MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
JanTheWhite skrev:
TDHP skrev:Nytt för i år: 21" framhjul och blinkers!
Blinkers? Är den inte för gammal för det? :D

Man lägger sig ju till med (o)vanor..... Jag räcker FORTFARANDE ut vänster arm när jag ska svänga åt vänster och höger ben när jag ska svänga åt höger efter lite för många år på gammelhojar trots att jag kör modernare hoj sedan snart 10 år tillbaka. Kan inte sluta. Har satt sig i muskelminnet. Och jag märker att bilförare reagerar otroligt mycket mer om man räcker ut armen än om man använder blinkersen...... :D
Det är en 00:a!
Amatörregad!
Men tack, det är meningen att det ska se ut så!

Edit: För övrigt den enda Softtail med kicklåda jag sett! :lol:
Ha ha ha! SNYGGT! Då förstår jag blinkersen...... Kollade inte så himla noga på löken. Såg gristrynet men inte topparna vid en snabb blick..... ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Bilister och parkerade motorcyklar.....

Inlägg av Jan Hellman »

Flickvännen kom precis hem. Hon berättade att hon parkerat sin hoj i en mc-parkeringsruta utanför en mataffär som hon skulle in i och när hon kom ut igen hade några tagit och flyttat på hela hojen och burit ut den i vägbanan. Det stod en liten bil väldigt nära mc-rutan och det troliga är nog att föraren parkerat för trångt och inte fått ut bilen. Och då helt sonika flyttat på den hojen närmast framför som stod i mc-rutan för att få mer plats. Hojen var larmad och styrlåset låst. När hon kom ut några minuter senare tjöt larmet för fulla muggar och hojen stod i längdriktningen ute i körbanan. En ursinnig taxichaffis hoppade på henne och skällde ut henne för att hon parkerat sin hoj i vägbanan. Hojen väger över 300 kilo och dom måste nästan ha hasat/burit ut den ur mc-rutan med styrlåset låst. Fy faan för bilister. Jag blev helt otroligt sur när hon berättade vad som hänt. Vissa är ju för helvete helt blåsta i huvudet. :thumbsdown:

Jag har hört fler likande historier tidigare så det händer nog ibland. Hon verkar inte vara den första det drabbat. Fy faan. Idioter. Det här hände på Hornsgatan här på Södermalm för ca 20 minuter sedan.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tjenare. Någon som kört hoj i Transnistrien?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10331984.ab

Funderar på att dra dit i höst. Har en polare som känner lite lokala bikers så det är nog inte omöjligt att få en guidad tur om man betalar dom soppapengar. Och då slipper man den något korrupta polisen och lär samtidigt känna lite nytt folk. Om man kör själv och inte vill muta sig fram har jag fått rådet att gömma undan Euro´s/dollar och bara ha moldaviska eller ukrainska pengar i plånboken. Då är polisen inte intresserade länge. Dom vill inte ha någon annan valuta än Euro eller dollar.

Hur som , tänkte dra dit några dagar i höst. Någon som varit där och har någonting intressant att säga?

Allt gott.

MVH//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Adventure Days 2011 är över. Varken jag eller min sambo hade varit med tidigare men vi är otroligt glada över att vi fick förfrågan om att hålla föredrag om våra resor och att vi faktiskt tackade Ja. Det var skojjigt på riktigt! En rejäl bit över 600 trevliga hojåkare samlade och det kördes grusvägar, kördes tunga hojar med gatdäck i leriga skidbackar, förarutbildningar och föredrag i en salig blandning. Väldigt kul. Bästa helgen på väldigt lång tid. Inspirerande är bara förnamnet..... :thumbsup:

Några bilder.....

Bild
Utanför entrén till Säfsen Resort i Dalarna där eventet hölls fredag förmiddag då dom flesta var ute och körde. Annars var det knökfullt med folk och hojar.

Bild
En annan bild från entrén.

Bild
Utställarföretag utanför entrén. Man kunde handla prylar av Touratech och andra till rabatterade priser under hela helgen.

Bild
Föredragshållarna hade sina hojar uppställda utanför entrén. Detta är min och sambons hojar. Det var sammanlagt fyra föredragshållare. Jag och sambon som pratade om Östeuropa/Balkan, ett par som hade kört runt i USA, en snubbe som varit i Australien och ett par som hade kört från Sverige till Kamerun.

Bild
Min framstänka.

Bild
Från ett av föredragen.

Bild
Här kör jag upp med min en kvarts ton tunga hoj med gatdäck för en lerig skidbacke under en förarutbildning som jag och sambon gick. BRANT backe. Vi fick lära oss hur man mest effektivt kör på grus och andra mer instabila underlag. Otroligt roligt! Och intressant att låsa däcken genom att tvärbromsa på grus. Och det ståendes på fotpinnarna. Innan jag och sambon övergav HD så hade jag suttit ner och kört på gamla HD-hojar i 20 år. Intressant att vid 45 års ålder inse hur mycket mer effektivt det är att stå upp och köra vad det gäller kontroll och balans. Så här roligt har det faktiskt inte varit att köra motorcykel tidigare. Det har alltid varit roligt men den här helgen har varit EXTREMT rolig! :)

Bild
Hojar uppställda vid skidbacken där utbildningarna hölls och där utfärderna startade ifrån.

Fantastiskt roligt. Åker gärna tillbaka till Säfsen och Adventure Days. Touratech och BMW gjorde ett fantastiskt jobb med organiserandet. Nyttig träning och kul!! Har en jävulusisk träningsverk i framförallt lårmusklerna. Jag MÅSTE börja träna! Inser att om jag ska orka med trippen till Mongoliet nästa år så MÅSTE jag få bort 25 kilo (minst) och se till att jag är i hyffsat skick fram tills vi drar nästa juni. Litet tips för er som är intresserade av gruskörning och annat. Kolla upp Adventure Days. Skojjigaste jag gjort på väldigt länge. Fokus under Adventure Days ligger på terrängkörning med lite tyngre hojar. Vi har haft en fantastisk helg. Hållit föredrag, varit med på förarutbildningar, grusturer och min sambo Eva var turledare på en asfaltstur. Vi är otroligt glada över att vi fick förfrågan om att hålla föredrag under evenemanget. Skojjigaste vi gjort på väldigt länge. :)

MVH//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

På tisdag kväll är det slutjobbat för ett par veckor. På onsdag morgon blir det att hoppa upp på hojarna och dra till Danmark för fortsatt färd medelst färja ta oss först till Färöarna och sedan vidare till Island. Båten går på lördag och vi tänkte ta på oss några dagar för att ta oss dom 120 mil det är från Stockholm till Hirtshals via bron. Hemvägen blir via färjan till Göteborg. Ska bli STRÅLANDE trevligt. Hoppas på hyffsat väder och att bilar (mottrafikanter) håller sig i skinnet. Tält och campingprylar packat och klart. Om ni vill hålla koll på oss kan ni kolla rutten här:

http://spotwalla.com/tripViewer.php?id= ... 29f036cfba

Har länkat min satellit-tracker till Spotwalla-sidan. Kartan uppdateras inte helt i realtid utan laggar med några timmar men färdvägen ritas upp med några timmars försening. Hoppas på att kunna lägga upp några bilder under resans gång. Får se hur det står till med internet på campingplatserna i Nordatlanten....... Mer senare.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Ha så trevligt! :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

Packat och klart. Lämnade Stockholm i fint väder igår (onsdag) men det vart ganska sent på eftermiddagen. För mycket att göra klart innan vi kunde påbörja resan. Gårdagens etapp blev bara 32 mil och vi hamnade strax utanför Jönköping framåt kvällningen.

Bild

Väl framme på hotellet så hände det grejor..... Jag brukar ju raka huvudet ibland så jag bestämde mig för att nu var det dags igen. Och då jag inte gjort detta på väldigt länge så var håret långt och skägget ännu längre. Och fåfäng som jag är beslutade jag mig för att inte bara raka bort allt onödigt utan även färga det lilla som ska vara kvar för att få bort gråa strån. Fåfäng som jag är..... Sagt och gjort. Fram med hårinfärgningsmedel! Gick som en dans. Därefter fram med den medhavda hundtrimmern. Bakslag no 1. Trimmern la av efter ca en och en halv minut. Tvärdog. Varpå jag tänkte att det kanske funkar att få bort håret och skägget med rakhyveln TROTS att det var på tok för långt. Bakslag no 2. Jag hade fått med mig fel blad till hyveln. Funkade inte...... Stor frustration. Vad göra? Jag ser verkligen inte riktigt klok ut! Det får bli keps på och sen leta upp en affär för inköp av ny hundtrimmer idag (torsdag) och även inköp av rätt blad till hyveln. Men det blir att se ut så här tills det finns möjlighet att fixa till reseflinten:

Bild

Inte så värst vackert va...? Pinsamt.......

Efter Jönköping och gjorde inköo av hundtrimmer och rakblad bar det av vidare söderut. Inledningsvis var det helt ok väder och vi körde bl.a. förbi det här stället utan att handla:

Bild

Bild

Turistfälla mellan Ljungby och Markaryd ca. Vi köpte mineralvatten och fortsatte mot Malmö. I hällregn!! Kom fram dyblöta och trötta. Orkar inte fixa flinten ikväll. Får bli imorgon bitti eller på lördag. 51 mil kvar till Hirtshals där båten går ifrån på lördag eftermiddag. 62 mil avverkade hittills.

Vi är verkligen peppade vad det gäller den här resan. Ska bli otroligt roligt att få kör omkring på Färöarna och Island och den natur och miljö som dessa öar är kända för. Mer framöver.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

såg att ni blev omnämnda i Mc Folket tidningen, artikel från säfsen :)


väntar med spänning på bilder från färöarna :D

jag råkade för övrigt ut för samma sak som dig när jag skulle gigga i Holland förra året, trimmern la av och hyveln lyste med sin frånvaro. han inte fixa nån ny innan det var dags att åka heller, så det blev keps på hela den resan + på giget. men det fick funka ändå.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Von K skrev:såg att ni blev omnämnda i Mc Folket tidningen, artikel från säfsen :)


väntar med spänning på bilder från färöarna :D

jag råkade för övrigt ut för samma sak som dig när jag skulle gigga i Holland förra året, trimmern la av och hyveln lyste med sin frånvaro. han inte fixa nån ny innan det var dags att åka heller, så det blev keps på hela den resan + på giget. men det fick funka ändå.
Ha ha ha! Kul att fler haft trimmerproblem och fått skämmas. :D

Blev vi omnämnda i tidningen MC Folket? Det hade jag ingen aning om. Kul. Undrar var man hittar den tidningen...... :o

Blir regn hela dagen idag genom Danmark. Drar över bron om någon timme och sen blir det 6 - 7 timmar i regn.......... :cry:
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

JanTheWhite skrev: Ha ha ha! Kul att fler haft trimmerproblem och fått skämmas. :D

Blev vi omnämnda i tidningen MC Folket? Det hade jag ingen aning om. Kul. Undrar var man hittar den tidningen...... :o

Blir regn hela dagen idag genom Danmark. Drar över bron om någon timme och sen blir det 6 - 7 timmar i regn.......... :cry:
Ja det var en jävla blunder, maskinen la av efter halva huvet, och jag kör framifrån och bak lite huller om buller så jag hade tussar lite här och där... såg FÖRJÄVLIGT ut!

Japp, det är SMC's egna tidning. de hade en artikel därifrån och skrev helt enkelt vilka som sa något, och då bland annat er. hittade ett kort urdrag här: http://www.mc-folket.se/nyheter/adventure-days-2/

kör försiktigt i regnet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Von K skrev:
JanTheWhite skrev: Ha ha ha! Kul att fler haft trimmerproblem och fått skämmas. :D

Blev vi omnämnda i tidningen MC Folket? Det hade jag ingen aning om. Kul. Undrar var man hittar den tidningen...... :o

Blir regn hela dagen idag genom Danmark. Drar över bron om någon timme och sen blir det 6 - 7 timmar i regn.......... :cry:
Ja det var en jävla blunder, maskinen la av efter halva huvet, och jag kör framifrån och bak lite huller om buller så jag hade tussar lite här och där... såg FÖRJÄVLIGT ut!

Japp, det är SMC's egna tidning. de hade en artikel därifrån och skrev helt enkelt vilka som sa något, och då bland annat er. hittade ett kort urdrag här: http://www.mc-folket.se/nyheter/adventure-days-2/

kör försiktigt i regnet.
Kom på att vi faktiskt är med i SMC och får tidningen i brevlådan..... :oops: Usch vilket dåligt minne man har......! :) Sambon är ju också med så vi får TVÅ tidningar i lådan..... :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Lämnade Malmö i fredags och körde i hällregn och blåst till Århus där vi hittade ett billigt boende. Framförallt att köra över Stora Bält-bron var intressant. Det blåste rejält mycket och ibland kom man i lä bakom bropelare och då ryckte det till rejält i hojen. Stark sidovind gjorde att hojen lutade rejält mot vinden. Spännande. Otroligt imponerad av min flickvän. Hon klagar inte en sekund utan bara kör på oavsett väder......

Körde dom sista 18 milen från Århus till Hirtshals i lördags och båten kastade loss klockan 15.30. Gick en hel del sjö under överfarten och många mådde inte helt prima ombord. Jag själv bryr mig inte så värst mycket då jag är van vid sjön men sambon var lite halvdåsig tills jag fick syn på någon form av akupunkturarmband i taxfree-shoppen som tydligen ska hjälpa mot sjösjuka. Såg att ett flertal i besättningen hade desa på sig så jag köpte en till min kära sambo. Och döm om min förvåning men dom funkade faktiskt! Hon vart på benen inom minutrar och illamående försvann helt. Hade ingen aning om att detta kunde funka. Kul.

Överfärden till Färöarna tog ca 36 timmar och vi passerade Sketlandsöarna på vägen. Även dessa bebodda men hyffsat isolerade öar i norra Atlanten. Passerade även några oljeplattformar. Båten la till i Torshavn en timme försenad och vi körde raka vägen til hotellet då vi inte kom fram förrän klockan 23 ca så vi har inte sett så mycket än. Men det lilla vi sett lovar gott. Otroligt vackert, storslaget och samtidigt lite pittoreskt. Imorgon tar vi dom nordvästra öarna och på tisdag dom nordöstra öarna. Ett flertal av öarna är sammanbundna av broar och tunnlar så man kan se en hel del på två dagar. Litet land. Bara lite drygt 50.000 invånare. Finns nog betydligt fler får än folk tror jag. Vi ser VERKLIGEN fram emot att utforska Färöarna. Några bilder:

Bild
Så här ser det ut efter att ha kört en dag i spöregn. Nej, jag har inte kissat på mig!!

Bild
Surrade hojarna på bildäck. Luktade fisk ombord. Det är ganska tydligt att det fraktas fisk från öarna till fastlandet ombord.....

Bild
Sketlandsöarna. Man såg utspridda hus lite här och var men det var långt emellan grannarna.

Bild
Oljeplattform. En polare har jobbat som dykare ombord på en oljeplattform i Nordsjön. Måste nog vara en av dom mest tuffa jobb man kan ge sig in på. Farligt och stenhårt.

Bild
Torshavn. Otroligt fin liten stad.

Bild
Utsikten från hotellet....... Inte helt fel. Hann bli hyffsat mörkt innan vi kom fram men det ska vara fint väder enligt Färöisk standard under dom dagar vi är här så vi kommer att se mer imorgon och på tisdag. Återkommer med mer framöver........
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Har egentligen bara en sak att säga. Färöarna är FANTASTISKT! :tummenupp:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Strålande fint väder, ca 15 grader C, väldigt fina vägar och trevligt folk. Ren luft och det enda man hör ofta är fåglar och vinden. Inte det konstanta stadsljud man är van vid. Till och med Torshavn är riktigt tyst för att vara en stad i den storleken. Fantastiskt vackert. Imorgon ska vi ta dom nordöstra öarna med tunnel/broförbindelse. Sen tänkte vi vandra runt i Torshavn och kolla lite mer ingående i några timmar på onsdag innan det är dags att köra på färjan till Island!! Färöarna är VÄL värt ett besök. Kan rekommendera till fullo. Vi har det bra! :tummenupp:
Användarvisningsbild
hedling
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 00:22
Ort: norrköping

Inlägg av hedling »

Verkar vara perfekt hojåkarställe! Om man bortser från regnet men det får väl höra till. Några ifrån klubben jag har en liten fot i är påväg hem nu från en resa ner till Italien, kanske dags att åka på en sån resa snart istället för småvägarna hemikring. Kanske fåröarna vem vet!
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

hedling skrev:Verkar vara perfekt hojåkarställe! Om man bortser från regnet men det får väl höra till. Några ifrån klubben jag har en liten fot i är påväg hem nu från en resa ner till Italien, kanske dags att åka på en sån resa snart istället för småvägarna hemikring. Kanske fåröarna vem vet!
Det är klart att du ska iväg på hojen! Att resa sittandes på en motorcykel är otroligt givande och man blir behandlad väldigt annorlunda av folk som man stöter på än om man suttit i en bil. Efter dom hojresor jag gjort kan jag lite glädjande konstatera att världen faktiskt i stort är ett mycket mer vänligt och sympatiskt ställe än vad man kan tro efter att ha tittat på nyheterna på tv´n. Över lag är vi alla (nästan, åtminstone) hyffsat lika och i stort är folk snälla och vänliga. Och det oavsett ursprung och kulturella skillnader. Det känns lite bra att ha kommit fram till det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Några få bilder från idag:

Bild

Bild

Bild

Imorgon bär det av mot Island dit vi kommer på torsdag förmiddag. Ingen aning hur det blir med internet då vi kommer tälta en hel del men det blir hotell någon natt i Reykjavik. Fler bilder när jag har internetuppkoppling igen. Färöarna har varit fantastiskt! :tummenupp:

//J
Användarvisningsbild
Torch
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 20:19
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Torch »

Vilka fantastiska bilder och vyer! Drar till Norge på Fredag får försöka ta lite bilder från färden på 2 hjulingen!
Ibanez
Fender
Sandberg
Traynor
GK
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Torch skrev:Vilka fantastiska bilder och vyer! Drar till Norge på Fredag får försöka ta lite bilder från färden på 2 hjulingen!
Tack. :) Vart i Norge ska du? Vi vart runt hela Nordkalotten för två år sedan. Nordnorge ner till Lofoten/Bodö och sen tillbaka in i Sverige igen bl.a. Norge är fantastiskt men tyvärr svindyrt. Dyraste semestern jag varit på i hela mitt liv och det trots att vi försökte snåla och hitta billigt boende. 10 - 12 dagar i Norge kostade mer än 5 veckor runt Östeuropa förra sommaren.

Ta mycket bilder. Och lägg upp några här sedan. :)
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Spännande resa! Denna tråden måste jag följa. Hur ska ni ta er vidare från Island?

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

alexon skrev:Spännande resa! Denna tråden måste jag följa. Hur ska ni ta er vidare från Island?
Färja tillbaka till Hirtshals/Danmark och sen köra till Fredrishavn och färja till Göteborg och sen köra till Stockholm. :)
Användarvisningsbild
popcop
Medlem+
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 26 feb 2011, 12:11
Ort: Sthlm

Inlägg av popcop »

Torch skrev:Vilka fantastiska bilder och vyer! Drar till Norge på Fredag får försöka ta lite bilder från färden på 2 hjulingen!

NORGE! Han som byggde Norge måste varit Hoj-åkare. Kört Norgeturer varje år sen -98.. Massa bra tips om du inte lagt upp rutten..
Allt från Preikestolen- Nordkap.
POP


Bild
Basar så det räcker..
Användarvisningsbild
Torch
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 20:19
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Torch »

JanTheWhite skrev:
Torch skrev:Vilka fantastiska bilder och vyer! Drar till Norge på Fredag får försöka ta lite bilder från färden på 2 hjulingen!
Tack. :) Vart i Norge ska du? Vi vart runt hela Nordkalotten för två år sedan. Nordnorge ner till Lofoten/Bodö och sen tillbaka in i Sverige igen bl.a. Norge är fantastiskt men tyvärr svindyrt. Dyraste semestern jag varit på i hela mitt liv och det trots att vi försökte snåla och hitta billigt boende. 10 - 12 dagar i Norge kostade mer än 5 veckor runt Östeuropa förra sommaren.

Ta mycket bilder. Och lägg upp några här sedan. :)
Dena gången blir det en kortsväng till en liten MC/musik fest! Skall försöka ta lite bra bilder att lägga ut! :)
Ibanez
Fender
Sandberg
Traynor
GK
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

JanTheWhite skrev:Har egentligen bara en sak att säga. Färöarna är FANTASTISKT! :tummenupp:
Instämmer till fullo! Var där och spelade för ett par år sen och blev överväldigad av landskapet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Anlände till Island i torsdags morse och har kört hoj och campat i detta helt fantastiska land i fem dagar nu. Tält för hela slanten förutom igår då vi kom till Reykjavik. Vi har två vänner här på Island, Unnur och Högni, som guidat runt oss fram tills igår. BRA hojåka om än på svåra vägar. Grus och stigar till stor del. Roligt men otroligt ansträngande att baxa runt våra stora och tunga hojar på dessa vägar men det har gått bra. Vår kompetens och även självförtroendet gällande att köra hoj på konstiga underlag har ökat dramatiskt. Riktigt roligt! Det finns precis hur mycket som helst att titta på här och landet kan erbjuda en hel del som faktiskt inte existerar på så värst många andra ställen på jorden. Vulkaner, lavaformationer, varma källor och mycket historia bl.a. Island anses som demokratins födelseland och igår var vi och kollade in Þingvellir (Tingvalla) som är med på Unesco´s världsarvslista. Det är den plats där islänningarna höll sitt första riksmöte och platsen användes också som domstol. Väldigt spännande och vackert. I övrigt har vi varit och tittat på det som man ska kolla in när man är på Island + en del annat som Unnur och Högni trollade fram som kanske inte riktigt är ställen som vanliga turister känner till. Landskapet är otroligt och väldigt föränderligt. En salig blandning av stenöken, gröna dalar, snöbeklädda berg och annat. En blandning av svenska fjällen, Nebraska/Wyoming/Montana och dom krokarna av USA och månen……. Även vädret är föränderligt. Det har regnat och blåst en del men vi har i stort haft en sagolik tur med vädret. Det har alltid slutat regna när vi ska sätta upp eller riva tältet och även när vi klivit av hojarna för att titta på saker så har det oftast också varit uppehåll.

Vad det gäller ekonomi så har Island blivit rejält mycket billigare för oss turister. Betydligt billigare än Sverige om man håller sig borta från turistfällorna. Camping kostar vanligtvis runt 70 - 80 svenska kronor och även maten (som över lag varit fantastisk!!) är billig i jämförelse. Inte alls som tidigare. Isländska kronan har tappat nästan 70 % i värde och samtidigt som det känns lite konstigt att betala 1.700 isländska kronor för en middag så är det inte mer än en svensk hundralapp. Vi har hittills fram tills igår lagt 500 svenska kronor på boendet under fem nätter men den summan steg drastiskt efter att vi sagt Hejdå till Unnur och Högni och tagit oss in i Reykjavik. Hittade ett hotell mitt i stan för en svensk tusenlapp men inatt blir det camping igen och sen bor vi sista natten hos Unnur och Högni innan vi kliver på båten på torsdag morgon. Idag bär det sakta österut igen. Är 65 mil från Reykjavik till Seyöisfjördur där färjan går ifrån.

Unnur och Högni kör vanliga gathojar (Suzuki V-Strom 650 + 1000 cc) och det är imponerande att se vad dom gör med sina motorcyklar på vägar som inte många ens skulle ge sig ut på i en expeditionsutrustad jeep. Duktiga hojåkare och fantastiskt trevliga på alla sätt och vis. Vi är glada att vi har dom som vänner. Några bilder……:

Bild
Vi är på Island! Man får ett tillstånd att köra här så fort man tagit sig av färjan.

Bild
Kändes lite konstigt att se ånga komma upp ur jorden lite här och var.

Bild
Fantastiska lavaformationer. Vulkanutbrott har skapat en helt otrolig miljö som inte påminner om någonting vi har hemma i Sverige.

Bild
Vattenfallen är många och en del mer mäktiga än andra. Det här är inte en av dom större.

Bild
En berömd isländsk konstnär gjorde ett konstverk för att hylla motorcyklister som dött på sina hojar. Året efter att konstverket var färdigt dog han själv på sin motorcykel.

Bild
Fantastisk natur. Det går att rikta kameran åt nästan vilket håll som helst och bara trycka av så blir det en fin bild.

Bild
Stora geisern vid Geysir. Har filmat när den sprutade vatten.

Bild
Þingvellir (Tingvalla).

Fint och unikt land. Vi är väldigt glada över att vi fick tillfälle att åka hit. Vi har några dagar här kvar men på torsdag kör vi på båten igen. Hemma i Stockholm på söndag.
Skriv svar