet, som alla andra, utan de gamla stelbenarna som tillverkades mellan 1936 och 1955. Både 350 och 500. Jag hade delar att sätta ihop fyra hojar, förutom några detaljer här och där. Jag tänkte att om jag lägger alla delarna tillsammans och stänger garagedörren, så ska där väl stå färdiga hojar så småningom. Det funkade inte.... :?
Jag blev tyvärr tvungen att sälja alltsammans för ett tag sedan.
Innan dess har jag haft diverse Honda 125 och 500, en påbörjad chopper och lite annat smått och gott. Alltihop i delar som aldrig tycks vilja sätta ihop sig själva!!!
Jag måste nog komma till insikt att jag är gitarr- och basmekaniker, och inte MC-mek. :cry:
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

Wooaah en MC tråd, den hade jag missat, model Dyna FXDX, namnet låter som en gammal MXR kompressor pedal. Köpte den i somras men banken äger det mesta av den.

Bild

Har en riskokare också.


Bild
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

När jag var 20 hade jag nyss skaffat körkort för tunga fordon, så det enda som saknades på lappen var ett A. Jag tyckte jag borde fixa det snabbt. Alltså köpte jag en gammal Honda 250 Sport från 1960. Jag var dock tvungen att plocka isär den i smådelar och renovera.

Bild
Detta är förstås inte min hoj, men en likadan. Men min var blå.

Samtidigt började jag öva med kompisens lillebrors Honda 125:a.
Jag gjorde teoriprov och det gick förstås lysande efter flera månader med trafikstudier på heltid. Sedan var det körgård och det gick det också, men inte lika lysande.
Jag hade den lånade 125:an och den andre killen som körde upp samtidigt hade en precis likadan. Men den startade inte alls, så han använde också min lånade.
Sedan var det dags att åka ut i trafiken. Och där stannade det hela eftersom blinkern inte fungerade. Det är visserligen inte obligatoriskt med blinker, men finns det så ska den fungera. Fick inte använda hojen.
Det blev inget A på körkortet. Sedan sålde jag hojen i demonterat skick eftersom jag aldrig hade tid med den. Det var 125:ans ägares storebror som köpte den. Vad jag vet ligger delarna fortfarande i en plastsäck i hans garage, 32 år senare.
Ursäkta om det är en icke-mc-historia mer än mc-historia.

EDIT Meningsbyggnadsfel
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar