Den konstinriktade tråden......

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Den konstinriktade tråden......

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.glumbert.com/media/kineticsculpture

Det där är nog bland det ballaste jag sett på otroligt länge. Den holländska konstnären Theo Jansens konstverk - eller djur som han själv väljer att kalla dom. Vinddrivna skulpturer gjorda av lättviktsmaterial som han låter vandra omkring i hjordar på stranden där dom får leva sitt eget liv.

Snacka om att tänka utanför lådan....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Har sett den där filmen förut. Riktigt häftigt! Ett riktigt geni.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev:Har sett den där filmen förut. Riktigt häftigt!
Det KAN till och med vara så att jag postat den här tidigare. Jag sökte på forumet men fick inga hittar. Men jag har haft den där länken länge. Eller så har jag inte postat den här..... :)

//J
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Instämmer!

Vill man vara highbrow kan man ju alltid ställa det där i kontrast till tunnebaneklottrarn och den fejkade psykpatienten, och sen fundera på vilka kulturarbetare som ska få ens kulturskattekrona.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Backlund skrev:Har sett den där filmen förut. Riktigt häftigt!
Det KAN till och med vara så att jag postat den här tidigare. Jag sökte på forumet men fick inga hittar. Men jag har haft den där länken länge. Eller så har jag inte postat den här..... :)

//J
Tror jag såg den på Discovery Channel förut. Grymt kul att du posteden den.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Extremt coolt! Inte vad jag klassar som konst iofs, men fint var det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:Extremt coolt! Inte vad jag klassar som konst iofs, men fint var det.
Definiera "konst". :wink:

//J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Går inte =) Ifall jag tänker efter lite går det säkert att se det som konst, men å andra sidan så är väl allt konst ifall man tänker efter lite.. Bara man tänker fel :)
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

http://www.ted.com/index.php/talks/theo ... tures.html

Kan väl inte riktigt hålla med om hans definition av livsform, men det är riktigt imponerande att han lyckas göra helt mekaniska "robotar" utan någon digital teknik.

Som konst... han vill väl få igång en diskussion om vad som är liv eller nåt sånt, men jag tycker den tekniska biten är verkets främsta framgång.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev:Instämmer!

Vill man vara highbrow kan man ju alltid ställa det där i kontrast till tunnebaneklottrarn och den fejkade psykpatienten, och sen fundera på vilka kulturarbetare som ska få ens kulturskattekrona.
Det där är ju helt klart vad jag tänkt många gånger också. Inte många konstnärer i Sverige som är SÅ pass nyskapande, dock. Just Holland är lite intressant. Kommer ihåg en turné jag gjorde i Holland för många år sedan då jag träffade en konstnär och hans fru. Jag blev hembjuden på middag till dom en kväll och deras hus var HELT otroligt. Bara naturliga byggmaterial och huset smälte in helt otroligt i den lilla skogsdungen där det låg. Stod man 50 meter ifrån huset såg man det inte. Det fanns mycket vilda djur runt omkring som klev fram och hälsade när man satt och åt middag utomhus. Man blir lite förundrad när det kommer fram ekorrar och rådjur ända fram till bordet utan att vara ett dugg skygga. Och vilda fåglar kom och landade på ens axel. Dom levde helt i symbios med naturen. Och, ja, dom var vegetarianer.

//J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hellboy skrev:
Taurus skrev:Instämmer!

Vill man vara highbrow kan man ju alltid ställa det där i kontrast till tunnebaneklottrarn och den fejkade psykpatienten, och sen fundera på vilka kulturarbetare som ska få ens kulturskattekrona.
Det där är ju helt klart vad jag tänkt många gånger också. Inte många konstnärer i Sverige som är SÅ pass nyskapande, dock. Just Holland är lite intressant. Kommer ihåg en turné jag gjorde i Holland för många år sedan då jag träffade en konstnär och hans fru. Jag blev hembjuden på middag till dom en kväll och deras hus var HELT otroligt. Bara naturliga byggmaterial och huset smälte in helt otroligt i den lilla skogsdungen där det låg. Stod man 50 meter ifrån huset såg man det inte. Det fanns mycket vilda djur runt omkring som klev fram och hälsade när man satt och åt middag utomhus. Man blir lite förundrad när det kommer fram ekorrar och rådjur ända fram till bordet utan att vara ett dugg skygga. Och vilda fåglar kom och landade på ens axel. Dom levde helt i symbios med naturen. Och, ja, dom var vegetarianer.

//J
Soft folk! Levde de på bär och löv, eller var de osymbiosiska nog att storhandla på Lidl?
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag skulle hemskt gärna vilja se Damien Hirsts The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living.

Bild

Drygt 200x500x200 cm.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Berntsson skrev:http://www.ted.com/index.php/talks/theo ... tures.html

Kan väl inte riktigt hålla med om hans definition av livsform, men det är riktigt imponerande att han lyckas göra helt mekaniska "robotar" utan någon digital teknik.

Som konst... han vill väl få igång en diskussion om vad som är liv eller nåt sånt, men jag tycker den tekniska biten är verkets främsta framgång.
Jag hörde en intervju med honom där han pratade om just detta. Det är ju fullständigt självklart att han inte ser på dom som organiska djur. Det är mer en filosofisk tanke. Jag personligen gillar den tanken. Lite på samma sätt som att musiker i en grupp kan skapa något mer än vad enskilda musiker kan. 1 + 1 är 3, typ. Helt plötsligt händer någonting som ingen kan förklara. Den där samstämmigheten som helt plötsligt bara finns där. Den kan man också ha ett filosofiskt resonemang om......

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:Soft folk! Levde de på bär och löv, eller var de osymbiosiska nog att storhandla på Lidl?
Dom handlade i affärer men odlade en hel del själva också. Och jag tror faktiskt inte att Lidl fanns i Holland 1986 men jag kan ha fel.... :wink:

//J
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

fredrikr skrev:Jag skulle hemskt gärna vilja se Damien Hirsts The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living.

Bild

Drygt 200x500x200 cm.
en fisk i en tank? :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Taurus skrev:Instämmer!

Vill man vara highbrow kan man ju alltid ställa det där i kontrast till tunnebaneklottrarn och den fejkade psykpatienten, och sen fundera på vilka kulturarbetare som ska få ens kulturskattekrona.
Det där är ju helt klart vad jag tänkt många gånger också. Inte många konstnärer i Sverige som är SÅ pass nyskapande, dock. Just Holland är lite intressant. Kommer ihåg en turné jag gjorde i Holland för många år sedan då jag träffade en konstnär och hans fru. Jag blev hembjuden på middag till dom en kväll och deras hus var HELT otroligt. Bara naturliga byggmaterial och huset smälte in helt otroligt i den lilla skogsdungen där det låg. Stod man 50 meter ifrån huset såg man det inte. Det fanns mycket vilda djur runt omkring som klev fram och hälsade när man satt och åt middag utomhus. Man blir lite förundrad när det kommer fram ekorrar och rådjur ända fram till bordet utan att vara ett dugg skygga. Och vilda fåglar kom och landade på ens axel. Dom levde helt i symbios med naturen. Och, ja, dom var vegetarianer.

//J
Hellboy, du bara måste skriva en bok om allt du varit med om! Du klämmer fram historier titt som tätt och jag blir alltid lika tagen/förundrad/imponerad/förvånad/road när jag läser dom :D

Sorry för OT :oops:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Backlund skrev: Hellboy, du bara måste skriva en bok om allt du varit med om! Du klämmer fram historier titt som tätt och jag blir alltid lika tagen/förundrad/imponerad/förvånad/road när jag läser dom :D

Sorry för OT :oops:

Samma här. Undrar om inte turnéliv kan ses som en konstart igentligen?




bas
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Jag fick inte se filmen :cry:

"We are currently experiencing issues with Flash 10.
If you are using this, please be patient while we work to fix the problem."

Men jag tror jag vet vad som åsyftas ... Finns inte nåt av verken med i vinjetten för Kobra?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Berntsson skrev:Som konst... han vill väl få igång en diskussion om vad som är liv eller nåt sånt, men jag tycker den tekniska biten är verkets främsta framgång.
Håller nog med om det. Men, några av de där skulpturerna tycker jag var riktigt fina. Tack för länken!
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

fascinerande skapelser
mannen måste vara (andligen)släkt med Da Vinci
gillar "elefanterna" skarpt

Vad är konst? läs Ernst Billgrens bok med samma namn
innehåller underfundiga tankar om vad som är konst
(så behöver jag inte göra några prentensiösa utläggningar här också)

vore kul att se lite av vad som görs av PB s medlemmar
här eller i en "PB.s galleritråd"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bt skrev:
Backlund skrev: Hellboy, du bara måste skriva en bok om allt du varit med om! Du klämmer fram historier titt som tätt och jag blir alltid lika tagen/förundrad/imponerad/förvånad/road när jag läser dom :D

Sorry för OT :oops:

Samma här. Undrar om inte turnéliv kan ses som en konstart igentligen?
Tack. :oops: Konstigheter och besynnerliga händelser verkar dras till mig som en magnet under perioder av mitt liv. Jag blir själv inte speciellt förvånad längre. Vid ett tillfälle, även detta under 80-talet, bodde jag hos en nordafrikansk slagverkare i Belgien under en veckas tid. Vi skulle repa och göra 5 -6 spelningar med en belgisk sångerska och som vanligt var ekonomin inte den bästa. Varje morgon ringde det på dörren hos slagverkaren och in klev en läkare. Slagverkaren tog då av sig byxor och kalsonger, ställde sig på alla fyra och doktorn blåste slagverkaren i röven med någonting som närmast liknande en hårtork. Därefter smörjdes det in en salva där bak och sen gick läkare. Detta upprepades varje morgon och helt öppet inför mig. Jag frågade inte och slagverkaren berättade inte. Efter det framstod det mesta som tämligen normalt för en då 20-årig svensk basist från Oskarshamn.

//J
Skriv svar