MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: MC-tråden!

Inlägg av tks »

Har missat det mesta som hänt i den här tråden på senaste tiden, ska läsa igenom allt ni skrivit.

Själv var jag med om en halvrolig upplevelse förra veckan, kopplingswiren på min Yamaha TDM 850 gick av, det gjorde hemfärden lite extra spännande. Förutom rödljus fungerar det hyfsat bra. Halvsnyggt att glida förbi bilköerna vid rödljusen så sakna man kan i hopp om att det ska slå om, för att sedan precis få stopp längst fram samtidigt som det slår om, trycka in startknappen och halvt studsa fram några meter innan motorn kommer upp i acceptabelt varvtal...

Ny wire på väg, ska bytas så fort den anländer, vill inte missa det fina vädret. Dessutom bestämde sig bilen för att börja krångla med just kopplingen bara några dagar efter motorcykeln, så nu är MC:n (som är det mer lättreparerade fordonet, dvs jag kan ordna det själv) som får vara pendlarfordon ett tag framöver.


In other news: Var och övningskörde med min bror som håller på att ta körkort för motorcykel, och vi åkte förbi en MC-butik för att kika lite på vad han kan tänka sig att skaffa när han lärt sig köra. Efter att ha klämt på några motorcyklar så övertalade en säljare mig att testköra en sådan här:
Bild

Kawasaki ER-6n

Ingen bra idé, nu vill jag ju ha ny motorcykel! Enormt bra motorcykel i mitt tycke, den marknadsförs lite som något mer åt nybörjarhållet, men har en hel del att ge även för den mer erfarne föraren. Lättkörd, bra körställning och fin motor. Lättsvängd, och kändes väldigt stadig och förtroendeingivande i kurvorna utan att på något sätt kännas tråkig.

Någon ny motorcykel kommer det nog inte bli för min del, i alla fall inte de närmsta åren, men jag blev ordentligt sugen.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: MC-tråden!

Inlägg av klasextas »

Ja, min mc-karriär är bortom räddning verkar det...
Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Sommarens hojtur.....:

Bild

//J
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: MC-tråden!

Inlägg av midlifecrisis »

Irbit skrev:Sommarens hojtur.....:

Bild

//J
Du överlevde! :vinkar:
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:
Irbit skrev:Sommarens hojtur.....:

Bild

//J
Du överlevde! :vinkar:
Jepp. :) Lite förvånad blir man ibland dock. Man träffar världens trevligaste och mest hjälpsamma människor i länder som Ryssland och Georgien. Och fem minuter senare försöker dom ha ihjäl dig med bilen.... Folk blir som förbytta när dom sätter sig bakom ratten!! :o
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: MC-tråden!

Inlägg av midlifecrisis »

Irbit skrev:
midlifecrisis skrev:
Irbit skrev:Sommarens hojtur.....:

Bild

//J
Du överlevde! :vinkar:
Jepp. :) Lite förvånad blir man ibland dock. Man träffar världens trevligaste och mest hjälpsamma människor i länder som Ryssland och Georgien. Och fem minuter senare försöker dom ha ihjäl dig med bilen.... Folk blir som förbytta när dom sätter sig bakom ratten!! :o
Du ser! Man skall lite plåt mellan sig och medtrafikanterna
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:Du ser! Man skall lite plåt mellan sig och medtrafikanterna
Jo. Eller ännu hellre luft..... ;)
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: MC-tråden!

Inlägg av ventus »

Då blev man med en MC idag :) Bra eller dålig men den är riktigt lättkörd. Köpte en Kawasaki ZR7 som jag tänkte öva på iom att mc-kort skall införskaffas. Jag känner att jag kommer lära mig en del på ZR7an och ingen fartmonster är jag inte ute efter. Sedan vet jag att jag kommer byta till en glidare :)
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

ventus skrev:Då blev man med en MC idag :) Bra eller dålig men den är riktigt lättkörd. Köpte en Kawasaki ZR7 som jag tänkte öva på iom att mc-kort skall införskaffas. Jag känner att jag kommer lära mig en del på ZR7an och ingen fartmonster är jag inte ute efter. Sedan vet jag att jag kommer byta till en glidare :)
Kul. Grattis! Det där är bra motorcyklar. Lycka till med körkortet! :)

MVH//J
Användarvisningsbild
obzen
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:27
Ort: Umeå

Re: MC-tråden!

Inlägg av obzen »

För min del blev det ca 700mil på hojen i sommar. Det börjar ju tyvärr bli dags att ställa bort pärlan nu snart:(
http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Nä, i år blev det inte många mil...
Hade tänkt åka i Spanien och Portugal med klubben nu i oktober, men det sprack ekonomiskt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
obzen
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:27
Ort: Umeå

Re: MC-tråden!

Inlägg av obzen »

TDHP skrev:Nä, i år blev det inte många mil...
Hade tänkt åka i Spanien och Portugal med klubben nu i oktober, men det sprack ekonomiskt.
Det hade varit en trevlig trip! Jag var bara först till sthlm en sväng, och nästa sväng blev norrut och hälsa på släkt och vänner och sen över till norge. Körde längst ut på lofoten och sen färja över till bodø och sen hem till umeå.

Försöker planera in en europaresa till Holland, Frankrike, Italien till nästa sommar men sambon är inte så sugen på att krama bönpallen så långt :(
http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

MC-tråden!

Inlägg av Ente »

Några jag har haft:

Stelben:
Aron-ram/Evo:
Bild

Sportster 88, 1200cc redshift kammar, portade toppar, högkomp - en bushoj
Bild

Electra Ultra Glide:
Bild

Panna-49:
Bild

Heritage-00 (nuvarande)
Bild
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av fieldflower »

Går och funderar på om det inte ska bli en hoj framöver...
Är inte ute efter nåt sportigt. Överlevde 3 år med sporthoj, så jag skall inte utmana mer där.
Chopper verkar kul, Harley är för dyrt, budgeten är begränsad, men på sista tiden har jag snöat in på klassisk design och mer specifikt på Royal Enfield.

Nån som har erfarenhet av hur de är att köra och äga?
Kan man öht köra en om man är bortåt 1,90?
Ruttnar man på effekten eller är det en skön avkoppling? Funkar det att köra motorväg med dem?

Frågorna är många, men vintern är lång och ekonomin gör att många många frågor hinner både ställas och besvaras...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av fieldflower »

Ingen med erfarenhet av Royal Enfield?
Liknande hojar då? Upprätt retrostuk med 25-30 hästar - går det att leva med?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 00:27
Ort: Malmö

Re: MC-tråden!

Inlägg av Ekis »

fieldflower skrev:Ingen med erfarenhet av Royal Enfield?
Liknande hojar då? Upprätt retrostuk med 25-30 hästar - går det att leva med?
Några pållar till ska de nog ha. Detta är en riktigt trevlig retro-hoj: http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_W ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: MC-tråden!

Inlägg av Fredde79 »

fieldflower skrev:Ingen med erfarenhet av Royal Enfield?
Liknande hojar då? Upprätt retrostuk med 25-30 hästar - går det att leva med?
Importera själv från Indien vetja ;) 25-30 hästar är inte mycket, men det lär ju finnas vridmoment så det räcker.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

MC-tråden!

Inlägg av DJ »

Jag har fått hejdlös MC-abstinens. Helst en übersnabb street fighter, och jag har gått och dreglat över nya KTM SuperDuke 1290R.

Annars nåt billigare, men utbudet på både sporthoj och på Blocket är minst sagt knapert.

Finns det nån bättre annonssajt för hojar?
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Årets hojtur går nog mot Arkhangelsk och Murmansk tror jag.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Ingen med erfarenhet av Royal Enfield?
Liknande hojar då? Upprätt retrostuk med 25-30 hästar - går det att leva med?
Det går absolut att leva med! Bra hojar nu för tiden också. Av vad jag förstått går det inte att importera själv från Indien. Dom hojar som säljs där uppfyller inte EU´s/Sveriges regler. Globen MC på Sofielundsplan 42 är nog närmaste återförsäljaren för Enfield. Enda i Stockholm mig veterligen. Och dom verkar ha bra rykte bland folk av vad jag förstått. Jag skulle personligen kolla in antingen en Classic 500 eller en Army 500.
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: MC-tråden!

Inlägg av kitte »

Nu närmar det sig, våren är på väg snödropparna uppe fåglarna sjunger potatisen i jorden ialf i Skåne.Här kommer några bilder på mina hojar.Och Daytona oktober Harley fest näst störst i USA cirka 250000 besökare där har vi varit flera gånger. Bara Sturgis är större.cirka 500000 yta stor som Skåne,där har vi också varit
Håll tillgodo
Bild
Fat boy något ombyggd 1550 trim
Bild
Frugans Sporter 883

Night rod 06 Bänkade den 122 hk på bakjulet
Bild
Fat boy 01 fin som smör
Bild
Bild från Daytona Florida 06.Hoj man köper i kartong typ som IKEA kommer hem färdig lackad utan den lilla manicken.Bara att skruva ihop.Kan beställas dag 1 ihop satt dag 2 hämtar du ut den.Pris utan mont 100.000:-
Provade en sådan helt ok
BildKolla den Bos Hoss small block V8.Frugan väldigt skeptisk.Jag fick äran att starta och köra en liten runda med den jag säger bara fi-fan vilken känsla.Visst blir man sugen att köra en runda.Tittar ut dis regn nä jag får väl gå i ide igen Hoj på er, vi kanske ses på vägarna och kör försiktigt

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Pågående vinterfix!
Ny baksvål, kedja mm!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: MC-tråden!

Inlägg av anli »

Bild

Thoose were the days1 :D 20 kg lättare och utan tattoos
!981, precis släpat hem en gammal snuthoj. 19000 kr. Syns inte på bild men, hade även fått tag på ett Electra Glide kit för 4000 kr. Lite skruvande och lack så gled jag omkring min harley 2 månader efteråt. Hade 8 stycken ectra bromsljus med kepa (var tvungen att ha relä). Det blev ganska rött bakom när man bromsade.
På den tiden så åkte jag båge när det var barmark, bilen registerades på endast till vintern. Man var knutte på heltid.
var på vippen att gå med i klubben gjutjärn, var hemma och fikade hos dåvarande presidenten. Jag blev stoppad på gatan och inbjuden helt enkelt :-)
Problemet var att jag iblandvimsade runt med modsparkas på festerna, och uppfattades som potentiell vespaåkare.
Det kanske var lika bra att knuttetiden fick ett slut för min del, så där i efterhand.
Det var ju lättare att ha hög lindsey Buckinhamfrilla på dansgolvet utan hjälm (jaga brudar/80-talet you know)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: MC-tråden!

Inlägg av kitte »

TDHP De e de som är en del av charmen man har ett trevligt vinter jobb.Du kanske börnar o busar för mycket.
Fin hoj stelben! ont i rumpan.Finns gele sadel :D
Anli!vilken frilla ha-ha, de var tider de.Var väl på väg in i en klubb som vi inte nämner här.Trevligt med sådana gamla foto.Jag har tyvärr inte några kvar,är ju 62år ung och har försvunnit för länge sen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

kitte skrev:TDHP De e de som är en del av charmen man har ett trevligt vinter jobb.Du kanske börnar o busar för mycket.
Fin hoj stelben! ont i rumpan.Finns gele sadel :D
Nä, jag är för snål för att byta när jag borde! ;)
Det är ett hembygge med Softtail-ram faktiskt, men jag har gjort vad jag kan för att få den att se ut som en stelhäck! :)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar