MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

cub skrev: Å andra sidan skrev du tidigare att du helst ville ha en glidare i bobberstuk och då skulle jag nog gå på en 535 Virago. Jag har sett många shyssta bobbers av dem med ganska lätta åtgärder.
ja det är ju det jag vill ha som sagt, men frågan är om det är värt att köpa en sån liten hoj och göra om när jag har så pass begränsad ekonomi som jag har?
jag kommer bli tvungen att kompromissa en hel del och med största sannolikhet inte bli nöjd.

så då kanske det är vettigare att köpa nåt annat som ger mig mer körglädje tills jag har råd att köpa det jag egentligen vill åt?

när det gäller skruvandet så har jag inte skruvat nåt alls sen jag sålde moppen för 12 år sen, har dock bra kontakter så det mesta går att ordna.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Kanske en Kawazaki 125a?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Nick skrev:Kanske en Kawazaki 125a?
:D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Typ en halvgammal Dragstar är väl ungefär vad du får sikta på i den prisklassen, om du ska ha en någotsånär modern hoj.

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_ ... ?ca=11&w=3

Annars kan man ju tex få en 80-tals Honda CB900 Bol D´or eller liknande för 15-20000:-
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

TDHP skrev:Typ en halvgammal Dragstar är väl ungefär vad du får sikta på i den prisklassen, om du ska ha en någotsånär modern hoj.

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_ ... ?ca=11&w=3

Annars kan man ju tex få en 80-tals Honda CB900 Bol D´or eller liknande för 15-20000:-
Ja det är väl kanske nåt sånt man får sikta på.

Hur står sig 80-talarna mot 90-talarna igentligen?

tex Bold'or vs dragstar.

edit: hur är det med miltal på MC? när ska man börja bli skeptisk?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Von K skrev:
cub skrev: Å andra sidan skrev du tidigare att du helst ville ha en glidare i bobberstuk och då skulle jag nog gå på en 535 Virago. Jag har sett många shyssta bobbers av dem med ganska lätta åtgärder.
ja det är ju det jag vill ha som sagt, men frågan är om det är värt att köpa en sån liten hoj och göra om när jag har så pass begränsad ekonomi som jag har?
jag kommer bli tvungen att kompromissa en hel del och med största sannolikhet inte bli nöjd.
Göra om och ekonomi. Bobber handlar om att plocka bort saker från hojjen så det bör underlätta ekonomin! :D

Vad ska du använda mcn till? Det tror jag mer ska styra vad du köper för sort, det är rätt stor skillnad på en DR650 och en Honda Boldor t ex.
Honda radfyror är billiga och relativt roliga, men om man inte vill meka kan det vara ett gissel att ställa fyra förgasare så att motorn går fint. Där är twin smidigare.
Användarvisningsbild
Andiman
VIP medlem
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 12:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Andiman »

Kawa GPZ 900 -84. För övrigt till salu till våren.

Bild
MM Stingray 5HH * MM Stingray 5H * Ampeg PF800 * Ampeg Micro-VR * TKS 1x112 & 2x212
https://www.facebook.com/sirregband/
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

cub skrev: Göra om och ekonomi. Bobber handlar om att plocka bort saker från hojjen så det bör underlätta ekonomin! :D
visst är det så, men det ska köpas aphäng, singelsadel, skärmar ska kapas(eller köpas) nya dämpare (blir svårt o besiktiga med kapade rör...) osv osv...så även om det är en ned strippad look jag är ute efter så lär det ändå handlas till saker... o de pengarna finns inte, speciellt inte för en hoj jag ska ha ett kort tag tills jag har råd att köpa en större modell.
Vad ska du använda mcn till? Det tror jag mer ska styra vad du köper för sort, det är rätt stor skillnad på en DR650 och en Honda Boldor t ex.
mcn ska köras, mest stad + 70/90väg, men en del motorväg också.
sporadiska utflykter, hänga med polarna på diverse hojträffar, och med lite tur tänkte jag avverka gotland runt.

anledningen till att jag över huvud taget har kollat på offroad modeller är för att de är billiga i inköpspris och att de verkar vara schyssta allround hojar, sen blir det ju lite nostalgi när man körde Yamaha DT och Honda 125:or i yngre dagar.
Honda radfyror är billiga och relativt roliga, men om man inte vill meka kan det vara ett gissel att ställa fyra förgasare så att motorn går fint. Där är twin smidigare.
men är det så jobbigt att det inte ens är värt det? hjälp kan jag få om jag skulle behöva så det är inget större problem igentligen.
Användarvisningsbild
kristgott
VIP medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 19:36
Ort: ÅLAND

Hoj

Inlägg av kristgott »

Här e min gamla ryss, såldes förra sommaren... :-(
Bild
Å här e min Indian Chief -46 från förra sommarens norgetripp:
Bild
Rickenbacker 4001 -74, Sigma 4001 -72, Sandberg cal PM-5, Washburn B20-8 tidig 80-talare, troligen tysk kontra i sina bästa år
www.myspace.com/twinearth
www.myspace.com/dogheadxxx
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

den här gillade jag! trots att det inte är HD, men den ligger massa pengar för högt ändå... måste börja spela på lotto tror jag.

Bild
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_X ... m?ca=5&w=3
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Hoj

Inlägg av Svensson »

kristgott skrev:Här e min gamla ryss, såldes förra sommaren... :-(
Bild
Å här e min Indian Chief -46 från förra sommarens norgetripp:
Bild
:tummenupp:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Den här är ju rätt prisvärd.
Ingen customhoj, men en rätt klassisk mc ändå.

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... ?ca=11&w=3
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
theBasstard
VIP medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 23:08
Ort: Skellefteå

Inlägg av theBasstard »

Skulle precis som TDHP tidigare i tråden, vilja tipsa om Dragstar 650/1100, som är den absolut snyggaste av "custom" hojarna med lägre prislappar!
Hade jag inte hittat den Sportster som jag köpte hade det med största sannolikhet blivit en Dragstar!
Blir dock även en sådan i dyraste laget för dig kan jag tipsa om denna:
http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_LS_ ... m?ca=2&w=3
Lite svagare motor, men den har relativt hyfsat stuk & de e gött ljud i 650-enstånkan! :D

Edit:
Finns billigare oxå! :D
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Sa ... m?ca=2&w=3
Min pres.

Huvudsaklig utrustning:
Fender Geddy Lee CIJ, Fender Aerodyne CIJ, Yamaha BB1000s, Sire M.Miller V3, Texas J, Bach P51, HPD Fenderbird, Ibanez AEB8E,
EBS Reidmar 750 + 500, 2 x TKS S112, Hartke 210TP + ett gäng pedaler
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Om man är runt 180 cm eller längre så blir de flesta mellanklassglidarna alldeles för små att sitta på. En Savage ser ut som en 125:a med en medellång förare och som en moped med en lång förare. Virago 535 ser normal ut på bild men när man ser den IRL verkar den ha krympt i tvätten. Detta har ändrats de senaste åren och nu har även t ex Honda VT 750 plats för en vuxen, dock utan att vara så stor som de som ligger på 1000cc+.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Roland skrev:Bild

Bild
För en som gillar motorcyklar men har NOLL koll på dom, vad kallas just den där sortens MC? Liksom ingen husvagns-MC och ingen batman-MC utan en som verkar ändå vara ganska "normal" och jävligt klassiska?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade den här bilden precis:

Bild

Harley Sportster i Japan som fått en tsunami-våg över sig. Hoppas att inte föraren satt på när det hände. Om nu ägaren över huvudet taget lever så har han fått sin hoj totalförstörd och kommer inte kunna köra hoj på bra länge med all säkerhet. Ett liv kan förändras eller förstöras på nolltid. Sorgligt.

//J
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

FreCKo skrev:
Roland skrev:Bild
För en som gillar motorcyklar men har NOLL koll på dom, vad kallas just den där sortens MC? Liksom ingen husvagns-MC och ingen batman-MC utan en som verkar ändå vara ganska "normal" och jävligt klassiska?
Yamaha.






:wink: :twisted:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nu har det tagits beslut gällande att utreda om hojar måste ha regskylt fram också:
"Häromdagen avslog riksdagen återigen motioner (från enskilda riksdagsmän) om en främre registreringsskylt på motorcyklar.

Saxat ur debatten onsdag 16 mars (av SMC);

Sten Bergheden, M: " Alliansregeringen säger också nej till S och V:s förslag om införande av fordonsskyltar fram på motorcyklar. Dels är motorcykelåkarna mot detta av säkerhetsskäl, dels är ett av de tyngsta argumenten att det skulle uppfattas som ett handelshinder inom EU om Sverige ensidigt inför ett krav på skyltar för sina motorcyklar. Sverige behöver inte vara först med allt, speciellt inte när det inte är bra förslag. I övrigt är det Transportstyrelsen som beslutar om utformningen av fordonens skyltar."

Siv Holma, V: "När det gäller registreringsskyltarna vill jag bara passa på att rätta till. Om man läser reservationen ordentligt ser man att det faktiskt står att vi vill att frågan om registreringsskylt fram på motorcyklar ska utredas. Det är en stor skillnad mot vad Bergheden ville framställa att reservationen innehöll."

Sten Bergheden, M: När det gäller registreringsskyltar fram på motorcyklar är vi inte ens beredda att utreda frågan. Vi tycker att vi har ett system i dag som fungerar. Självklart får vi bevaka detta vidare, men EU går i samma riktning som vi. Dels finns det säkerhetsskäl, dels är det EU-handelsproblem med den här frågan. Dessutom är det ändå svårt att identifiera en motorcyklist som har både visir, halsduk och luva på. I så fall måste man hitta en annan lösning för att komma åt fortkörning med motorcyklar.

Samtidigt avslogs SMC:s motion om att få använda platsen på registreringsskylten för en reflekterande dekal. Ett av de vanligaste felen och grunderna för underkännande vid kontrollbesiktning är avsaknad av bakre reflex... En reflekterande dekal på skylten skulle kunna lösa detta. Utskottet ansåg att frågan ska avgöras av ansvarig myndighet, i det är fallet Transportstyrelsen. SMC meddelar att de kommer att ta upp frågan med Transportstyrelsen igen."
Det bidde inget. BRA! Sen vore det kanske trevligt om Transportstyrelsen kunde godkänna en röd bakre reflex på själva regskylten istället för där den måste sitta idag. Idiotiskt. Och fult.

Siv Holma ovan var för övrigt samma Siv Holma som var med på STIM Music Expo´t på Rival här i Stockholm förra året. Hon gjorde inte direkt ett lysande intryck. Det gör hon inte heller i det här fallet.

//J
Användarvisningsbild
Mr_Moore
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 11:24
Ort: Boden/Luleå

Inlägg av Mr_Moore »

Kul med en MC tråd.

Tror det var första turen föra sommaren. Var lite blötare utanför vägen än planerat.
Bild
Bmw F650 Funduro

I garaget står även en Suzuki gsxr 750 -86 i väntan på tummen ska släppa.

Någon som behöver en Bmw eller Suzuki, bägge är till salu


När det gäller ombyggda saker så föredrar jag fyra hjul.


Bild
Lancia A112 street buggy
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nUY-H3vWhzY[/youtube]

Hitler vill åka till Sturgis på en HD.....
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Inlägg av Susy »

Hammarby Speedway har åter gått upp i den högsta svenska divisionen, och kanske världens bästa liga. Nu i maj så börjar det. Dom första två hemmamatcherna på klassiska Gubbängens IP, möter Bajen Dackarna från Mållilla och Elit Vetlanda från Vetlanda. I Bajen kör regerande världsmästaren Tomasz Gollob och i Vetlanda Fd mästaren Jason Crump. Sen har Dackarna GP-förarna Andreas Jonsson och Fredrik Lindgren, och Bajen har Magnus Zetterström som körde GP förra året. Det kan inte bli bättre än så här. Är du Stockholmare och intresserad av motorsport så får du inte missa den här sommaren på "Gubbis".

Hamarby "Bajenspeedway" hittar du här:
http://bajenspeedway.se/Joomla_1.5.15-S ... /index.php

Sen en sida med lite nyheter:
http://www.aktuellspeedway.se/

Om du är en av dom som inte kollat speedway så kommer lite blanda länkar här:

http://www.youtube.com/watch?v=sgkjhhKQ ... L&index=33

http://www.youtube.com/watch?v=ov0LyVuf ... re=related

http://svtplay.se/v/2113643/vass_omkorn ... en_till_vm

Susy
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Andiman skrev:Kawa GPZ 900 -84. För övrigt till salu till våren.

Bild
Duktigt nerskuren sadel. Har du gjort det själv? Hade en dylik 750 -84a. Även 2 polare hade samma hoj och båda skar ner sadlarna men jag förstod inte varför.

Why?

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nytt för i år: 21" framhjul och blinkers!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Nytt för i år: 21" framhjul och blinkers!
Blinkers? Är den inte för gammal för det? :D

Man lägger sig ju till med (o)vanor..... Jag räcker FORTFARANDE ut vänster arm när jag ska svänga åt vänster och höger ben när jag ska svänga åt höger efter lite för många år på gammelhojar trots att jag kör modernare hoj sedan snart 10 år tillbaka. Kan inte sluta. Har satt sig i muskelminnet. Och jag märker att bilförare reagerar otroligt mycket mer om man räcker ut armen än om man använder blinkersen...... :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

JanTheWhite skrev:
TDHP skrev:Nytt för i år: 21" framhjul och blinkers!
Blinkers? Är den inte för gammal för det? :D

Man lägger sig ju till med (o)vanor..... Jag räcker FORTFARANDE ut vänster arm när jag ska svänga åt vänster och höger ben när jag ska svänga åt höger efter lite för många år på gammelhojar trots att jag kör modernare hoj sedan snart 10 år tillbaka. Kan inte sluta. Har satt sig i muskelminnet. Och jag märker att bilförare reagerar otroligt mycket mer om man räcker ut armen än om man använder blinkersen...... :D
Det är en 00:a!
Amatörregad!
Men tack, det är meningen att det ska se ut så!

Edit: För övrigt den enda Softtail med kicklåda jag sett! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar