A little help here, please.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
gäst

A little help here, please.

Inlägg av gäst »

Någon som vet vem som skrev och spelade in den här låten ursprungligen för jag gissar att detta inte är originalet?
http://www.youtube.com/watch?v=XPXzfZkBOPk
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om låten nu heter vad det står; "water sign" och man ska tolka alla hänvisningar till Jeff Lorber kanske detta är en bra chansning; http://www.amazon.com/Water-Sign-Jeff-L ... B0001926NE


Jeff Lorber är väl dessutom popfusion-snubbe så det känns helt rätt.
gäst

Inlägg av gäst »

Bra gissning. Jag spelade den låten när jag gick på M.I men jag har aldrig hört den på riktigt. Jag har kvar noterna men det står inte angivet vem som skriveit och spelat in den.
gäst

Inlägg av gäst »

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Lite roligt sånt där...när man lär sig en låt helt från ett notblad eller av en spelkamrat/lärare utan att ha hört förlagan. Man kan verkligen få en aha-upplevelse. Har noodlat med en massa låtar från noter för att sen upptäcka att det jag trodde var en ballad var en up swing-låt...eller tvärtom.
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Det är nästan ännu värre när man spelat en låt på massor av gig och man aldrig har kollat in den utan lärt sig den från någon i bandet och när man hör originalet så upptäcker man att man spelat helt fel och missat en basgång som är specifik för låten.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:Det är nästan ännu värre när man spelat en låt på massor av gig och man aldrig har kollat in den utan lärt sig den från någon i bandet och när man hör originalet så upptäcker man att man spelat helt fel och missat en basgång som är specifik för låten.
Det känner jag igen. Har dödat många balla grooves...
gäst

Inlägg av gäst »

Tänk dig Come together eller Living on a prayer och att du bara pumpar grundton.
gäst

Inlägg av gäst »

Eller i ditt fall, blackparkas, att du missar basgången i Hey Mickey!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hehe, det där Carola-gigget kommer bita han i "the keester" sååååå länge alltså. Skulle aldrig ha berättat det för oss.

Jag tycker det är ännu värre att HÖRA nån "missa" en låt så än att spela själv....huga.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:Tänk dig Come together eller Living on a prayer och att du bara pumpar grundton.
Så extrem har jag dock inte varit. Men mer att jag inte kört ett fett pump och istället gjort nåt låtsasfunkigt med spöktoner och grejer vid fel tillfälle (med fingrar dock).

Fast min gitarrpolare är värre! Han improviserar nästan alltid solona när han kör covers. Olika varje gång.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svarte_Jack skrev: Fast min gitarrpolare är värre! Han improviserar nästan alltid solona när han kör covers. Olika varje gång.
Not the same, my friend....not the same. Planka solon rakt av tycker jag bara man behöver göra om man är tribute-band...däremot kan man gärna hålla sig i samma stil...har spelat med gitarrister som tokshreddat till nån CCR-låt....brrrrrrr....
Senast redigerad av mikkejohansson den ons 23 maj 2007, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja han är ju duktig som fan så det gör inget. Värre var felaktigt ordval.
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:
Jag tycker det är ännu värre att HÖRA nån "missa" en låt så än att spela själv....huga.
Spela funkigt i Free fallin, det borde vara stryk på sånt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sanning, Johannes. Sanning.

Samma grej med akustiska kompgitarrister. Rensa tre fjärdedelar av slagen i ditt komp så kanske det svänger...su behöver inte spela ALLA underdelningar, ni är väl fler i bandet.....liksom?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... ftxq95ld6e
Yes! Det måste vara hans låt.
Det är hans låt som är från plattan Watersigns. Grym platta med många goa funkiga basgångar på.
Skriv svar