Flytta till Umeå

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

Masayo skrev:
Diesel skrev:
Paalsson skrev:Har tänkt mig ålidhem eller nåt sånt ställe. Jag får flera mail i veckan om lediga lägenheter där och något annat ställe.
Jag åker och tittar på en lägenhet på ålderdomshem imorgon
Så läser jag ut det varje gång... :?
Haha.. När jag hör Ålidhem tänker jag på min gamla kemimajje. Hmm, om det finns Kemigränd eller nåt sånt så har säkert namngivaren tänkt på majjen.
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Umeå har en fördel mot en del andra medelstora städer om man är musik/kultur-intresserad. Det är ingen utpräglad industristad eftersom det är en gammal ämbetsmanna/"modern universitetsstad (nåja, fr. 60-talet iaf)", men heller ingen utpräglad universitetsstad såsom Lund/Uppsala. Man behöver mao inte vara utpräglad student för att uppskatta kulturutbudet.

Bostadsmarknaden här har IMHO tyvärr varit jobbig rätt länge, (priser på bostadsrätter och villor ska vi inte ens prata om..) vet dock inte hur det ser ut för studentbostäder för tillfället. När det gäller Ålidhem så är det ju Fysikgrändsfesterna som är ökända varje vår. Men Ålidhem är stort, och det finns också andra områden med studentbostäder.

Jag är ingen gymbesökare, men IKSU är väl poppis bland studenter. Finns fler gym också om man kollar lite.

För tillfället upplever jag det faktiskt som att det är och har varit mycket musik på G här:

Nyligen hölls Ume Open; En stor festival med div kända o mindre kända artister inom svensk pop o rock.

House Of Metal var också nyss; Danko Jones, Opeth, The Haunted o div större o mindre svenska metalband.

Louise Hoffsten lirade här nyss, själv ska jag se Anna Ternheim nästa helg.

Div. klubbar håller låda hos t ex Scharinska villan, med olika teman, liveband mm.

Jazzfestivalen varje höst icke att förglömma. Dessutom finns det en jazzklubb som kämpat på under snart 40 år med regelbundna spelningar.

Folkmusik har också en egen festival en gång om året.

Harrys har bluesjam en gång i månaden där man kan jamma med husbandet. Brukar vara runt den 14-15:e varje månad.

Det finns en lokal bluesförening som försöker få hit lite utländska artister, jag är definitivt sugen på att se amerikanska sångerskan Candye Kane den 27/3.

Själv har jag åtnjutit en del nostalgi/tema/tributekvällar på Studion, där olika band lirat Led Zeppelin, Black Sabbath, Hendrix, Bob Dylan, Neil Young osv. Mycket trevligt initiativ.

Det finns ju mer som andra Umebor kan komplettera med, men detta var vad jag kom på rent spontant.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Kul med fler Umebor! Klaatu, dig har jag missat helt.

Kommer du med till Öviks-träffen?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Nick skrev:Kul med fler Umebor! Klaatu, dig har jag missat helt.

Kommer du med till Öviks-träffen?
Jag är ju egentligen smyggitarrist.. Aj! Oh! Satan, vad ont det gjorde! Det där kändes, men antar att jag förtjänade den smärtan på ett sånt här ställe!

Allvarligt talat, lite sugen har jag ju blivit på den träffen. Om nån skulle råka vara intreserad av att fingra på en 84- års Yamaha BB 2000 kan jag ju ta med den.

Jag är f.ö. osöker och kanske korkad trots att jag läst Ö-vikstråden: Är det fortfarande den 21/22-3:e som gäller i Ö-vik?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

klaatu skrev:
Nick skrev:Kul med fler Umebor! Klaatu, dig har jag missat helt.

Kommer du med till Öviks-träffen?
Jag är ju egentligen smyggitarrist.. Aj! Oh! Satan, vad ont det gjorde! Det där kändes, men antar att jag förtjänade den smärtan på ett sånt här ställe!

Allvarligt talat, lite sugen har jag ju blivit på den träffen. Om nån skulle råka vara intreserad av att fingra på en 84- års Yamaha BB 2000 kan jag ju ta med den.

Jag är f.ö. osöker och kanske korkad trots att jag läst Ö-vikstråden: Är det fortfarande den 21/22-3:e som gäller i Ö-vik?
Tror att gitarrister är välkommna också! Men om man inte är intresserad av basar kanske man blir lite utråkad på en basträff :D
Jepp, 21-22/3. Hör av dig till Bassjov här på forumet så fort som möjligt om du ska komma. Sista anmälningsdag var idag.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Nick skrev:Musiker: Finns en hel del.
Det finns hur många som helst!
grejor
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

vad folk klagar på korridorer! det beror helt på vad det är för folk. jag trivs bättre i den här korridoren än vad jag gjorde när jag hade en egen lägenhet. kan bero på att mitt korridorsrum är större än vad lägenheten var men ändå.

vi bor 4 pers här och har det kalasbra. visst det är lite sunkigt i köket pga att det är gammal o slitet. men eftersom vi trivs så bra med varandra så spelar det inte så stor roll. eller ja, ekonomen är lite utanför, men det är självvalt.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Paalsson skrev:Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Det är ju sån omsättning på lägenheter i Umeå så jag tror väl inte att det ska vara några problem.
Användarvisningsbild
MartK
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 01 apr 2007, 10:45
Ort: Umeå

Inlägg av MartK »

Hellish skrev:
Paalsson skrev:Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Det är ju sån omsättning på lägenheter i Umeå så jag tror väl inte att det ska vara några problem.
Jag är mer tveksam. Lägenhet kommer du nog att kunna få men inte en billig och i närheten av universitetet.
Till det behöver du tyvärr flera års kötid.
Det är hög tryck på lägenheter vid terminsstart.
Squier VM Precision HPD | Warwick Streamer LX -01 TILL SALU | Ibanez AEB10E | Gibson Explorer -86
Ashdown MAG C115-300 | Boss ME-50B
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

MartK skrev:
Hellish skrev:
Paalsson skrev:Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Det är ju sån omsättning på lägenheter i Umeå så jag tror väl inte att det ska vara några problem.
Jag är mer tveksam. Lägenhet kommer du nog att kunna få men inte en billig och i närheten av universitetet.
Till det behöver du tyvärr flera års kötid.
Det är hög tryck på lägenheter vid terminsstart.
Jag antog att han skulle få tag i lägenheten så snart som möjligt, för som du säger så blir det ju ett jäkla tryck i just augusti så man måste nog haffe en nu. Men får man tag i en i en studentkorridor så kostar de väl inget över sommaren va?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Hellish skrev:
MartK skrev:
Hellish skrev:
Paalsson skrev:Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Det är ju sån omsättning på lägenheter i Umeå så jag tror väl inte att det ska vara några problem.
Jag är mer tveksam. Lägenhet kommer du nog att kunna få men inte en billig och i närheten av universitetet.
Till det behöver du tyvärr flera års kötid.
Det är hög tryck på lägenheter vid terminsstart.
Jag antog att han skulle få tag i lägenheten så snart som möjligt, för som du säger så blir det ju ett jäkla tryck i just augusti så man måste nog haffe en nu. Men får man tag i en i en studentkorridor så kostar de väl inget över sommaren va?
Det brukar vara 12-månaders hyra det första året om jag inte missminner mig fullständigt...
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Aesthetica skrev: Det brukar vara 12-månaders hyra det första året om jag inte missminner mig fullständigt...
Åhå. Då har de ändrat sedan man pluggade där uppe.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

MartK skrev:
Hellish skrev:
Paalsson skrev:Det blir Umeå för mig i höst, fick min ansökning bekräftad här om dagen och jag är helsäker på att mina betyg räcker.
Om jag stått i bostadskö sedan i mars ligger jag då bra till i Augusti?
Det är ju sån omsättning på lägenheter i Umeå så jag tror väl inte att det ska vara några problem.
Jag är mer tveksam. Lägenhet kommer du nog att kunna få men inte en billig och i närheten av universitetet.
Till det behöver du tyvärr flera års kötid.
Det är hög tryck på lägenheter vid terminsstart.
Fast hela stan är ju ganska cykelvänlig, så även om du inte hamnar just i närheten, så brukar det vara enkelt att ta sig till univeritet. Så du kommer att få bostad, men kanske inte den mest ultimata.

Är det för sent att söka sommarkurser? Om man blir inskriven vid universitet så att man kan skaffa studentlägenhet direkt, så brukar det ju vara lättare.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

Det är studentrum jag tänk mig och med tanke på att jag bombarderas med mail från bostaden.se så hoppas jag att det finns ett litet rum kvar till mig. Jag kan inte börja hyra redan nu eftersom jag inte är inskriven än och sommarkurser har jag inga tankar på eftersom jag kommer ha gott om arbete fram tills studierna börjar.

Det lutar åt pedagoggränd, har en polare som bor just där och han rekommenderar det.

Basträff i början av september någon?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Borde inte vara något problem.

Blandar alltid ihop alla vägar på Ålidhem, tycker att det är ett stort virrvarr alltsammans, kan inte utala mig just nu om jag tycker att det är bra eller inte, eftersom jag inte kommer på var det ligger :lol:

Om jag bor i Ume till hösten, så är jag på!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

Yes, jag är antagen! :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Paalsson skrev:Yes, jag är antagen! :D
:tummenupp:

Grattis! 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

knedy skrev:
Paalsson skrev:Yes, jag är antagen! :D
:tummenupp:

Grattis! 8)
+1
Vad ska du läsa för nåt?
Kan varmt rekommendera studentlägenheterna på Nydalahöjd om du skulle blir erbjuden en sån.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

BB3000S skrev:
knedy skrev:
Paalsson skrev:Yes, jag är antagen! :D
:tummenupp:

Grattis! 8)
+1
Vad ska du läsa för nåt?
Kan varmt rekommendera studentlägenheterna på Nydalahöjd om du skulle blir erbjuden en sån.
Jag ska läsa till jägmästare. Betalade första hyran på studentrum i Ålidhem idag, de få jag känner i umeå bor där så därav. Det blev som tur är inte fysikgränd. Ålidhem verkar ligga närmst skogis också.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Ja jävlqaR JA HÄR ÄR DET BEWRER FEST KANJAG LOVA! KOMHIOT VETJA !
jAG BJUDE RPÅ DIVERSE AHLKOHOL!

Nej det här bleb ju helt fdel, denna tråden skule jub hamn e i beerfesttrtåden! Soorry!!1
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar